Wanneer klaar voor hoger parcours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sierro

Wanneer klaar voor hoger parcours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 09:40

Hoi allemaal

Ik heb hier al wat rondgekeken, maar geen sluitend antwoord op mijn vraag gekregen. Ik vraag me af wanneer je nu eigenlijk klaar bent voor het rijden van een hogere reeks op jumping.

Even een schets: Ik rijd eigenlijk al jaren wedstrijd met mijn achtjarige ruin, en we zijn samen gegroeid van 50cm naar 90cm. Ik woon in België, dus hier is het echt per hoogte dat je je kan inschrijven op gewone jumpings. Daarnaast rijd ik ook Kempische Regionale, en daar werken ze wel met reeksen; bijvoorbeeld Aspiranten is 80cm clear round, A is 90cm en barrage hoger etc.

Ik neem uiteraard bijna wekelijks spring- en dressuurles, dus de begeleiding zit zeker goed. Mijn lesgeefster zegt dat ik klaar ben om 1m te gaan starten, maar ik wilde eens vragen op basis van wat jullie beslissen om hoger te gaan. :)

Ik ben nog al een denker en piekeraar, en wil soms te veel oplossen voor mijn paard. Ik zie mijn afstand of wel erg vroeg, ofwel totaal niet en ik heb dagen dat ik alles perfect zie, en dagen dat ik alle afstanden verklooi. Ik moet wel zeggen dat ik hem eigenlijk 8 op de 10 keer zie en er dan ook netjes op kan rijden. Als ik hem niet zie, wacht ik netjes af en zie hem vaak vlak ervoor dan toch nog, maar mijn paard is er een van 'passen of niet, we gaan!', en hij durft dan ook megagroot of erg kort afzetten.

Als ik 1m ga starten, heb ik het gevoel dat ik mijn afstanden perfect moet zien. Hoe zit dat bij de ruiters hier die nog hoger rijden, zie jij je afstanden altijd? En zo nee, hoe los je dat dan op in je parcours?

Bedankt allemaal! :)

Sierro

Re: Wanneer klaar voor hoger parcours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 09:43

Oh ja: Mijn paard is ook eentje die zich gaat vervelen als we lang dezelfde hoogte rijden, of te laag. Ik moet hem erg veel afwisseling bieden om hem bij de les te houden. Dus we springen heel veel verschillende hindernissen op verschillende plaatsen, en in de springles gaan we al soms tot 1m10 (in lijntjes wel). Op lagere parcoursen is hij dan ook erg nonchalant en maakt eerder fouten dan als we wat hoger gaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:47

Mag je terug 90 cm starten als je een keer 100 cm gestart bent? Zo ja, gaan met die banaan. Als de meter tegenvalt kun je dan altijd nog een paar keer 90 cm starten. Maar gezien je 2e post gaat dat met die 100 cm prima goedkomen. Gewoon op Aliexpres potje zelfvertrouwen bestellen en gás op die lollie ;)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:05

Ik spreek niet uit ervaring, maar in Nederland moet je (of moest tot vorig jaar?) met je paard direct in de 1m parcoursen beginnen, lager was alleen voor pony's. Dus met jouw ervaring, denk ik haast dat het gewoon goed zou moeten komen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:22

nessinator schreef:
Ik spreek niet uit ervaring, maar in Nederland moet je (of moest tot vorig jaar?) met je paard direct in de 1m parcoursen beginnen, lager was alleen voor pony's. Dus met jouw ervaring, denk ik haast dat het gewoon goed zou moeten komen!

Dat is niet helemaal waar. Er zijn ook vaak oefenparcoursen van 80 cm voorafgaand aan officiele rubrieken. Nu is het zelfs zo dat je officiele BB parcoursen hebt waarbij je uit de hoogten 80 en 90 cm kunt kiezen.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:37

Rex_Rolfo schreef:
Mag je terug 90 cm starten als je een keer 100 cm gestart bent? Zo ja, gaan met die banaan. Als de meter tegenvalt kun je dan altijd nog een paar keer 90 cm starten. Maar gezien je 2e post gaat dat met die 100 cm prima goedkomen. Gewoon op Aliexpres potje zelfvertrouwen bestellen en gás op die lollie ;)

_O- _O-

Hahahaha :D Ja hoor, je mag in de vrije wedstrijd eender welke rubriek inschrijven. Je mag bij wijze van spreken het ene weekend 120cm rijden en daarna 60 of omgekeerd. Alleen bij de officiële wedstrijden binnen de rijverenigingen werken ze wel met punten, dus eens je dan een bepaald aantal punten hebt moet je overgaan. Eens je bent overgegaan, mag je ook niet zomaar terug als ik me niet vergis.

Ik ga het gewoon proberen denk ik, schrijf me meestal 2x 90 in maar dan zal ik nu 1x 90 en een keer 1m inschrijven.

