Paard reageert extreem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phaedra013

Paard reageert extreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 00:39

Hallo iedereen (hopelijk is dit topic juist geplaatst)
Bedankt alvast om dit te lezen!
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar met mijn 13jarige BWP ruin..

Ik ben 2 maanden geleden met hem verhuisd naar een boerderij waar in tegenstelling tot de vorige weide waar hij 7j heeft gestaan koeien zijn. Hier heb ik gemerkt dat mijn paard enorm angstig is van koeien, wat zich vertaald in vluchtgedrag.
Hij protesteert en reageert heel hevig op koeien die niet eens zo dicht moeten staan. Aan de hand begint het met stoppen, met zijn hoofd naar achter schokken tot lichtjes stijgeren. Helemaal niet agressief maar puur uit protest, tot zich gewoon omdraaien op een manier dat ik hem niet kan tegenhouden en hij me soms weg duwt. Ik corrigeer hem altijd maar aan de hand krijg ik op dat moment gewoon geen controle over hem en het gaat er soms heel hevig aan toe.
Onder het zadel draait ie zich ook hevig om en wilt ie echt weglopen. Ik probeer hem altijd te corrigeren vanaf hij begint te draaien en zet hem dan meteen in de richtig waar ik heen wil.

Hij staat nu sinds kort op een grote wei naast koeien, ook daar zie ik dat ie grote afstand neemt. En ook als ik op de wei naast de koeien met hem aan de lounge wil werken ondervind ik grote protest, tot het soms echt gevaarlijke toe.
Het is normaal echt een heel lief aanhankelijk paard, met wie ik altijd een correcte omgang met wederzijds respect heb gehanteerd. Maar bij zijn angst en daarbij vluchtgedrag zie ik niks meer van de basis die ik hem dacht te hebben aangeleerd, respect, afstand behouden...

Na een laatste keer met hem te gaan wandelen waarbij het bijna fout afliep nadat er plots een koe voor hem stond wil ik eerst zijn angst maar vooral zijn manier van reageren aanpakken voor ik weer met hem ga wandelen. Ik laat me nooit doen maar heb echt hulp nodig bij dit gedrag. Als hij aan de hand gaat stilstaan geef ik hem een constante druk aan het halster tot hij vooruit gaat of laat ik hem cirkels rond mij lopen, als ik dit doe en blijf proberen wordt het protest heviger. Als hij onder het zadel of aan de hand gaat draaien of lichtjes stijgeren corrigeer ik hem met een tik.

Ik heb 2 weken geleden al iemand gecontacteerd om met hem te komen werken, maar die persoon heeft het heel druk dus ik hoop via deze weg iemand te vinden die me hierbij kan helpen. Hij staat in Vlimmeren Antwerpen Belgie, niet zo ver van de Nederlandse grens. Of heeft iemand hier ervaring mee en weet ie hoe met dit gedrag om te gaan?

Bedankt al!
Phaedra

EmptyWords

Re: Paard reageert extreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 00:48

Ik denk dat je even anders niet gaan kijken/denken.

Hij is bang. En als hij zich uit geef je hem op zn flikkker. Ik snap, hij moet rekening met je houden, maar boos worden omdat hij bang is...

Tijd voor een schrik/gewenning training. Laat t rijden en longeren maar even. Ga lekker samen koeien kijken. Niet dichterbij dwingen. Gewoon lopen tot waar hij stopt en laat maar kijken. Klets wat, beloon hem en kijk mee.

Dat is iig waar ik zou beginnen

Phaedra013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 01:14

EmptyWords schreef:

Hij is bang. En als hij zich uit geef je hem op zn flikkker. Ik snap, hij moet rekening met je houden, maar boos worden omdat hij bang is...

Tijd voor een schrik/gewenning training. Laat t rijden en longeren maar even. Ga lekker samen koeien kijken. Niet dichterbij dwingen. Gewoon lopen tot waar hij stopt en laat maar kijken. Klets wat, beloon hem en kijk mee.

