Trailer meenemen bij eerste bezichtiging jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sierro

Trailer meenemen bij eerste bezichtiging jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:33

Hoi allemaal

Ik ben rustig aan op zoek naar een tweede (wedstrijd)paard. Ik zoek een jaarling of tweejarige met papier in lagere prijsklasse, maar wel wat kwaliteiten.

Aangezien er niet erg veel te koop staat voor om en rond de 2000 euro of minder (ben van Belgisch Limburg) moet ik erg goed zoeken. Straks ga ik naar een tweejarige hengst kijken meer dan een uur verderop. Is het verstandig om meteen de trailer mee te nemen? Het is de eerste die ik ga bekijken.

Ik heb wel al mijn hele leven paarden en heb ook al heel wat ervaring in het koop- en verkoopspelletje, maar nu is het toch wel al even geleden dat ik er eentje voor mezelf koop.

Tips over waar ik op moet letten zijn ook welkom! Sowieso dacht ik al aan laten lopen op harde weg, laten vrijspringen (springpaard), laten lopen om gangen te zien, gedrag en karakter goed te beoordelen, kijken hoe hij zich gedraagt als hij geleid wordt, ...

Kan er verder ook iemand zeggen of mijn budget erg onrealistisch is? Liefst blijf ik onder de 2000 euro, maar ik hoef dan ook geen topgefokt keurveulen. Mijn lesgeefster zei dat dit doenbaar moet zijn... Maar de meeste veulens zie ik pas vanaf 3000 à 4000 minimum! Hiervoor koop je tegenwoordig toch een paard dat al een klein parcours loopt...

En ja, het moet een jaarling of tweejarige zijn, aangezien ik ze liefst zelf zadelmak maak en hiervoor ook eerst nog een tijdje bij me heb lopen om al wat in de hand te hebben.

Bedankt alvast!!!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:38

Als jij van jezelf weet dat je genoeg inzicht hebt om te zien of een paard goed is zonder keuring kan je de trailer meenemen. Of als je die gok aandurft.
Ik zou het met een paard niet aandurven.
Stalgenoot met toch al jaren ervaring heeft nu net voor de 3e keer meegemaakt dat een paard niet door de keuring komt. Paarden waarop het eerste zicht niet duidelijk wat mis mee was.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:50

Citaat:
Maar de meeste veulens zie ik pas vanaf 3000 à 4000 minimum! Hiervoor koop je tegenwoordig toch een paard dat al een klein parcours loopt...

Dat is momenteel nog niet zo makkelijk hoor :n een gezond (!), ok te rijden paard met wat ervaring moet je tegenwoordig heel goed voor zoeken in dat budget. De markt is flink aangetrokken...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:52

Je budget is niet heel ruim maar vooral voor een hengst zonder potentie om ggk dekhengst te worden zou het moeten kunnen :) ik ben uiteindelijk bij een E pony uitgekomen. Succes!

tengeltje11

Re: Trailer meenemen bij eerste bezichtiging jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:53

los van het budget zou ik mijn trailer meenemen,als het echt heel ver rijden is.
uren rijden voor een 2de keer bij een jonkie die nog niets gedaan heeft,zou ik ook niet vlug doen.
indien het qua afstand heel goed meevalt is het een ander verhaal.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 14:58

Bedankt allemaal! Keuring ga ik voor dit budget en deze leeftijd niet doen, ik ken er genoeg die met 1 of 2 jaar perfect liepen en op 4 jaar zo kreupel en 'onbruikbaar' als iets waren. Oudere paarden wel, mijn huidig paard bijvoorbeeld kocht ik als vijfjarige voor 3500 euro maar die liet ik wel keuren.

Ik heb net nog eventueel een ander veulen ontdekt, deze staat zelfs nog verder. Een Quasimodo v/d Molendreef, jaarling. Moederlijn ook erg goed, qua papieren is deze nog aantrekkelijker dan de eerste. De eerste is een Lordanos met mindere moederlijn.

