Internationaal vervoer paarden los op camion

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Internationaal vervoer paarden los op camion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 23:46

Iemand stelde voor om mijn paarden in camion los te vervoeren om de prijs te drukken, maar ik ga hier absoluut niet mee akkoord...
Zijn trouwens Andalusiers, Lusitano's met redelijk veel bloed en karakter...
Mijn idee is dat hier accidenten mee kunnen gebeuren! Het antwoord hierop was sedolin, maar dat middel wil ik niet toedienen aan de ruinen/hengst wat betreft uitschachten bij het plassen.
Is het ook niet verplicht om paarden vast te zetten tijdens vervoer in camion?
Ik vind gans dat idee zo absurd en risicovol. Wat denken jullie hierover? Ik word nogal onder druk gezet, maar problemen en kwetsuren is allerlaatste wat ik wil riskeren!!! Zit hier echt heel erg mee verveeld...en kan absoluut niet geloven dat dit wettelijk geoorloofd is!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-06-17 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:50

Wat is de reden dat los vervoeren goedkoper zou zijn dan vast?

Jonge paarden snap ik nog om die los in een trailer te vervoeren, maar meerdere paarden in een vrachtwagen niet. Daar zitten toch tussenschotten in?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 23:56

om de prijs te drukken . Ja, jonge paarden lijkt me idd ook eventueel te doen, maar niet de merrie's van 8 en 11 jaar....die kunnen behoorlijk over de rooie gaan als ze opgesloten zitten!
Reden is dat ik nu zou moeten vertrekken, maar ik wil ervoor gaan werken om deftig vervoer te kunnen betalen. De tijd is er niet meer volgens die persoon. Toch, idee alleen al maakt me misselijk. Ik wil absoluut geen accidenten, meer nog, ik vind het absoluut onrespectvol to van dieren om ze aan zo'n risico bloot te stellen.
Is vastzetten niet verplicht in veewagen? Misschien morgen even naar paardenpunt bellen...

Ibbel

Re: Internationaal vervoer paarden los op camion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:51

Om de prijs te drukken, want dan kan je er meer in proppen? Lijkt me een heel slecht plan. En het zou inderdaad wel eens verboden kunnen zijn. Tenslotte is het verplicht onderweg rustpauzes te houden en eten en drinken aan te bieden, en dat kun je nooit individueel doen als ze los staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:58

Voor transport langer dan 8 uur is dit in ieder geval niet toegestaan, want dan moet elk dier in een individuele stand op de vrachtwagen staan.

Voor transport korter dan 8 uur is los wel toegestaan.
Jonge dieren die nog niet geleerd hebben om vast te staan en (semi)wilde paarden uit bv natuurgebieden worden los vervoerd, dat is in dergelijke gevallen veiliger dan ineens een halster om en aanbinden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 09:36

Marije_jiplover schreef:
Voor transport langer dan 8 uur is dit in ieder geval niet toegestaan, want dan moet elk dier in een individuele stand op de vrachtwagen staan.

Voor transport korter dan 8 uur is los wel toegestaan.
Jonge dieren die nog niet geleerd hebben om vast te staan en (semi)wilde paarden uit bv natuurgebieden worden los vervoerd, dat is in dergelijke gevallen veiliger dan ineens een halster om en aanbinden.

Is ongeveer 9 uur. Dus is niet toegestaan! Bedankt voor het advies!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:41

En gewoon iets meer betalen en ze allemaal individueel vast zetten met Schotten ertussen? Eventueel er zelf met een 2 paards er achter rijden. In de meeste vrachtwagens passen z'n 8 of 12 paarden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:56

Cambiar schreef:
om de prijs te drukken . Ja, jonge paarden lijkt me idd ook eventueel te doen, maar niet de merrie's van 8 en 11 jaar....die kunnen behoorlijk over de rooie gaan als ze opgesloten zitten!
Reden is dat ik nu zou moeten vertrekken, maar ik wil ervoor gaan werken om deftig vervoer te kunnen betalen. De tijd is er niet meer volgens die persoon. Toch, idee alleen al maakt me misselijk. Ik wil absoluut geen accidenten, meer nog, ik vind het absoluut onrespectvol to van dieren om ze aan zo'n risico bloot te stellen.
Is vastzetten niet verplicht in veewagen? Misschien morgen even naar paardenpunt bellen...

Maar even hè, het doet er toch helemaal niet toe of het mag of niet? Jij wil het immers niet dus moet je het niet op die manier laten gebeuren. Maar voor degene waar jouw paarden nu staan doet het er (sec gezien) toch ook helemaal niet toe hoe jij jouw paarden terug vervoert? Hij wil ze blijkbaar weg hebben van zijn stalling, hoe jij dat doet en waar naartoe is bot gezegd niet zijn probleem, toch? Dat jij het geld nog niet hebt om ze te vervoeren is heel vervelend, maar is ook niet zijn probleem lijkt me. Ik denk dat daar ook een beetje de crux zit, het is jouw probleem maar je probeert hem ervan te overtuigen dat het ook het zijne is en daardoor focus je m.i. op het verkeerde.

Waren er andere afspraken en zou die persoon het vervoer terug op zich nemen? Dan heb je op zich natuurlijk een goed punt dat zijn vervoersoptie niet mag, maar dan kun je misschien het verschil bijleggen?

