meerdere vragen over een Cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

meerdere vragen over een Cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 22:57

hallo,

ik heb het forum doorgezocht maar heb geen antwoord op mijn vraag kunnen krijgen..

ik loop al een paar weken met de vraag of een cap een houdbaarheidsdatum heeft? hoelang kan ik een cap gebruiken zonder dat hij ooit eens gevallen is (of dat ik gevallen ben)?

in mijn cap staat de datum 5 mei 2006, waar die datum voor is weet ik niet omdat het er niet staat.

ook een vraag: als een cap die houdbaarheidsdatum heeft en daar is hij overheen, kan het zijn dat de verzekering moeilijk doet omdat de cap over deze datum is?
(gaat om verzekeringen in Duitsland, omdat ik niet in NL woon)

ik zoek al op het internet, maar ik vraag het ook liever hier.

dank jullie wel voor jullie antwoorden! :)

Alaskan

Re: meerdere vragen over een Cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:05

Meestal wordt er geadviseerd om je cap na 5 jaar te vervangen. Ook na een val waarbij de cap hard de grond heeft geraakt is dit handig, je kan namelijk niet altijd goed zien of je cap erg beschadigt is.

De datum die er in staat is denk ik de productie datum? Maar dat weet ik niet zeker.

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:25

Dat is inderdaad de productiedatum, je cap gaat in de loop van de tijd achteruit, het materiaal slijt simpelweg door ouderdom. Bij motorhelmen wordt het aangeraden om de helm tussen de 5 en 10 jaar te vervangen, dit doe ik persoonlijk ook met mijn caps.

Waar je het o.a. aan kan merken is de pasvorm, waarschijnlijk pastte hij vroeger goed, en zit hij nu iets losser. Mijn vorige cap heb ik na 10 jaar (waarvan 8 jaar ongebruikt in de kast) vervangen, hij zat simpelweg te ruim (lees: met een verkeerde beweging schuift het over je ogen, of hij schuift op een andere manier) en ik vertrouwde hem ook niet meer. Ik heb hem voor de lol nog uit elkaar gehaald en dat ging imo ook heel makkelijk, de lijm had het op meerdere plekken gewoon al deels begeven en de beschermende schaal was naar mijn idee gekrompen.
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 04:46

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!:)

Dan moet ik inderdaad mijn cap vervangen.
Ik heb er nog nooit zo bij stil gestaan..

Het is mij ook nog nooit verteld, ik had het zelf uitgevonden met de datum.

Dank jullie wel :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:02

Inmiddels is er ook al een nieuw keurmerk. VG1. Ik heb laatst ook een nieuwe cap gekocht. Mijn oude cap heeft alleen het oude keurmerk.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 15:51

mijn cap heeft ook het oude keurmerk, moet ik maar rondkijken voor en nieuwe cap.

dankje wel voor jou antwoord! :)

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:17

Arashah schreef:
hallo,

ik heb het forum doorgezocht maar heb geen antwoord op mijn vraag kunnen krijgen..

ik loop al een paar weken met de vraag of een cap een houdbaarheidsdatum heeft? hoelang kan ik een cap gebruiken zonder dat hij ooit eens gevallen is (of dat ik gevallen ben)?

in mijn cap staat de datum 5 mei 2006, waar die datum voor is weet ik niet omdat het er niet staat.

ook een vraag: als een cap die houdbaarheidsdatum heeft en daar is hij overheen, kan het zijn dat de verzekering moeilijk doet omdat de cap over deze datum is?
(gaat om verzekeringen in Duitsland, omdat ik niet in NL woon)

ik zoek al op het internet, maar ik vraag het ook liever hier.

dank jullie wel voor jullie antwoorden! :)

Je moet sws 1 keer per jaar/ twee jaar een nieuwe cap nemen. Als je gevallen bent met je cap en het heeft ook maar een beetje de grond geraakt, nieuwe cap kopen.
Nooit een tweedehands cap nemen! Het is je veiligheid en als de cap toch niet goed is, dan ben je je hele leven nog zuur van!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:25

nou eens in de 2 jaar is wel erg vaak! om de 5 jaar lijkt me duidelijker waarom!

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:33

Hoezo elk jaar of na 2 jaar een nieuwe cap?
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Sunny8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:39

Hoi! Ik heb ook een vraag over mijn cap, ik heb mijn cap een paar keer op de grond laten vallen. Ik ben er zelf nog nooit mee gevallen. Is hij dan nog veilig? Ik heb hem nu ongeveer anderhalf jaar, dus hij is nog niet zo oud.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:45

Sunny8 schreef:
Hoi! Ik heb ook een vraag over mijn cap, ik heb mijn cap een paar keer op de grond laten vallen. Ik ben er zelf nog nooit mee gevallen. Is hij dan nog veilig? Ik heb hem nu ongeveer anderhalf jaar, dus hij is nog niet zo oud.