Dat klinkt inderdaad heel logisch. Echter begint hij heel vroeg te protesteren, gewoon tot op een afstand van die koe gaan dat hij oke vindt en dan terug draaien, ook al is dat 100m van de koe? En dit dan blijven herhalen? Ook als de koeien niet buiten staan zal hij daar erg protesteren omdat hij weet dat daar soms koeien staan. Moet ik hem daar dan ook niet aansporen om voorbij die weide te gaan? Ook als hij op een halve meter van mij stijgert moet ik hem niet corrigeren als dit in een angstreactie voorkomt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:32

EmptyWords schreef:

Gevaarlijk worden mag hij nooit. En in de angst laten hangen is ook geen optie. Spanning laten afvloeien doe je door werk. Aandacht moet bij jouw zijn, niet overal behalve bij zijn mens. Paard dat onzeker gedrag toont is niet geschikt om "kudde" te leiden, dat moet jij dus doen, maar dan moet paard die verantwoordelijkheid wel aan jouw durven toevertrouwen. Paard dat zo automatisch al in de stress schiet kan niet nadenken en gaan koetjes kijken, eerst spanning er uit zodat paard weer kan nadenken en dus leren dat koeien niet eng zijn.

Phaedra013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 01:48

tamary schreef:
EmptyWords schreef:

Gevaarlijk worden mag hij nooit. En in de angst laten hangen is ook geen optie. Spanning laten afvloeien doe je door werk. Aandacht moet bij jouw zijn, niet overal behalve bij zijn mens. Paard dat onzeker gedrag toont is niet geschikt om "kudde" te leiden, dat moet jij dus doen, maar dan moet paard die verantwoordelijkheid wel aan jouw durven toevertrouwen. Paard dat zo automatisch al in de stress schiet kan niet nadenken en gaan koetjes kijken, eerst spanning er uit zodat paard weer kan nadenken en dus leren dat koeien niet eng zijn.

Hoe kan ik dit in de praktijk toepassen? Dit probeerde ik nl ook toe te passen door hem te longeren in de wei naast de koeien en te stoppen als hij rustiger werd. Maar het begin is altijd heel moeilijk.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 04:33

Ik weet dat Ton van Duivenvoorden regelmatig "koeienclinics" geeft, speciaal om paarden van hun koeienangst af te helpen. Misschien eens kijken of hij iets voor je kan betekenen? :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 06:50

Dat is een super oplossing idd een koeienclinic volgen. Kan ook bij Wendy van Osch als zij dichter bij zit voor jou.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 07:47

[ITP] Menpaard Janouk goes Western en ontdekt Cowsense!

Janouk was ook bang voor koeien en dan vooral levensechte beelden van koeien in het parcours. Dat heeft ons geregeld verliespunten op de wedstrijd opgeleverd.

Zo hebben we haar getraind met uiteindelijk koeien drijven bij Wendy van Osch. Echt top

Kan je geen rustige koe naast hem in de box zetten? Eerst ver af en dan steeds dichterbij? Dan wordt het vanzelf 'normaal'. Op stal moet hij door de angst heen en kan niet wegrennen. Hij kan maar bepaalde tijd 'overstuur' blijven, als hij daar door heen is en rustig wordt, voer krijgt als hij de koe ziet, wordt de koe als voerbrenger heel interessant. Janouk heeftook dagen vanaf de nepkoe hooi gevoerd gekregen. Had ik een echte koe gehad, had ik die zeker naast haar op stal gezet.
Laatst bijgewerkt door janouk op 17-06-17 07:54, in het totaal 2 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 07:54

Dagje in de wei laten grazen bij de koeien.
Zijn er nog meer paarden aanwezigm

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:25

Gillbo schreef:
Dagje in de wei laten grazen bij de koeien.
Zijn er nog meer paarden aanwezigm

Nou idd.
Of kijk of je een koe in zn wei mag zetten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:43

Ik vind dit behoorlijk risicovolle suggesties om eerlijk te zijn, opsluiten met een koe ernaast, gewoon erbij in de wei gooien etc. Dit soort dingen moet je met beleid aanpakken en het liefst met een professional.

TS, is er een plek op stal waar je grondwerk kan doen zonder dat je de angst voor koeien merkt? Misschien kun je eerst weer even de verhouding tussen jou en je paard opfrissen is alle rust, en dan rustig toewerken naar hetzelfde werk in de nabijheid van de koeien. Dus niet meteen in de wei ernaast maar echt kleine stapjes nemen. Merk je dat je paard lichte stress ervaart, blijf je nog mooi even daar werken tot hij ontspannen is. En als hij ontspannen is, stop je! Dat is de beloning. Morgen weer een dag. En zo kun je die grens gaan verleggen.

Maar laat idd alsjeblieft ook iemand meekijken. Misschien reageert je paard bijvoorbeeld wel vooral op het feit dat jij er nu al op anticipeert dat ie iets gets gaat doen, ik noem maar wat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:54

Phaedra013 schreef:
EmptyWords schreef:

Dat klinkt inderdaad heel logisch. Echter begint hij heel vroeg te protesteren, gewoon tot op een afstand van die koe gaan dat hij oke vindt en dan terug draaien, ook al is dat 100m van de koe? En dit dan blijven herhalen? Ook als de koeien niet buiten staan zal hij daar erg protesteren omdat hij weet dat daar soms koeien staan. Moet ik hem daar dan ook niet aansporen om voorbij die weide te gaan? Ook als hij op een halve meter van mij stijgert moet ik hem niet corrigeren als dit in een angstreactie voorkomt?

Jij kunt niet voor hem bepalen wanneer hij het eng vindt. Kennelijk vindt hij een koe op 100 meter afstand iets om je ernstige zorgen om te maken.

Wat ik zou doen met die van mij (die op net zo'n manier kán reageren als die van jou, alleen dan op ezels. Koeien vindt hij lief) is hem een stapje bij de koe vandaan laten zetten. Dan laat je aan hem zien dat jij hem in veiligheid brengt. Zo bereik je drie dingen:
- je laat hem zien dat je zijn angst serieus neemt. Heel belangrijk voor een paard wat bang is.
- je laat hem zien dat jij te vertrouwen bent. Heel belangrijk voor een paard wat bang is.
- jij neemt het heft in handen. Jij geeft aan wat er moet gebeuren en je paard heeft de gelegenheid om jouw aanwijzingen op te volgen.

Hier zou ik mee beginnen. Aangezien de koeien daar ook wonen is het zaak om dit GOED aan te pakken. Zonder dwang. Laat je paard aangeven waar voor hem de grens ligt, respecteer dat, reageer kalm en zorg ervoor dat hij zich veilig voelt bij jou (zie bovenstaand). Dan zal hij daarna ook makkelijker van je aannemen dat er niks is om je druk over te maken. Met dat laatste bedoel ik dan niet dat je meteen naar de koe toe moet lopen. Maar dat je gewoon verder gaat met waar je mee bezig was. Wedden dat je paard zich steeds minder druk zal maken? Jij vindt het doodnormaal dat er koeien zijn. Vestig er geen extra aandacht op. En als je paard er op reageert breng hem dan eerst in veiligheid (stapje bij de koe weg, even diep uitademen, wachten tot je paard ontspant en dan weer verder met waar je mee bezig was) en dan zal hij er elke keer minder sterk op reageren. Blijf ontspannen, niet boos worden, houd je bovenlijf ontspannen en rechtop (niet voorover buigen met je schouders/hoofd), niet aaien of belonen. Gewoon in veiligheid brengen en als je paard zich weer zeker voelt ga je weer door met wat je aan het doen was. Dit houdt wel in dat één keer dwang je een paar stappen terug brengt. Maar het is wel een methode die werkt. Succes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 11:37

Zoals meerderen hier aangeven: veel grotere afstand tot de koeien aanhouden. Begin daar waar hij niet gespannen is, al is het op een kilometer afstand. Is het buiten het terrein? Dan buiten het terrein.

Van daaruit kun je koetjes kijken, werken, relaxen, verhoudingen weer rechtzetten, vertrouwen terugkrijgen. Als dat goed gaat dan verklein je de afstand en ga je weer verder, en uiteindelijk kun je dichtbij de koeien ook weer alles veilig doen. Let erop dat je niet te snel gaat en doe weer een stap terug wanneer je paard het aangeeft!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 11:47

Is er misschien een paard op stal die niet bang is? Dan neem je bovenstaande tips mee, en een paard ervoor die niet bang is voor de koeien. Dit kan jou paard ook helpen, hou voldoende afstand en laat hem maar kijken.