En qua betaling; hier kan je per dag maar een beperkt bedrag afhalen, dus zou de enige optie van betaling vandaag via overschrijving zijn. Heeft iemand zo al ooit een paard gekocht? Ik heb dit tot nu toe steeds cash gedaan.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:58

Ik zou nog geen trailer meenemen. Een uur rijden is toch niet lang? Als het dier dan goed bevalt kun je makkelijk nog eens terug met de trailer.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:00

Ik heb toen betaald via de telefoon. Vantevoren afgesproken zodat zij direct kon kijken of het was aangekomen :) als je beiden dezelfde bank hebt staat het er vrijwel direct op.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:00

Eight schreef:
Ik heb toen betaald via de telefoon. Vantevoren afgesproken zodat zij direct kon kijken of het was aangekomen :) als je beiden dezelfde bank hebt staat het er vrijwel direct op.

hier laatst ook iemand gehad die het op zo'n manier wou doen,maar plots gaf zijn betaal app enkel nog foutmeldingen....dan sta je daar...(was wel geen paard,iets anders wat ook een behoorlijk bedrag kostte)

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 15:01

wortel115 schreef:
Ik zou nog geen trailer meenemen. Een uur rijden is toch niet lang? Als het dier dan goed bevalt kun je makkelijk nog eens terug met de trailer.

Nu is het een uurtje omdat het weekend is. We moeten over de normaal superdrukke ring van Brussel, dus als we dan door de week terug moeten om hem te halen zit je makkelijk 1,5u in de file. Vandaar. :) Het tweede veulen staat zelfs bijna aan zee, dus dat is ook al zo'n reis.

Verder heb ik ook het gevoel dat een verkoper eerder wil toehappen op een iets lager bod als je er staat met geld en je trailer, dan wanneer je het paard later ophaalt... Of meen ik dit maar? In het geval van het eerste paardje moet hij weg wegens te klein en overtal, dus ik denk niet dat er zo'n emotionele band is en vooral de koude munten tellen...

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 15:02

Eight: Ok! Dit kan ik dan eventueel wel al melden, ja.
Tengeltje: Oh, dat is wel een probleem dan ja... Nu dan zouden we denk ik desnoods toch nog morgen of zo terug kunnen gaan. Ik heb wel al nagekeken wat het maximumbedrag is dat bij mijn bank kan overschrijven, en dat lukt wel makkelijk.

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:05

Trailer meenemen is toch geen bezwaar? En ja, keuren. Ik heb er 1x een laten keuren omdat we bang waren voor cornage. Het is een moment opname. Heb ook diverse paarden gezien die helemaal van top tot gefotografeerd waren en dan binnen een paar maanden niks meer konden vanwege een gebrek. Je leest ook veel dat OC/OCD bij jonge paarden veel voor komt, maar dat ze er overheen groeien als ze veel beweging krijgen. Ik zou kijken hoe het paard gehouden wordt (ook in de winter) en daar mijn conclusies uit trekken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:06

Ik zou eerst aan de verkopende partij vragen, of zij het Ok vinden dat je direct met trailer komt.
Punt is wel dat je minder onderhandelingsruimte hebt, want zij weten dus dat je voornemens bent hem te kopen. Klinische keuringen stellen in mijn ogen geen reet voor, dat is het geen wat jezelf direct ook kan zien. Een paard van die prijscatogorie laat je mijn inziens ook niet röntgenologisch keuren.

Of je geld mag over maken? Dat moet je vooraf bespreken.
Onlangs ben ik voor een paard in Groningen gaan kijken, toen was ik ook hetzelfde voornemens... trailer mee en aftikken... voor mij was het ruim twee uur rijden. Koop is echter niet doorgegaan, omdat ik zag dat er iets niet orde was.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 15:12

Monmaster: Dat vond de eerste partij al geen probleem, bij de tweede wacht ik nog op een antwoord. De tweede wilde eerst niet onder 2000 gaan, maar ik vroeg of we voor 1800 mogen komen. In dat geval hoeven we dan niet meer veel te onderhandelen... :D Ik ben het volledig met je eens over die keuring, dat is een momentopname. En inderdaad laten we voor dat geld ook geen foto's etc maken.

Ik denk dat trailer mee voor- en nadelen heeft... Als je zegt dat je in de buurt nog naar een ander paard gaat kijken, zou ik als verkoper toch vrezen dat de koper dan het ander paard koopt. Het is allemaal zo ijskoud die handel eigenlijk! Ik zou nooit handelaar kunnen zijn, dat merk ik al. :D Hecht me veel te snel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:27

Je kunt je limiet van wat je kunt opnemen (tijdelijk) wijzigen. Hangt van je bank af of je dat online via internetbankieren kunt doen. Maar dan kan je dus gewoon contact geld meenemen. Overmaken zou ik vooraf willen als verkoper voordat je het paard mee krijgt, dus dat betekent dan meteen dat je geen trailer mee hoeft te nemen.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 15:39

