Ik hoop dat het topic hier goed staat. Alvast bedankt voor iedereen die het wil lezen en mee wil denken!

Mijn ouders hebben in de regio West-Brabant een huis met 2 hectare grond. Zelf hebben we er 2 paarden en een shetlander staan. Aan huis hebben we de volgende voorzieningen:
- Stallen. Standaard binnenstallen van een ruime 3x3. Voorzien van automatische drinkbakken.
- Een grote rijbak van 20mx80m. Goed gedraineerd en de eerste 20mx40m verlicht. Jaarrond is deze goed te rijden en dus ook in het donker. We hebben zelf een trekkertje met baksleep, dus wanneer nodig wordt de bak gesleept.
- Weiland. Ingedeeld in 3 grote stukken, op zandgrond. De afgelopen jaren hebben er 4 paarden en een shetlander jaarrond op gelopen en ook in de winter bleef de wei netjes, geen blubberbende. Er is op 1 stuk de hele dag veel schaduw, dus op warme zomerdagen kunnen alle paarden altijd lekker in de schaduw staan.
- Wat bijkomende gemakken zoals afsluitbare zadel/spullenkasten, plek om binnen en buiten te poetsen, en mogelijkheid tot het afspuiten van de paarden. Er is veel toezicht aanwezig.
De paarden staan in de zomer 24/7 op de wei en in de winter ’s nachts op stal. Om het qua verzorgingswerk allemaal leuk en haalbaar te houden (i.v.m. fulltime werk en een privéleven naast de paarden), ben ik erover aan het nadenken om er 2 pensionklanten met een paard bij te zoeken, die een steentje bijdragen in de verzorging. De overige hoeveelheid werk zou voor ons behapbaar worden als een klant (met 1 paard), 1 avondbeurt per week zou hebben. Dit houdt in het stalseizoen (ca. half november t/m begin april) in: het uitmesten van de stallen (van max. 4 paarden en een shet) en opstrooien, het voer klaarleggen in de stallen (wat al is klaargezet), hooi in een voerkruiwagen klaarzetten voor de volgende ochtend en de paarden binnenhalen. Bij elkaar zal het ca. 40 minuten werk zijn. De rest van de week zou de stalklant helemaal niets aan klusjes hoeven te doen. In het 24/7 weideseizoen (van ca. begin april tot half november) is het enkel waterbakken vullen (met tuinslang, geen sjouwwerk) en brok bijvoeren op de wei. Ik zou dan denken aan een stallingsprijs van ca. €100,- per maand, en wanneer een stalklant 2 beurten op zich zou willen nemen, dit verder laten zakken naar €50,- per maand bijvoorbeeld. Dus echt een lage prijs voor de stalling is mogelijk, als de klant zou willen meedraaien in de verzorging voor de paarden.
De voordelen die ik zie voor een stalklant:
- Het is bij elkaar minder werk dan wanneer je elke dag de stal van je eigen paard zou moeten mesten en voer klaarzetten.
- De rest van de week hoef je niets te doen, dus ook een dag/meerdere dagen overslaan is prima mogelijk.
- Het is een klein groepje aan huis, dus het is lekker rustig op stal.
- Ruilen qua beurten door bijvoorbeeld ziekte, vakantie of gewoon andere plannen is meestal wel mogelijk.
- Ca. 7,5 maanden van het jaar (ca. begin april t/m half november) is het echt heel weinig werk omdat ze dan 24/7 op de wei staan, alleen de overige 4,5 maanden dus meer.
- Zeer laag stallingsgeld, ook tegen enkel de kostprijs het paard stallen bij bereidheid om meer werk te verrichten is mogelijk.
Nu is dus vooral de vraag: Zou hier interesse voor zijn bij mogelijke pensionklanten? Zijn de genoemde voorbeelden van stallingsprijzen goed? Is het aantrekkelijk genoeg, ondanks die avondbeurt per week?
.