Zonder enige aanleiding ruzie maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Zonder enige aanleiding ruzie maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 17:52

Hoi!
Ik heb 3 hele leuke kleine shetland/NMPRS merrie's staan. Ze staan de hele dag buiten met zijn 3-en in een ruim paddock. Ze krijgen 2x per dag voer, en hebben zo ongeveer de hele dag kuil wat gewoon wordt bijgevuld zodra het op is.

Coco is de oudste van 8 jaar oud, en ik gok ook zo de dominantste van de 3.
Dan hebben we nog Ilayla en Dante, Ilayla van 5 en Dante van 8.

Regelmatig, overdag/s'avonds/s'nachts gaan zonder enige aanleiding Dante en Ilayla knokken.
Ik hoor regelmatig de situatie's wanneer het voorkomt, maar er is eigenlijk nooit een echte aanleiding tot het knokken. Dante en Ilayla vechten dan met het nodige gegil, geschop etc. Ze kruipen echt kont in kont, en schoppen elkaar flink tegen de achterbenen aan. Stoppen ook niet, tot je er tussen komt met zweep, of een gil geeft. Nadat ze gestopt zijn gaan ze gewoon kroelen en/of verder met hun ding. -O-

Het gebeurt nooit tijdens het voeren. Dan eten ze gewoon met zijn twee uit een bak, en gaat dit prima. Ze kunnen gewoon met zijn twee uit een waterbak drinken, dus daar is ook nooit ruzie over.
Het gebeurt als Coco in het paddock staat, maar ook als Coco eruit is. Ze doen het eigenlijk altijd.
Ze zijn momenteel niet hengstig of zo.

Coco bemoeit zich er verder niet mee als de twee knokken. Die eet gewoon rustig verder. Het knokken gebeurt dus ook niet op bepaalde tijdstippen. Het gebeurt zomaar. Vandaag ook. Ik zag dus echt geen aanleiding. Ze liepen op elkaar af en gingen vol de strijd in. Ze hadden voer. Water. Genoeg ruimte. Ik snap er gewoon helemaal niets van en weet ook niet of ik er iets aan kan doen. Het vreemde is is dat zodra het over is ze gewoon ook gaan liggen slapen, spelen, of zelfs gaan staan knuffelen.

Een van de twee dames heeft nu ook al enkele keren niet lekker gelopen dankzij dit gevecht.

Wat zou de aanleiding hiervan kunnen zijn?
Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Groetjes Caitlin_K

Floortz

Re: Zonder enige aanleiding ruzie maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:01

Wat noem je een ruime paddock? Hoe groot is deze?
Ik vermoed verveling, toch hormonen, rangorde.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:02

Het klinkt voor mij echt als heel erg hengstig of hormoongebonden gedrag. De merries hier kunnen ook zo tijdenlang gillend kont aan kont van zich af staan meppen, maar dat gedrag komt duidelijk alleen voor als ze op het toppunt van hengstigheid zitten. Maar als jij echt 100% zeker weet dat ze niet hengstig zijn valt dat af.

Ze gaan echt alleen kont aan kont staan slaan, geen ander opvallend gedrag?
Ik weet niet hoelang je de paardjes al hebt, is dit nooit eerder voorgekomen/wanneer is het begonnen?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 18:15

@Floortz Goh, dat zal ik eigenlijk niet weten hoe groot precies.. Hij is iig veel groter dan mijn oude paddock waar ze met meerdere pony's stonden. Denk dat het een beetje een te grote longeercirkel-maat is.

@Memories
Nee, geen ander opvallend gedrag. Het is eigenlijk sinds de verhuizing gekomen, bedenk ik mij nu. Ik ben nu net 2 mnd. verhuisd met de pony's. De eerste x dat het gebeurde en ik erbij was: was toen ik de dominanste uit het paddock haalde. Toen dacht ik dat het kwam door rangorde-bepaling. Daarna heb ik het zelf niet meer meegemaakt, maar mijn staleigenaar wel. Vandaag heb ik het dan ook (maar toen ik niet in zicht was van de pony's meegemaakt) Opmerkelijk is is dat het ook nooit bij mij gebeurt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:05

Er is wel een aanleiding, anders zouden ze het niet doen ;)

Dat jij de aanleiding niet ziet.... dat is dan weer een ander verhaal.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 20:15

Koper schreef:
Er is wel een aanleiding, anders zouden ze het niet doen ;)

Dat jij de aanleiding niet ziet.... dat is dan weer een ander verhaal.

Ja, dat snap ik ergens ook nog wel. Maar goed. Wat zal de aanleiding kunnen zijn? :)
Daarom vraaaag ik dit juist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:30

De aanleiding is meestal een hele kleine aanraking aan de achterhand, maar als er een 3e bijstaat kan dat ook de reden zijn (bezitterigheid).
Als beide merries eigenwijs genoeg zijn zal geen van beide weglopen en dan dom doorhakken.
Ze schakelen dan soms ook echt de 'pijn' uit zodat het flink mis kan gaan.
Je doet er weinig aan als je zo'n koppel hebt.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 20:38

Sizzle schreef:
De aanleiding is meestal een hele kleine aanraking aan de achterhand, maar als er een 3e bijstaat kan dat ook de reden zijn (bezitterigheid).
Als beide merries eigenwijs genoeg zijn zal geen van beide weglopen en dan dom doorhakken.
Ze schakelen dan soms ook echt de 'pijn' uit zodat het flink mis kan gaan.
Je doet er weinig aan als je zo'n koppel hebt.

Dit zou inderdaad best eens kunnen. Ja, samen zijn ze erg eigenwijs. Hoewel Ilayla volgens mijn staleigenaar de stichter is. Ilayla is trouwens niet echt onwijs op Coco gericht. In tegendeel zelfs. Ilayla en Coco kriebelen zo en dan, maar voor de rest laten ze elkaar met rust. Dante is gerichter op Coco. Misschien dan toch jaloezie (bestaat dat?)
Bedankt voor je antwoord. Ik heb er veel aan. Vind het zo jammer/naar dat ze dit doen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:43

Het wordt vaak aangeraden om paarden in even aantallen te houden. Misschien kan er nog een pony die nu ergens anders staat bij?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 20:44

Kidde schreef:
Het wordt vaak aangeraden om paarden in even aantallen te houden. Misschien kan er nog een pony die nu ergens anders staat bij?

Dank je voor de tip. Ik zal het direct eens overleggen met de staleigenaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:55

Ja jaloezie bestaat zeker bij dieren.

Ik heb ook zo'n merrie en die doet het het beste in grotere groepen of met ruinen.

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:53

±aat ons weten hoe het gaat!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:58

Caitlin_K schreef:
Kidde schreef:

Dank je voor de tip. Ik zal het direct eens overleggen met de staleigenaar.

Ze vechten al en de ruimte is al klein, ik zou daar niet zomaar een bij zetten maar eerder een bij weg halen.