Ervaring ZZP'ers paardenbranche

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Ervaring ZZP'ers paardenbranche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 13:12

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb sinds een tijd een eigen stuk huurgrond voor vooral mijn paarden (4), maar verhuur ook max 2 plekken. Daarnaast ben ik nog wat dingen van plan maar ik kom er niet goed uit.

Het volgende oa; Ze krijgen onbeperkt ruwvoer, de mogelijkheid gratis groente en fruit te pakken, grote zadelkasten, ze staan dag en nacht in de wei en/of paddock met schuilstal, en er is een grote longeerbak. Ik ben bezig steeds meer uit te breiden in luxe en gemak. Het terrein is geheel afgesloten, heerlijk rustig. Ik vraag 200,- per maand.

Nu heb ik een aantal mensen gesproken met dezelfde situatie maar die betalen er geen belasting over en lachen een beetje als ik er over begin. Maar ik heb geen zin in verassingen. Hoeft dit niet voor maar 2 huurders? Of is het verstandig wel te doen? En zo ja, 200,- incl of excl btw?

En zo ja of nee in beide gevallen wel gewoon met contract werken? En waar kan ik het beste terrecht voor een goed contract? Of heeft er hier iemand een voorbeeld van een contract?

Daarnaast rijden er soms minderjarigen op mijn paarden, vooral buiten en dan moeten ze langs een drukke weg, is het verstandig hier een contract voor te maken of wat met verzekering te regelen? Of beide? Heb het vanmorgen met iemand die de verzekeringen regelt voor mij besproken maar hij zei dat het niet perse nodig is. Zolang ik niemand er maar op af stuur op gevaarlijke locaties zodat het mijn schuld is. In hoeverre is dit waar? Je hoort ook wel is dat men een contract maakt waarin staat niet naar buiten te mogen zodat als er wat gebeurt je daar in terug kan vallen. In mijn ogen gewoon fraude en ik hoop het op een normale niet al te dure manier netjes te kunnen regelen. De bedoeling is mijn paarden te verleasen voor buitenritten en trainingen te geven met als doel wedstrijden endurance.

Heel erg bedankt als dit is afgelezen en alvast bedankt voor het antwoorden

Dees

Re: Ervaring ZZP'ers paardenbranche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:26

Voor een dergelijke activiteit hoef je je niet in te schrijven bij KvK en ten aanzien van BTW is het ook niet groot genoeg om BTW te hoeven berekenen. Dit valt echt onder "prive".
Wil je het belastingtechnisch netjes doen, dan kun je de inkomsten opgeven bij je jaarlijkse IB-aangifte als "overige inkomsten".

Ten aanzien van die minderjarigen op jouw paarden: ik zou daar per direct mee stoppen. Want als er wat gebeurt, ben je als diereigenaar echt de pisang. Maar als je het wilt ondervangen met contracten: dat contract sluit je dan met een meerderjarige, dus een ouder of voogd van zo'n minderjarige. Zodra je geld gaat vragen voor het gebruik van je paarden, valt het zeer zeker niet meer onder je eigen huis-tuin-keuken WA verzekering, daar zou ik de tussenpersoon van de verzekering nog eens goed en extra op wijzen.

Maar goed, gezien de kleinschaligheid - wat ga je er überhaupt aan verdienen wat al die moeite en risico's waard is? Volgens mij nagenoeg niets. Daarom zou ik er niet aan beginnen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 15:12

Ik heb al een ander lopend bedrijf bij de kvk en toen ik hun opbelde (belastingdienst) zeiden ze dat ik het onder dat btw nr kon doen. Maar als het niet perse hoeft omdat het meer prive is en inderdaad het gaat maar om zo weinig 400,- per maand waar al het hooi nog af moet dan laat ik het daarbij.

Ik zal het contract dan inderdaad met de ouders doen. Stoppen liever niet omdat ik er best veel aan heb, niet perse het geld maar ook de trainingen en wedstrijden voor mijn paarden.

Maar dat ik 50,- per maand krijg voor 1 dag in de week buitenrit/training en dan voor 4 paarden is dan al weer 200 per maand en voor meer dagen zijn de inkomsten dan wel rond de 1000 er is best veel vraag naar op de plek waar ik zit en ik weet niet of ik dat zo maar kan doen zonder btw te betalen en natuurlijk zonder verzekering? Voor mij is het naast mijn andere bedrijf niet om geld mee te verdienen maar wel fijn als ik de kosten van de wedstrijden er een beetje uithaal eind van het jaar. Ook de wedstrijden waar de jongeren mee doen, financieer ik.

