Vliegenmasker om met wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mjwb

Vliegenmasker om met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 15:12

Ik heb gezocht naar een soortgelijk topic maar ik heb het niet kunnen vinden.

Kan ik een stukje gaan wandelen met mijn paard terwijl hij zijn vliegmasker om heeft? Het is een zebravliegmasker. Hij heeft echt heel erg last van de vliegen en het stukje dat ik met hem loop is dicht bij de Brielse Maas waar veel vliegen zijn.

Ik vraag me alleen af of dat kan want ik denk dat hij niet veel ziet door het masker?

Afbeelding

(Sorry als dit echt een domme vraag is)

Azmay

Re: Vliegenmasker om met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:21

Ik longeer en rijd ook buiten met masker momenteel, merk dat ze achter zich wel wat meer schrikreactie hebben maar dat valt reuze mee. Gewoon lekker dat masker om laten hoor :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:23

Aan de hand wandelen of erop? paarden hebben een vermindered zicht met zo een masker - dus rijden zou ik zelf niet durven maar er zijn mensen die dit wel doen. Je heb ook het gevaard dat een vlieg in het masker komt met alle gevolgen vandien.

Ik zit met een vergelijkbaar probleem en denk eraan om een oornetje aan te schaffen en hierop dan vliegenspray spuiten. Indien nodig nog een vliegenfrontriem erbij!

Iemand hier ervaringen mee? (sorry TS - ik wil je topic niet hijacken - maar wilde net zelf een topic starten en dat leek mij een beetje stom!)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 15:30

Aan de hand wandelen, erop durf ik niet echt met een vliegmasker want als er dan wat is dan kan ik niet snel het masker eraf halen.

Is het anders een idee om gewoon een oornetje om te doen en dan de vliegen met mijn hand weg te halen?

Geeft niks! Ik heb geen idee of dat ook werkt

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:38

_mjwb schreef:
Aan de hand wandelen, erop durf ik niet echt met een vliegmasker want als er dan wat is dan kan ik niet snel het masker eraf halen.

Is het anders een idee om gewoon een oornetje om te doen en dan de vliegen met mijn hand weg te halen?

Ow maar aan de hand daar zie ik echt geen probleemen mee hoor! tenzij je paard heer snel verschiet of zo.

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:39

Ik rijd (als er veel vliegen zijn) met vliegenmasker op, zowel in de bak als buiten, en de mijne reageert niet anders. Geen extra schrikreacties, niets. Ze is er denk ik wel blij mee zelfs (minder schudden voor die vliegen die massaal op d'r ogen afkomen).

Maar je moet doen waar jij en je paard je fijn bij voelen :)

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:41

_mjwb schreef:

Als ik het goed heb bestaan er ook oornetjes met een vliegenfrontriem/sliertjes er aan vast. Misschien dat dat een optie is? Of je doet een oornetje en een vliegenfrontriem los. Dan heb je hetzelfde effect.

edit: met foto voorbeeld en link
Afbeelding
https://medhorses.nl/ekkia-antivliegen-oornetje-(4321).aspx
Laatst bijgewerkt door Catoohh op 05-06-17 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:46

Ik deed alles dus ook rijden met masker om. Schrikachtig en sterk was ze toch wel, was voor mijn paard juist prettiger als ze dan niet ook nog eens constant de stress en irritatie van de vliegen had.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:01

Ik rij of wandel ook wel eens met zijn masker en merk ook totaal geen verschil in schrikreacties. dat verminderde zicht valt ook echt reuze mee. heb zelfs een masker liggen waar je de ogen totaal niet door kan zien. Maar als ik het zelf voor mijn ogen hou zie ik gewoon mijn omgeving. Mijn paard is eigenlijk rustiger met zijn masker omdat hij geen last heeft van de vliegen bij zijn hoofd.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:17

Ik laat hem ook regelmatig om met wandelen of rijden en ook voor de kar heeft ie als er veel vliegen zitten gewoon zn masker op anders word ie gek van de vliegen. Ik merk verder geen verschil kwa schrikken

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:17

Als hij rustiger is met vliegenmasker zou ik daarmee gewoon wandelen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 16:57

Ik ben gaan wandelen met vliegenmasker, bedankt allemaal voor de reacties! Het ging heel goed. Hij is van zichzelf best wel schrikachtig, maar hij is maar een paar keer licht geschrokken. Hij versnelde dan zijn pas en sprong een beetje opzij, maar verder niks.
Hij schudde ook niet zo veel met zijn hoofd!

We kwamen een paar fietsers tegen, waaronder een klein meisje met haar moeder. Het meisje riep naar haar moeder: Kijk mama, een konijn! Ik zou eerder een zebra zeggen, maar volgens haar was hij echt een konijn :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:33

Mijn paard is veel relaxter onder het zadel met de kap op. Hij loopt er ook in het land mee dus is gewend aan de zichtvermindering. Zonder kap zit hij steeds met zijn hoofd te schudden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:40

Wat ik me serieus afvraag, waarom weet je niet dat een paard er prima mee ziet?
Je doet zo'n ding toch niet eens op de wei om om als je echt denkt dat een paard zoveel minder ziet? :o
Ik zou m gewoon omdoen, paarden zien er prima mee.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 18:39

Ik vraag het omdat als je gaat wandelen je toch hele andere dingen tegen komt, dan dat je normaal tegen komt. Ik vraag het liever voor de zekerheid en dan kan het een domme vraag zijn, maar ik heb liever dat dan dat ik dadelijk met zijn vliegenmasker om ga lopen en er ongelukken gebeuren.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar ik wilde het gewoon zeker weten of het wel of niet kon.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:17

Dat kan zeker! Ik ging met mijn paard altijd met vliegmasker het bos in ... door de rivier, berg op in rengalop, boomstronken springen, allemaal geen probleem. Er zitten bij ons veel herten en ze schrok met haar vliegenmasker niet sneller dan zonder. Ik heb nooit het idee gehad dat ze er minder mee zag.

Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik een speciaal vliegmasker had voor het rijden:
https://www.smartpakequine.com/pt/crusader-quiet-ride-fly-mask-w-ears-1218