Eerste keer naar buiten met schrikkerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nutella_life

Eerste keer naar buiten met schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:15

Hoi allemaal!
Ik zou graag binnenkort eens naar buiten gaan met mijn paardje, maar ze is geweldig schrikkerig. Bang van alles wat beweegt en alles wat niet beweegt :') Ze is in de piste makkelijk onder controle te houden wanneer ze schrikt (als je haar kent). Ze is nog nooit in het bos, strand, of op de weg geweest, behalve een rondje langs de bosrand uitstappen. Dit was in het begin ook een heel gedoe omdat ze van alles schrok maar nu kent ze het.
Mijn vraag is:
Is het volgens jullie makkelijker om naar het strand te gaan (plek waar ik wil gaan is sowieso in groep), of om naar het bos te gaan (met evt een ander paard erbij)?
Hoe pakken jullie jullie schrikkerige paardjes aan? Pushen jullie ze als ze iets engs zien of nemen jullie een omweg? Ik heb wel ervaring met hete paarden op het strand en in het bos, maar niet echt met schrikkerige paarden, en dit is toch wel iets heel anders ;)
Alvast bedankt!

gigikuhh

Re: Eerste keer naar buiten met schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:25

Ik zou eerst gaan wandelen met een longeer lijn in een niet al te druk bos. en dan langzaam haar aan het verkeer laten wennen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:28

Zelf kalm blijven zodat jij de rots in branding bent voor haar, je vooral niet druk maken door haar gedrag. Haar nemen zoals ze is. Pushen helpt niets, haar de tijd geven en ze zelf haar grenzen laten verleggen werkt heel goed. Je gaat zien dat het bij het volgende object wel eens sneller kan gaan dat ze ontspant.

Zolang jij maar rust uitstraalt, maar wel bepaald welke richting jullie uitgaan. Doe dit enkel wanneer je over voldoende tijd beschikt. En vooral Veel plezier.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:39

Oeh, dat klinkt nog wel als zeer onervaren met buitenrijden. Rustig opbouwen, met ander paard erbij? Misschien eerst aan een touwtje? Blijf goed aan je veiligheid denken!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:41

Ik zou het bos kiezen, strand kan soms te overweldigend zijn. Maar ik ken je paard niet. Ga erheen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ga eerst een klein stukje en breid het langzaam uit. Stappen kun je doen, maar als ze erg schrikkerig zijn wil draven ook helpen om minder snel van alles te zien en hun ei een beetje kwijt raken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:42

gigikuhh schreef:
Ik zou eerst gaan wandelen met een longeer lijn in een niet al te druk bos. en dan langzaam haar aan het verkeer laten wennen.

Dit doe ik ook, schriktraining in de paddock en dan aan de leadrope mee naar buiten. Daarna iemand erop en uiteindelijk als dat goed gaat de lijn eraf en daarna zonder iemand op de grond.

Het is een beetje een gedoe maar ik voel me er bij verre het prettigst bij zo.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:06

Ik zelf maak eerst wandelingen aan de hand. Steeds een ander rondje en een stukje verder. Pas als dat vertrouwd en jullie elkaar aardig kunnen inschatten zou ik erop gaan. Echt beginnen met enkel stappen of uitstappen en dat langzaam aan uitbouwen. Pas als het vertrouwd is stukje draf erbij pakken, maar enkel als jullie beide ontspannen zijn, galop idem dito. Bij spannende /gevaarlijke situaties stap ik af en krijg ik mijn paardje overal langs.

Met zo'n schrikkerig paard zou ik al helemaal niet in een groep mee gaan. Als er een aan de kletter gaat, grote kans dat hij/zij meegaat. Wellicht met 1 doodbraaf paard erbij om op terug te vallen.

Strand of bos ligt echt aan je paard. Hoewel de meeste paarden op strand overdonderd zijn door de vlakte.

Toch geef ik zelf de voorkeur om eerst alles aan de hand te verkennen en laat hem af en toe in je broekzak kruipen. Hij zal bevestiging en steun bij jouw zoeken en daar heb je later profijt van.

Succes! En veiligheid voorop.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:22

Ik zou ze dan weer laten meegaan met een bomproof paard.
Bomproof paard voorop,jij erachter.
Dat leidde zal ze nog veel meer vertrouwen geven dan eender welke mens.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:45

Mijn paard kende ook niks van buiten rijden toen ik haar kocht, toen was ze 7 jaar oud.
Als ik had gereden stapte ik het laatste stukje uit van het erf af, met 50 meter begonnen en weer terug.