Oja daarbij worden er ook 3 merries gedekt deze maand, volgend jaar dus als alles goed gaat ook veulens al dan wel of niet voor de verkoop.

Ik vraag me af of ik dit allemaal nog wel prive mag zien!?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:27

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:33

Je kunt 2 dingen doen ,
De belasting bellen of een goede boekhouder en om tafel gaan zitten dat ze alles goed uitleggen en netjes de belasting erover betalen .

Of alles contant en ook dan contant je voer halen en je boodschappen ervan doen bijvoordbeeld

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:10

Als het stiekem moet zoals je zegt alles contant dan hoeft het voor mij niet. Betaal ik liever belasting. Of het moet gewoon mogen als het om zo weinig gaat en dan hoef ik ook niet moeilijk te doen met contant of via de rekening

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:14

Ik denk dat je het echt even met een boekhouder moet bekijken de bedragen zijn te hoog om geen belasting over te betalen want dat er ook nog voer afgaat interesseert hun niks . Hun kijken puur naar het inkomen

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:17

little_birdy schreef:
Ik denk dat je het echt even met een boekhouder moet bekijken de bedragen zijn te hoog om geen belasting over te betalen want dat er ook nog voer afgaat interesseert hun niks . Hun kijken puur naar het inkomen

Ja maar degene waarvan ik huur, betaal ik dus 1 groot bedrag voor en die heeft zelf op een andere locatie bij huis ook nog meerdere paarden staan in de zomer maar diegene betaald helemaal geen belasting en zegt ook dat het niet nodig is. Een ouder iemand en alles gaat bij hem via bankieren. Daarom dacht ik dat er misschien andere regels waren voor verhuur ofzo. Ik zal is een goede boekhouder zoeken, de belastingdienst kon het mij ook niet duidelijk uitleggen aan de telefoon behalve dat ze er wel geld van willen zien... Logisch. Ik vind het best als ik dan me btw misschien kan terug vragen over andere stal gerelateerde dingen

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:33

Heel goed dat je e.e.a. gaat (laten) uitzoeken. Dat het in de paardenwereld vaak op een bepaalde manier gebeurd wil nog niet betekenen dat het de juiste manier is. Vaak komt men daar pas achter wanneer het fout gaat.
Ik heb helaas in mijn omgeving meegemaakt dat iemand kinderen op haar 2 pony's liet rijden en daar een hele kleine vergoeding (€2,00) voor vroeg. Helaas ging er iets mis en werd het een verzekeringskwestie. Omdat er een vergoeding gevraagd was viel het niet meer onder haar Avp maar had ze een bedrijfsmatige verzekering moeten afsluiten. Ze moest dus alle schade zelf betalen.
Wat info waar je misschien wat aan hebt: http://www.uwpaardverzekeren.nl/aansprakelijkheid

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:55

060606 schreef:
Als het stiekem moet zoals je zegt alles contant dan hoeft het voor mij niet. Betaal ik liever belasting. Of het moet gewoon mogen als het om zo weinig gaat en dan hoef ik ook niet moeilijk te doen met contant of via de rekening

Kijk maar even bij kleine ondermemersregeling:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsregeling

En neem een fatsoenlijke boekhouder...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:00

Een boekhouder die ervaring heeft met agrarische/hippische zaken zoeken. ( Dat ben Ik niet. Wel boekhouder, geen ervaring hiermee).

Kijk eens in het bokt ondernemers topic. Daar zitten meer hippische ondernemers.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:19

Wat voor soort bedrijf heb je al? Ligt de paardenhobby in het verlengde van je werk of is het compleet iets anders? En wat blijft er onder aan de streep over van je paardenhobby? Als je het netjes wilt doen, zul je ook een administratie moeten voeren en een jaarlijks overzicht moeten opstellen (en kun je bepaalde zaken op de balans zetten en fiscaal afschrijven). Voordeel van bedrijfsmatig zijn is natuurlijk dat je veel dingen als kosten kunt opvoeren en dat zodra je btw plichtig bent, ook btw kunt terugvragen. Wat hierboven gezegd wordt is een goede tip, zoek een boekhouder met kennis van zaken in de hippische sector en vraag om advies. En wellicht kun je er je voordeel mee doen, dat de belastingdienst enigszins allergisch is voor bedrijfsmatige paardenhobby's ;) Een standpuntbepaling kun je ook altijd nog vragen bij de belastingdienst, hier mag je dan ook waarde aan hechten. Aan telefonische informatie helaas niet.