Rijlaarzen petrie onderhoud

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Carlijn_09

Rijlaarzen petrie onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-17 20:23

Hallo allemaal!
Ik heb laatst voor het eerst leren rijlaarzen gekocht, donkerbruine petries (Melbourne). Maar ik snap niet helemaal hoe het onderhoud werkt... Even gezocht in andere topics maar ik snap het niet, zover ik heb gelezen is zadelzeep en vet héél slecht voor je laarzen, dus dat zal ik niet gebruiken. Maar van petrie zelf heb je de bootcare set, (bevat cleaner en crème) een wax (haha even mijn laarzen waxen, hebben ze ook ontharingscrème? _O- ) en Color cream voor de kleur. Heb je dit alles nodig? Vind het bij elkaar (€30,-) nogal duur... En hoe en in welke volgorde moet je het gebruiken?

I wish my eyes could take photos, because they can see you in a way my camera will never understand

Cyruss_

Re: Rijlaarzen petrie onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:28

Ik vind de bootcare set erg fijn voor mn petries. De cleaner werkt mega fijn als ze vies zijn aan de achterkant, dat huidsmeer gaat er gemakkelijk door af.

Mij werd ook afgeraden om zadelzeep te gebruiken. De creme gebruik ik niet zo veel. En als noodoplossing gebruik ik nog wel eens babybillen doekjes, tja.. Als het op babybillen mag.. ;-) Goed, of dat verder goed/slecht is; geen idee. Gebruik dit al jaren zo en laarzen zijn nog steeds netjes. :-)

Een  valt niet ver van de boom
Zoekt webdesigner!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:22

De bootcareset gebruiken wij voor al onze leren jodhpurs, chaps en laarzen. Werkt heel goed en is zuinig in gebruik. Hoeft ook niet elke dag immers. De colrcreme gebruiken we maar heel af en toe.

Trouwens veel goedkoop spul gebruiken is uiteindelijk ook duur.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:26

Ik gebruik het bootcare set alleen voor wedstrijden, ong 1x per maand.
Voor even snel tussendoor gebruik ik de lederdoekjes van de Action (75 cent voor 25 doekjes)

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 05:49

Bedankt allemaal!

I wish my eyes could take photos, because they can see you in a way my camera will never understand

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 06:33

voor dagelijks de bootcare set, nou ja, niet dagelijks maar als ze vuil zijn :D

Om de kleur op te halen gebruik je de colorcreme. Dat hoeft maar eens in de zoveel tijd en pas als je de laarzen een paar jaar hebt.

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-17 10:25

Ik heb nog een vraag :D mag je de cleaner en cream aan de binnenkant van de laars gebruiken? Ik hoor weleens van niet, want dan kunnen je laarzen gaan piepen als je rijdt ofzo? :? Maar ik heb bijvoorbeeld gisteren door de hitte even zonder zadel gestapt, en het paard zweette heel erg, dus neem aan dat je dat dan toch wel schoon moet maken?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:43

Carlijn_09 schreef:
Ik heb nog een vraag :D mag je de cleaner en cream aan de binnenkant van de laars gebruiken? Ik hoor weleens van niet, want dan kunnen je laarzen gaan piepen als je rijdt ofzo? :? Maar ik heb bijvoorbeeld gisteren door de hitte even zonder zadel gestapt, en het paard zweette heel erg, dus neem aan dat je dat dan toch wel schoon moet maken?

Ik doe dat altijd en ik hoor ze nooit piepen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:23

Onder de kraan om het huidvet te verwijderen, dan afdrogen met een oude doek. Dan invetten. Ik doe dat met gewone ledervet tegenwoordig. En je laarzen gaan er niet stuk van hoor. Ooit had ik een zwarte laarzenwas. Maar nooit spul van 1 of ander laarzenmerk. Aangezien laarzenwas zwart is en dus aflaat vond ik dat niets. Ik gebruik nu de kleurloze ledervet.

https://duikeninbeeld.tv/onk-2020-eerst ... _id=103561 zou je op mijn foto willen stemmen? Ik heb meegedaan met het Nederlands kampioenschap onderwaterfotografie. De slak, foto nr 33 is mijn foto. Ja, genomen IN NEDERLAND.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:12

Ik heb al tientallen jaren leren laarzen, ook van Petrie en doe en heb ze altijd gewoon met zadelzeep schoongemaakt. Ze zijn nog steeds heel mooi. Ik vind die onderhoudsets persoonlijk volksverlakkernij.

In der Ruhe liegt die Kraft.

16969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:19

toen ik mijn laarzen kocht nam ik me echt voor ze netjes te onderhouden.... dat ging 2 weken goed! Hebben 6 jaar geleefd met echt heel heel heel weinig onderhoud. Zijn overleden door blubber tussen de rits, maar het leer van mijn Petri Olympics heeft het goed overleeft!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie