Ik heb zijn bloed laten onderzoeken en daar was gelukkig niets mee aan de hand.
Gisterochtend vlocht ik Laiser nog in en daarna reed ik even terug naar huis om Michel op te halen om vervolgens samen Laiser te laden. (Dat lukt me helaas nog steeds niet in mijn eentje.)
Laiser deed weer zo als gewoonlijk. Liep naar de trailer toe en net voor de laadklep stond hij stil en keek rond van, willen jullie dat ik er op ga? Ik had nog zoiets van kom op stel je niet aan, loop nou toch eens gewoon door. Maar nee hoor. Dikke middelvinger ermee.

En nu komt het. Hij kijkt Michel aan en die maakt zo'n liftend gebaar met zijn duim, van kom op je ga er eens in... En Laiser stapt de trailer in alsof er niets aan de hand is.

Je zou hem toch. En Michel staat natuurlijk met een

Paarden *zucht* je kunt beter kippen houden.
Op het wedstrijdterrein aangekomen, parkeerde ik de auto met trailer en liep naar binnen om me te melden. Eigenlijk was ik ruim op tijd. Ik vroeg nog of alles op tijd liep, en dat was zo zeiden ze...
Dus dronken Michel en ik nog op ons gemak wat en deden we heel rustig aan. Ik had immers nog zeeën van tijd. (Dacht ik)
Laiser was de hele tijd wonderbaarlijk rustig geweest op de trailer. Gewoon net een braaf paard. (Terwijl hij normaal altijd al wel laat merken dat hij dat hok weer uit wil. En snel natuurlijk

Hij was allemaal wat rustiger dan normaal. Ik eigenlijk blij want dat zou ook wel eens fijn zijn. (Maar achteraf had ik beter moeten weten)
Toen ik eenmaal op het losrijdterrein aankwam begon ik gewoon relaxed te stappen. (volgens mijn berekening had ik nog minstens een kwartier om los te rijden en na de eerste proef zou ik 40 minuten moeten wachten op de volgende proef, dus wilde ik het rustig aan doen)
Maar toen mijn voorleesster terug kwam van de ringmeester, bleken ze dus wel zijn ingelopen.

Ik heb nog anderhalve proef om los te rijden. Fijn, NOT dus.
Laiser was ook niet in zijn doen, want zo fel aan het been als hij vrijdag was zo traag en niet aan het been was hij tijdens de wedstrijd. Ik snapte maar niet hoe het kwam. Ook voelde hij wat stijfjes in zijn rug aan. Dat had hij vrijdag ook al een beetje, maar dat had ik volgens mij toen weer los gekregen.
Toen ik de proef in moest was het eerste stuk niet zo heel fijn om door te zitten. Laiser werkte qua rug niet echt mee. De tweede helft van de proef ging gelukkig makkelijker.
Alleen was het wel heel opvallend dat hij heel erg zijn oren in zijn nek deed tijdens de linkergalop. (Voor mij en mijn voorleesster een teken dat er ergens iets niet helemaal in orde was.)
Ook kreeg ik hem ook helemaal niet lekker voorwaarts zoals hij normaal kan lopen. Het was een redelijke proef, maar niet zoals ik hem had willen rijden.
Tussendoor gooide ik er een dekentje over en gingen weer terug naar buiten. Laiser was inmiddels al behoorlijk nat van het zweten. Even wat gerelaxed om vervolgens de laatste tien minuten hem weer gereden en kreeg ik hem met behulp van een zweepje weer wat attenter op het been. Maar toen ik terug in de rijhal kwam, was alles er meteen uit terwijl ik nog precies hetzelfde reed.
Toen de tweede proef. Die ging ook weer te weinig voorwaarts, al was ik al blij dat ik hem zo voorwaarts kreeg als hij was. Hij was echt moe. Doordat ik twijfelde en mijn voorleester een fout maakte met voorlezen, reed ik nog een keer verkeerd. Daarna moest ik rechts aangalopperen bij A. Laiser sprong links aan. (Later bleek dat de jruy niet echt op had zitten letten want ik kreeg een 6, terwijl Laiser in de verkeerde galop aansprong

Tot vier keer toe sprong hij verkeerd aan en werd steeds bozer op mij dat ik met eruit haalde en corrigeerde. Mijn middengallop kwam dus ook niettot zijn recht en omdat ik een herstelpoging deed om aan te springen kreeg ik een 4 en nog eens -4.
Na de proef had hij helemaal geen puf meer en ik zat in een sauna zo zweette hij.
Een stalgenootje die ook dierenarts is, was er ook en zei ook dat hij erg moe was en het waarschijnlijk gewoon erg heet had met zijn dikke vacht. En daarom binnen ook stil viel in vergelijking met buiten. Misschien volgend jaar hem toch maar scheren.
Uiteindelijk had ik voor mijn eerste proef 151 punten en voor mijn tweede proef 153-6 punten. Op zich nog niet slecht voor de derde keer in de L2. Maar toch, ik wist dat we een veel betere proef neer hadden kunnen zetten. Maar ik voelde me ook een beetje schuldig dat ik Laiser dit aan deed, terwijl ik toch eigenlijk al had moeten merken tijdens het zadelen dat hij niet helemaal in zijn hum was...
Vandaag mag hij lekker in de wei genieten van zijn vrije dag. Morgen eens kijken hoe zijn rug is, en anders ga ik dinsdag denk ik maar niet springen...