Paard in paniek? Super grote daas/steekvlieg/hoornaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Paard in paniek? Super grote daas/steekvlieg/hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:45

Ja sorry mensen ik heb geen foto.. Maar vandaag was het de tweede keer.. en ik ben nu wel benieuwd of iemand anders dit ook heeft meegemaakt bij zijn paard en het ding wel onderschept heeft.

Alle paarden hebben last van vliegen en dazen, daar komen we niet onderuit. De dazenballen hangen, vliegenmaskers op.. De sprays werken (diverse soorten) voor 0,0%..

Maar wat ik afgelopen weekend mee maakte en vanmiddag..

Ben ik aan het rommelen bij de stallen, komt ons ene paard in paniek van de wei naar de stal gerend. Arme angstoogjes had hij, zo zielig. En ja hoor daar zat een super grote koninginnen-iets op zijn kont te prikken/bijten. Ding weggeslagen, maar helaas niet hard genoeg. Vanmiddag gebeurde hetzelfde, paard hoorde ik al aan komen rennen, en weer zo'n enorm geval bovenop zijn kont. En weer te zacht geslagen zodat dat kreng wist te ontkomen -:(-

x_ankieee

Re: Paard in paniek? Super grote daas/steekvlieg/hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:48

Grote horzel? Is de grotere versie van een daas..

fjordjes
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:48

Niet toevallig zo'n herteluisvlieg?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:49

Horzels schijnen niet te steken volgens diverse websites?

Die herteluisvlieg dingen zijn heel klein toch.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:49

Ik las hier laatst iets over dacht ik.. Ging om een bepaald soort "prik-beest" waar het paard helemaal van over de zeik raakte. Misschien is dit hetzelfde beest?

Edit: Het prikbeest wat ik bedoelde was inderdaad een herteluisvlieg zoals hierboven wordt gezegd, maar die waren inderdaad vrij klein...

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:53

Had ik laatst ook in het bos ja. Soort supersize mug op de aanzet van haar staart. Zeker geen herteluisvlieg. Ze wilde ook gaan rennen, maar ik heb 'm met de zweep weg kunnen vegen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:57

[VN] [AG] De hertenluisvlieg
Dit gaat over de herteluisvlieg, 3 tot 5 mm groot, dus idd niet heel groot.

En dit deel van de Bokt-wiki staan o.a. verschillende steekbeesten genoemd. Wellicht dat je er eentje van herkent? http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Parasiet

Hoornaar is een grote wesp, vrij herkenbaar dus... Maar die zal t dan denk ik ook niet zijn?
Laatst bijgewerkt door JPitty op 28-06-17 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:57

Ik dacht dat die hele grote muggen horzels waren? Ze maken ook een vrij zwaar bromgeluid als ze vliegen. Mijn paarden gaan daar ook voor op de loop trouwens. Wat jullie dazen noemen, dat noemen wij hier blinde muggen. En een vlieg noemen wij mug en een mug een neefje. Best verwarrend ook, al die namen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:09

Waarschijnlijk een daas die kunnen gigantisch zijn. Blijven je super irritant achtervolgen.
Zitten vooral in de buurt van graan.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:24

Nee, was geen daas of horzel. Ook geen horenaar. Deze stond hoger op de poten, zoals een mug. Zeker 5 cm hoog. Ik had nog nooit zo'n beest gezien iig.
Laatst bijgewerkt door Kkkaren op 28-06-17 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:24

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:27

Horzels steken inderdaad niet!
Hoornaars ook niet toch? Tenminste, dat is mij altijd vertelt...

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:38

Horzel steekt niet (plakt eitjes), maar maakt hard bromgeluid en ze gaan er ook hier van op de loop. Daas bijt wel en pijnlijk ook, maar daar gaan ze niet van aan de ren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 23:40

Dus in principe kunnen we de horzel uitsluiten aangezien ze niet steken (terwijl die killer horzel hi inmiddels ook rondzwerft)

En de (normale) daas ook want die zitten er genoeg, maar inderdaad, zoals tamary zegt, paard was echt in paniek en kwam hulp halen (althans zo leek het)..

Misschien dat het toch een Hoornaar was, maar steken die 'graag' dan? Ik dacht een soort wesp die alleen steekt als tie in de val zit. Voor mijn gevoel was dit ding iets breder.

