Zetten rijlaarzen uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_vd5r

Zetten rijlaarzen uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:59

Hey allemaal, ik ga rijlaarzen van De Niro bestellen. In de winkel twijfelde ik tussen kuitmaat S en M. In de M had ik nog wel wat ruimte, maar opzich sloot die vrij goed aan. De S kreeg ik het echt benauwd in, maar sommige zeggen dat de laarzen na een tijd echt losser worden. Dus ik ben bang dat M misschien te groot wordt na een tijd. Wat is jullie ervaring hiermee?
Hier een foto van het model (Quick/geribbeld leer).
Afbeelding

Celiien

Re: Zetten rijlaarzen uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:00

Wanneeer heb je ze gepast in de winkel? en wanneer rij je normaal?

Mijn ervaring is dat ik aan t einde van de dag meer gezwollen kuiten heb. En ik reed altijd in de avond, dus deed ik de kuitmaat altijd wat ruimer.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:00

Ik heb mondoni en ja die lopen uit
Zijn inmiddels vrij ruim en zakken daardoor tijdens rijden wat af
Al scheelt het geen hele kuit maat hoor denk ik

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 15:01

Celiien schreef:
Wanneeer heb je ze gepast in de winkel? en wanneer rij je normaal?

Mijn ervaring is dat ik aan t einde van de dag meer gezwollen kuiten heb. En ik reed altijd in de avond, dus deed ik de kuitmaat altijd wat ruimer.

2 weken geleden gepast. En 3x in de week, meestal namiddag.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:03

Als je bij S het benauwd krijgt pak dan een M!

Ik heb Deniro Salentino Tricolore en bij een kuit had ik S en de andere M. Ik heb het advies gekregen om gewoon beide M te pakken. Wat ben ik daar blij mee zeg! Ik ben niets dikke geworden, maar als het warmer weer is dan zijn mijn kuiten iets dikker. Bij mijn (M-Kuit) voel ik toch wel dat dit wat strakker zit.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:05

Geen ervaring met deze laarzen maar wel met hetzelfde probleem bij andere laarzen.
Na een half jaar toch nieuwe moeten kopen omdat ik ze niet voldoende uitgerekt / gelopen kreeg.
In de winkel adviseerde ze ook om dan maar een ruimere te pakken dan een te strakke.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:09

Ik zou ze dan gewoon in maat M nemen. Laarzen die heel strak zitten kunnen daardoor ook niet zakken en worden dus een stuk moeilijker soepel.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:12

Je hebt neem ik aan wel braaf gepast met rijbroek en rijsokken? Als je vrij dikke rijsokken aan had en / op en warme dag /aan het eind van de dag gepast hebt, is het minder storend dat ze wat krapper zijn. Geen ervaring met dit merk, máár ik je vertellen net te krappe rijlaarzen aan en uit trekken is echt niet grappig. Ga dan liever voor safe, als je het er nu al benauwd in krijgt.. Mochten ze teveel uitlopen kan je er altijd een wat dikkere sok onder aan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:15

Mijn ervaring is dat laarzen alleen uitrekken als ze te strak zijn. Passen ze goed dan rekken ze ook niet uit.
Niets is vervelender dan met een kloppende kuit te paard zitten omdat de laarzen te strak zitten. Zoals hierboven gezegd, als je altijd in de middag rijdt en je gaat passen in de ochtend dan krijg je zeker problemen, kuiten zetten in de loop van de dag altijd iets op.

Ik zou dus voor maatje M gaan.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:18

Dit is de tricolore, ik zou dan voor een S gaan. Zit elastiek in achterin, dus die spanning op ke kuit valt wel mee.

Ik heb laarzen gekocht die ik toch te wijd vind. Wat een spijt nu.