Ik heb even naar de bank gebeld, de limiet is gewoon opgetrokken en dus kunnen we het contant meenemen. Best spannend, Lordanos of Quasimodo v/d Molendreef, allebei wel erg leuk. Maar ik ga op mijn gevoel af, dus wie weet wordt het ook gewoon niks. :)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:52

Eventueel is filmen een idee? Dit heeft mij geholpen om een goede keuze te maken, doordat ik het in de avond nog eens terug kon kijken en bij 1 paard toen pas zag dat die niet goed was. Zeker als je 2 paarden gaat bekijken zou ik filmen, zo heb je vergelijkingsmateriaal. Direct meenemen zou kunnen, als dat voor de eigenaar ook prima is, waarom niet?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:18

Trailer mee vind ik wat hebberig staan maar het is wel reuze praktisch.Gewoon doen dus.anders moet je nog eens heen en weer rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:41

Wat is een uurtje rijden voor een dier dat je vervolgens jaren hebt. Ik zou zonder trailer gaan al is het maar omdat je dan direct de knoop door hoeft te hakken. Ik mag er graag een tijdje over nadenken.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:46

troi schreef:
Wat is een uurtje rijden voor een dier dat je vervolgens jaren hebt. Ik zou zonder trailer gaan al is het maar omdat je dan direct de knoop door hoeft te hakken. Ik mag er graag een tijdje over nadenken.

Ja dat was mijn bedoeling bij mijn huidige paard ook, na die tijd nog bij een andere langs gegaan, omdat we daar al een afspraak hadden, maar eigenlijk wist ik het al wel, volgende dag gebeld dat ie verkocht was. En wat ben ik daar blij om

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:45

Kijk ook sowieso of je er een band mee hebt, dit is heel belangrijk. Verder zou ik de trailer nog niet meenemen.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:08

Ik heb dit in den tijd zelf ook gedaan. Het ging toen om een 2.5jarig hengstje waar er dus ook nog nooit iets mee gedaan was. Budget was ongeveer dat van jou en wij hadden de trailer ook meteen mee want het was echt lang rijden (meer dan 2uur). Iemand die ik ken heeft het ook zo gedaan. Beiden hebben we cash betaald.
Persoonlijk vind ik het kunnen wanneer het om een jong(!) dier gaat waarbij we ook niet spreken over een aanzienlijk hoog bedrag. De keuring, verbruik van de auto voor de x aantal keer over en terug rijden kost haast meer dan het dier zelf.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:08

mijn advies laat juist dat ding thuis!
Omdat je a aangeeft teveel interesse te hebben dan stijgt de prijs al en b een jong onbeleerd paard in de trailer....mijn advies is laat het paard dat je wel koopt thuis brengen. Dat kost geld, maar stelt de verkoper verantwoordelijk dat het zijn verantwoording blijft tot jij hem aanpakt.

en dat is mij per toeval ook overkomen...het kostte wel 200,00 euro bezorg kosten, waar ik tegenaan hikte. Maar de verkoper een schadeclaim op zijn verzekering van 8500,- euro. En Ik ben zeeeer blij dat ik dat niet in mijn gehuurde trailer had in een tunnel op een zeer drukke snelweg!
de koop ging niet door omdat het dier is ingeslapen na het ongeluk ter plaatse!

Hoewel je dit niet wilt, het kan iedereen overkomen!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:30

Toen ik mijn jonge pony te koop had en mensen gaven aan meteen de trailer mee te willen nemen, heb ik ze het advies gegeven meteen maar helemaal thuis te blijven. Voor hem was ik op zoek naar een huisje voor het leven en als mensen dan niet eens de moeite voor hem willen doen om 2x te rijden, hoeveel moeite gaan ze dan de rest van zijn leven voor hem doen?

Ik snap dat het handiger is en sommige mensen zouden er geen problemen mee hebben, maar als er gevoel bij komt kijken zou ik het eerst in ieder geval met de verkopende partij overleggen.

(In mijn geval kon mijn jonkie gewoon blijven gelukkig en hij is er nog steeds, 5 jaar later)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:35

Eefke dat heeft geen fluit met elkaar te maken. Er zijn genoeg mensen die aan de hand van foto's en beschrijving al hebben bepaald dat ze een veulen/jong dier willen hebben :) met rijden zou ik zeker proefrijden maar met mijn tweede jonge merrie had ik ook gerust de trailer mee durven nemen. Vooraf foto's gedeeld met de vorige eigenaresse hoe onze paarden er bij staan (24/7 buiten) en onze verwachtingen gedeeld. Het was dat ze niet direct mee kon anders had ik het gedaan :) en die blijft hier voor het leven hoor!