paspoort afgeven op stal, niet meer terugkrijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lazarillo

paspoort afgeven op stal, niet meer terugkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 22:36

Ik heb mijn paspoort afgegeven aan degene die een stal onderverhuurde ( zij huurde van de eigenaar de stallen, rijbak en weiland) nadat zij om financiële redenen mededeelde dat ik mijn paard niet langer voor de afgesproken prijs kon laten staan en ik hem verhuisde naar zijn oude stal, heeft zij mijn paspoort achtergehouden en ik krijg hem pas terug als ik extra bij-betaal..... Wie heeft advies?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-08-17 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:03

Dit verhaal is te onvolledig om een goed antwoord te kunnen geven.
Waarom is het paard bijvoorbeeld verhuisd naar de vorige stal zonder paspoort? Waarom is toen niet gelijk het paspoort meegenomen? Is er vooraf aangekondigd dat de stallingsprijs omhoog zou gaan? En per wanneer was dat en wanneer is het paard daar weg gegaan? Etc.etc.etc.

Zinzi_jewel

Re: paspoort afgeven op stal, niet meer terugkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:10

Dan nog
Mag een paspoort niet achtergehouden worden !
Paspoort hoort bij t paard
Maar is geen eigendoms document

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:11

Ja daarom! Waarom is het paard vervoert zonder paspoort?

Maar nogmaals. Dit verhaal is te onvolledig om een antwoord te kunnen geven.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:13

paspoort hoort bij het paard en moet ten alle tijde bij het paard blijven. Verder is het verhaal wel een beetje vaag.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:15

Wat heeft die persoon aan het paspoort behalve de wet overtreden? Aangifte doen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:17

Ik neem aan dat de TS het stalgeld niet (volledig) heeft betaald en daarom haar paspoort miet terugkrijgt?

TS de stal mag het paspoort niet achterhouden. Dus aangifte doen. Een discussie over het wel of niet volledig betaald zijn van het stalgeld moet op een andere manier opgelost worden. Door een rekening te sturen en bij niet betalen een incassobureau.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-08-17 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:18

Vaak wordt het paspoort achter gehouden door de verhuurder als er nog een bedrag aan stalling open staat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:20

Even achterwege gelaten of dit mag, heb je je aan je opzegtermijn gehouden? Hoe ver van te voren is de verhoging aangekondigt?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:25

je kunt aangifte doen ja, maar TS heeft het paard verplaatst zonder geldig paspoort en is daarmee ook in overtreding, de stalling waar het paard nu staat, heeft een paard staan zonder geldig paspoort en is daarmee ook in overtreding........

Het verhaal is te kort door de bocht om er iets zinnigs over te zeggen. Het lijkt mij een beetje op een betaalachterstand en dat daarom het paspoort is achtergehouden.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:25

Als er bijv. in het contract staat dat dit een consequentie is voor achterstallige betaling, en jij hebt hiervoor getekend, begrijp ik dat dit is gebeurd. Inderdaad een onvolledig verhaal.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:29

Ha, dit doet mij eraan denken dat mijn boekje nog bij mijn ex stalbaas ligt! *dadelijk eens bellen*
Als je een contract hebt, ga je inderdaad wel gewoon je opzegperiode moeten betalen ....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:34

Ook zonder contract. Wettelijk gezien is je opzegtermijn gelijk aan de periode waarover je stalling betaald. Betaal je eens per maand? Dan is je opzegtermijn een maand, vaak een kalendermaand.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:39

Het paspoort hoort bij het paard, het niet meegeven van een paspoort is simpelweg strafbaar en hier moet je gewoon aangifte van doen al is het maar alleen om die aangifte bij je te hebben als je om welke reden dan ook, door welke instantie dan ook, gevraagd wordt het paspoort te overleggen. Paspoort onder zich houden is strafrecht.

De overige zaken die jullie onderling hebben kan je bij de civiele rechter uitvechten als jullie er niet onderling uitkomen.

Hoe dan ook, dat paspoort moet terug naar het paard en als de stalhoudster dat niet vrijwillig doet, dan moet de rechterlijke macht daar maar voor zorgen.

Succes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:54

een stalhouder mag geen paspoort inhouden, en een stalhouder mag je ook niet houden aan een maand opzegtermijn als hij eenzijdig het contract verandert; de stal verhoging dus. Maar tussen recht hebben en recht krijgen zit een groot verschil...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:56

en dit verhaal is te onvolledig om daar iets zinnigs over te zeggen. Misschien kan TS iets meer duidelijkheid verschaffen.

