Bittencontrole

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is het bit van jouw paard gecontroleerd op wedstrijd?

Nee.
89 (80%)
Ja op springwedstrijd.
4 (3%)
Ja op dressuurwedstrijd.
5 (4%)
Ja op sgw.
3 (2%)
Ja op menwedstrijd (d/v).
Geen stemmen
Ja op sgmw.
1 (0%)
Ja op westernwedstrijd.
7 (6%)
Ja op overige wedstrijd.
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 111

assie

Bittencontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 14:46

De KNHS heeft het afgelopen jaar weer een aantal bitten toegevoegd aan de niet-toegestane bittenlijst.

Maar wat ik me afvraag: wordt hier op gecontroleerd in de (basis)sport?

Ben jij al gecontroleerd op wedstrijd? Welk niveau rijd je? Was het een grote wedstrijd?

Gewoon nieuwsgierig. Want ehm... als er nooit gecontroleerd wordt, wat let iemand dan om er toch dat bit in te hangen waar paardlief fijn op loopt, maar wat niet is toegestaan?
Laatst bijgewerkt door assie op 09-05-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Re: Bittencontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:48

Tot nu toe nog nooit bij mij. Maar ik rij ook met een simpel dubbelgebroken water of bustrensje

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:51

Bij Working Equitation wedstrijd wordt standaard het bit gecontroleerd als je de ring ingaat, ook je sporen en de neusriem. En ook als je er weer uit de ring komt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 14:51

Oja, dat is misschien ook handig, als je gecontroleerd werd, had je dan ook een "bijzonder" bit?

Ik rij zelf overigens met een dubbelgebroken watertrens en men op een rechte liverpool in de eerste sleuf.

Op sgmw wel eens gecontroleerd, maar verder nog nooit

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:02

Ja, vorig jaar voor het eerst gecontroleerd na de Pleasure (western) op een groot kwalificatietoernooi voor de German Open. Was dus wel in Duitsland :P

edit: geen bijzonder bit, iedereen werd ook standaard gecontroleerd

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:31

:j
Vorig jaar op de Indoor Regiokampioenschappen, L dressuur.
Ik had er gewoon op een simpel RVS dubbelgebroken bustrensje in.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:43

Yup, Schietberg Reining Competitie. Eigenlijk vind ik dat heel normaal en zelfs heel fijn.

Billy Allen shank. Toegestaan in de reining voor paarden vanaf een bepaalde leeftijd/niveau.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:45

Mijn bit is nog nooit gecontroleerd, wel werd afgelopen zondag mijn neusriem gecontroleerd door de jury!
Gelukkig was bij mij alles in orde, maar hij had al een aantal ruiters op de vingers getikt dat de neusriem te strak zat. Maar nog nooit een bittencontrole gehad. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog geen kampioenschappen heb gereden, dus misschien dat het op die wedstrijden wel vaker voorkomt.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:57

Nog nooit, zelfs niet bij kampioenschappen en hippiade's.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:58

Ik wel, bij de WE, bij het aangespannen rijden, maar ook bij de reguliere dressuur onder het zadel. Maar niet vaak.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:10

Ik ben zelf nooit gecontroleerd. Heb als jury wel eens gedacht, er is hier iets raars. Toen bleek het bit er achterstevoren in te hangen. Gelukkig voor de proef gezien en samen met de ruiter kunnen oplossen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:21

Nog nooit gecontroleerd. Ben heel benieuwd of nu, na het toevoegen van nieuwe bitten aan de verbodenbittenlijst, er extra controle gaat komen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:08

Van mij mogen ze veel vaker controles doen, ook te strakke neusriemen controleren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:36

Western gezien wordt er regelmatig gecontroleerd. In de reining is het zelfs normaal en vrijwel standaard. Ben zelfs wel eens gecontroleerd in een hunterklasse (dat is een engelse klasse bij de rassenvereniging Quarters/Paints/Appies). En nee ik heb nog nooit een bemerking gehad op het bit wat ik gebruikte. Ik ken de regelboeken te goed en weet wat ik gebruiken mag :P

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:12

Ik rij dressuurwedstrijden in België en daar wordt vaak gecontroleerd na de proef. Bijna elke wedstrijd moet ik bij de paddockmeester passeren na de proef en die kijkt dan naar bit en sporen. Ik heb ook al een keer gehad dat ze controleerden hoe vast de neusriem was aangesnoerd, dat was dan wel voor de proef. Ik rijd op provinciaal niveau (B tem Z proeven)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:23

Hier laatst nog op een WRAN show na de reining inderdaad. In de L4, dus ook geen bijsterhoge klasse :D
Iedereen werd gecontroleerd. Goede zaak :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:28

Hier al meerdere keren gecontroleerd. Op veel wedstrijden is het gewoon standaard wanneer je buiten komt, bit controle, mutsje even af pakken (als het paard dat op heeft) en tonen dat daar niets in zit en ook niet in de oren en vaak ook even sporen meten. Heb je een zweep vast wordt die dan vaak ook ineens mee gemeten als ze toch bezig zijn.

Als het niet gecontroleerd zou worden zou sportiviteit je moeten "letten" om met een verboden bit te rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:11

Hier elke fei wedstrijd direct als je de ring uit komt op bit, gehele hoofdstel, tuig oa staartriem etc. Maarja wij hebben in principe geen reglementen wbt type bitten maar iig word natuurlijk wel bit/mond gecontroleerd of alles goed zit etc.
Dan heb ik het wel over mennen. Ohz nog nooit controle gehad.

Hayase

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:42

nog nooit!

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:44

Ik ben vorig jaar op selectie wedstrijd gecontroleerd omdat de jury dacht dat ik met een 'verboden' bit reed. Ja het bidt dat ik gebruik komt minder vaak voor, maar hij is wel toegestaan door de KHNS. Mijn paard is erg sensibel dus ik rij met een Rambo Mikclem hoofdstel en een een compleet rubberen bit van het merk TRUST. Ik rij trouwens L1 dressuur en bb springen

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:47

Ik rijd IJslanderwedstrijden en daar zijn op zowat elke wedstrijd controles. In de selecties wordt er willekeurig gecontroleerd, en wanneer de jury iets opmerkt wordt er specifiek gevraagd om controle. Wanneer je finale rijdt krijg je sowieso controle. Ik heb ooit gehad dat mijn paard een allergische reactie op zijn bit had, en werd het gehele seizoen ook vaker eruit gepikt voor controle. Ook de mond zelf wordt dus gecontroleerd, en hoe strak de neusriem zit. Daarnaast is er ook hoefcontrole.
Ik vind het een erg positief iets en zou het echt graag ook vaker zien in de andere sporttakken.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:19

Op FEI wedstrijden word je vaak gecontroleerd ja. Ook Belgi"e nationaal gebeurt het vaker dan hier in Nederland.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:43

Bij ons kijken ze tijdens de springwedstrijden wel naar bitten. Maar dan alleen bij twijfelgevallen, of niet zulke aardige ruiters kijken ze echt in de mond, de rest word alleen vanaf de zijlijn bekeken.

Ik reed zelf een paard op een bit dat niet toegestaan was, en ook zonder neusriem. Vanaf de buitenkant leek het ook een heel normaal bitje, en paard hield altijd heel netjes haar mond dicht. dus nooit geen commentaar op gehad :+
Vooral die bitten die er aan de buitenkant anders uit zien als gewoon worden hier bekeken.

O en hier is trouwens in Zeeland :P

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:19

Op simpele basis dressuur nog nooit gecontroleerd, heb dan ook een simpele dubbel gebroken trens.