Laarzen oprekken met laarzenspanners?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Laarzen oprekken met laarzenspanners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:47

Ik heb in mijn petrie rijlaarzen een nieuwe rits laten zetten, en sindsdien zitten ze wat krap. Nu heb ik de laarzen al 10 jaar, en al die jaren heb ik ze nog nooit op laten rekken, dus lijkt mij dat dit nog mogelijk is.
Op internet vond ik o.a. dat je dit met ijs kan doen door de laarzen in de vriezer te leggen, die methode zie ik niet zo zitten.
Ook schijnt er oprek-vloeistof te zijn, vind ik ook eng, ik ben bang dat ik ze dan beschadig of te veel oprek.

Een andere methode was om ze met behulp van laarzenspanners die je steeds iets wijder draait op te rekken.
Mijn laarzen zijn met de nieuwe ritsen net te krap, dus ik gok dat een paar mm oprekken al genoeg is (met de oude rits zaten ze lekker). Is er iemand die met deze methode bekend is?
Welke aandraaibare laarzenspanners zijn hiervoor geschikt/ aan te raden?

ingvdh

Re: Laarzen oprekken met laarzenspanners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:49

ik zou teruggaan naar de zaak waar je de nieuwe ritsen in hebt laten zetten het door hun laten oplossen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:50

Ik voorzie dat je laarzen dan gaan oprekken op het meest kwetsbare punt. Ofwel: dat je de ritsen eruit laat knappen in plaats van dat je het leer oprekt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:54

Terug naar de schoenmaker waar je de ritsen hebt laten zetten en die voor advies vragen.

Zou dit niet zelf gaan doen.

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:38

Het klopt dat er idd vloeistof voor wordt gebruikt, (waar ik ze heb laten oprekken) maar dit gebeurt dan met machines die druk geleidelijk opbouwen en zo het leer wijder wordt en de rits niet kapot gaat. Ik zou ook naar de winkel terug gaan.