geschrokken op wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sennasofia

geschrokken op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 16:22

hey allemaal,
nou moet ik toch eens mijn frustraties kwijt.
ik was een tijdje geleden bij een wedstrijd wezen kijken. gewoon omdat ik dat eens wilde zien en wilde weten hoe het ging.
ik zag een man, met een vreselijk knap paard in de losrijd ring. En zeg nou eerlijk als je mijn woorden zo hoort trekt dat wel de aandacht van een paardenmeisje. Maar nee, dat was niet wat mijn aandacht trok, dat wat mijn aandacht trok was de stijl van rijden. want, auw auw auw. wat moet dat paard ongelofelijk veel pijn hebben gehad.
hij, de man op de rug van dat knappe paard, draafde rondjes door de bak, hangend in de teugels. de bovenkant van zijn rug/hoofd hing achter de achterkant van het zadel als je twee lijnen omhoog zou trekken zegmaar. zijn onderbenen hingen wel recht naar beneden. was er toch nog wel iets knap aan zijn manier van rijden, ik zou het niet kunnen, mijn lichaam in zulke hoeken buigen. maar dan over het paard. zwiepen met zijn staart, oke misschien zijn het mugjes en vliegen die jeuken. weggedrukte rug en verkeerd gekantelde bekken, oke misschien is dit een moment opname. een achterbeen zon 2 meter achter het paard aanslingerend, oke misschien vind hij het gewoon moeilijk? het neusje van het paard ver ver ver achter de loodlijn getrokken, oke dat kan ook niet anders als je ruiter zo aan je hangt.
de ruiter en het paard stapte toen richting de wedstrijd ring, en ja hoor. het paard liep kreupel, en daar is geen excuus voor te verzinnen. het klonk onregelmatig en het toonde onregelmatig. je zag het niet aan het hoofd. of ja misschien ook wel, maar je zag het niet aan het hoofd als in het op en neer bewegen van het hoofd bij elke stap zegmaar. want, dat kon het niet. zo strak als de teugels waren, het paard kon geen kant op met het hoofd. de hele proef ging precies hetzelfde, en zoveel gevoelens kwamen er eigenlijk in mij op. niet te geloven hoe zo iemand winst kon gaan rijden, dus stiekem lachte ik er een beetje om omdat het zo hopeloos was. dacht ik.

toen de ruiter klaar was met de proef besloot ik al mijn moed bij elkaar te rapen en een gesprek met de ruiter aan te knopen. En dat was het moment dat ik de stem hoorde van de ruiter. de man waar ik zoveel respect voor had gehad al die jaren, die reed dus echt zo. het was een soort teleurstelling. de man waarvan ik 7 jaar les had gekregen kon er dus officieel helemaal niks van. en 2 jaar geleden had ik het prachtig gevonden. maar nu? wat later zag ik het jurycommentaar op zijn facebook staan. hij had 2 winstpunten gereden, de jury prees hem nog eens dat het knap was om met zo'n jonge pony al zo goed een proef te lopen. wauw, dacht ik ook. ik vind het ook knap om zo'n jonge pony zo snel kapot te gaan krijgen.

Foaly
🏆 Paardenfluisteraar

Re: geschrokken op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:26

Je verhaal is een beetje warrig, maar als ik het goed begrijp heb je iemand zien rijden op een wedstrijd die er niets van bakte. Toen kwam je erachter dat het je instructeur was, en dat hij ook nog eens twee winstpunten heeft gehaald?

Tja, dat is heel frustrerend. De volgende keer dat je ziet dat een paard kreupel loopt, kun je misschien naar iemand van de organisatie stappen en het melden? Dan kunnen zij eventueel maatregelen nemen. Verder is er denk ik niet zoveel dat je kunt doen (behalve onmiddellijk stoppen met lessen bij die persoon, maar dat lijkt me logisch) :n

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:27

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Ga je instructeursdiploma en jury-licentie halen. Dan kan je al je leerlingen correct opleiden in hoe je een paard eerlijk en fijn rijdt. En de "geen gelul in de krul" deelnemers met een verliespunt naar huis sturen.

Succes.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:33

Eerst is het een paard, dan een pony.... en je hebt al 7 jaar les van iemand en je wist niet hoe hij zelf rijdt? Vaag....

Volgens mij verdiend dit een sticker :+ vakantietijd of komkommertijd? :7

Echt... who cares hoe iemand anders rijdt, al zitten ze er achterstevoren op... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:47

Roodvos schreef:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Ga je instructeursdiploma en jury-licentie halen. Dan kan je al je leerlingen correct opleiden in hoe je een paard eerlijk en fijn rijdt. En de "geen gelul in de krul" deelnemers met een verliespunt naar huis sturen.

Succes.

:j :j :j

swartbeessie
🏆 Paardenfluisteraar

Re: geschrokken op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:55

Lekker cynisch hier... Is het toch veel te warm voor, zulke reacties?
Ik ga niet meer naar wedstrijden omdat ik geen zin heb in zulk uitzicht...