Rookie terug op paard

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kategida

Rookie terug op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 17:12

Hoi iedereen

Na ongeveer 7 jaar niets met paarden te hebben gedaan, ben ik terug langzaamaan in de hobby aan het rollen dankzij therapeutische lessen tegen mijn depressie. Nu heb ik door mijn depressie heel lang fysiek niets gedaan buiten af en toe een wandelingetje. Ik ben ook ontzettend veel kilo's aangekomen (wel meer dan 30kg), die moeten er op lange termijn terug af, maar ook mijn fysiek is daardoor best wel slecht. Mijn conditie is 0 en ook mijn spieren zijn eerder noedels dan spieren.
Momenteel werk ik vooral in de stal. Een paar stalletjes uitmesten, paarden poetsen/zadelen etc. Als ik met een paard werk, doe ik vooral grondwerk. Ik vind het geen fijn idee om met zoveel overgewicht een paard te belasten. Toch kriebelt het soms en dan moedigt mijn therapeute mij aan om toch eens even te rijden. Al is het maar 4 rondjes in draf en voor de rest stappen.

Nu heb ik al gemerkt dat ik toch best wel veel spierpijn heb in mijn rug/benen nadat ik heb die rondjes heb gereden of zelfs na gewoon een dagje op stal te werken. Ook geraak ik niet zonder hulpje op het paard. Heeft iemand een idee welke oefeningen hier goed op kunnen inspelen? Ik bedoel dan ook echt oefeningen die mijn spieren in de rug versterken zodat ze de schokken in draf/galop kunnen opvangen of oefeningen die mij kunnen helpen sterker te worden in mijn "core" zodat ik op lange termijn terug zelf op een paard kan kruipen (zonder krukje). De basic oefeningen zoals jumping jacks, push-ups, sit-ups, etc.. doe ik al elke dag.

Geen idee of dit het juiste subforum is dus als ik fout zit moderators, mijn excuses!

Mvg Kate

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:04

Hai Kate,

Fijn dat je het werk met paarden weer gaat oppakken en het langzaam opbouwd.
Misschien kun je eens een fysiotherapeut vragen welke oefeningen voor jou goed zullen zijn en wat bij jou past?

Ik zelf ben 1.60 en ik ben niet zwaar maar ik stap nooit zonder een krukje op. Mijn paard is 23 jaar en 1.67 en ik vind het niet prettig voor haar rug om het zonder te doen.

Succes!

Saphira *
Finley

ilaan

Re: Rookie terug op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:22

Met een krukje opstappen doe ik ook, beter voor de rug van het paard. Dus zou dat gewoon blijven doen. Niks ergs of raars aan om dat te doen :)

Verder denk ik dat je lichaam vooral moet wennen aan de andere belasting. Let vooral heel erg op je houding bij het uitmesten en tillen van dingen. Dat scheelt al enorm.
Vanuit je benen tillen en niet vanuit je rug. Als je straks wat langer bezig bent zul je zien dat het vanzelf makkelijker gaat en dan zal het rijden ook beter gaan.

Gewoon op je eigen tempo zo doorgaan en het de tijd gunnen. Vooral goed luisteren naar je lichaam en geen dingen forceren om overbelasting te voorkomen :)

Suada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:36

Ontzettend fijn voor jezelf ook dat je langzamerhand weer bezig bent met dingen die jou ook blij maken, dat helpt mij persoonlijk ook altijd. Vooral de paarden ook, de perfecte plek om tot rust te komen en even je gedachtes op 0 te zetten.

Over de rugoefeningen heb ik op het moment echt totaal geen tips, je zou het even kunnen goochelen of misschien wat YouTube filmpjes bekijken om wat oefeningen te vinden? Daar vind ik zelf altijd wel nuttige informatie op, of in de sportschool, daar krijg ik meestal ook de meeste informatie toedient.

Met en krukje opstappen is verder totaal niks mis mee, zoals hierboven benoemd is het ook veel beter voor de rug van het paard. Persoonlijk kom ik er ook niet altijd zonder krukje/voetje op terwijl ik enorm lenig ben :o

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 22:34

Bedankt voor jullie steun en tips!

Ik ben ook altijd voorstander geweest van een krukje maar het werd niet zo vaak gebruikt toen ik nog consequent paardreed (8 - 15 jaar). Vooral ook omdat mijn vriendinnen en ik toen zo lenig waren dat we in een wipje op het paard zaten. Denk dat ik het nu gewoon ga blijven gebruiken aangezien het inderdaad veel beter is voor de rug van het paard.

Een fysiotherapeut is geen slecht idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Die ga ik zeker eens een keertje opzoeken. Ondertussen zal ik op mijn houding letten en eens zien of er rustige rug/core oefeningetjes staan op youtube.

Dankjewel lieve bokkers!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie