Criteria dressuurtalent (talentenherkenning)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desoto

Criteria dressuurtalent (talentenherkenning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 23:18

Beste allemaal,
Bij het eindverslag dat mijn vriendin moet maken voor haar opleiding wil ik haar graag helpen.
Ik ben daarom op zoek naar een overzicht van criteria waar bij het schouten van dressuurtalent op wordt (of kan worden) gelet.
Weet iemand hoe ik eventueel aan een opsomming van deze gehanteerde criteria kan komen?
De KNHS heb ik een mail gestuurd, maar geen reactie terug ontvangen.

Alvast bedankt!
Groet,
Tim

0000

Re: Criteria dressuurtalent (talentenherkenning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:22

Bij een paard of bij een ruiter?

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:24

Ik denk bij een paard? Maar ben je op zoek naar wat mensen talent vinden, of naar de criteria van de (zogenoemde) experts?

Desoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 12:08

0000 schreef:
Bij een paard of bij een ruiter?

Irkoontje schreef:
Ik denk bij een paard? Maar ben je op zoek naar wat mensen talent vinden, of naar de criteria van de (zogenoemde) experts?

Beide in dit geval. Zo vraag ik mij af waar en bij het paard op gelet wordt, maar belangrijker nog: waar wordt er bij het scouten van talentvolle ruiters/ amazones op gelet.

Dank voor de verduidelijkingsvraag.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:17

Voor de criteria van een paard zou je eens naar de beoordelingsprotocollen kunnen kijken van de pavocup.
Dat is een jongepaardencompetitie voor dressuur KWPN'ers.

https://www.kwpn.nl/agenda/jongepaarden ... s/pavo-cup

Voor ruiters heb ik geen idee, nog nooit in verdiept :).

Desoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 12:36

x_Rebecca schreef:
Voor de criteria van een paard zou je eens naar de beoordelingsprotocollen kunnen kijken van de pavocup.
Dat is een jongepaardencompetitie voor dressuur KWPN'ers.

https://www.kwpn.nl/agenda/jongepaarden ... s/pavo-cup

Voor ruiters heb ik geen idee, nog nooit in verdiept :).

Waow! Hier zou ik je dan al graag voor willen bedanken!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:45

Desoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:02

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:11

Een van de criteria is toch wel het hebben van aardig wat geld (ofwel een goed paard/pony), anders wordt je sowieso iig in de eerste plaats al nooit opgemerkt :+

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:13

Fenrir schreef:
Een van de criteria is toch wel het hebben van aardig wat geld (ofwel een goed paard/pony), anders wordt je sowieso iig in de eerste plaats al nooit opgemerkt :+

_/-\o_ :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:50

Haha inderdaad, maar ehm..misschien kun je informeren bij de knhs wat de selectie criteria zijn voor het rabobank talentenplan.

En eerder was er ook de macrider cup waar talent gescout werd.

Bij de paarden is je verdiepen in aanlegtesten {IBOP, EPTM, PAVO etc.} inderdaad het handigst om te doen.

Ik zou gewoon eens even een belletje doen met de KNHS en het KWPN met je vragen. Eventueel wat bekende ruiters benaderen om te vragen waar zij op letten bij een talentvol paard, en wat hun criteria daar in zijn.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:11

Ik weet dat bij het rabotalentenplan het heel erg van belang was (is wel alweer 3 jaar geleden dat ik daar reed) dat een ruiter snel instructies oppikte en er ook echt wat mee deed. Het hoefde niet allemaal perfect te gaan maar er werd dus gekeken naar "trainbaarheid".
Veel geld is wel en niet waar, wij hebben het geluk gehad om een jonge hengst die niet goedgekeurd werd rechtstreeks vanuit de keuring te kunnen kopen en die bleek heel goed te zijn voor in de sport. Maar over het algemeen zijn de paarden/pony's die "talent" hebben idd duurder dan andere.

Desoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 14:17

welshfan97 schreef:
Ik weet dat bij het rabotalentenplan het heel erg van belang was (is wel alweer 3 jaar geleden dat ik daar reed) dat een ruiter snel instructies oppikte en er ook echt wat mee deed. Het hoefde niet allemaal perfect te gaan maar er werd dus gekeken naar "trainbaarheid".
Veel geld is wel en niet waar, wij hebben het geluk gehad om een jonge hengst die niet goedgekeurd werd rechtstreeks vanuit de keuring te kunnen kopen en die bleek heel goed te zijn voor in de sport. Maar over het algemeen zijn de paarden/pony's die "talent" hebben idd duurder dan andere.

Elisa2 schreef:
Haha inderdaad, maar ehm..misschien kun je informeren bij de knhs wat de selectie criteria zijn voor het rabobank talentenplan.

En eerder was er ook de macrider cup waar talent gescout werd.

Bij de paarden is je verdiepen in aanlegtesten {IBOP, EPTM, PAVO etc.} inderdaad het handigst om te doen.

