Voor het eerst met de trailer weg...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_K

Voor het eerst met de trailer weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 10:29

Hoi,

Aankomende zondag ga ik voor het eerst met de trailer rijden (incl. paard), en ik moet zeggen dat de zenuwen aardig beginnen toe te nemen... De eerste rit is van Tienhoven (UT) naar Leersum, en ik ga in mijn eentje rijden. Mijn vriend heeft er helaas geen zin in om eenmaal in Leersum braaf een paar uur te wachten tot het einde van mijn buitenrit.. :(

Heb twee maanden geleden mijn BE-rijbewijs gehaald, dit ging allemaal prima. Auto mag 1500 kg trekken, paard + trailer weegt max 1300. Het zou dus moeten lukken.

Maar dingen waarover ik me zenuwachtig maak zijn bijv.:
- Wat als ik op een helling kom te staan? Komen we dan wel vooruit?
- Wat als het waait? Staat mijn paard dan nog wel lekker?
- Wat als ik een afslag mis? Kan ik dan rustig blijven?
- Wat als ik een bocht verkeerd inschat, en er ondanks alle voorzichtigheid toch te hard in rijd?
- Wat als we ergens stil komen te staan, en paard wordt ongedurig?
Etc, etc. :)

Word onderhand een beetje gek van mezelf!

Hebben jullie misschien tips/ervaringen die jullie kunnen delen, om mij een beetje meer vertrouwen te geven voor deze eerste rit?

Marije_jiplover

Re: Voor het eerst met de trailer weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:35

Ha, ik ken je gevoel! In februari had ik een trainingsrit waar ik voor het eerst zelf en helemaal alleen met de trailer naartoe ging.

Ik was ook super zenuwachtig. Ik ben zelfs in de week ervoor de afgesproken parkeerplaats gaan bekijken om te kunnen inschatten hoe en wat.
En ik was veel en veel en veel te vroeg op de afgesproken locatie :')

Tips die ik je kan geven, zijn, vertrek op tijd, zet de route in je navigatiesysteem, ook al is het evt een bekende route.
Blijf rustig ademhalen, heb vertrouwen in jezelf en in je paard.
Kwa inschatten bochten: gewoon liever wat te voorzichtig rijden. Klaverblad op de snelweg? Ik rijd daar bijna stapvoets. Ze wachten achter me maar. Paard en veiligheid gaan voor.

Succes!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:37

Die helling kom je wel op lekker gas geven ;). Als het waait zal je paard niet zo druk om maken hij zal waarschijnlijk lekker van zijn hooinet staan te eten. Afslag missen jammer dan pak je de volgende afslag je bent alleen wat langer onderweg. Lekker rustig de bochten inrijden jammer dan als er file vorming achter je komt en als je een keer hard moet remmen je paard zal echt niet meteen boos zijn geef hem maar een extra snoepje. Kom je ergens stil te staan en je paard word ongeduldig lekker in je auto blijven zitten niet gaan kijken zet de radio maar wat harder en als je op je bestemming bent lekker gaan genieten van jullie rit. Geef hem of haar maar een extra lekkere appel als beloning *\o/* .

En laat je vooral niet gek maken je hebt geen haast je hoeft niet binnen een bepaalde tijd op je bestemming aan te komen!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:39

Komt echt goed. Oefening baart kunst! Veel meer vertrouwen in jezelf hebben!
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 10-05-17 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:40

Klep open, paard er in, klep dicht en rijden maar ;).

Dit is gewoon een kwestie van doen en veel kilometers maken.
Ja, je mis wel eens een afslag. Ja, soms schat je iets toch niet helemaal handig in. En ja, je kom ook wel eens ergens te staan waarvan je denk 'hoe kom ik hier weer uit'. Maar ook ik ben altijd gewoon weer thuis gekomen ;) .

Ik heb vorig jaar een ongeluk met de trailer gehad, alleen materiele schade. En was de volgende dag (met een geleende trailer) weer op pad met de zelfde pony. Vriend wou mij toen niet alleen laten gaan, maar ook alleen was ik gewoon gegaan. Ik wil de vrijheid die ik nu heb niet af laten pakken door angst.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:40

Ga deze week even zonder paard en met gezelschap op pad met de trailer. Doe net alsof je paard er wel opstaat en zoek wat moeilijke situaties op.
Je zult zien dat het allemaal wel mee gaat vallen en dat je dan zondag met meer vertrouwen op pad gaat.

Oja en hou gewoon in gedachten dat je alle tijd hebt. Rij rustig maar zelfverzekerd mee met het verkeer en geef heel duidelijk en op tijd richting aan.

Veel plezier op buitenrit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:45

Jahoor, gas geven :D

Vast wel. En anders heeft die maar even pech.

