Zo veel talent, en toch zo moeilijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Zo veel talent, en toch zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 22:13

Ik ben niet op zoek naar rijtechnisch advies, maar wil wel even wat raad vragen omtrent het gedrag van mijn pony.

Ik heb een Welsh Sectie B pony staan, hij is 14 jaar oud en is de afgelopen 10 jaar als menpony gebruikt. Voornamelijk hard mogen lopen, hij heeft altijd voorop in het vierspan gelopen voor de vaardigheid en de marathon.
Ik heb hem vooral gekocht omdat ik beter wou leren vaardigheid en marathon rijden, met als doelstelling om hem uit te brengen in de samengestelde wedstrijdsport. Helaas blijven we tegen een hoop problemen aan lopen, die voornamelijk te maken hebben met stress, spanning en angst bij hem.

Hij is ongetwijfeld de meest getalenteerde pony die ik ken, maar ook de moeilijkste. Ik heb gelest bij echt goede instructeurs en menners, die het probleem zelf ook meestal niet kunnen oplossen. Zodra ik wat moeilijks vraag aan de pony (omstellen, schakelen, kleine voltes) raakt hij in paniek en wil niks meer lukken.

De laatste weken denk ik er heel hard aan om hem op pensioen te zetten, want een pony met zoveel stress kan toch nooit gelukkig zijn? Kan het zijn dat hij gewoon te veel heeft meegemaakt? Dat het nooit meer helemaal goedkomt?

Als ik de foto's zie moet ik bijna huilen, hij is zo mooi en lief, heeft zoveel talent, en toch krijg ik hem maar niet goed.

Afbeelding

Afbeelding

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:18

Waarom pensioen? Waarom niet kijken voor een geschikt persoon die prima wat recreatie men ritjes wilt maken of onder het zadel beleren?

Zo te horen loop je al een tijd tegen dit probleem aan en wil jij verder,meer.
Maak je dan het paard, maar uiteindelijk ook jezelf niet gelukkiger om te kijken voor een ander huisje?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:20

Geen fysieke problemen?
Dus dat paniek een reactie is op pijn?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:21

Zit het in zijn rug dan wel helemaal goed? Omdat hij stress krijgt bij moeilijkere,kleinere wendingen?
Laten nakijken door een osteo?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:22

Hoe goed is de balans van die pony?
Als hij daar moeite mee heeft, kost het veel meer moeite om die oefeningen te doen die jij vraagt, met als resultaat dat het al snel teveel wordt en probleem gedrag naar boven komt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:24

misschien dat hij zich in een twee span, wat minder onzeker voelt. is dat een optie? Ik begrijp dat hij altijd 4 span heeft gelopen, dus niet alleen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:28

Heb je de mogelijkheid om hem een paar maandjes vakantie te geven en gewoon een beetje te knuffelen en te kroelen met hem? Dat doet wonderen soms. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Zo veel talent, en toch zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:36

Op welk punt loop je vast?

Als je een grote volte steeds kleiner maakt, wanneer komt dan het punt dat hij het te moeilijk vind?
Is hij al eens helemaal nagekeken door een ostheopaat?
Hoe lang komt hij buiten en hoe?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:43

Mijn stresskipje met stel weinig focus en veel spanning doet het fantastisch op kamille.
Hij is dan zoveel relaxter, en algemeen minder onrustig.
Als ik het niet geef weet hij met longeren al niet zo goed wat hij moet.
Op 5 a 10 gram kamille heb ik een hele andere pony gekregen, met veel focus en weinig tot geen stress.
Maar ook gewoon nog steeds zichzelf: stout en blij zonder looplust te verliezen.
Hij krijgt gewoon bloemen, bij het kruidvat 1,25 voor 50 gram.
Ofwel voor nog geen 5 euro kan je het goed uitproberen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 10:55

Sanniej_ schreef:
Waarom pensioen? Waarom niet kijken voor een geschikt persoon die prima wat recreatie men ritjes wilt maken of onder het zadel beleren?

