Hoe corrigeer je een paard dat naast de man steigert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Hoe corrigeer je een paard dat naast de man steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 20:47

Dag Bokkers! Ik ben sinds januari in het bezit van een hele lieve merrie die nog 4 moet worden.. Alleen vrees ik dat ze puberkuren begint te krijgen, namelijk steigeren :n

We zijn nu sinds twee weken van stal verhuisd, naar een stalling waar ze veel meer mogelijkheid heeft tot weidegang. Alleen blijkt nu het probleem dat wanneer ze haar terug op stal willen zetten en mevrouw hier nog geen zin in heeft ze gaat steigeren. Ze staat van 's morgens tot 's avonds buiten, dus het is niet dat ze niet "lang" genoeg op de weide mag staan. Het probleem heeft zich ook nog niet met mij voorgedaan in de weide, wel met twee andere meisjes van de stal en de staleigenaar. De meisjes zeiden dat ze naar haar toe wilden gaan om haar te pakken bij het binnenzetten en dat ze zonder aanleiding de lucht in ging.
Bij mij heeft ze het één keer gedaan toen ze een wondje op haar been had en ik dacht dat er een splinter in zat, bleek het een stukje vel te zijn wat loshing. Toen ik eraan kwam ging ze omhoog, niet heel hoog, maar de voetjes kwamen wel van de grond. Ik denk dat ik haar hier gewoon per ongeluk heb pijn gedaan, maar toch is zo'n reactie niet gewenst.

Verder is ze in de omgang wel ontzettend lief en onder het zadel ook, maar ik ben bang als dit gedrag in de weide niet gecorrigeerd wordt ze vroeg of laat altijd zal beginnen steigeren als ze haar zin niet krijgt. Het is ook vervelend dat ze het dus met andere mensen doet die haar willen binnenhalen, maar met mij niet, dus ik weet niet hoe zij dan reageren. Haar zelf elke dag gaan binnenhalen is geen optie aangezien ik op kamers studeer, maar wanneer ik thuis ben ga ik wel zelf. Ik zou er wel eens een keertje bij willen zijn en iemand anders haar laten vangen om te zien hoe ze doet, maar hoe corrigeer ik zo'n gedrag het beste als je ernaast staat? Ik heb geen zin in gevaarlijke situaties :\

future_vet

Re: Hoe corrigeer je een paard dat naast de man steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:59

ik zou toch echt zeggen een behoorlijke tik op de neus in combi met stem verheffen...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 21:06

Hoe kan je een tik op de neus geven als ze de lucht in gaat? :+ Ze steekt nu al behoorlijk boven me uit en is nog steeds een het groeien, dus ik zou dan niet eens aan haar geraken.. Stem verheffen heb ik die keer dat ze het bij mij gedaan heeft ook gedaan, maar blijkbaar doet ze het dus wel nog steeds bij anderen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:09

Neus zit dan te hoog, en als die in reactie omhoog gaat, gaat lijf mee. Advies uit NH is eerder tik onder de buik, omdat die kwetsbaar is, is de reflex om die te beschermen door naar beneden te komen.
Afbuigen zal ook helpen, uit balans willen ze ook weer naar beneden, want vallen is iets wat een paard echt niet wil.
Hang een langer touw op, want de standaard maat touwtje geeft je geen ruimte als paard omhoog komt. Maatje leadrope (3.6m ongeveer) geeft je genoeg ruimte als mens om veilig te staan en nog steeds wat te zeggen te hebben. Voordeel is ook dat het dan niet werkt als lostrek trucje.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:43

In de wei laten staan als ze steigert en de rest van de paarden wel binnenhalen. Een half uurtje tot een uurtje later haar op gaan halen, doet ze het weer, laat haar dan maar een nacht alleen buiten. Meestal kiezen ze dan eieren voor hun geld omdat ze niet alleen achter willen blijven en kun je ze de volgende keer gewoon meenemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:46

Uit balans trekken om naar beneden te krijgen en/of tik onder de buik. :)

Tik op de neus zou ik die persoon die dat aanraadde wel eens willen zien doen eigenlijk... :=

Esther: of ze leert dat ze op weide mag blijven als ze steigert. Niet elk paard heeft moeite met alleen achter blijven.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-04-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:47

iemand met een zweep mee laten lopen? Als er niks gebeurd niks doen natuurlijk , dreigt ze omhoog te komen misschien klein tikje geven ?(niet rammen! Gewoon om voorwaarts te houden!)

