Trainen voor een trektocht, waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lllaura

Trainen voor een trektocht, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 21:08

Dag bokkers!

Ik hoop dat jullie met me mee willen denken. Ik ga de tweede helft van juni op trektocht in Spanje (en door Frankrijk en Andorra), ruim 350 km in 11 dagen te paard. Ik kijk er echt ontzettend naar uit! De trektocht is - voor zover ik begrijp - best pittig. Lange dagen te paard, soms lastig terrein en stukken naast je paard lopen. Slaapspullen etc gaan mee te paard, slapen in de open lucht. Mijn conditie etc ben ik al aan het trainen, maar ik zou ook graag het paardrijden alvast weer een beetje oppakken. Ik rijd nu namelijk niet op regelmatige basis.
Ik heb zelf geen eigen paard en nu zoek ik eigenlijk een plek waar ik een paar keer (3 ofzo) kan rijden om een beetje te trainen, liefst wat langere tochten omdat de dagen daar ook lang rijden zijn. Mijn spieren vast een beetje laten wennen aan wat komen gaat ;) en ook vast een beetje voorpret!

Heeft iemand een suggestie waar dit zou kunnen? Ik heb geen eindeloos budget, maar wil er natuurlijk wel voor betalen! Ik woon in Utrecht, dus een beetje een centrale locatie zou helemaal mooi zijn!

Mocht iemand suggesties hebben hoor ik het heel graag!

Kuggur

Re: Trainen voor een trektocht, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:20

Hm, geen suggesties (ik woon niet in Nederland).
Maar je trektocht is midden juni. Dit betekent dat je hoogstens anderhalve maand hebt om te trainen. Dat is verrekt kort moet ik zeggen. Ik denk dat een boel gaat afhangen van wat je bedoelt met "niet op regelmatige basis rijden"....
Veel plezier op je tocht, en bereid je er mentaal op voor dat allerlei gevoelige lichaamsdelen behoorlijk zullen gaan schrijnen...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:20

miss eens kijken of er een endurance ruiter is bij je in de buurt die een van zijn paarden door jou wilt laten rijden. kijk eens op de endurance Facebook weet zeker dat je reacties krijgt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:23

Mocht het niet lukken om een paard te vinden, ga dan in ieder geval werken aan je eigen conditie, bijvoorbeeld door langere wandeltochten te maken. Een goede rijbroek, ondergoed (fijne stof, geen naden etc.) gaat ook helpen.
Succes.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 21:34

Bedankt voor de reacties! Goede tip van Facebook, daar ga ik even achteraan.

Ja voor mijn eigen conditie ben ik al langere tijd aan het trainen, dat zit wel goed. Dank voor de tips voor de uitrusting! En op schrijnende lichaamsdelen ben ik mentaal voorbereid, voor zover dat kan haha :)

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:45

beste illaura
je gaat een trektocht doen van 350 kilometer te paard in 11 dagen
dat is gemiddeld 30 per dag met een snelheid van 5 kilometer per uur dan zit je 6 uur in het zadel per dag
dat is om 9 uur opstappen tot 12 uur en van 1 uur tot 4 uur
als je een normaal gezond mens bent dan moet dat zonder voor bereiding makkelijk kunnen
als je regelmatig paard rijd is het een makkie want dan heb je eelt op je kont
heb je dat niet dan zou ik er niet aan beginnen want de eerste twee dagen gaan wel maar dan gaat het komen
en boxer shorts dragen die elastiek bevatten anders word je rauw
ik rij met paard en wagen in drie uur 30 kilometer dus 5 kilometer per uur moet kunnen
veel plezier gewenst

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:43

Volgens mij ga je naar hetzelfde adres waar ik begin juni de Herderstrail ga doen - 200km in 6 dagen rijden :D

Ik ben nu aan het voorbereiden door ongeveer elke 2 weken een flinke buitenrit te maken (kost helaas wel ca 50-60 euro per keer). Twee weken geleden heb ik ruim 3 uur gereden, morgen staat een tocht van 5 uur op het programma. Ik heb wel het voordeel dat ik normaal gesproken 2x per week les heb, dus tot nu toe valt de spierpijn mee.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:50