Neem voor de zekerheid anders een Tomtom mee, als je dan een afslag mist weet je hoe je toch op je bestemming komt.

- Wat als ik een bocht verkeerd inschat, en er ondanks alle voorzichtigheid toch te hard in rijd?
Dan rem je en rij je alsnog de bocht door hoe je dat anders zou oplossen. Paard valt niet zomaar om.

Paard staat aan 2 kanten in een dichte trailer. Hij kan zo ongedurig worden als die wil maar hij kan nergens heen. Vooral lekker laten staan, niet gaan kijken.

Hup, TS, je zou je rijbewijs niet hebben gehaald als je het niet kon.
Paard erin en rijden maar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-17 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:46

Jessica_K schreef:
Maar dingen waarover ik me zenuwachtig maak zijn bijv.:
Etc, etc. :)

Die helling kom je wel op hoor, je auto heeft daar echt geen moeite mee. Tuurlijk is het slim om te anticiperen op de handigste manier, maar let er wel op dat je anderen daar niet mee hindert.
Als het waait, dan waait het en pas vanaf windkracht 7 moet je je gaan bedenken of die buitenrit dan nog wel zo lekker is.
Afslag missen? Als je de route niet kent, kijk dan even via google earth de route af, dan zie je het alvast een beetje en weet je waar je op kan letten. Als je dan toch aan het kijken bent, let dan ook meteen op eventuele tunneltjes en bruggetjes zodat je weet of je er onderdoor kunt met je trailer.
Alle bochten rustig inrijden en je niet laten opjagen door anderen.
Als je stil komt te staan, dan is dat een mooie oefening voor je paard.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:49

Vooruit zeg, niet zo onzeker, je maakt jezelf gek.
Iemand die bij iedere handeling gaat afvragen of het het een goede handeling is is een gevaar op de weg en heeft daar niets te zoeken.

Als je tijdens je examen zo onzeker was had je het rijbewijs nooit gekregen.

Dus óf je gaat je gedragen als iemand die gewoon kan rijden (en dat kan je) en indien je een foutje maakt improviseer je normaal en lost het zich op; óf je blijft thuis en gaat eerst nog maar eens oefenen met mensen ernaast op rustige momenten. :)

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:51

Doe vooral rustig aan. Het beste advies dat ik ook gehad heb: "je moet schijt hebben aan iedereen die achter je zit". Jij vervoert een levend dier dat zich niet vast kan houden en waarmee je dus voorzichtig rijdt. Nog twee tips:
- ga eens op handen en voeten in een trailer staan terwij iemand er een stukje mee rijdt. Dan ervaar je een beetje wat je paard ervaart.
- ga voor die tijd eens samen met een ervaren iemand rijden met een trailer (met een paard erin). Laat die persoon eerst een stuk rijden et laat hem/haar uitleggen waarom hij/zij rijdt zoals 'ie rijdt. Wissel dan van plaats en ga zelf rijden en vraag die persoon om je waar nodig aanwijzingen te geven.

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:51

Geen tips, maar het lijkt mij ook super spannend! Succes!

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 14:34

Ah, dank jullie wel voor alle fijne reacties! Zit ze te lezen en voel me al gelijk veel meer gerustgesteld. :) De tip om van tevoren even enkel met de trailer zonder paard te maken vind ik een prima tip, dat ga ik zaterdag even doen! Helaas in die korte tijd niet meer de mogelijkheid om met iemand anders met paard + trailer mee te rijden. Maar ik ga er vanuit dat het goed komt zo.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 14:36

Ohja, en afslag missen komt bij mij ook nog wel eens voor mét navigatie :') maar zal van tevoren de route en afslagen nog even goed bestuderen om die kans zo klein mogelijk te maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:42

Ik snap je best hoor, ik vond de eerste keer zelf rijden met trailer en paard ook wat spannend (normaal liet ik altijd mijn man rijden).
Maar kan alleen maar zeggen, is allemaal prima gegaan. En ja ook even een stukje verkeerd gereden, maar gelukkig konden we niet veel verder makkelijk omkeren.

Ach en helling, daar is het gaspedaal voor. Nee ff zonder gekheid dat gaat ook gewoon prima.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:42

En neem deo mee voor de klotsende oksels als je aankomt op plaats van bestemming :D
Verder: neem de tijd, adem in/uit en relax.
Have fun op je buitenrit!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:54

Jessica_K schreef:
Ohja, en afslag missen komt bij mij ook nog wel eens voor mét navigatie :') maar zal van tevoren de route en afslagen nog even goed bestuderen om die kans zo klein mogelijk te maken.