Ga voor een S, kijk het een tijdje aan. Beginnen met wat dunnere sokken eventueel en als het echt niet gaat kun je ze nog altijd iets laten oprekken

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 15:28

Heb ze rond 2-3 u in de middag gepast met rijbroek en rijsokken (wel dunne van Kingsland). Denk dat ik dan mss beter toch voor M ga? Zit idd elastiek in, maar ik hield het niet lang vol met de S rond mijn been. En hoeveel kost dat, zo laten optrekken?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:49

Ik heb volgens mij S, maar ik heb ook echt nauwelijks kuiten (misschien heb ik wel M, maar ik dacht S). Die van mij is bij mijn rechterbeen een klein beetje wijder geworden, maar vooral bij mijn enkel. Maar met rijden enzo merk ik hier niks van.

Ik zou niet voor te nauw gaan, bij mij zaten ze de eerste weken al behoorlijk strak en ik kreeg er kramp van. Terwijl ze niet zo nauw voelden toen ik ze paste...

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 16:01

Misschien idd toch beter voor die M gaan, daar voel ik me comfortabel in. Had stiekem gehoopt dat ik nog in een S paste, dan zie ik er toch wat smaller uit :P :')

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:07

Ik val even binnen. Ik zag wat over oprekken, maar dat is helaas niet mogelijk bij laarzen met een rits en met elastiek gaat het al helemaal niet. Als je het niet lang volhoudt met de schoenen c zou ik toch de 'm doen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:10

Kidde schreef:
Ik val even binnen. Ik zag wat over oprekken, maar dat is helaas niet mogelijk bij laarzen met een rits en met elastiek gaat het al helemaal niet. Als je het niet lang volhoudt met de schoenen c zou ik toch de 'm doen.

Hoezo is dat niet mogelijk volgens jou? Oké, moet wel met beleid gebeuren voor behoud van de rits maar mogelijk is het zeker

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:15

_Roxanne schreef:
Kidde schreef:

Hoezo is dat niet mogelijk volgens jou? Oké, moet wel met beleid gebeuren voor behoud van de rits maar mogelijk is het zeker

Lijkt mij dat het elastiek dan eerder uitlubbert dan dat je het leer oprekt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:16

_Roxanne schreef:
Kidde schreef:

Ik heb hiervoor bij de schoenmaker geïnformeerd en het kon echt niet volgens hem ;) De laars wordt om een mal gedaan die uitzet en de rits gaat daardoor kapot. Is het bij jou wel gedaan?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:19

Jup! Ik heb laarzen met rits. Bij beide paren gedaan. Grote ruitershops doen het ook allemaal. Equidrôme, Drunens, Emmers, etc

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 16:41

Heb zonet de rijlaarzen in M besteld! <3 Bedankt voor jullie advies en hopelijk hoeven ze niet opgetrokken te worden.

NickyNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:58

ik merkte wel aan mijn laarzen dat ze wat wijder worden maar ik heb leren laarzen, maar je hebt verschillende leer. als je zacht leer heb reken ze wat sneller uit dan wat stuger leer. in het begin hem ik mijn laarzen veel in gesmeerd met creme dat ze soepeler werden

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:09

Strakke laarzen waar je in stilstand al benauwd van krijgt
Niet doen wordt een drama
Ga voor de M

JMeinema

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:58

Naar mijn idee loopt leer altijd wel iets uit. Mijn dressuurrijlaarzen liepen niet veel uit, maar wel iets. Later, toen ik western reed, liepen mijn laarzen wel ''goed'' uit. Die cowboylaarzen zijn ook van leer en in het begin schuurde het wel, maar uiteindelijk zitten ze super. Ik denk dat het een beetje ligt aan welk soort leer de laars is.

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:45

Als je kuit er net inpast, dus strak zit rekt het wel uit

Een goede laars zou niet zomaar moeten uitrekken

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 15:03

Heb De DeNiro's al een paar weken binnen ondertussen! Ze zijn wel wat wijd aan mijn been en sluiten vanboven niet helemaal aan maar dat vind ik niet erg. Was van het begin al heel soepel leer