Of idd tik op de buik . Als laatste binnen halen lijkt mij niet een strak plan , worden ze meestal alleen maar lastiger van..
En op de neus slaan ook niet. Kan die kopschuw van worden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:48

Tik onder de buik werkt inderdaad perfect.
Bij een veulen werkt tegen de schouder duwen ook perfect dan vallen ze bijna om }>
Maar daar kun jij niet meer bij.
Uit balans halen bij een groot paard kan wel, maar vind ik persoonlijk al wat moeilijker worden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:52

Snollygoster schreef:
Hoe kan je een tik op de neus geven als ze de lucht in gaat? :+ Ze steekt nu al behoorlijk boven me uit en is nog steeds een het groeien, dus ik zou dan niet eens aan haar geraken.. Stem verheffen heb ik die keer dat ze het bij mij gedaan heeft ook gedaan, maar blijkbaar doet ze het dus wel nog steeds bij anderen.

Ah sorry, ja ik ben 185 cm dus met arm omhoog is zon 210 cm.
En bedoelde meer als ze dreigt omhoog te komen, neit als ze al helemaal omhoog is :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:14

Inderdaad ferme tik onder de buik. Daarbij ook een stemcorrectie als 'eeeh neee!!' gebruiken. Dan leert ze snel genoeg dat een stemcorrectie ook echt een correctie is.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:16

Mijn paard stijgert niet maar draait zich razendsnel om om vervolgens achterin de wei te gaan staan,
Ze wil er ook niet uit.
Ik doe die van mij een hengstenketting om en dan is het probleem opgelost, misschien ook een optie?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:36

Die tik onder de buik ga ik zeker onthouden! Nu moet ik haar nog kunnen "betrappen" erop, ze hoort het gewoon bij niemand te doen.
Haar laten staan of als laatste binnenhalen ga ik zeker niet doen, ze fokt zich nu al op als we haar vriendje eerst binnenhalen zonder haar erbij, heb geen zin dat zichzelf straks verwond doordat ze door de omheining heen is gelopen oid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:38

Precies, voorkomen is het beste.
Dus samen met een ander naar binnen als het kan. Of juist als eerste als ze denkt alleen achter gelaten te worden.
Ik heb ook al eens een paard op stalling gehad die zich af liet leiden door een snoepje. Dat vind ik zelf ook gezelliger dan tikken.

salome_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:39

Zoals iemand al zei: met je stem laten merken dat je het niet toelaat!! Je paard achteruit zetten helpt ook, dan kan hij niet meer steigeren!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:40

salome_xxx schreef:
Zoals iemand al zei: met je stem laten merken dat je het niet toelaat!! Je paard achteruit zetten helpt ook, dan kan hij niet meer steigeren!!

Juist wel, gewicht verplaatst zich dan naar achteren waardoor ze gemakkelijker overeind kunnen komen. Beter vooruit want dan moeten de voorbenen ook aan het [***].

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:43

salome_xxx schreef:

Dan help je 'm juist. :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:02

Afhankelijk hoe fel ze steigeren, correctie met stem, op het halster en als ze hoger gaan dan een huppeltje opzij trekken en mep onder de buik of met een zweep op de bil en op een kleine volte zetten. Leadrope is idd wel handiger dan een gewoon hasltertouw

Helaas heb je altijd paarden die iedereen gaan uittesten. Het is niet omdat jij je paard onder controle hebt dat je paard dit gedrag niet gaat proberen bij de stalgenotes en -eigenaar. Jij als eigenaar moet ook aangeven naar hen toe "hoe ver" ze mogen gaan om dit gedrag te bestraffen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:08

ik heb wel eens gehoord dat men een ei kapot op t hoofd slaat, zodat t paard dan denkt dat ie zn kop kapot heeft, maar dan is t nogal lastig als je ernaast loopt natuurlijk. Mijn bijrijdpaard heeft dit wel eens gedaan. Zat ik erop, dan gaf ik een klap met de zweer op de kop, stond ik ernaast verkocht ik een trap in de buik. Nu doet ze het gelukkig ook niet meer :j

