Strandrit???? Manege Elzenhof!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaHorse1

Strandrit???? Manege Elzenhof!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 18:57

Lieve mensen,
Ik heb even een belangrijke vraag voor jullie: heeft er iemand ervaringen met strandritten en Haflingers van manege Elzenhof in Texel? en kan je die hieronder delen? Of misschien kan je het een beetje inschatten... Ik heb namelijk een vraag: op basis van de info hieronder, denken jullie dat ik een strandrit aankan?
Even wat uitleg; ik ga naar Texel en wil graag een strandrit maken. Op de site van de manege waar ik dat wil gaan doen stond dat je 3 jaar rijervaring nodig hebt. Ik heb maar 2 jaar rijervaring, MAAR geen manege ervaring waar je gewoon 'dom' achter elkaar aanloopt. Ik rijd namelijk op mijn verzorgpony's en sinds kort ook op een paard. Maar daar zit het hem nou net in: op een pony (C/D pony) kan ik inmiddels prima galopperen. Maar met paarden heb ik weinig ervaring qua galop.. Maar aan de andere kant: op die manege zijn alleen maar Haflingers en die zitten over het algemeen wel fijn door hun brede bouw (zegt men... is dat ook waar of?) en ze zijn natuurlijk wel braaf. Daarnaast staat er dat je 3 jaar rijervaring nodig hebt, en geen 7 jaar ofzo, dus opzich zou ik dat aan moeten kunnen, maar ik twijfel gewoon of ik de galop aan zou kunnen op een (brave) Haflinger? Op een C/D pony (smal gebouwd, redelijk eigenwijs qua karakter) kan ik dus prima blijven zitten in de galop.
Misschien kunnen jullie op basis van deze info en jullie ervaring een beetje inschatten of ik zo'n strandrit aankan? Ze gaan trouwens niet in rengalop, gewoon een normale galop maar dan wel harder. Maar een paard kan uiteraard wel schrikken dus tja...

Kan iemand dus mijn vraag een beetje beantwoorden?
Bedankt alvast!
Groetjes Lisa

niienn

Re: Strandrit???? Manege Elzenhof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:25

Ik heb geen ervaring met deze manege, maar ik denk als je kan galopperen op de pony je vast ook wel kan galopperen op paarden. Misschien kan je van te voren de galop eens proberen op het paard? Ik denk dat het ook vooral belangrijk is dat je je paard bij je kan houden. Dus niet dat je paard er ineens vandoor gaat. Maar paarden van een manege bij een strandrit zijn meestal wel braaf.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:44

Misschien is het handig als je eerst een bosrit gaat doen bij de manege en daarna ermee op het strand gaat op hetzelfde paard. Als ik jouw openingspost lees heb je alleen ervaring in de bak, en een strandrit is heel erg anders. Bij manege Elzenhof gaan ze in een normale galop, maar het zijn vaak wel grotere groepen als het druk is. Daarnaast, de paarden zijn altijd happy als ze naar het strand gaan, zeker aan het begin van het seizoen (zo'n beetje nu) kunnen ze erg jolig zijn. Als ik ook uit je openingspost opmaak doe je de galop nog niet zo lang, dus ik raad echt aan om eerst een bosrit te gaan doen en dan eventueel daarna nog een strandrit.

Bijgewerkt: Bij manege Elzenhof rij je eerst nog een paar rondjes in de bak voordat ze door het bos naar het strand gaan om te kijken of je helemaal goed zit etc. en ze kijken ook of je dan in de bak al de draf en galop kan.

LisaHorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 19:51

niienn schreef:
Ik heb geen ervaring met deze manege, maar ik denk als je kan galopperen op de pony je vast ook wel kan galopperen op paarden. Misschien kan je van te voren de galop eens proberen op het paard? Ik denk dat het ook vooral belangrijk is dat je je paard bij je kan houden. Dus niet dat je paard er ineens vandoor gaat. Maar paarden van een manege bij een strandrit zijn meestal wel braaf.

Dat was mijn vraag, kan je ook galopperen op een Haf als je dat ook op een pony kan. Je hebt gelijk, bedankt voor je antwoord :)

LisaHorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 19:52

krimpenaar schreef:
Misschien is het handig als je eerst een bosrit gaat doen bij de manege en daarna ermee op het strand gaat op hetzelfde paard. Als ik jouw openingspost lees heb je alleen ervaring in de bak, en een strandrit is heel erg anders. Bij manege Elzenhof gaan ze in een normale galop, maar het zijn vaak wel grotere groepen als het druk is. Daarnaast, de paarden zijn altijd happy als ze naar het strand gaan, zeker aan het begin van het seizoen (zo'n beetje nu) kunnen ze erg jolig zijn. Als ik ook uit je openingspost opmaak doe je de galop nog niet zo lang, dus ik raad echt aan om eerst een bosrit te gaan doen en dan eventueel daarna nog een strandrit.

Bijgewerkt: Bij manege Elzenhof rij je eerst nog een paar rondjes in de bak voordat ze door het bos naar het strand gaan om te kijken of je helemaal goed zit etc. en ze kijken ook of je dan in de bak al de draf en galop kan.

Dat is inderdaad ook een optie. Eerst een bosrit maken, kijken hoe het gaat en dan misschien nog een strandrit. Maar nee, ik galoppeer ook wel eens op buitenrit door het bos. Maar dan op pony's en we galopperen nooit erg hard... Bedankt voor je antwoord :)