Het is sowieso verstandig om even de route na te lopen op Google Maps. Even goed inzoomen zodat je goed kunt zien hoe de bochten lopen en hoeveel rotondes je tegen gaat komen. Soms kijk ik ook even op street view.
Naar welke parkeerplaats ga je in Leersum?

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 09:04

Haha Cissy :P ga ik doen.

Hilary, we gaan starten vanaf het Leersumse Veld (moet nog even navragen precies waar). Ben er zelf nog nooit geweest, maar volgens degene met wie ik ga rijden heb je daar goede mogelijkheden om je paard rustig uit te laden en even te laten staan voordat je gaat rijden.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 09:05

Zal hier wel even laten weten hoe 't gegaan is zondag!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:39

Als dat bij stal het Leersumse Veld is (aan de Heulweg)... let goed op bij de afrit van Maarsbergen / Leersum. Die gaat bergaf, onderaan een haakse bocht naar rechts en daarna moet je linksaf (er komt bijna nooit verkeer van rechts, dus dat is mazzel). Dus langzaaaaam van de afrit af. De rotonde daarna is een beetje vaag, met zo'n verhoogde rijbaanscheiding, dus bekijk die even in street view. Op de rotonde ga je rechtdoor, daarna heb je een verkeersdrempel en daarna rij je een stuk parallel aan de snelweg. Dan een haakse bocht naar rechts (stapvoets! je kunt niet door de bocht kijken), dan een paar honderd meter rechtdoor en dan linksaf. Dan een stukje door het bos, dat slingert een beetje; je komt weer langs de snelweg uit. Dan op de T-splitsing (zit een kippenboerderij aan de linkerkant) rechtsaf. Dit is een haakse bocht en een vrij smal weggetje waar je opdraait. Op het erf bij Leersumse Veld heb je voldoende ruimte om te draaien.

Ik denk dat dit een prima startlocatie is voor een eerste keer :j Wil je het jezelf nog makkelijker maken, dan ga je een volgende keer naar Ede :)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:44

Niet zo stressen joh, komt echt wel goed!
Ik zou persoonlijk niet snel alleen met een paard op pad gaan, maar dat is meer voor als er iets gebeurd en je in je eentje moet handelen. Met de pony's ga ik wel alleen op pad, ook met 2 tegelijk, maar dat vind ik toch anders dan met een groot paard. Hellingen en wind zijn niet gauw een probleem, dan moet het wel héél extreem zijn. Ik zou als ik jou was ook een keer wat gaan oefenen met de trailer om meer vertrouwen te krijgen. Heb zelf op mijn 19e mijn auto en trailerrijbewijs gehaald en ben meteen met de trailer gaan rijden. Ben nu 20 en ga overal zelf heen met de trailer als het moet.
Kijk wel goed of de trailer écht goed aangekoppeld is. Zie zo vaak mensen die t stekkertje er niet in hebben, wiel niet goed omhoog of weet ik wat. Dat is denk ik wel het gevaarlijkste wat er kan zijn, en dat kun je zelf voorkomen, dus begin daar in elk geval mee. Succes en komt echt wel goed!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:47

Ik heb de eerste keren gewoon korte bekende stukjes gereden, even blokje om. En de eerste tien keer naar de manege op 5 km afstand. Daarna voelde ik me zeker genoeg om ook grotere afstanden en autosnelwegen te doen, nu rij ik overal op het gemakje alleen naar toe.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:52

Ik heb begin dit jaar ook mijn BE rijbewijs gehaald. Maar nadat ik zelf op pad kon, vond ik dat echt ideaal! Zou ook echt niet meer afhankelijk willen zijn.

Ik vind persoonlijk het rijden met de trailer nog wel relaxter dan met de gewone auto. Met de trailer rijdt je gewoon relaxt 90 op de rechterbaan.... hoef je bijna nooit in te halen! Het valt reuze mee hoor, het rijden met de trailer! :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:57

Jessica_K schreef:

Ik ook hoor. Dan wacht je gewoon tot de navigatie de nieuwe route berekend of je gaat er de volgende afslag af en gaat weer de andere kant terug de snelweg op. Niks aan de hand.

Gewoon lekker rustig rijden en als mensen ongeduldig worden van die poedersuiker trailer op de weg hebben ze pech.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:18

Hoppa, gewoon gaan met die banaan! Je hebt je BE niet voor niks gekregen, beetje vertrouwen in jezelf hebben hoor.

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat. Succes!

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 08:20

Heb gisteren al even met trailer (zonder paard) de route gereden naar het Leersumse Veld, dus geen verrassingen onderweg wat dat betreft. :) vandaag gaat 't dan echt gebeuren, met paard! Met jullie bemoedigende reacties in mijn achterhoofd moet het lukken!