Wat zijn je opties verder nu? Je zit met je paarden in het buitenland begrijp ik en degene waar je ze stalt (en jij werkt?) wil dat je weggaat? Kun je een andere stalling regelen? Ander werk? Zodat je kunt sparen voor het vervoer?
Kun je het resterende bedrag lenen van iemand zodat je in België(?) weer aan de slag kunt en het terug kunt betalen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:10

O je bedoelt los los zonder schotten
Nee
Naast dat het niet toegestaan is , is het ronduit gevaarlijk

Ik dacht je bedoelt in ieder aparte partition maar een aanbind lijn. Want dat gebeurt vaker en is zelfs beter op een langere reis zodat ze t hoofd eens kunnen laten zakken en omhoog doen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 17:31

GDG schreef:
Cambiar schreef:

Maar even hè, het doet er toch helemaal niet toe of het mag of niet? Jij wil het immers niet dus moet je het niet op die manier laten gebeuren. Maar voor degene waar jouw paarden nu staan doet het er (sec gezien) toch ook helemaal niet toe hoe jij jouw paarden terug vervoert? Hij wil ze blijkbaar weg hebben van zijn stalling, hoe jij dat doet en waar naartoe is bot gezegd niet zijn probleem, toch? Dat jij het geld nog niet hebt om ze te vervoeren is heel vervelend, maar is ook niet zijn probleem lijkt me. Ik denk dat daar ook een beetje de crux zit, het is jouw probleem maar je probeert hem ervan te overtuigen dat het ook het zijne is en daardoor focus je m.i. op het verkeerde.

Waren er andere afspraken en zou die persoon het vervoer terug op zich nemen? Dan heb je op zich natuurlijk een goed punt dat zijn vervoersoptie niet mag, maar dan kun je misschien het verschil bijleggen?

Wat zijn je opties verder nu? Je zit met je paarden in het buitenland begrijp ik en degene waar je ze stalt (en jij werkt?) wil dat je weggaat? Kun je een andere stalling regelen? Ander werk? Zodat je kunt sparen voor het vervoer?
Kun je het resterende bedrag lenen van iemand zodat je in België(?) weer aan de slag kunt en het terug kunt betalen?

Hoi, thx voor je berichtje. Kan de omstandigheden niet openbaar zetten, maar de paarden zitten momenteel in Belgie, ik wil best prive vertellen hoe het in elkaar zit ;-).
Neen, ik sta er niet voor open. Mijn paarden en katjes zijn enige wat me lief is en overleef het niet als er wat zou gebeuren.
Ik heb begrepen dat het wettelijk niet mag. Dan is het simpel, dan ga ik werken tot ik degelijk vervoer vind. Ga het zo doorgeven.
Heel erg bedankt voor de info allemaal.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:33

Gewoon nee zeggen? Andere bedrijf zoeken?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:41

Er zijn vast bokkers die met je mee kunnen denken. Hoeveel paarden gaat het om, en van waar naar waar moeten ze vervoerd worden?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:42

Ik zit ook in België. Als je wilt mag je wel even PBen, misschien kan ik je helpen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 21:22

Bedankt voor het voorstel om eventueel met me te willen meedenken. Ik pb de locatie, is 830 km, zit in Vlaanderen. Exacte locatie's liefst pb. Gaat om 4 volwassen, 2 tweejarige en 1 jaarling

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:27

er zijn toch genoeg vervoerders die dit fatsoenlijk kunnen doen? bijvoorbeeld marceljordan.com

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 19:02

Ja, inderdaad, kost me 2500/3000 euro, dus gaat nu direct niet lukken. Dat geld heb ik niet.
Dus: ik zal er eerst moeten voor werken. Ik kan nu dus niet meteen vertrekken. Dat is het probleem, maar is nu eenmaal zo...

FarrahWild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:41

Cambiar schreef:
Iemand stelde voor om mijn paarden in camion los te vervoeren om de prijs te drukken, maar ik ga hier absoluut niet mee akkoord...
Mijn idee is dat hier accidenten mee kunnen gebeuren! Het antwoord hierop was sedolin, maar dat middel wil ik niet toedienen aan de ruinen/hengst wat betreft uitschachten bij het plassen.
Ik vind gans dat idee zo absurd en risicovol. Wat denken jullie hierover? Ik word nogal onder druk gezet, maar problemen en kwetsuren is allerlaatste wat ik wil riskeren!!! Zit hier echt heel erg mee verveeld...en kan absoluut niet geloven dat dit wettelijk geoorloofd is!

Ik vind het wel een beetje riskant want ik neem aan dat ze dan dus meet heel wat paarden samen los zitten en je kent je eigen dier maar niet dat van een ander... :/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 18:44

FarrahWild schreef:
Cambiar schreef:

Ik vind het wel een beetje riskant want ik neem aan dat ze dan dus meet heel wat paarden samen los zitten en je kent je eigen dier maar niet dat van een ander... :/

Zijn mijn eigen dieren, ze staan allemaal bij elkaar in de kudde. Papa die gecastreerd is, drie moeders en hun kinderen. De hele harem dus :-)
Toch, ik vind het te riskant voor de kwetsuren aan de benen. Stel je voor dat er eentje begint te panikeren of dat er eentje uitglijdt. Ik wil het niet gedroomd hebben...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:23

Als ze elkaar kennen staan ze los zeker zo prettig .
Ze kunnen nl gaan staan hoe ze willen .
Met hun billen tegen de rijrichting of juist niet .
Mits er wel wat plaats is voor ze om
Te draaien indien ze willen .

Indien het vreemde paarden zijn voor elkaar is los een risico .