En zo bouwde ik dat een beetje op, altijd alleen en geen andere paarden erbij.
Na een paar dagen konden we het stukje weg rustig afstappen en het zandpad inslaan wat naar het bos leidt.
Alleen daar staan vaak koeien in het weiland, die vond ze ook doodeng.
Dus ook een tijd voor uit getrokken om naar de koeien te kijken, en dan weer terug naar stal.
Tegenwoordig schelen koeien haar niets meer, zelfs de jonge pinken niet die gaan draven als je langs komt.
Daarna nog een periode gehad, dat ze ging stilstaan voor enge dingen.
Dat liet ik gebeuren en liet haar kijken zolang ze wou, uiteindelijk werd ze dat zelf zat en ging er dan alsnog langs.
Ik had wel het voordeel dat mijn merrie nooit gebokt/gesteigerd/omgedraaid is/er vandoor gegaan is.

Nu is m'n merrie al 15 jaar ondertussen, en we rijden al jaren in het bos, en altijd alleen.
Ze is heel makkelijk geworden en vertrouwt mij volledig, ik denk doordat ik nooit heb gepusht of haar hardhandig heb doorgedrukt.

Maar ik snap wel dat lang niet iedereen het zo zou doen, en het zelfs zou afkeuren omdat een paard nu eenmaal moet luisteren.
Bij mijn paard heeft het in ieder geval heel goed gewerkt. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-05-17 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:54

Met een extreem schrikkerig paard zou ik inderdaad ook eerst aan de hand wat training gaan doen en aan de hand naar buiten. Daarna pas erop en dan moeten de andere die mee zijn wel echt goed braaf zijn/onder controle staan voor de veiligheid.
Zou eerder voor bos dan strand kiezen voor een eerste rit.

Bij enge dingen pushen doe ik zelf ook niet. Ik laat ze kijken, er naartoe lopen. Achteruit en omdraaien is een no go bij mij. Dat corrigeer ik wel. Bij mijn eigen paard heeft deze methode geresulteerd in dat ie nu bijna overal langs te rijden is, soms even gaat stilstaan, maar meer niet. En zelf ook naar enge dingen toe loopt om te kijken. Ging ik hem pushen dan kwam hij omhoog.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:23

Met zo'n onervaren pony zou ik nooit zomaar naar het strand oid gaan.
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord:

behalve een rondje langs de bosrand uitstappen. Dit was in het begin ook een heel gedoe omdat ze van alles schrok maar nu kent ze het.

Als je dat rondje langs de bosrand steeds een stukje uitbreidt, dan wordt de wereld steeds een stukje groter, en zullen jullie nieuwe dingen tegenkomen waar ze aan kan wennen. Ze zal steeds meer vertrouwen krijgen omdat ze went aan de 'prikkels' die van buitenaf komen. Het kan een paar maanden duren, of misschien wel een half jaar...maar ineens...dan heb je zoveel vertrouwen dat het niet meer uitmaakt dat je een onbekende weg neemt.
Zolang jij als begeleider haar maar helpt om de 'enge' dingen buiten als plastic zakjes, grijze kastjes met rood lampje erop, wapperende takken, verkeer, boskabouters te leren kennen en als ongevaarlijk te categoriseren. Rustig laten observeren, beoordelen, en belonen als de spanning afneemt. 'Ga maar kijken'.....snuffelen en snoepje erin. Braaf paard en weer verder.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:07

Ik zou dit inderdaad ook heel rustig en stapje voor stapje aanpakken, zonder te pushen. Dit heeft een enorme mentale impact en ik vind dat je het paard ook te tijd moet gunnen om dat te verwerken dmv een goede, gepaste opbouw.
Dit wil niet zeggen dat je mee moet gaan in haar "voorzichtige" energie. Blijf kalm en betrouwbaar en blijf tegelijkertijd goed kijken naar je paard om te checken wat het nog aankan.
Zou dit eerst aan de hand doen en daarna, als het voldoende bevestigd is, erop.

Hoe heb je het uitstappen langs de bosrand aangepakt?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:30

Ik rijd veel pony s in enna enkele keer onder het zadel gaan ze meteen mee naar buiten. Soms alleen soms iemand met fiets.

Eerste paar keer lekker stappen overal naar laten kijken (zo hebik eens een half uur voor spoor gestaan) na die paar keer mogen ze wel kijken maar niet meer stilstaan ( kunnen ze ook misbruik van maken naar tijdje).

Zoveel mogelijk midden op weg rijden ook als er verkeer aan komt dan remmen ze af anders niet. Niet auto's voorbij laten gaan doorze te met je hand te laten komen. Ze mogen er uiteraard langs maar jij houdt je handen bij je paard (als je wenkt en er gaat was mis zit jij altijd fout).

En vooral het belangrijkste zelf geen angst hebben en je paard aanvoelen (vaak voel of zie je dat paard iets gaat of wil doen dan moet je net wat voor zijn )