Z dressuur zonder sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reneetjuh85

Z dressuur zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:13

Hoi, ik rij met mijn Friese merrie z1 dressuur en we zijn inmiddels 5 winstpunten verder.

Thuis train ik altijd zonder sporen sinds een jaar. Het is ontstaan door luiheid als ik eerlijk ben. Ik merkte dat ze zonder sporen net zo loopt als met sporen.

Op wedstrijd doe ik wel altijd sporen om tot nu toe. Je moet toch de zweep weg leggen en gevoelsmatig heb ik dan iets achter de hand. Natuurlijk is het bedoeld als verfijning van de hulpen en zo bedoel ik het ook.

Ik vraag me nu af of het echt nodig is... Zijn er mensen die ook z niveau of hoger starten zonder sporen? Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Mungbean

Re: Z dressuur zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:15

Er rijdt een bokker ZZ zonder sporen.
Je kan er het beste zelf over oordelen omdat gewoon ieder paard anders is.
Ik rij op vreemd terrein met sporen omdat paard dan teveel op de omgeving let ipv op mij.
Maar andere paarden worden juist heel geconcentreerd.
Ofwel: gewoon proberen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:34

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:38

Ik reed met mijn pony thuis altijd zonder sporen. Van onbeleerd tot Z1

Precies zoals jij zegt had ik ze wel altijd om op wedstrijden. Toch een stukje extra verfijning in de proeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:40

Reneetjuh85 schreef:
Thuis train ik altijd zonder sporen sinds een jaar. Het is ontstaan door luiheid als ik eerlijk ben. Ik merkte dat ze zonder sporen net zo loopt als met sporen.
.

Als thuis zonder kan, dan moet het op concours ook zonder kunnen. Of rijd je thuis dan wel met zweep? Of veel spanning op wedstrijd?

Ook heel afhankelijk van het paard, met sommige paarden reed ik ook zonder, sommige weer met. Huidige paard thuis zonder en soms halverwege les of met losrijden wedstrijd wel aan zodat ik net wat meer respons krijg

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:48

Ik heb geen ervaring wat de Z1 wedstrijden betreft, wel met "het gewoon eens proberen om te ervaren hoe het gaat".
Thuis trainden we wel met sporen. Vaker niet dan wel, maar op wedstrijd heb ik dat eens uitgeprobeerd.
Natuurlijk is de ene dag de andere dag niet, net als ruiter en paard.
Ik kwam er toen achter dat ik met zekerder reed dan zonder, terwijl ik ze niet eens gebruikte. Een gevalletje psychisch.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:12

Ik heb mijn laatste wedstrijd (Z1) ook zonder sporen gereden, puur omdat mijn beenligging de laatste tijd wat onstabieler is.