En achterhouden is strafrecht, maar het transporteren, en het houden van zonder paspoort ook, wat betekend dat de oude stalhoudster strafbaar is, maar ook TS en de nieuwe stalhouder.
Dus als je aangifte doet, en dit gaat aan het rollen, dan komen ze vanzelf ook bij TS.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:05

NenaC schreef:
en dit verhaal is te onvolledig om daar iets zinnigs over te zeggen. Misschien kan TS iets meer duidelijkheid verschaffen.

En achterhouden is strafrecht, maar het transporteren, en het houden van zonder paspoort ook, wat betekend dat de oude stalhoudster strafbaar is, maar ook TS en de nieuwe stalhouder.
Dus als je aangifte doet, en dit gaat aan het rollen, dan komen ze vanzelf ook bij TS.

en daarom moet ze zo snel mogelijk aangifte doen, dan is zij gedekt. Het verplaatsen van die stal naar de nieuwe is wel legitiem genoeg uit te leggen om vervolging te voorkomen, maar dan moet ze nu wel benen maken naar het politieburo, want ook haar nieuwe stalhouder kan een bak problemen krijgen als het paspoort niet bij het paard is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:12

Utixo schreef:
Even achterwege gelaten of dit mag, heb je je aan je opzegtermijn gehouden? Hoe ver van te voren is de verhoging aangekondigt?

Je bent trouwens als huurder niet verplicht een huurverhoging te accepteren, dat kun je dus gewoon aangeven aan de verhuurder. Daarop mag de verhuurder uiteraard wel aangeven dat je er niet meer mag blijven staan (met inachtneming van de opzegtermijn).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:14

Zowieso als er een prijsverhoging is, dan is er een wijziging in het contract en kan er dus onmiddellijk opgezegd worden. Immers hoef je niet akkoord te gaan en kan je dus elders gaan. Dat is een keerzijde waar een staleigenaar ook rekening mee moet houden. Niet iedereen zal het er mee eens zijn.

Dus behoudens eerdere achterstanden,die dus voldaan dienen te worden, zou ik ook klacht indienen, want het paspoort hoort bij het paard.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:14

@ danzz, heb jij daar ervaring mee ? dat, dat genoeg is om gedekt te worden?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:26

NenaC schreef:
@ danzz, heb jij daar ervaring mee ? dat, dat genoeg is om gedekt te worden?

je aangifte is genoeg om te bewijzen dat jij te goeder trouw bent. Ongewild worden nu zowel ts als haar nieuwe staleigenaar in een strafbare positie gedwongen. Met die aangifte kan een nieuw paspoort worden aangevraagd en tot dat het nieuwe paspoort er is geeft de aangifte aan dat dit dier legitiem is. De aangifte moet dus ook weer bij het paard bewaard worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:33

maar je hebt er zelf dus geen ervaring mee?
Ik vraag mij af of dit afdoende is..... omdat ze het strafbare feit al gepleegd heeft, voor de aangifte.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:34

GDG schreef:
Utixo schreef:

Je bent trouwens als huurder niet verplicht een huurverhoging te accepteren, dat kun je dus gewoon aangeven aan de verhuurder. Daarop mag de verhuurder uiteraard wel aangeven dat je er niet meer mag blijven staan (met inachtneming van de opzegtermijn).

Daarom ook de vraag hoe ver van te voren de verhoging is doorgegeven. Is dit 2 dagen voor de nieuwe maand? Dit is niet redelijk. Is dit ruim een maand van te voren aangegeven? Dan zou deze maand dus nog alla opzeg dienen met de oude prijs. Ben echt heel benieuwd naar het volledige verhaal.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:37

NenaC schreef:
maar je hebt er zelf dus geen ervaring mee?
Ik vraag mij af of dit afdoende is..... omdat ze het strafbare feit al gepleegd heeft, voor de aangifte.

ja, dat kan je verantwoorden, in het allerergste geval krijgt ze een boete, maar gezien de situatie zou dat een beetje flauw zijn, maar je weet nooit hoe een agent de avond daarvoor het gehad heeft, dus het kan zijn, maar ze heeft een plausibel verhaal.

hoe dan ook, zou een eigen gedraging die eventueel strafbaar is nooit aanleiding moeten zijn om geen aangifte te doen van een NOG lastigere situatie waar NOG meer mensen bij betrokken worden

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:40

En misschien heeft TS wel de opzeg termijn in acht genomen met de oude prijs en is staleigenaar het daar niet mee eens en wil voor die maand al het nieuwe bedrag.
Zolang TS niet duidelijker is kunnen we er alleen maar naar raden hoe het nou precies zit.

En over dat paspoort hebben jullie dat nou echt altijd bij je?
Als ik naar les ga of een bosrit ga maken heb ik het paspoort niet bij me.