Phaedra013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 13:49

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik pakte het inderdaad helemaal anders aan, ik was meer van de instelling dat vanaf hij gestrest werd en begon te protesteren ik bleef proberen omdat het me niet goed leek om op een moment te stoppen/weg te gaan waarbij hij nog in de stress was. Ik wou pas stoppen of wegwandelen als hij rustiger werd.
Ik merk ook dat onze relatie niet meer dezelfde is, hij zoekt minder toenadering naar mij en is niet meer zo speels en ontspannen als hij daarvoor was. Ik vrees dat er al een deuk is gekomen in het vertrouwen dat hij voordien in me had en daar zit ik erg mee.

De 2 namen die genoemd werden zijn denk ik te ver gelegen van mij, maar ik blijf zoeken naar hulp.

Hij staat met mijn ander paard die niet bang is van koeien maar er ook uit zichzelf ook geen toenadering naar zou zoeken en dus ook in de wei afstand houdt van de koeien. Ik ga vandaag met de 2 paarden aan de hand wandelen.
Ik ga de tips opvolgen en houd jullie op de hoogte, als ik inderdaad gewoon wegwandel van de koeien vanaf hij begint met te twijfelen zal het protest ook niet evolueren.
Gewoon grondwerk doen en rijden dan op een afstand van de koeien die hij oke vindt? En op zijn tempo stappen voorwaarts nemen, en het wandelen even achterwegen laten. Dit lijkt me inderdaad een manier waarbij hij me op den duur terug graag zal zien afkomen. Alle tips zijn welkom bedankt al!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:50

Ik ben het volledig eens met wat koper zegt. Dat is een heel goede manier om dit probleem op te lossen.
Ik weet niet in welke omgeving je woont. Ik heb al veel paarden met angst van verschillende dingen, van hun angst af geholpen. Dus als je niet te ver woont kan ik wel eens afkomen. En anders woont er mss een andere bokker met ervaring op dit vlak in je buurt.

Phaedra013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 07:45

jensvl schreef:
Ik ben het volledig eens met wat koper zegt. Dat is een heel goede manier om dit probleem op te lossen.
Ik weet niet in welke omgeving je woont. Ik heb al veel paarden met angst van verschillende dingen, van hun angst af geholpen. Dus als je niet te ver woont kan ik wel eens afkomen. En anders woont er mss een andere bokker met ervaring op dit vlak in je buurt.

1 Juli komt er iemand naar de weide om al is een eerste indruk te krijgen van mijn paard en me zo opweg te helpen, voor haar is het ook nog altijd bijna een uur rijden naar mijn paarden die gelegen zijn is Vlimmeren (Beerse) Antwerpen. Is het voor joi dichter?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:54

Nirvana_ schreef:
Ik weet dat Ton van Duivenvoorden regelmatig "koeienclinics" geeft, speciaal om paarden van hun koeienangst af te helpen. Misschien eens kijken of hij iets voor je kan betekenen? :)

Ik dacht ook meteen aan Ton, helaas zijn de (huidige) koeienclinics wel erg ver weg(Drenthe Nl.), maar misschien kan hij alsnog op locatie helpen...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:42

Voor mij is dat drie kwartier rijden. Dus niet zo veel korter als de persoon die op dit moment naar je toe komt. Ik ben benieuwd hoe het verder voor je afloopt. Dus post zeker eens een update.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:24

Hoe gaat het nu TS?

Laatst had ik thuis wat aan de hand en misschien heb je er wat aan als voorbeeld.

Wat was er nou gebeurd: ik had een nieuw fietsslot gekocht. Zo'n spiraalvormig ding weet je wel. Thuisgekomen haalde ik het uit mijn tas en mijn katje verstijfde. Ik heb het aangepakt zoals ik al eerder schreef in een post (het werkt namelijk niet alleen bij paarden maar ook bij katten, kinderen enz.. Je neemt dan namelijk even de rol van moeder of ouder kuddelid op je.)

