Regels met betrekking tot het rijden op het strand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek73

Regels met betrekking tot het rijden op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 22:42

Na zo''n heerlijk weekend op het strand heb ik eigenlijk een vraag. Afgelopen zondag waren wij op het strand, waar het vrij druk was met wandelaars, kinderen en honden.

Op een gegeven moment komen er 2 (denken duitse) meiden te paard gevolgd door 2 fotograven. Ik snap dat je mooie foto''s wil hebben en we hebben het ook even aangekeken. Tot dat het bijna mis ging, 1 van de 2 had haar paard niet goed onder controle en moest steeds een volle maken. De eerste keer reed ze maximaal 1 meter langs een man die een boek lag te lezen de andere keer reden ze beiden bijna in volle galop een kind en een hond aan. Toen vonden wij het genoeg en zijn we strategisch gaan staan, zodat ze geen lange stukken galop meer konden doen en zijn ze verder op bezig gegaan. Het strand was vrij smal wegen het hoge water en deze acties vond ik erg gevaarlijk. Het wassen door het mooie weer ook best druk op het strand.

Hoe gelden de regels eigenlijk? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

ElCamino

Re: Regels met betrekking tot het rijden op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:04

De meeste stranden mag je van 01 april tot 1 oktober NIET op met paarden.
Of alleen bv na 19.00 uur in de avond.
Op een stuk bij Noordwijk mag je wel weer het hele jaar, maar dit ligt ver bij de Boulevards vandaan
Dus de toegangsregels wat tijden / periodes betreft zijn per strand anders

GEDRAGSregels lijken mij overal hetzelfde , waar je ook rijdt.
Dit lijkt mij vrij asociaal gedrag van de ruiters....en het is niet netjes.

Persoonlijk rijd ik altijd op het stuk bij Noordwijk en ik kijk altijd op getij.nl naar de laagste waterstand zodat je een breed strand hebt. Kwestie van logisch nadenken lijkt me.
En ik galoppeer waar het kan op de vloedlijn.... nergens anders.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:10

Klinkt erg aso! Wij mogen vanaf 1 mei niet meer op het strand maar lijkt mij dat je tot die tijd toch aan normale gedragsregels houd en als zij het paard niet onder controle kan houden vraag ik mij sowieso af wat zij daar in godsnaam doet?

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 23:15

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denet. Vond de risico's die ze namen veel te groot. Al liep een van de 2 toen ze naar huis gingen er naast, dus wie weet wat er verder op gebeurt is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:27

Rekening houden met elkaar lijkt mij bij de fantsoensnormen te horen. Helaas is dat niet bij iedereen zo.

Als het druk is rijd dan geen galop of alleen bij de vloedlijn als daar plaats is. ( liggen geen mensen te lezen of te zonnen over het algemeen)

Maar als daar ook veel volk op de been is heb je als ruiter in mijn ogen gewoon pech en kun je niet veilig galopperen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:53

Er zijn natuurlijk geen 'echte' regels, maar imo wel regels van fatsoen. Houd voldoende afstand van mensen als je ze passeert, passeer andere ruiters (in tegemoetkomende richting maar ook als ze voorbij je willen) in stap.

Helaas zie ik als frequent strandruiter dat met bovenstaande vrij weinig rekening wordt gehouden. Ruiters die je in volle galop passeren, rakelings langs mensen rijden etc. etc. Ik vind dat je vooral mensen op het strand ruim moet passeren, niet iedereen is even gecharmeerd van paarden en kan wel degelijk schrikken. Je zou toch niet willen dat ze ineens opzij springen of wat dan ook.. In Wassenaar mag je in in ieder geval van 15 mei - 15 augustus niet op het stuk strand voor de strandtenten. Richting Scheveningen of Katwijk mag dan weer wel.

Probeer vooral zo veel mogelijk rekening te houden met elkaar, het strand is altijd een plek waar het al snel mis kan gaan. Dus doe voorzichtig.