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:15

Mijn hengst deed dit in het begin ook, maar hij had ook aan lachs aan respect.
Ik ben 1 keer echt goed boos geworden en hem letterlijk een beste schop in zn pens gegeven omdat het gewoon levens gevaarlijk werd, hij was hier zo van geschrokken dat hij het nooit weer heeft geprobeerd/heeft gedaan.
Het was weliswaar een shetlander en is het niet aan te raden om zo dicht naast een benenzwiepend steigerend paard te gaan staan maar het werkte wel :=

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:16

Voor steigeren heb ik echt geen medelijden. Als ze dat doen, dan mogen ze van mij een rondte gaan (en dan hoop ik dat ze onderuit gaan), maar geweten hebben ze dat. Vallen ze, dan moet je ze nog overtroeven. En anders laat ze maar ff afzien. Ik probeer meestal dan het paard zo snel mogelijk ergens heen te brengen waar ik korter controle heb (paddock, in de gang van de stallen, longeercirken) en laat maar gaan dan. Mooi is het niet, diervriendelijk ook niet, maar beter 1X de kop de indrukken en dat ze het weten, dan er te mensachtig tegenover te staan en het blijft escaleren. Jij bent baas, jij bent leider, en dat is te accepteren anders kunnen we er met onze 60-80 kg echt niets tegen beginnen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:26

Ongemanier, (nog) onopgevoed, jeugdige joligheid aan de hand. Als het goed is horen ze schuin naast/achter me te lopen. Bij baldadig gedrag krijgen ze we eens een por met de elleboog. Bij stijgeren wacht ik tot de voetjes weer op de vloer staan en zet ze dan een paar pasjes achteruit. En dan gaan we verder. De kunst is om je niet op de kast te laten jagen :D of ze in je irritatie zone te laten komen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:34

achteruit zetten bij een paard dat steigert om niet mee vooruit te moeten, helpt je geen sikkepit vooruit. Heb zo ook een jonkie in training gekregen, haar antwoord op alles wat ze niet wilde (niet uit angst uiteraard, dat is weer iets anders), was achteruit en omhoog. Werd levensgevaarlijk, zeker om te rijden en ja daar heb ik op een bepaald moment de methode die bulck aangeeft bij gebruikt. Laten omklappen, nog wat klappen erbij verkocht en daarna goed vooruti gezet.
Nee, niet mijn favo manier om met een paard om te gaan, maar mijn veiligheid gaat voor.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:48

Een ketting over de neus heen .
Niet eronder door dan willen ze weg van de druk en gaan ze nog hoger .
Meestal is een aantal keren zo binnen halen genoeg
Gebruik de ketting later nog gewoon als halster lijn .
Zo doe ik t bij jonkies die zich niet weten te gedragen terwijl ze wel al weten hoe t hoort

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:56

Hengstenketting...
Niet vriendelijk, wel duidelijk...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 14:40

Zo, vandaag kwamen mijn moeder en ik terug van een buitenritje, mams wou nog even in de bak rijden maar ik ging mijn paard terug op stal zetten. Toen mevrouw doorhad dat vriendje niet meekwam naar stal ging ze de lucht in, ik had me hier totaal niet aan verwacht en heb haar losgelaten. Erna nog corrigeren had natuurlijk geen zin meer.
Heb haar afgezadeld en ben in de bak gaan rondstappen met mijn moeder, gewapend met een leadrope en zweepje. Toen mijn moeder klaar was met rijden en de bak uitging ging ze weer omhoog, hier was ik haar gelukkig sneller af en heb ik haar wel kunnen corrigeren met een tik onder de buik. Ze heeft zich proberen los te trekken maar ik heb haar gelukkig wel kunnen houden.
Erna hebben we de situatie een beetje uitgelokt en is mijn moeder met haar paarde de weide in gegaan (je moet naast de bak door om de paarden in de weide te zetten). Ze reageerde hier wel fris op dus heb haar op een kleine volte rond me gezet, maar ze is niet meer de lucht in gegaan. Mijn moeder is toen terug naar stal gegaan, maar ze heeft niks meer geprobeerd, kleine overwinning dus *\o/*

Ik ben opgelucht dat ze zich wel makkelijk laat corrigeren en niet nog lelijker gaat doen. Bedankt voor de tips iedereen!