Paard (Jazz) druk in ochtend met op het land zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siem95

Paard (Jazz) druk in ochtend met op het land zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 10:04

Hallo Bokkers,

Ik heb een 15 jarige Jazz die houd van regelmaat (net als meer paarden maar hij is erg strikt met klok kijken). Omdat hij ook niet als laatste van het land wil, gaat hij als 2e met zijn maatje....dit weet hij maar dat moet niet te lang duren. Hij heeft verlatingsangst (iets als veulen gebeurd). Hij wil graag als 1e naar het land en als 1e eraf. Hij accepteert nu dat hij als 2e gaat....

Ik gaf tot voor kort Stress-mix (2 schepjes pd). Ik ben overgestapt op Magnesium concentraat omdat ik begreep dat dit ook goed en zelfs beter werkt.
Echter is hij de laatste tijd drukker met buiten zetten. Vanochtend bij stalgenoot losgebroken op de parkeerplaats gerend en bokkend en steigerend mee naar het land...aangekomen in het land ... gras eten en klaar....

Hij is opgevoed...maar als hij in zo'n bui is dan moet je niet teveel met stilstaan en naar achteren lopen gaan beginnen want dan wordt het erger. Een schreeuw helpt vaak wel...maar hij si 1.75 en lijkt dan wel 3 meter hoog....

Graag jullie mening...toch maar weer over op stress-mix?

Hij staat trouwens op een stal met personeel die wel weten hoe ze met deze paarden omgaan, dus hoef geen opvoed tips.... ;)

Graag positieve reacties dus...want ik zit nu op mn werk en baal ontzettend ....

<3 Siem

xChanelx

Re: Paard (Jazz) druk in ochtend met op het land zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:07

Als hij rustiger was toen hij die stressmix kreeg, waarom niet?
Lijkt me alleen maar fijn voor je paard.

Is het verder een optie om hem telkens om te keren en terug naar stal te brengen als hij zo druk gaat doen?
En hoeveel weidegang heeft je paard nu? Als het overtollige energie is, kan het ook helpen om hem meer buiten te laten staan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:25

als hij met die stressmix wel rustig was en te hanteren met naar het weiland brengen, zou ik weer terug gaan naar de stressmix.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:31

Ik zou ook terug gaan naar de stress mix. Als hij daar rustiger mee was is 1+1 toch 2.....
En anders hem los mee laten lopen? Hebben we met die van mij ook gedaan. Ze blijft netjes naast me lopen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:43

Mijn paard deed dit ook ineens uit het niets, een paar dagen achter elkaar. Verder geen problemen maar hij wist precies wanneer het tijd was voor deze wei en was super ongeduldig. Vorige weides geen problemen gehad dus ik was echt verbaasd.

Heb het toen opgelost met snoepjes :+
Tijdens de wandeling naar de wei al af en toe een snoepje geven en eenmaal in de wei met halster en touw af doen ook nog eentje. En eenmaal los bleef hij dus bij me staan :')

Dit heb ik afgebouwd door soms snoepjes te geven, en soms niet, waardoor hij niet wist of hij bij me moest wachten of niet en uiteindelijk dus toch bij me bleef voor het geval dat ;) en na een poosje bleven de snoepjes gewoon weg.

Hii stond ook op kalmerende middelen en werd als eerste enzo buiten gezet.
De snoepjes heb ik gekozen als meest snelle en veilige oplossing voor dat moment, omdat ook anderen hem veilig in de wei moesten kunnen zetten.

Uiteindelijk, na vele andere symptomen (moeite met vangen, weinig hooi eten), heb ik een 24/7 stalling voor hem gevonden en is hij een kalmer paard in zijn geheel geworden :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:31

Waarom hem dan niet als eerste meenemen als opvoeden niet lukt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:55

Op de stal waar ik vroeger gewerkt heb had je ook altijd paarden die eerder naar buiten en naar binnen wilde ivm verlatingsangst. Mijn eigen paard was daar een van. Geen probleem, je hebt dan gewoon een bepaalde volgorde met buiten zetten en binnen halen.