Ben benieuwd wat het bij jou was Kkkaren!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 23:41

Murosch schreef:
Ik dacht dat die hele grote muggen horzels waren? Ze maken ook een vrij zwaar bromgeluid als ze vliegen. Mijn paarden gaan daar ook voor op de loop trouwens. Wat jullie dazen noemen, dat noemen wij hier blinde muggen. En een vlieg noemen wij mug en een mug een neefje. Best verwarrend ook, al die namen :+

In welk gat woon jij :D ? haha

Dit ding wat op mijn paard zat, maakte ook heel veel herrie/brom

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:46

Coentjuh schreef:
Murosch schreef:

Ik weet wel waar xD haha. Neefjes zijn k.ut!

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:00

Coentjuh schreef:
Murosch schreef:

AfbeeldingDit is een horzel, die wij kennen van de gele stipjes op benen en manen en waarvoor je eind weideseizoen ontwormt met ivermectine.
Hoornaar :
Afbeelding
Zijn 2 heel verschillende beestjes en tenzij je een hoornaar nest in de wei hebt is het zeer onwaarschijnlijk dat die je paard aanvalt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:21

Murosch schreef:

In het noorden is en blijft een Hoornaar een Hoornaar. En een horzel een horzel. ;)
Zie foto van Tamary. En wat zij ook al schrijft, tenzij je een horzelnest bij je wei hebt zal die niet snel steken. Hij kan het wel, maar een Hoornaar is lang niet zo agressief als een wesp. Ik heb al meerdere jaren een Hoornaarsnest rondom hausen gehad. Weet eigenlijk niet of ze dit jaar ook weer een nest gemaakt hebben. Ze zijn 2 keer verhuisd, en ze zaten vorig jaar op zolder. Daar komen wij toch niet :D Maar je hebt eigenlijk nooit last van ze. Alleen savonds als ze op het licht in huis steeds tegen het raam vliegen en brommen :+
Wespenesten heb ik wel al vlak naast de wei gehad. In de grond. Ben toen zelf een aantal keer gestoken :x Dat hebben ze niet overleeft.

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:25

Coentjuh schreef:

Zo een zat laatst ook op mijn paard. Hij bromde, zoemde heel hard. Hij vloog vrij traag, ik kon het hem zo met mijn vlakke hand uit de lucht slaan en toen hij op de grond lag heb ik m doodgetrapt (terwijl ik echt normaal heel vredelievend ben :+ ). Hij was groot (1-2 cm?) en licht bruin. Vooral dat trillende/brommende geluid was heel apart.

Ik had hem nogal goed doodgemaakt want het was onmogelijk om daarna nog vast te stellen wat voor beest het was... :7

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:34

Ir111 schreef:
Coentjuh schreef:

Zo een zat laatst ook op mijn paard. Hij bromde, zoemde heel hard. Hij vloog vrij traag, ik kon het hem zo met mijn vlakke hand uit de lucht slaan en toen hij op de grond lag heb ik m doodgetrapt (terwijl ik echt normaal heel vredelievend ben :+ ). Hij was groot (1-2 cm?) en licht bruin. Vooral dat trillende/brommende geluid was heel apart.

Ik had hem nogal goed doodgemaakt want het was onmogelijk om daarna nog vast te stellen wat voor beest het was... :7

Hier ben ik laatst door achtervolgd op buitenrit in de schemering. Hij probeerde zowel op mij als op mijn paard te landen. Heel benieuwd wat dit is en of ze echt steken. Was bang dat als hij zou steken het erg zeer zou doen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:45

Echt, waarom worden er nog steeds van dat soort insecten ontdekt? :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:56

Misschien een mei of juni kever, maar die prikken niet. Doen wel enorm onhandig en blijven maar tegen je paard botsen.
Daar kunnen ze enorm van gaan rennen.

Wij hebben hier enorm grote dazen die vooral in de schemer extreem achter je aan blijven vliegen en niet onder de indruk zijn van stink spray. Ik durf ze ook haast niet dood te slaan omdat ze zo enorm zijn dat je dan ook echt een beest in je hand voelt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-06-17 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:58

Van horzels gaan ze ook enorm rennen is mijn ervaring. Die eitjes die ze leggen lijkt ook op steken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:03

Yep hier zitten ze ook (Veluwe). Paardenkliniek heeft het uitgezocht en het blijkt de dark giant horsefly te zijn! Ze maken inderdaad veel herrie..

https://www.google.nl/search?q=dark+gia ... e&ie=UTF-8

Ze steken echt vervelend (ook door een vliegendeken heen) en de bult jeukt gigantisch. Bult gaat ook iets open en komt een korstje op.

Ik heb nog niks gevonden dat werkt dus tips zijn welkom..

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:03

Leek het hierop:
Afbeelding
Afbeelding