Eerst dachr ik natuurlijk: oh, kent ze niet. Nou ruik er dan maar even aan. En ik hield het slot vlak voor haar neus. Grote fout, die ik en jij en heel veel mensen in zo'n situatie maken ;)
Maar ik vind wel dat ik de belevingswereld van mijn kat moet uitbreiden. Dus ik ben met het slot in mijn ene hand naar haar toe gelopen. En met het slot op veilige afstand heb ik mijn andere hand bij haar kop gehouden. Zij geeft mij dan (meestal) een kopje. Dat is voor haar het zelfde als dat het voor mijn paard is dat ik naast hem ga staan en ontspan en uitadem vanuit mijn buik. Hij kan dan kiezen of hij iets met mij wil doen zonder dat ik 'm "dwing" en meestal wil hij dat wel.
Goed. Katje was weer ontspannen. Dus ik leg het slot een centimeter of 50 bij haar vandaan. Vond ze niet heeeel leuk maar ze wilde daarna mij wel weer een kopje geven.
En toen begon het en-nu-jij-spel. Dus ik zei: "kijk Maj" *toen raakte ik het fietsslot aan* "een fietsslot". Toen kon ze natuurlijk niet achterblijven en rook er even heel voorzichtig aan. Ik heb toen weer mijn hand bij haar hoofd gehouden voor een kopje, dat is haar release (net als dus een zucht of een andere vorm van ontspanning bij je paard). En daarna was het oké. De eerste keer al dat slot aanraken vind ik knap. Ze heeft zich over een drempel heen gezet en dat is waar het om gaat. Als ze er 1 stapje naartoe had gezet was het ook al goed geweest, gaat erom dat ze iets veranderen in hun hoofd. Ze hoeft het niet superleuk te gaan vinden maar het is wel handig als zo'n fietsslot een neutraal iets wordt. En dat kan ook met koeien :) Dat slot zal ik nog een paar keer moeten pakken en dan herhalen wat we de eerste keer hebben gedaan. Net zolang tot ze het niet meer boeiend vindt. Als ik het slot léúk wil maken kan ik daarna nog er snoepjes in gaan leggen oid die ze kan pakken maar dat vind ik niet nodig. Het is voldoende dat ze niet verstijft als ze het ziet of als het geluid maakt.

Hopelijk heb je iets aan mijn voorbeeld :+

Ch_celine_Ch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:45

Je kunt doen dat je in de buurt bent bij een koe met je paard en als het paard dan een beetje zenuwachtig is geworden Kun je hem kalmeren al het niet lukt ga je weg en dan sluit je af met iets dat hij goed kan en dan beloon je je paard. Ik hoop dat je dit begrijpt en dat het helpt +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:57

Dat is verkeerd om Ch_celine_Ch. Je kunt hem niet eerst kalmeren en daarná een eindje weg gaan. Hoe zou jij een flippend paard kalmeren dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:19

Ik ben het er mee eens dat je het vóór moet zjjn. Ik heb meer verstand van honden training dan van paarden maar ik denk dat het principe hetzelfde werkt; als mijn hond iets moeilijk of eng vindt, zoek ik de afstand op waar hij nog comfortabel is. En dan beloon ik hem voor zijn ontspannen gedrag. Vervolgens schuif ik die grens steeds een stukje op, waarbij ik er op let dat ik niet te snel ga: als mijn hond teveel spanning opbouwt kan ik hem niet meer goed bereiken en is hij niet in staat om te leren.

Mijn vriend werkt zijn leven lang professioneel in de paarden en vindt dit onzin en te tijdrovend (dat is op een bedrijf wellicht anders dan als particulier met één paard). Hij neemt de leiding, is zelfverzekerd en onverstoorbaar en bij al te gek gedrag van het paard corrigeert hij.
Dit werkt bij hem, maar zou bij mij niet werken omdat ik dit natuurlijke overwicht niet heb.
Ik denk dat niet iedereen dit kan en dat het meer risico met zich mee brengt.
Ik zou dus voor de positieve training gaan. Duurt wellicht wat langer maar wat geeft dat.
Ik heb er met mijn honden in elk geval heel veel plezier van!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:49

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:01

Ch_celine_Ch schreef:
Je kunt doen dat je in de buurt bent bij een koe met je paard en als het paard dan een beetje zenuwachtig is geworden Kun je hem kalmeren al het niet lukt ga je weg en dan sluit je af met iets dat hij goed kan en dan beloon je je paard. Ik hoop dat je dit begrijpt en dat het helpt +:)+

Dat werkt juist averechts, wanneer je het paard gerust probeert testellen op zijn moment van angst denkt hij dat er inderdaad iets is om angstig voor te zijn en worden de problemen meestal heftiger. Wanneer het paard van ts wel een keer rustig blijft en dan direct belonen is prima.