Merrie 'valt aan' sinds zij een veulen heeft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Merrie 'valt aan' sinds zij een veulen heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 22:20

Hallo Bokkers,

(Hopelijk staat mijn post hier goed)

Wij zitten met een probleem wat erg vervelend is en ik ben benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft of ons misschien kan helpen.

Mijn mini-shetlander merrie Eva is 31-5-2017 bevallen van een super knap hengst veulentje Lex.
De bevalling heeft ze helemaal alleen gedaan, en dit is helemaal goed gegaan.

Eva is een dame met veel karakter en hoe klein ze ook is, ze laat duidelijk haar grenzen merken :+
Wij hebben Eva nu 4 jaar (ze is 5 jaar).
Sinds Eva haar veulentje heeft is het onmogelijk om in haar buurt te komen. Zo gauw wij de wei binnen lopen houd ze ons in de gaten, als wij in haar richting willen lopen komt zij met haar oren in haar nek op ons afgerend, en ze draait zich om als ze dicht bij genoeg en dan schopt ze. Ze probeert ook te bijten.
Dit gedrag kennen wij totaal niet bij haar, ze wil zelfs niet meer bij ons komen voor een handje brokjes.

Het fokken van veulens is voor ons niks nieuws, en onze vorige merrie (helaas overleden) liet dit gedrag niet zien, vandaar dat wij niet goed weten hoe wij hiermee moeten omgaan.

Is het beter om Eva en Lex met rust te laten, of moeten we Eva juist corrigeren in haar gedrag?

Ik hoor graag jullie tips!

Groetjes Mara

Foto van knappe Lex! <3 <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Odatje op 07-06-17 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Re: Merrie 'valt aan' sinds zij een veulen heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:31

Ik kan je geen tips geven maar is het veulen niet op 31 5 geboren in.plaats van 31 6? 31 juni.moet nog komen namelijk :)

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 22:32

meisje2000 schreef:
Ik kan je geen tips geven maar is het veulen niet op 31 5 geboren in.plaats van 31 6? 31 juni.moet nog komen namelijk :)

Oeps foutje, ik ga het even aanpassen! Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:33

31 Juni bestaat zelfs niet. :D

Lastig! Ik denk dat het vooral tijd nodig heeft.
Ze wil natuurlijk haar kindje beschermen.
Ik zou zelf denk ik op gepaste afstand lekker in de wei gaan zitten, zodat ze je niet als een bedreiging ziet.
Dat steeds iets opbouwen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:41

Ik zou het gedrag niet uitlokken en dus op een afstandje blijven waar mogelijk, maar haar wel corrigeren als ze grenzen overschrijdt. Soms moet je er toch bij. Bijten en schoppen mag echt niet en hoe high ze ook is van alle hormonen die door haar lijf razen dat mag ze best weten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:42

Ik denk dat het tijd nodig heeft. Meestal zijn ze na 1-2 weken wel weer ok :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:46

Mijn merrie had ook vreemd gedrag toen ze pas bevallen was. Ze liep zonder halster in de weide en we konden haar moeilijk vangen. Toen het uiteindelijk gelukt was hebben we het halster aangelaten. Probleem weg. Halster uit? Probleem was er terug. Nooit een verklaring voor gevonden. Na een paar weken was alles terug gewoon.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:49

Ik heb er 1 gehad een friese merrie en zo hels als het maar zijn kon. Trapte gericht naar me en kwam met haar tanden ontbloot naar me toe gerend in de wei. Ja ik heb haar vaak van me af moeten slaan.

Ze moet vertrouwen in jou en je omgang met het veulen krijgen en dan vermindert het zeker. Ze is een iets te goede moeder en duldt niks in de buurt van der baby. Ergens goed, maar ook heel vervelend.

1 schrale troost, Je leert er mee omgaan. Forceer niks, want dit is voor haar reden om zich nog meer tegen je te keren. Langzaam aan samen tuttelen. Een stoel in de wei (met beschermingsgereedschap "grapje") zodat zij jou zelf op kan zoeken en kan zien dat jij haar en der veulen niets zal doen.

