Veulen verkopen.. Waar te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Veulen verkopen.. Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:02

Zoals de titel al aangeeft, wil ik mijn knappe veulen verkopen.. Maar waar begin ik? Hij is nu bijna 3 weken oud.. Stel er komt over twee weken al een gegadigde.. Vraag ik dan een aanbetaling en de rest als hij vam de moeder af is? En moet ik dan iets op papier zetten voor als er iets gebeurt? Ik vind het nog best moeilijk allemaal.. Maar misschien denk ik er te moeilijk over na.. :')

Het liefst had ik hem zelf gehouden, maar je kunt niet alles houden helaas.. :)

Anoeska27

Re: Veulen verkopen.. Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:10

Ik werk inderdaad met een voorschot en een contract, door schade en schande wijs geworden ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:12

Mag ik vragen hoe zo'n contract er dan uitziet? Ben benieuwd wat er ongeveer in staat.. Mag via pb..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:21

Ik verkoop ze altijd pas als ze van de merrie af gaan, tot die tijd ben ik eigenaar en ik verantwoordelijk voor alles. Mocht er iemand zijn die zich al vroeg aanmeldt om het veulen te kopen vraag ik een aanbetaling. Gebeurd er iets met het veulen krijgen ze de aanbetaling terug.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:26

Neonlight schreef:
Ik verkoop ze altijd pas als ze van de merrie af gaan, tot die tijd ben ik eigenaar en ik verantwoordelijk voor alles. Mocht er iemand zijn die zich al vroeg aanmeldt om het veulen te kopen vraag ik een aanbetaling. Gebeurd er iets met het veulen krijgen ze de aanbetaling terug.

Zoiets wil ik dus ook.. Maar omdst een A veulentje wel heel klein is en dadelijk wel in mijn kudde met grote fries en grote tinker loopt, is er altijd een mogelijkheid dat er iets gebeurt.. Vandaar dat ik wilde weten hoe men dat aanpakt.. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:30

Ik zet ook nooit iets op papier. Willen ze het veulen niet zijn ze de aanbetaling kwijt en komt het opnieuw te koop te staan. Ik vermeld duidelijk dat het veulen pas van de koper is als het complete bedrag betaald wordt, en dat is bij overdracht, en tot die tijd is alles mijn pakkie aan.
Nu is er nog nooit iets gebeurd, maar mocht het zo zijn zal er geen koper rouwig om zijn dat ie zijn aanbetaling wel terug krijgt, dus dat is ook geen probleem.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:45

vanaf dat hij weg kan adverteren, goede foto,s er bij en vaste vraagprijs verder afwachten..... wat doe je als je hem niet kwijt kan? handelaar of opfok .
zelf kon ik mijn veulen niet kwijt, nu mag hij blijven en is er al veel en vaak op geboden. Men wil liever een 3 jarige om direct mee te beginnen het liefste voor niets, of een geheel opgeleid paard is mijn ervaring. maar verkocht is bij mij verkocht en dan ook geen gezeur meer garantie geef ik echt niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:07

Ik zet ze te koop op het moment dat ik vind dat ze tot hun recht komen, en werk ook met aanbetaling en contract. Risico is wel tot overdracht voor mij natuurlijk.

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:55

kwita schreef:
vanaf dat hij weg kan adverteren, goede foto,s er bij en vaste vraagprijs verder afwachten..... wat doe je als je hem niet kwijt kan? handelaar of opfok .
zelf kon ik mijn veulen niet kwijt, nu mag hij blijven en is er al veel en vaak op geboden. Men wil liever een 3 jarige om direct mee te beginnen het liefste voor niets, of een geheel opgeleid paard is mijn ervaring. maar verkocht is bij mij verkocht en dan ook geen gezeur meer garantie geef ik echt niet.

Als ik hem echt niet kwijtkom, dsn gaat hij naar de opfok.. :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:08

Bij dit soort transacties vind ik het het gemakkelijkst juist niet te werken met voorschotten/aanbetalingen. Gewoon gaan adverteren als hij weg kan, boter bij de vis. Hele verkoopbedrag bij overdracht betalen. Voorkomt problemen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:16

Ik heb 2 jaar terug ook mijn veulen verkocht. Ver voordat ie gespeend kon worden.
Ik heb een aanbetaling gevraagd van 10% van de koopsom en ik heb een contractje opgesteld.
Daarin aangegeven dat ik verantwoordelijk blijf tot levering, dus DA kosten, wormkuur e.d.
Als ze tussentijds afzien van koop, waren ze de aanbetaling kwijt. Mocht er iets voor de levering met het veulen gebeuren, dan werd de aanbetaling teruggestort. Rest van het aankoopbedrag bij levering. In mijn geval hadden ze dit al via de bank overgemaakt. Maar kan me als koper goed voorstellen dat je dit pas doet bij de levering.

Pas te koop zetten als het veulen gespeend kan worden vind ik wel een risico. Dan blijf je misschien onnodig lang met het veulen zitten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:41

Neonlight schreef:

Zo deed ik het ook altijd, maar ik zette het veulen al wel meteen te koop. Ook schreef ik in het contract dat wanneer er iets gebeurt met het veulen (zoals ziekte of beenbreuk, o.i.d.) ik als eigenaar beslis wat ermee gedaan wordt en bij blijvende "schade" de koper zijn aanbetaling terug krijgt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:09

Ik heb zelf 2 veulens gekocht, beide pas het geld gegeven op het moment dat ze naar ons kwamen. (Van dezelfde fokker af)
De veulens kon ik al toen ze 3 maand waren.