Shet en fjord vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Shet en fjord vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 16:57

Mijn shet van 85 cm, en fjord gaan dit weekend verhuizen. Samen in een 2 prds. Shet past qua hoogte net onder de fjord door.
Fjord kan gewoon vast staan in trailer maar shet is zo klein dat ik me afvraag hoe ik die vast ga zetten aan de hoge voorstang?
Los lijkt me geen optie omdat ze net onder de fjord past en als ze dat dan presteert er paniek uit breekt.

Hoe zouden jullie dit doen. Het moet liefst wel in 1x ivm afstand

EmptyWords

Re: Shet en fjord vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:58

strobaal aan de voorkant zodat de shet niet onder de balk door kan

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:01

Geen idee welke paarden jij hebt Emptywords,maar zowel mijn tinkers als shetten gebruiken die strobaal als speelgoed en een half uur later ligt hij helemaal uiteen en staat de shet er bovenop....

(en neen,zo kort vastzetten dat ze er niet bijkunnen vind ik geen optie,ze worden vervoerd,dus hebben wat beweegruimte nodig om hun evenwicht goed te vinden)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:14

Heb je de mogelijkheid om de stang anderom te hangen?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:21

shet gewoon los.
stang is veel te hoog om hem aan vast te maken en als hij een glijer maakt hangt hij daar met zijn hoofd..

ik vervoer mijn shet altijd los en dat gaat heel goed.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 18:08

Los met tussenschot? Of tussenschot er uit dan

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 18:08

smit_ilse schreef:

Hoe bedoel je?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:12

Ik heb eens een keer mijn Haflinger en Shet (ook rond de 85cm) in een 1,5 paardstrailer vervoerd. De shet parkeerde zijn kont altijd in de neus van de trailer. In de punt. Ook als hij er alleen in stond.
Daar kon de Haflinger makkelijk bij. En die twee waren altijd onafscheidelijk, dus stonden beide heel relaxt op de trailer. Was een ritje van een kilometer of 15.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:15

karev schreef:
Los met tussenschot? Of tussenschot er uit dan

met tussenschot. anders heb je kans dat ze over elkaar heen gaan lopen in een bocht oid.

Iris82
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:17

En de Fjord links.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:19

Ik heb een IJslander en een shet. Die passen niet in een 1,5 paards en dat ga ik mijn shet (superonderdanige pony) ook niet aandoen. En zonder schot doe ik ook absoluut niet. Mijn shet meet 100 cm, en ik zet haar wel aan de voorstang. Maar lang. Lang touw. Zelfde als dat ze los zou staan. Indien mogelijk zet ik 'r vast aan het voorschot :o op halve hoogte, als daar een oog zit of een ruimte tussen de buis en het schot oid. En inderdaad een baaltje stro er voor, doen ze niets mee. En je voorkomt ermee dat ze onder de voorstang door duikt. Op het baaltje hangt dan haar hooinet. Zo heeft ze zeg maar een soort eet-altaar.

Ik zou wel je fjord links zetten en je shet rechts, ivm het gewicht.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 18:23

Fjord links snap ik idd. Lang touw, ben bang dat ze daar overheen stapt. Los rechts , als ze dan aan het wurmen gaat en bij fjord links komt? Of zie ik teveel beren op de weg

We moeten 50 km dus niet een klein ritje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:29

Nee, het touw is natuurlijk wel strak genoeg dat ze er niet overheen kan. Het hangt boven haar hoofd.

Los zou wel kunnen, met een baal stro voorin voorkom je dat ze er langs kunnen. Waarom zou ze gaan wurmen? Groot net hooi voor d'r neus en vreten maar. 't Is een shet.

Mocht je bang zijn voor gewurm: ik heb mijn shet ook wel eens (noodgedwongen) achteruit vervoerd. Dat ging ook prima. En achteruit wurmen kon niet, daarvoor had ze te weinig touw. Ze stond vast aan de achterstang (waar ook het net aan hing).
Je moet alleen wel opletten met uitladen. Die van mij dook voorwaarts onder de achterstang door. Want die was uiteraard te hoog voor d'r.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:11

Hier gaan de shetten juist in het voorste stuk staan omdat ze dan steun hebben aan de wanden. Het is alleen even opletten met het deurtje. Dat moet veilig dicht kunnen blijven.

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:20

Inderdaad, die steun aan de wanden is ook wel fijn. Dus dan de shet over dwars en dan met iets er tussen, strobaal wat idd al genoemd is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:26

Als ik mijn shet voorin overdwars zet weet ik zeker dat mijn ruin met z'n giechel aan d'r rug/achterhand/hals gaat klieren en dat mijn shet dan haar ik-ben-een-merrie-laat-me-met-rúst-varkensgilletje doet.

Dus dat doen we maar niet. Gewoon pony in het rechtervak. Ze heeft vaker met de trailer gereisd en er is nooit iets raars gebeurd.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:30

Ik zou buiten de tips die gegeven zijn ook kijken of je een camera kunt regelen voor de rit :)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:17

karev schreef:
smit_ilse schreef:

Hoe bedoel je?

Als je je voorstang eruit haalt, kan je hem dan op zn kop terug zetten zodat de stang onder zit en de pen bovenin.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:21

Welk voordeel bied dat ilse

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:27

karev schreef:
Welk voordeel bied dat ilse

Dat je de voorkant lager zet zodat shet er niet onderdoor kan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:29

Dat scheelt mischien 5 cm? Lijkt me niks toevoegen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:29

ik heb een 2 paards trailer en zet mijn Merens links en de shet los aan de andere kant. Dan pers ik 2 of 3 hooibalen ervoor. Daar blijft de shet wel achter en heeft ondertussen wat te eten. De Merens heeft ook nog een eigen hooinet.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:32

karev schreef:
Dat scheelt mischien 5 cm? Lijkt me niks toevoegen

Ik weet niet hoe hoog jouw stangen staan. Hier worden shetten vaak op die manier vervoerd.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:12

Koper schreef:
Als ik mijn shet voorin overdwars zet weet ik zeker dat mijn ruin met z'n giechel aan d'r rug/achterhand/hals gaat klieren en dat mijn shet dan haar ik-ben-een-merrie-laat-me-met-rúst-varkensgilletje doet.

Dus dat doen we maar niet. Gewoon pony in het rechtervak. Ze heeft vaker met de trailer gereisd en er is nooit iets raars gebeurd.

Dat is natuurlijk aan jezelf. Mijn tip was voor TS bedoeld.

Overigens zet ik de shet ook gewoon vast aan de voorstang in het rechtervak, maar ik vindt ze dus altijd voorin de hoek terug. Dat heeft duidelijk hun voorkeur.