Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
0000 schreef:Bij een paard of bij een ruiter?
Irkoontje schreef:Ik denk bij een paard? Maar ben je op zoek naar wat mensen talent vinden, of naar de criteria van de (zogenoemde) experts?
. x_Rebecca schreef:Voor de criteria van een paard zou je eens naar de beoordelingsprotocollen kunnen kijken van de pavocup.
Dat is een jongepaardencompetitie voor dressuur KWPN'ers.
https://www.kwpn.nl/agenda/jongepaarden ... s/pavo-cup
Voor ruiters heb ik geen idee, nog nooit in verdiept.
welshfan97 schreef:Ik weet dat bij het rabotalentenplan het heel erg van belang was (is wel alweer 3 jaar geleden dat ik daar reed) dat een ruiter snel instructies oppikte en er ook echt wat mee deed. Het hoefde niet allemaal perfect te gaan maar er werd dus gekeken naar "trainbaarheid".
Veel geld is wel en niet waar, wij hebben het geluk gehad om een jonge hengst die niet goedgekeurd werd rechtstreeks vanuit de keuring te kunnen kopen en die bleek heel goed te zijn voor in de sport. Maar over het algemeen zijn de paarden/pony's die "talent" hebben idd duurder dan andere.
Elisa2 schreef:Haha inderdaad, maar ehm..misschien kun je informeren bij de knhs wat de selectie criteria zijn voor het rabobank talentenplan.
En eerder was er ook de macrider cup waar talent gescout werd.
Bij de paarden is je verdiepen in aanlegtesten {IBOP, EPTM, PAVO etc.} inderdaad het handigst om te doen.
Ik zou gewoon eens even een belletje doen met de KNHS en het KWPN met je vragen. Eventueel wat bekende ruiters benaderen om te vragen waar zij op letten bij een talentvol paard, en wat hun criteria daar in zijn.
welshfan97 schreef:Ik weet dat bij het rabotalentenplan het heel erg van belang was (is wel alweer 3 jaar geleden dat ik daar reed) dat een ruiter snel instructies oppikte en er ook echt wat mee deed. Het hoefde niet allemaal perfect te gaan maar er werd dus gekeken naar "trainbaarheid".
Veel geld is wel en niet waar, wij hebben het geluk gehad om een jonge hengst die niet goedgekeurd werd rechtstreeks vanuit de keuring te kunnen kopen en die bleek heel goed te zijn voor in de sport. Maar over het algemeen zijn de paarden/pony's die "talent" hebben idd duurder dan andere.
Laten we wel wezen: als manegeruiter zijn je kansen aanzienlijk kleiner dan die van kinderen/jongeren die ouders hebben met geld voor een eigen paard/pony. In de paardenwereld is er nu eenmaal een voorsprong bij mensen die het geluk/geld hebben voor een eigen paard.welshfan97 schreef:Ik weet dat bij het rabotalentenplan het heel erg van belang was (is wel alweer 3 jaar geleden dat ik daar reed) dat een ruiter snel instructies oppikte en er ook echt wat mee deed. Het hoefde niet allemaal perfect te gaan maar er werd dus gekeken naar "trainbaarheid".
)Babootje schreef:Het Rabobank talentenplan is gestopt (Rabobank is gestopt als sponsor) wat niet betekent dat het talentenplan niet doorgaat. Het heet nu KNHS talentenplan. Regionaal via de TTC's worden jonge talentjes gespot.
Voor zo'n talenten traningsdag word je uitgenodigd als je hebt meegedaan met selectiewedstrijden vanaf het M. Tijdens zo'n dag mag je 2 x rijden bij 2 verschillende trainers. Die geven beoordelingspunten op onderstaande criteria. (ik heb nog even het beoordelingsformulier erbij gepakt)
Mijn dochter heeft meegedaan met onze pony toen ze 14 was en het was (ook al zat ze niet bij de kopgroep) een heel leuke ervaring, waarbij ik zeker niet het idee had dat het alleen om het "paardenmateriaal" ging.
Alhoewel dat wel helpt natuurlijk. Zit je wel in die kopgroep, dan krijg je extra training aangeboden van instructeurs van het TTC met de bedoeling dat je uiteindelijk doorstroomt naar het KNHS talentenplan.
Het beoordelingsprotocol zag er destijds zo uit:
1. Rijtechnische kwaliteiten van de ruiter / amazone
Mooie elegante houding; wees consequent in je hulpen
2. Beoordeling van het leervermogen en de instelling van de ruiter / amazone
Super instelling; erg leergierig
3. Beoordeling van de potentie van de combinatie
Werk aan tempocontrole en gehoorzaamheid; jullie zijn zeker een hele leuke combinatie
4. Wat zijn de belangrijkste verbeterpunten van de combinatie.
Pony meer aan het werk zetten; consequenter zijn zodat je meer controle krijgt.