Ik zou gewoon eens even een belletje doen met de KNHS en het KWPN met je vragen. Eventueel wat bekende ruiters benaderen om te vragen waar zij op letten bij een talentvol paard, en wat hun criteria daar in zijn.

Super! Ik dank jullie!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:31

welshfan97 schreef:

En je had tenminste een pony, dat is voor veel mensen al niet eens een optie :) Laten we wel wezen: als manegeruiter zijn je kansen aanzienlijk kleiner dan die van kinderen/jongeren die ouders hebben met geld voor een eigen paard/pony. In de paardenwereld is er nu eenmaal een voorsprong bij mensen die het geluk/geld hebben voor een eigen paard.

Het hebben van een eigen paard/pony en dus geld (of je moet uitzonderlijk veel geluk hebben en die van een ander kunnen rijden) is imo echt (helaas) een voorwaarde om überhaupt als talent gespot te worden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-05-17 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:32

welshfan97 schreef:

Het probleem is eerder dat mensen vaak niet meer de moeite nemen om te kijken en geen tijd willen investeren. Al een aantal ponies gehad die als 2,5 jaar niets op brachten en eenmaal beleerd en uitgebracht en dan 3x zo duur zo verkocht waren. Ponies zijn allemaal super braaf dus zo beleerd. Gewoon opstappen en rijden. Conclusie dat een dier nog niet in het nieuws geweest is wil niet zeggen dat het geen talent is, je moet alleen de moeite nemen om te gaan kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:34

Het Rabobank talentenplan is gestopt (Rabobank is gestopt als sponsor) wat niet betekent dat het talentenplan niet doorgaat. Het heet nu KNHS talentenplan. Regionaal via de TTC's worden jonge talentjes gespot.
Voor zo'n talenten traningsdag word je uitgenodigd als je hebt meegedaan met selectiewedstrijden vanaf het M. Tijdens zo'n dag mag je 2 x rijden bij 2 verschillende trainers. Die geven beoordelingspunten op onderstaande criteria. (ik heb nog even het beoordelingsformulier erbij gepakt :+ )
Mijn dochter heeft meegedaan met onze pony toen ze 14 was en het was (ook al zat ze niet bij de kopgroep) een heel leuke ervaring, waarbij ik zeker niet het idee had dat het alleen om het "paardenmateriaal" ging.
Alhoewel dat wel helpt natuurlijk. Zit je wel in die kopgroep, dan krijg je extra training aangeboden van instructeurs van het TTC met de bedoeling dat je uiteindelijk doorstroomt naar het KNHS talentenplan.

Het beoordelingsprotocol zag er destijds zo uit:

1. Rijtechnische kwaliteiten van de ruiter / amazone
Mooie elegante houding; wees consequent in je hulpen

2. Beoordeling van het leervermogen en de instelling van de ruiter / amazone
Super instelling; erg leergierig

3. Beoordeling van de potentie van de combinatie
Werk aan tempocontrole en gehoorzaamheid; jullie zijn zeker een hele leuke combinatie

4. Wat zijn de belangrijkste verbeterpunten van de combinatie.
Pony meer aan het werk zetten; consequenter zijn zodat je meer controle krijgt.

Desoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 15:19

Babootje schreef:
Het Rabobank talentenplan is gestopt (Rabobank is gestopt als sponsor) wat niet betekent dat het talentenplan niet doorgaat. Het heet nu KNHS talentenplan. Regionaal via de TTC's worden jonge talentjes gespot.
Voor zo'n talenten traningsdag word je uitgenodigd als je hebt meegedaan met selectiewedstrijden vanaf het M. Tijdens zo'n dag mag je 2 x rijden bij 2 verschillende trainers. Die geven beoordelingspunten op onderstaande criteria. (ik heb nog even het beoordelingsformulier erbij gepakt :+ )
Mijn dochter heeft meegedaan met onze pony toen ze 14 was en het was (ook al zat ze niet bij de kopgroep) een heel leuke ervaring, waarbij ik zeker niet het idee had dat het alleen om het "paardenmateriaal" ging.
Alhoewel dat wel helpt natuurlijk. Zit je wel in die kopgroep, dan krijg je extra training aangeboden van instructeurs van het TTC met de bedoeling dat je uiteindelijk doorstroomt naar het KNHS talentenplan.

Het beoordelingsprotocol zag er destijds zo uit:

1. Rijtechnische kwaliteiten van de ruiter / amazone
Mooie elegante houding; wees consequent in je hulpen

2. Beoordeling van het leervermogen en de instelling van de ruiter / amazone
Super instelling; erg leergierig

3. Beoordeling van de potentie van de combinatie
Werk aan tempocontrole en gehoorzaamheid; jullie zijn zeker een hele leuke combinatie

4. Wat zijn de belangrijkste verbeterpunten van de combinatie.
Pony meer aan het werk zetten; consequenter zijn zodat je meer controle krijgt.

Mooi commentaar!
En bedankt voor je inbreng! Super!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:46

Aangezien huiswerktopics niet zijn toegestaan plaats ik hier een slotje.