Ik hoorde gewoon vaak van mensen dat de overgang van 90cm naar 1m erg groot is, terwijl je bijvoorbeeld dan de overgang naar 1m10 niet zo voelt. Maar dat lijkt me ook weer erg persoonlijk. En iemand zei me ook ooit dat eens je je afstanden perfect ziet en ervaring hebt tot 1m20, dat hoger vanaf dan geen probleem meer is voor de ruiter maar dat het paard gewoon genoeg vermogen en talent moet hebben voor hoger.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:43

Ik begrijp dat het hier voornamelijk om onderlinge/oefen wedstrijden gaat? Niet de officieële met promotiepunten etc?
Dan zou ik het gewoon lekker eens proberen zoals je hierboven zegt.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:51

Ja Josien_, inderdaad. Het zijn zowel oefen- als onderlinge wedstrijden. Ik ben gewoon iemand die erg voorzichtig is en niet te snel wil gaan, en ik ben nogal snel onder de indruk van een hindernis. ;) In lessen en zelf trainen heb ik wel ervaring tot 1m20, maar geen parcours. 1m lijkt nu voor sommigen misschien peanuts, maar ik ben toch liever van de rustige aanpak.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:56

Hier trouwens een (niet zo duidelijke) video van ons laatste parcours twee weken geleden. Dit is 90cm.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:22

Tot 1.10m kunnen de meeste gezonde normaal springende paarden zich soms wel redden als je een minder mooie afstand rijdt. Vanaf het 1.20m komt het wat preciezer.
Je bent klaar voor een klasse hoger, als je altijd foutloos of met een balkje rond rijdt. Maakt je paard vaak meer fouten of weigert hij soms, dan ben je er nog niet klaar voor. Ook als je bij 9 van de 10 sprongen de afstand compleet mist, ben je nog niet klaar voor een klasse hoger. En als je zelf echt heel erg bang en onzeker bent, dan zou ik ook nog in een klasse blijven hangen.

Als ik jou verhaal lees, ben je klaar voor de 1m klasse. Valt het echt tegen, dan kun je altijd nog een stapje terug doen.
Dat je je afstand niet altijd ziet, is geen ramp. Je paard heeft ook ogen en kan je best eens helpen. Zoals ik al zei, wordt je afstand zien in een hogere klasse wel belangrijk. Dit is iets wat je leert door veel te doen, dan komt het vanzelf wel.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:23

Bedankt Schoentje, met jouw antwoord kan ik erg veel. We zijn eigenlijk meestal foutloos of een balkje, maar dat loopt steeds beter. Op training en in de les trekt hij eigenlijk nooit een balk, op wedstrijd alleen als hij zoals beschreven wat te nonchalant wordt of als ik hem er niet zo netjes voorzet. Ik ben gelukkig nooit bang, op wedstrijd durf ik vreemd genoeg alles terwijl ik thuis of in de les toch vaak voorzichtiger ben of iets al wat vlugger te hoog vind.

Ik moet ook wel zeggen dat ik steilsprongen gemakkelijk hoog durf springen, zeg maar tot 1m20 (een enkele dan wel), maar oxers van hoger dan 1m vind ik dan wel weer tamelijk indrukwekkend. Maar het is wel zo dat zodra ik mijn afstand zie mijn 'onder de indruk zijn' verdwijnt en ik ook dan heel beheerst kan springen. Als ik op een sprong af rijdt, gaat het echt zo: 'afstand? afstand? afstand?! OK Afstand, check!' en vanaf dan mag er eigenlijk eender welke hindernis staan.

Ben ik misschien té gefocust op de afstand? Je hebt zo van die paarden die de afstand zelf regelen, en daarbij is het misschien wel ok als je er zelf geen kei bent. Maar Sierro springt alles altijd, groot of klein, ver of kort; en dus is het volledig aan mij om de afstand voor mekaar te krijgen. Mijn lesgeefster zegt wel altijd dat het zo beter is, want daar wordt je een betere ruiter van... Ik vraag me ook af of paarden op internationaal niveau zelf alles zien, en hoe een ruiter daar het oplost als hij eens geen afstand krijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:32

Je bent inderdaad wel heel erg gefocussed. Niet erg maar je paard mag zelf ook wel eens leren nadenken, daar word hij beter van, dan maar een keer een balk tegen zijn benen. 90 cm is inderdaad hier in Nederland de B hoogte. En wat jij zou kunnen doen is gewoon op oefenparcours gaan en dan alles op een meter. Een stijlsprong van 1.10 is moeilijker voor een paard dan een oxer, tenminste, dat is mijn ervaring. Gewoon doen, niet te veel priegelen of te goed willen sturen maar rustig rondsturen, die hoogte kan hij echt met gemak aan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:35

Mijn D pony heeft 1,10m gesprongen.
Die regelde ik NOOIT! hoe meer ik ging regelen en passen ging tellen hoe sneller ze niet uit kwam of weigerde.
Ik liet haar altijd alles zelf uitzoeken en sprong altijd.