We hebben ook wel eens een paard gehad wat zich losrukte. Inderdaad uit het niets. Zo loopt hij heel braaf achter je en zo is hij je voorbij. Aan een hengstenketting of id heb je dan ook niets als hij je al voorbij is. Ook ik heb het toen opgelost met een voer beloning. Het beste werkt een wortel. Ik liet de wortel goed zien, gaf hem een hap en gaf hem de rest als hij in de wei stond. Werkte perfect.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:11

Zou maar gauw weer over gaan op de stress mix denk ik als hij daar rustiger van was. Komt het ook niet door het weer bij hem? Bij ons op stal waren de paarden ook iets frisser met buiten zetten vanwege de lagere temperatuur en de wind.
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 05-06-17 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:21

Heb momenteel ook zo,n paard buiten te zetten
Volgorde vindt zij niet belangrijk
zich lostrekken wel
los dit op met een Eskadron safety halster en cookies
en werkt goed tot nu

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:57

Ik heb er ook een die onwijs in de stress kon schieten, en dan gerust dichtsloeg.
Gewoon erg kijkerig en de concentratie van een mug, hij kon ook erg schrikken van niks dat je echt dacht: joh stel je niet zo aan.
Ik ben kamille gaan geven en kreeg een hele andere pony, een andere oogopslag en niet meer zo kijkerig en gestressed.
Later heb ik het wat afgebouwd maar nog steeds krijgt hij iets van 5 gram, op 10 wat ook mag was hij half gesedeert.
Stop ik dan heb ik zo weer een kijkerige pony, het lijkt ook wel of hij de prikkels niet zo goed kan filteren ofzo, hij heeft in elk geval geen rust.
Zonder krachtvoer had hij het trouwens niet, maar hij heeft echt iets nodig anders is hij ontzettend futloos en niet mee te werken.
En logisch op alleen arm hooi, op kuil reageert hij niet goed dus dat was geen optie.
Met vitaminekorrel met kamille doet hij het goed, maar het was ff zoeken voor ik de juiste formule gevonden had.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:01

Je zou ook NAFF Magic of Nerv Control kunnen gebruiken. Werkt bij mijn Jazz erg goed!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:04

Moonfish ik zou als ik jou was opzoek gaan naar ander krachtvoer.

En TCS ik zou zoals meerdere zeggen terug gaan naar de stress mix als dat beter bevalt.
Ik heb even gemist wat voor voer je paard krijgt?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:08

Ik heb er ook 1 met een jazz karakter ( Krack x Jazz x Belisar ) precies hetzelfde .. boos worden helpt niet want dan wordt het erger .. ik gaf ook nerv control maar dit werkte niet... ik heb hem een tijdje op de Hormone druppels gehad die werkte top :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:13

Nerv Control hoeft inderdaad niet altijd te werken. In NAFF Magic zitten weer andere stoffen: 1 van de 2 zou dus in principe moeten werken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:26

MariekeTV schreef:
Moonfish ik zou als ik jou was opzoek gaan naar ander krachtvoer.

En TCS ik zou zoals meerdere zeggen terug gaan naar de stress mix als dat beter bevalt.
Ik heb even gemist wat voor voer je paard krijgt?

Maakt niet uit wat ik geef, elk voer doet hij het op.
Ik heb 8 soorten geprobeerd, en zelfs op voer waar ze noooooit druk op worden doet mijne dat wel.
En al loopt hij uren per dag, hij blijft er lastig van.
Of hij loopt er juist niet op, vitalbix viel ie bij in slaap.
En dan praat je echt over spul wat zo min mogelijk suiker ed bevat.
Dus ik ben blij dat ik nu na zo lang zoeken wat heb wat werkt en hij het goed op doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:54

Je vind zelf dat jouw paardje voldoende opvoeding heeft gehad, je wil geen opvoed tips ........
Het probleem zit echt wel daar, en nergens anders, ieder paard kan leren rustig zijn beurt af te wachten en te gaan en staan waar en wanneer jij dat wil, dus zowel als eerste of als derde of als laatste, eigenlijk mag jouw paard dit volgens jou zomaar zelf kiezen en creëer je dus zelf dit probleem.
Een paarden-trainer kan heel zeker jou tonen hoe je dit kan oplossen, en bovendien zal je ook heel erg verbaast zijn hoe vlug zoiets opgelost kan worden. (We spreken dus over enkele trainingen echt niet meer dan dat) Het klinkt mssn ongelooflijk en toch is dit de waarheid.
Zoek dus les, het kan echt.
En al die poedertjes en rustgevende drankjes, weg ermee, neem jij zelf ook steeds kalmerende pilletjes om een beetje normaal door het leven te kunnen gaan dan ??????

