Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Er zijn best veel merries extra aanhalig tijdens de hengstigheid. Dat is niets bijzonders.
Je kunt de hengstigheid proberen te beinvloeden met medicijnen (Regumate bv) Maar je zult nooit met 'iets tegen de hengstigheid' geven bereiken dat het paard opeens de hele cyclus door knuffelig is. Integendeel, ik denk dat als je gaat behandelen, het effect zal zijn dat het paard juist niet meer knuffelig is en gewoon continu argwanend. Dat lijkt me niet handig.
Ik denk dat je handig gebruik moet maken van die ene week aanhaligheid per maand, en tijdens die weken proberen de argwaan er uit te trainen.
marjoleinft schreef:Ik heb ook z'n merrie gehad,
Alleen buiten de hengstiheid om staatsgevaarlijk.
Bijten trappen etc.
Ik heb zelf ook vanalles geprobeert en niks hielp.
Dit gedrag kun je er niet uit trainen in die ene week hengstiheid.
Ze verkeren die week in een soort van roes, heel apart is dat.
Equitis schreef:marjoleinft schreef:Ik heb ook z'n merrie gehad,
Alleen buiten de hengstiheid om staatsgevaarlijk.
Bijten trappen etc.
Ik heb zelf ook vanalles geprobeert en niks hielp.
Dit gedrag kun je er niet uit trainen in die ene week hengstiheid.
Ze verkeren die week in een soort van roes, heel apart is dat.
Wat heb je zoal geprobeerd aan voeding/training etc? En wat heb je uiteindelijk met haar gedaan?
hwn schreef:@Marjoleinft, ik denk dat de 2 situaties niet te vergelijken zijn.
Paard van TS is wss nog niet voldoende gewend aan mensen, maar tijdens hengstigheid is ze dan anders. Dus ik zou haar ook niet omschrijven als een paard met abnormaal hormonaal gedrag, gewoon een paard dat nog aan mensen moet wennen, kwam wss recht uit de opfok?
Ik vermoed dat die mensen haar gebracht hebben om zadelmak te maken? Het was wijzer geweest om eerst nog een jaartje vertrouwen te winnen, grondwerk, NH, band versterken. Vier jaar is nog meer dan vroeg genoeg om in te rijden.
marjoleinft schreef:Dat paard wat ik toen had was ook altijd in mensen handen geweest,
En ook vaak verhuisd maar dat autistische gedrag herken ik ook,
Ik kwam zelf altijd rond 5 uur naar haar toe als ik van school of werk kwam, kwam ik opeens in de ochtend kon ik haar niet eens pakken.
En zo met meerdere dingen.
Je zou advies kunnen vragen bij een goeie kliniek maar ga niet te veel geld uitgeven.
Het enigste wat ik kan adviseren is regelmaat en rust.
En dan bedoel ik niet op rust zetten maar rust in de omgeving en elke dag zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip doen.
De 3 ren rust ritme regelmaat.
Heeft ze ook als ze hengstig is dat ze tegen je aan gaat hangen?
marjoleinft schreef:Nee dat bestond toen nog niet.
Ik heb puur brons gebruikt.
Moody mare,
Prikpil.
En ik weet niet hoeveel natuurlijke pilletjes.
Iig genoeg eraan uitgegeven om een nieuwe auto te kunnen kopen.
Uiteindelijk heb ik haar laten dekken maar werd niet veel beter.
En toen het veulen er was 1 groot drama,
Moesten met 2 man haar box uitmesten een bij de deur om haar weg te houden.
Ze stond in een uitloopstal.
Ze kon niet de wei op dat risico was te groot.
Ibbel schreef:Er zijn best veel merries extra aanhalig tijdens de hengstigheid. Dat is niets bijzonders.
Je kunt de hengstigheid proberen te beinvloeden met medicijnen (Regumate bv) Maar je zult nooit met 'iets tegen de hengstigheid' geven bereiken dat het paard opeens de hele cyclus door knuffelig is. Integendeel, ik denk dat als je gaat behandelen, het effect zal zijn dat het paard juist niet meer knuffelig is en gewoon continu argwanend. Dat lijkt me niet handig.
Ik denk dat je handig gebruik moet maken van die ene week aanhaligheid per maand, en tijdens die weken proberen de argwaan er uit te trainen.