Ik vind de oxers soms ook angstaanjagend staan, zeker de breedte :D
En wat schoentje zegt, wanneer je foutloos rond geraakt of met een balkje kan je hoger proberen.

Ik durfde wanneer ik een parcours op training deed springen heel veel wisselende hoogtes zetten.
Maakte mijn pony alert, ik kon wat inschatten en aanvoelen en leerde we beide heel veel van.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:38

90 cm is bij de paarden BB
1.00 cm is B.
1.10 L

Goed basis tempo aannemen, dan kan je paard zelf ook nog verkorten of verruimen.
En dan gaan 1.00 en 1.10 parcoursen nog prima. In ieder geval in Nederland.
Pas bij hogere parcoursen bouwen ze ook meer techniek in het parcours en willen ze van de ruiter meer techniek terug zien.
Maar de laagste klassen staan fair gebouwd.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:17

bigone schreef:
Je bent inderdaad wel heel erg gefocussed. Niet erg maar je paard mag zelf ook wel eens leren nadenken, daar word hij beter van, dan maar een keer een balk tegen zijn benen. 90 cm is inderdaad hier in Nederland de B hoogte. En wat jij zou kunnen doen is gewoon op oefenparcours gaan en dan alles op een meter. Een stijlsprong van 1.10 is moeilijker voor een paard dan een oxer, tenminste, dat is mijn ervaring. Gewoon doen, niet te veel priegelen of te goed willen sturen maar rustig rondsturen, die hoogte kan hij echt met gemak aan.

Ja klopt inderdaad... Mijn lesgeefster zegt ook altijd dat ik te veel denk. :j Mijn paard maakt meestal een fout (als het door hem komt, tenminste) op de oxers, niet op steilsprongen. En dan eigenlijk meestal met zijn achterbeen. Maar we zijn ooit eens, toen ik hem nog niet zo lang had, serieus fout in een hindernis beland, en dat was een oxer. Misschien vandaar... Maar eigenlijk mag je die achterste balk(en) zelfs niet meetellen.

_Alarm_wlkp schreef:
Mijn D pony heeft 1,10m gesprongen.
Die regelde ik NOOIT! hoe meer ik ging regelen en passen ging tellen hoe sneller ze niet uit kwam of weigerde.
Ik liet haar altijd alles zelf uitzoeken en sprong altijd.

Dat is dus bij mij omgekeerd... Als ik iets 'niets' doe en zeg van 'ok, los jij het maar op', dan loopt het net vaak mis. Mijn paard is zo'n bullebak die ook springt als het ééécht niet goed komt, terwijl hij op zo'n momenten beter soms zou moeten zeggen 'ho, even opnieuw, dit komt niet goed'. Ik zie eigenlijk op parcours veel ruiters die zelf totaal niet met afstand bezig zijn, maar de paarden lossen het dan op. Maar dan vraag ik me af of je het dan wel 'verdient' om hoog te rijden. Zet zo'n ruiters op de mijne, en die verongelukken gewoon. :j _O-

bruintje123 schreef:
Goed basis tempo aannemen, dan kan je paard zelf ook nog verkorten of verruimen.
En dan gaan 1.00 en 1.10 parcoursen nog prima. In ieder geval in Nederland.
Pas bij hogere parcoursen bouwen ze ook meer techniek in het parcours en willen ze van de ruiter meer techniek terug zien.
Maar de laagste klassen staan fair gebouwd.

Hier verschilt dat dus enorm, ook binnen één vereniging. We hebben parcoursbouwers die laag bouwen, en we hebben er die ongelofelijk hoog bouwen. In de A bijvoorbeeld (90cm basisomloop, 95-100cm barrage) stond het een paar weken geleden zeker 1m10 in de barrage.
Maar zoals je zegt, ik probeer steeds een goed ritme te houden en dan komt het eigenlijk altijd goed. Ik weet niet of je het filmpje bekeken hebt, maar ik vind dat we daar toch een fijn ritme kunnen aanhouden doorheen het ganse parcours.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:36

Vandaag wilde ik dus proberen... Maar helaas, op hindernis 3 in de 90cm kreeg ik een verschot in mijn rug tijdens de landing. |( |( |(

Het ging erg goed, maar dus iets verschoten in mijn rug met landen. Ik had al wat last, maar ja, zoals zoveel gepassioneerde ruiters dacht ik van 'ach ja, het zal wel meevallen'. Ik heb nr 4 en 5 nog gesprongen maar ik verging van de pijn dus toch maar gestopt. Ohh en ik was zoooo boos! Het ging zo goed, en dan op zo'n manier... Ik zei al tegen mijn vriend: Ik ben hier ook de eerste die zichzelf 'verwondt' zonder te vallen. :j _O-

Ach ja... Volgende keer dan maar! +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:41

Jammer.
Maar je weet nu wel dat het kan :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:43

Beterschap Y;(

Sierro