Nee, waarschijnlijk niet.
De 'veiligheid' van een cap zit hem in de spanning die in de cap zit door de bolling van de schaal. Bij een val/klap vangt de schaal de impact op door mee te geven/deuken.

Door je cap te laten vallen kan er een heel klein deukje in de schaal gekomen zijn, waardoor deze niet meer 'op spanning' staat. Als je dan echt een keer valt, zal de cap niet zo effectief indeuken en ben je dus niet meer volledig beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:49

Sunny8 schreef:

Het kan zijn dat de piepschuimenlaag iets ingeduikt is. Hierdoor beschermt de cap minder goed bij een val als je precies op die plaats valt ;)

Zelf zou ik dus wel een nieuwe cap kopen als hij echt een paar keer is gevallen ;)

(Decathlon heeft goedgekeurde caps van 25 - 55 euro :) )

Hier zie je hoe de cap in elkaar zit: [RUI] [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.
Bij een val drukt de harde schaal tegen het piepschuim, het piepschuim vangt de klap grotendeels op.
Als het piepschuim ergens ingeduikt is, en je valt op precies dezelfde plek van de cap: dan kan het piepschuim niet meer induiken waardoor het piepschuim de klap ook niet op kan vangen :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:52

Ik heb deze week nieuwe caps gekocht, maar het valt me op dat er goedkope exemplaren bij zitten die minder bescherming lijken te bieden bij een echte harde val!
daarom heb ik dus ook voor mezelf en dochter de toch iets degelijkere cap gekocht, en zo heel duur was die niet . Maar in geval van nood ben ik er van overtuigd dat hij ons beter zal beschermen dan die hele goedkope dus let niet alleen op de pasvorm en de prijs maar ook op de kwalitijd van je cap, evt keurmerken en andere meet instituten.

Sunny8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:51

Joaltijd schreef:
Sunny8 schreef:

Het kan zijn dat de piepschuimenlaag iets ingeduikt is. Hierdoor beschermt de cap minder goed bij een val als je precies op die plaats valt ;)

Zelf zou ik dus wel een nieuwe cap kopen als hij echt een paar keer is gevallen ;)

(Decathlon heeft goedgekeurde caps van 25 - 55 euro :) )

Hier zie je hoe de cap in elkaar zit: [RUI] [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.
Bij een val drukt de harde schaal tegen het piepschuim, het piepschuim vangt de klap grotendeels op.
Als het piepschuim ergens ingeduikt is, en je valt op precies dezelfde plek van de cap: dan kan het piepschuim niet meer induiken waardoor het piepschuim de klap ook niet op kan vangen :)

Oké, dankjewel! Hij is niet heel hard gevallen, maar wel op de stenen, waardoor er wat krasjes op zitten. Verder ziet hij er nog goed uit. Maar de binnenkant kan dus wel kapot zijn? Ik denk dat ik dan binnenkort op zoek ga naar een nieuwe cap :) Wat grappig om te zien hoe zo'n cap in elkaar zit!

Sunny8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:54

MariekeS_ schreef:
Sunny8 schreef:

Nee, waarschijnlijk niet.
De 'veiligheid' van een cap zit hem in de spanning die in de cap zit door de bolling van de schaal. Bij een val/klap vangt de schaal de impact op door mee te geven/deuken.

Door je cap te laten vallen kan er een heel klein deukje in de schaal gekomen zijn, waardoor deze niet meer 'op spanning' staat. Als je dan echt een keer valt, zal de cap niet zo effectief indeuken en ben je dus niet meer volledig beschermd.

Dankjewel voor je reactie! Dan ga ik maar op zoek naar een nieuwe cap :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:58

xkuslaurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:13

na 5 jaar wordt er aangeraden een nieuwe cap te kopen. de verzekering zecht er volgens mij niks over omdat ze toch niet kunnen controleren hoe de cap was voor de val. wel is het slim na een keer vallen toch je cap goed na te laten kijken. dit omdat je nooit zeker weet of die nog heel is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:13

Het oude keurmerk is gewoon veilig hoor. En ja, die 5 jaar wordt geadviseerd, maar vind ik zonde. Ik heb zo nog een bijna ongebruikte cap liggen die ik 7 jaar terug op wedstrijden droeg. Die gaat pas weg als ik er op gevallen ben. Ligt al 6 jaar netjes ongebruikt in het donker op zolder omdat ik een andere cap voor dagelijks gebruik heb die ook nog goed is. We doen niet aan kapitaalvernietiging. Na een val, ook als je hem niet ophad, maar gewoon uit de handen hebt laten glijden moet je vervangen. Maar het is niet direct nodig om een cap die 8 jaar opgeslagen geweest is te vervangen. Je kunt ook overdrijven. Het is een advies, geen noodzaak.
Enne, die cap van 20 euro is NET zo veilig als die dure GPA van 1300. Beiden gaan niets langer mee. Het is de pasvorm die bepaalt wat jij fijn dragen vindt. Niet het merk of de prijs.