Mijn merrie was overigens met halster om vreselijk lief en een kinderpaard. 1000000% betrouwbaar. Zodra zij los was in een grote ruimte zonder een halster of iets om was zij alleen te vangen met het wilde westen lasso werpen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:50

Merrie mag niet schoppen, maar geeft wel duidelijk aan dat ze het niet prettig vind en haar veulen graag beschermd.

Ik heb vooral merries gehad die het allemaal wel prima vonden dat je er bij kwam. Als het te druk werd liepen die met veulen weg en dan liet ik ze.

Ik heb er ook eentje gehad die meteen weg vloog (ook zonder veulen deed ze dat het liefst) en als die ruimte er niet was erg lelijk kon doen (veel te lief om raak te schoppen of bijten, maar ik durfde er geen kinderen bij te laten). Dit heeft een paar jaar geduurd voordat dit beter werd. Ik heb uren op een afstandje gezeten. Veulens werden vanzelf nieuwsgierig en als ik niets deed, deed mijn merrie ook niets, en als het te veel werd nam ze haar veulen mee naar de andere kant van het land. Later kon dit ook op stal zonder dat ze je overhoop liep of lelijk deed. Het kwam er vaak op neer dat het veulen bij mij stond te kroelen en de merrie het scherp in de gaten stond te houden.
Als ik ze nodig had (binnen halen, poetsen, bekappen) had ze gewoon pech en moest ze zich wel even gedragen, maar ik ging geen uren zitten tutten, dat vond ik onnodig pesten.
Inmiddels krijgt ze geen veulentjes meer en komt ze in het land wel naar je toe (het heeft ruim 5 jaar geduurd voordat mijn man haar kon pakken in het land). Het was een combinatie van slechte ervaringen en het beschermen van haar veulens.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:32

Omg het is maar hoe je tutten ziet hoor. Ik zeg langzaam aan samen tuttelen in de zin van "kleine dingen en op een rustig tempo."

Daarbij zit tussen niet mogen schoppen en het gewoon doen een groot verschil.

Mijne is jarenlang fokmerrie geweest met mooie resultaten alleen toen ik haar kocht was ze 11 met een veulen aan der zijde. Dit was aan het begin een hel eerste klas. Wij zijn begonnen met kleine dingen. Zo pakte ik haar aan het begin alleen voor een poetsbeurt en een hap eten. Langzaam aan gingen we naar een betere band. Dit heeft echter 4 jaar geduurd. Toen het veulen van haar af was ben ik gaan grondwerken met haar, want het was inmiddels normaal gedrag geworden voor haar. Haar tijd voor me bestond uit haar eigen zin en vooral chago doen naar iedereen die langskwam. Ieder jaar weer een veulen en dit beschermde ze elke keer zo goed. Langzaam aan is het erin geslopen dat ze gewoon 365 dagen per jaar dit gedrag ging vertonen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:48

Lekker eventjes met rust laten en veulen en merrie lekker hun ding laten doen.
Vaak met een week of 2 wordt het weer minder. Soms iets langer.

Als je weer gaat beginnen met aandacht geven of poetsen oid, richt dan vooral je aandacht op de merrie en laat het veulen voor wat het is.
Zo gaat de merrie jou niet als gevaar zien maar kan ze je leren vertrouwen in de omgeving van haar en haar kind.
Vaak merk je vanzelf aan de merrie wanneer het tijd is om wat aandacht aan het veulen te besteden. Alles op zijn tijd :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:56

Zulke merries doen dat vaak elk jaar weer is mijn ervaring

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:57

gewoon met rust laten zolang het goed gaat met moeder en kind
.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 22:20

Bedankt voor jullie tips, even een kleine update:
Eva is vandaag brokjes uit mijn hand komen eten zonder 'boos' gedrag ze is daarna wel direct weg gelopen maar zonder trappen of bijten. Dus het gaat al een beetje de goede kant op! :)