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:54

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:42

stalgerrits schreef:
beste illaura
je gaat een trektocht doen van 350 kilometer te paard in 11 dagen
dat is gemiddeld 30 per dag met een snelheid van 5 kilometer per uur dan zit je 6 uur in het zadel per dag
dat is om 9 uur opstappen tot 12 uur en van 1 uur tot 4 uur
als je een normaal gezond mens bent dan moet dat zonder voor bereiding makkelijk kunnen
als je regelmatig paard rijd is het een makkie want dan heb je eelt op je kont
heb je dat niet dan zou ik er niet aan beginnen want de eerste twee dagen gaan wel maar dan gaat het komen
en boxer shorts dragen die elastiek bevatten anders word je rauw
ik rij met paard en wagen in drie uur 30 kilometer dus 5 kilometer per uur moet kunnen
veel plezier gewenst

Te paard in de bergen rijden is heel andere koek dan met paard en wagen op de Nederlandse wegen rondkarren. Als je normaal gezond mens bent kun je een dag of 3 wel volhouden op karakter, maar de rest is niet meer "leuke vakantie". Dit is pittig paardrijden en als je moe wordt (en dat wordt je als je niet getraind bent) ga je ook nog eens je paard fors in de weg zitten.
TS, je zult echt meer dan "een paar keer" moeten gaan paardrijden om dit vol te kunnen houden. Die tip om bij een endurance ruiter aan te kloppen voor training is daarbij heel nuttig en zou ik je zeker aanbevelen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:03

Zoek eens op Dutch Joy. Zij heeft endurancepaarden in de Ardennen en je kunt bij haar van alles aan tochten rijden, oefenen en je kunt er ook verblijven.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:11

waratje
ik vergelijk het niet met aangespannen rijden
in de eerdere zinnen zeg ik heel duidelijk als je een gezond mens bent dan moet het niet zo moeilijk zijn
en ik zeg er achter aan als je regelmatig paard rijd heb je eelt op je kont en heb je geen eelt op je kont dan zou ik er niet aan beginnen
begrijpend lezen is toch niet zo moeilijk maar ik zie dit hier wel vaker dat iemand die reageert op een artikel hij vast gepint word op een zin
ik weet wat onder de man rijden is in spanje en frankrijk en ook nederland
je zal de kilometers nog moeten maken die ik te paard heb gedaan

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:17

Moet wel kunnen zonder paardrijden hoor; heb ik ook in het verleden gedaan. Basisconditie was goed. Op dag 2 en 3 wel spierpijn, maar met een paracetamol is het goed te doen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:32

stalgerrits schreef:
waratje
ik vergelijk het niet met aangespannen rijden
in de eerdere zinnen zeg ik heel duidelijk als je een gezond mens bent dan moet het niet zo moeilijk zijn
en ik zeg er achter aan als je regelmatig paard rijd heb je eelt op je kont en heb je geen eelt op je kont dan zou ik er niet aan beginnen
begrijpend lezen is toch niet zo moeilijk maar ik zie dit hier wel vaker dat iemand die reageert op een artikel hij vast gepint word op een zin
ik weet wat onder de man rijden is in spanje en frankrijk en ook nederland
je zal de kilometers nog moeten maken die ik te paard heb gedaan

En waarop baseer jij die laatste uitspraak? :)F
Ik vind het bizar hoe gemakkelijk mensen denken over 11 dagen lang gemiddeld 30 km per dag in de bergen. Hier in NL is dat op zich zat te doen en ook in de licht heuvelachtige gebieden in veel landen is dat goed op te brengen, maar in de serieuze bergen is 30 km afstand heel veel.
Maar goed, ik wens iedereen die dit soort trips wil gaan doen heel veel plezier en hoop dat ze voldoende pijnstillers mee hebben.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:20

ohh
dat begrijp je wel
dus je eerste reactie was om ook maar wat te zeggen
ik heb voor zulke mensen een mooie iutspraak
als zeiken pijn deed wat zal jij een pijn hebben

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:21

uitspraak moet het zijn

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 00:05

lijkt me vrij pittige zonder training. Zou sowieso een goede barriere creame meenemen om jezelf te beschermen tegen schuurplekken. En ibrobrufen is je beste vriend :D

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 17:06

Dank voor de tips! En voor de bezorgdheid, maar dat komt wel goed. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:00

stalgerrits schreef:
ohh
dat begrijp je wel
dus je eerste reactie was om ook maar wat te zeggen
ik heb voor zulke mensen een mooie iutspraak
als zeiken pijn deed wat zal jij een pijn hebben

Sooooo, last van een verlate pubertijd of zo? <<)
Neem een borrel en doe iets leuks, misschien helpt het :wave: