Wie heeft tips voor eerste springwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaGrover

Wie heeft tips voor eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 20:16

Volgende week heb ik mijn eerste springwedstrijd. Heeft er nog iemand tips, over wat wel/niet mag enz..? Ik las dat je punten krijgt voor de wijze van binnenrijden, halthouden en groeten. Maar hoe moet je dan binnenrijden? En als je nog even je parcours wilt bekijken voor de volgorde, doe je dat dan voor of na het groeten? Want je hebt toch na de bel maar 45 sec. om te beginnen?
Alle tips zijn welkom :) .

genja

Re: Wie heeft tips voor eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:39

Allemaal perfecte vragen voor je instructeur die hoort je hierin te begeleiden

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:55

Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden op die vragen...

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:00

In het rijstijlprotocol is opgenomen: algemene indruk. Het binnenrijden, halthouden en groeten zou ik niet zwaar aan tillen, groeten na je belsignaal en dat is het. Zie voor details de KNHS site, Daar staat het protocol en video's. Tip 1, ga eerst een wedstrijd kijken. Tip 2, wedstrijd kijken in tenue en ook verkennen het parcour. Tip 3, start eerst enkele malen BB.

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:50

na de bel heb je ong 30 sec om over de startlijn te rijden dan begint je tijd rij geen volte voor je eerste hindernis dat word gezien als een weigering.
de volgorde en lijnen van het parcours moeten gewoon in je hoofd zitten op het moment dat je binnen rijd je hebt tenslotte 15 min om te voet parcours te verkennen. let ook op dat je de barrage uit je hoofd weet want als je foutloos ben rijd je die barrage er vaak gelijk achter aan je krijgt dan weer een bel signaal,

ga je parcours verkennen kijk dan ook waar de jury zit en waar het handig is om even halt te houden en te groeten, waarna je vloeiend naar je eerste hindernis kan rijden.

met houding en zit ja dat moet sowieso gewoon oke zijn als je wil gaan wedstrijd springen.
rijd de lijnen netjes zorg dat je de meters tussen dubbelsprongen hebt uitgerekend(hoeveel galopsprongen) in de goede galop landen en rijden ,kan je paard een simpele galopwissel op commando?

maar idd als je er nog niet veel ervaring in hebt ga eerst kijken en start een paar rondjes BB

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:57

Wat ik altijd deed was in galop naar de jury rijden, daar halthouden en groeten en vervolgens naar hindernis 1 rijden. Bij mn pony reed ik wel altijd een volte, niet vlak voor de hindernis natuurlijk! Dit om haar scherper en wat meer op t achterbeen te krijgen. Of je in galop naar de jury kan rijden hangt af van jou en je paard, maar als het kan zeker doen! Werd altijd gewaardeerd!
Voor de rest, ontspan, geniet en doe wat je in training ook altijd doet, neem namelijk aan dat je er wel voor getraind hebt?

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:20

Vaak mag je de ring al in als de vorige nog aan het springen is, dan heb je even tijd om langs dingen te rijden waarvan je verwacht dat je paard die eng vindt. Natuurlijk mag je de andere deelnemer daarbij niet hinderen.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:20

Wijsje schreef:
Vaak mag je de ring al in als de vorige nog aan het springen is, dan heb je even tijd om langs dingen te rijden waarvan je verwacht dat je paard die eng vindt. Natuurlijk mag je de andere deelnemer daarbij niet hinderen.

Pas wel op dat je daarbij niet echt de hindernis 'showt' want naar mijn idee mag dat niet, tenzij dat ineens is veranderd.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:41

Irkoontje schreef:
Wijsje schreef:

Pas wel op dat je daarbij niet echt de hindernis 'showt' want naar mijn idee mag dat niet, tenzij dat ineens is veranderd.

Heb het nog nooit in de reglementen zien staan in ieder geval. Bij de waterbak laten kijken (niet in de B) of even langs "enge" hekjes of vlaggen of juryhok doen de meesten toch wel, nog nooit iets van gezegd.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:51

Wijsje schreef:
Irkoontje schreef:

Heb het nog nooit in de reglementen zien staan in ieder geval. Bij de waterbak laten kijken (niet in de B) of even langs "enge" hekjes of vlaggen of juryhok doen de meesten toch wel, nog nooit iets van gezegd.

Bij mij wel, paar jaar terug, dus vandaar dat ik het aangeef, wat TS ermee doet moet ze zelf weten