Help, paarden onafscheidelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lotte_V

Help, paarden onafscheidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 18:55

Hallo!
Onlangs heb ik dus een paard gekocht. Echt een schat. Maar hij staat dus op de weide met een merrie
en ze kunnen niet zonder elkaar. Het lukt me nu al om enkel mijn paard van de weide te halen zonder
dat de merrie meeloopt. Dus dat is al goed, maar vaak is hij dan heeel onrustig omdat hij haar niet ziet,
meestal is hij wel kalm bij het poetsen maar vanaf dat je wil longeren/rijden begint hij te rennen
en te bokken omdat hij terug naar zijn vriendin wil... Het is wel beter wanneer we haar ook in de
stal zetten want dan kan hij haar zien. Maar dit is wel nogal vervelend als we haar steeds op stal
moeten zetten enzo... :\ Hoe kan ik dit gedrag afleren? Want als we bv willen gaan wandelen
doet hij ook vaak nog moeilijk omdat hij niet weg wil.. Alle hulp is welkom! :D

Blackberry28

Re: Help, paarden onafscheidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:10

Lastig probleem wat bij sommige paarden nooit over gaat. Komt vaak als ze met z'n 2 en staan en een ruin met een merrie kan ook de oorzaak zijn als het een echt mannetje is in zijn gedrag zeg maar.

Maar je hebt hem nog maar net schrijf je, dus logisch dat hij dan erg aan een ander paard hangt, omdat hij nog niet gewend is. Als het mogelijk is zou ik het gewoon proberen op te bouwen de tijd dat hij bij de merrie vandaan is en als het even kan toch de merrie op stal zetten als hem dat rust geeft. Nieuwe baas, andere omgeving is natuurlijk erg wennen allemaal.

_Lotte_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 19:15

Hij staat op dezelfde stal als vroeger voordat hij van ons was. Ik ga eens proberen op te bouwen en steeds iets langer uit elkaar proberen. Bedankt voor je reactie!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 00:21

Ik ga er van uit dat het probleem niet bij het paard zit, maar bij de ruiter/begeleider, in bijna alle gevallen is dit deels een leiderschapsprobleem, paard ziet jou niet altijd echt als zijn betrouwbare leider en wil dus weer naar zijn steun en toeverlaat (zijn maatje in de weide/stal).
Kan je daar iets aan veranderen, uiteraard kan dat, Een goede trainer kan jou tonen hoe het te doen en zal jou dan ook uitleggen hoe jij het zelf kan doen. En dit is uiteraard een training die dan zeker een reeks weken in beslag zal nemen, meer is dat niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:59

Ik sluit mij aan bij aelusnr1.
Je moet hoger in de achting van je paard komen. Hij moet zich veilig bij jou voelen. Een stukje gehoorzaamheid komt er ook wel bij kijken. Zich misdragen mag hij hoe dan ook niet. Rennen en bokken zijn niet oke. Daar mag je ongeacht het werken aan jullie 'band' ook best aandacht aan besteden. Ze horen zich niet onveilig te gedragen.

Maar daarnaast zou het zelfvertrouwen van je paard ook een boost kunnen gebruiken. Dat hij minder afhankelijk is van een ander en meer op zichzelf kan vertrouwen. Dan kan hij zich 'alleen' ook beter redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:13

Hier 2 gehad die precies hetzelfde deden. Alleen kon er echt niet eentje achter blijven in het land want die knalde dan dwars door alle draden mee :=
Oplossing? Uit elkaar halen. Ze zouden in principe samen weer naar een andere stal gaan dit voorjaar, maar dit hebben we niet gedaan. Ik sta nog op pension en het andere paard is wel naar de wei gegaan.

Dat het altijd ligt aan een stuk leiderschap geloof ik niet. Sinds mijn paard bij zn vriendje weg is is het een compleet ander dier geworden. Ze staat in een grotere kudde, heeft meer vriendjes, maar ik kan dr op stal zetten, longeren, rijden, in principe alles, maar het gebrul en gestress wanneer er geen andere paarden zijn is over. En ik ga nog steeds op dezelfde manier met dr om.
Hoor van iedereen die haar in de hand heeft (gehad) dat ze veel fijner is geworden om op stal te hebben. Ze kan rustig het land in en breekt de boel niet af als ze eventjes "alleen" is. Ze vinden dr zelfs lief ipv een irritant beest :D

Een ander paard kan nu hinniken en ze blijft bij de les, waar toen ze nog met haar maatje was ik dan net zo goed meteen af kon stappen want als een ander paard hinnikte was alle concentratie voor die dag weg. Want stel je voor dat haar vriendje er aan kwam :roll: :')

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:37

Niks, niet af te leren of leiderschapsprobleem. Gewoon trainen. Je moet eens kijken bij wat de NH trainers daar voor oplossingen voor hebben. Het gaat erom dat je je paard laat werken vlak bij het andere paard en laat uitrusten weg van het paard. Nee, dat is misschien niet zomaar even snel opgelost en ja dat kost misschien wel weken of maanden trainen. Je begint met kleine stapjes en afstanden en dat bouw je langzamerhand uit. En als je een terugval hebt, ga je weer terug naar een kortere afstand en raakt niet meteen ontmoedigd.