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:05

Sorry hoor, maar die titel al. Dat paard weet niet dat er Jazz op z'n papier staat hoor, daarom misdraagt hij zich echt niet. Ik ben het eens met de reactie boven mij.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:03

Hengstenketting omdoen wil soms ook wel helpen. Heb je dat al geprobeerd? Wel op de juiste manier gebruiken natuurlijk.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:50

Je paard kan nog zo goed opgevoed zijn, maar hier loop je toch tegen een gedragsprobleem aan. Aan jouw de keuze het te vermijden of het onder begeleiding aan te pakken. Ik kan me best situaties voorstellen waarin je voor dat eerste kiest.

Wij hadden op stal ook zo'n paard. Geen houden aan op weg naar de wei en die werd gewoon 'vooruitgestuurd'. Paddock hek van bestemming open, overige hekken dicht, staldeur open en gaan met die banaan. En dan de andere paarden met de hand erachteraan.
Pure symptoombestrijding, want uiteindelijk los je het daadwerkelijke probleem er niet mee op, maar voor dit paard (op leeftijd en niet de bedoeling dat hij ooit nog verhuizen zou) en die plek de beste oplossing.

Anti-stress middel is natuurlijk ook symptoombestrijding, maar als dat werkt zou ik in ieder geval terug gaan op je vorige middel. Zeker als het op de wei zetten een taak is die je met stalgenoten deelt. Ik kan me goed voorstellen dat die er op een bepaald moment geen trek meer in hebben je paard naar de wei te brengen als hij zich zo gedraagt en zou ze dat ook niet kwalijk nemen.

Als je ervoor kiest het probleem te accepteren en de omstandigheden aan te passen maak je je wel erg afhankelijk van de situatie om je heen. Stel je kunt hier afspreken dat je paard toch als eerst naar buiten gaat en dat werkt goed, maar je hem ooit wilt verhuizen/verkopen krijg jij of iemand anders later weer met hetzelfde (verergerde) probleem te maken.
Dus als het even kan zou ik er als eigenaar toch voor kiezen tijd en energie te investeren om het probleem goed aan te pakken, want vind eigenlijk niet dat je nu je paard door stalgenoten buiten kunt laten zetten en zou er op staan dat dit vanaf nu door het bekwame stalpersoneel gedaan wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:15

aeolusnr1 schreef:
Je vind zelf dat jouw paardje voldoende opvoeding heeft gehad, je wil geen opvoed tips ........
Het probleem zit echt wel daar, en nergens anders, ieder paard kan leren rustig zijn beurt af te wachten en te gaan en staan waar en wanneer jij dat wil, dus zowel als eerste of als derde of als laatste, eigenlijk mag jouw paard dit volgens jou zomaar zelf kiezen en creëer je dus zelf dit probleem.
Een paarden-trainer kan heel zeker jou tonen hoe je dit kan oplossen

...reclame?
Ik weet niet of ik jouw claim geloof.
Elk paard? Ook met trauma's of wat dan ook?
En onder alle omstandigheden...?
't is me nogal wat wat je hier stelt.

@TS: opvoeden is in mijn ogen meer dan een paard vragen stil te staan of zelfs achterwaarts te gaan.
Als het niet helpt (= dier wil graag van A naar B en jij gaat halt vragen - dat is vragen om frustratie) helpt het niet. Sterker nog: een paard wil graag een betrouwbare leider en het dier alleen maar frustreren draagt er niet aan bij.

Citaat:
En al die poedertjes en rustgevende drankjes, weg ermee, neem jij zelf ook steeds kalmerende pilletjes om een beetje normaal door het leven te kunnen gaan dan ??????

...gesteld dat een mens of dier gebrek aan magnesium heeft: dat heeft bijslikken beslist zin.
Gesteld het dier is getraumatiseerd en raakt over zijn toeren: je kunt stommere dingen doen dan wat kalmerende kruiden geven.
(En turf eens hoeveel emoties mensen weg-eten met koek en snoep, wegpaffen met nicotine of hash - en dan zijn er nog de heftiger drugs zoals alcohol...)

Siem95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 08:06

Bedankt voor alle adviezen en opmerkingen. Ik heb uiteindelijk geen stressmix meer gegeven.