Het probleem is dat de spanning er ook is bij gewone recreatieve ritjes, en dat hij heel moeilijk in groep naar buiten kan. Ik ben begonnen met het beleren onder het zadel, misschien moet ik dat toch terug oppakken :)

Alfi2010, ik weet dat hij in zijn vorige carrière wel pijn heeft gehad, schade heeft opgelopen in zijn mond, maar volgens mijn tandarts en dierenarts mag hij daar nu geen last meer van ondervinden. Volgens hen is het eerder angst dat het opnieuw pijn zal doen.

zigranta, ik heb een heel goede osteopate, en hij wordt 4x per jaar behandeld. Ze kan hem telkens weer helemaal losmaken, maar ze denkt dat de mentale spanning er juist voor zorgt dat hij zich fysiek blijft vasthouden.

Rossfechten, het is een beetje een kip-of-ei verhaal. Hij is gespannen en houdt zijn rug vast, heeft niet veel balans, oefeningen lukken moeilijk. Maar is de spanning een gevolg van het gebrek aan balans, of is het gebrek aan balans een gevolg van te gespannen lopen?

santos, ik heb hem nog nooit in tweespan gereden. Ik heb helaas ook niet onmiddellijk die mogelijkheid, want ik heb alleen maar een zuivere enkelspanwagen en een enkelspantuigje. Misschien zou het wel helpen. Ik ken iemand die wel een tweespanwagen heeft en een pony van hetzelfde type, ik kan het altijd eens vragen :)

Magrathea, dat is een beetje het plan nu. Hij stond op pension bij een professioneel menner, maar ik wil hem deze namiddag naar huis halen zodat hij gewoon een zomer het land op kan. 24/7 buiten op de wei met een vriendje, lekker kroelen en af en toe een wandeling aan de hand. Ik zie hem wel als een pony die veel werk nodig heeft, dus ik hoop dat hij toch zijn rust zal kunnen vinden zo :)

Gypsy, het gaat geleidelijk, een volte van 40 meter lukt nog wel, maar hoe kleiner ze wordt hoe moeilijker hij het krijgt. Vertrekken in stap lukt meestal ook, maar als ik onmiddellijk in draf moet vertrekken krijg ik zeker protest.
De osteopaat vindt ook geen ernstige of blijvende problemen, af en toe wel iets kleins dat ze meteen weer kan loswerken.
Hij komt op pension enkele uren per dag buiten met een vriendje, in de winter lukt het niet elke dag (sneeuw, regen) maar toch zo vaak mogelijk.

moonfish13, interessant! Hij heeft al verschillende supplementen gekregen, maar niks wat echt werkt. Voor 5 euro kan ik het inderdaad eens proberen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:06

Zulke dieren hebben rust en kalmte en niet te veel druk nodig. Een heel simpel voorbeeld is die volte die jij noemt: Ga zo klein tot je voelt "als ik nu nog kleiner ga, gaat ze stressen" en blijf even op die grootte. Ontspant ie daar in, dan pas kleiner.
En pak zo eens al je problemen aan. begin bij wat geen protest op levert, ga dan 1 stapje verder en wacht tot ie daarin ook ontspant eer je nog verder gaat. En ja, dat betekent waarschijnlijk dat deze langer nodig zal hebben om op een ontspannen manier dingen aan te nemen maar dat is ook een stuk karakter. Daarvoor hoeft ie niks mee gemaakt te hebben. Het kan zijn dat de "normale manier van werken" waarbij alles snel moet gewoon te veel druk is voor dit paard. Hier staat ook zo eentje (wel een rijpaard, geen menpaard.). Niks speciaal mee gemaakt maar je moet heel voorzichtig zijn met hoeveel druk je er op legt. :) Te veel druk (en dat hoeft niet eens abnormaal veel te zijn, gewoon het "normale tempo" zeg maar.) en hij wordt op het gevaarlijke af. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:12

Magnesium en pavo nerv control hielp bij mijn pony echt niks in elk geval.
Kamille wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:22

Klinkt wel als het proberen waard hoor. :j Vergeet niet dat jij hier (al dan niet onbewust) ook op reageert. Je zit er duidelijk mee, anders maakte je dit topic niet aan :) Als je hem bij huis kan zetten is dat helemaal ideaal, kunnen jullie samen gewoon wat dingetjes doen zonder druk erachter. Misschien kun je wat grondwerklessen nemen zodat je toch bezig blijft (en je pony ook). Of wat klooien met een skippybal of paraplu's of andere schriktraining om zijn hersenen aan het werk te zetten. En te leren dat jij te vertrouwen bent! +:)+ Heel veel succes

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:30

Je zou eens NAFF Magic of Nerv Control kunnen proberen. 1 van de 2 werkt eigenlijk sowieso altijd.

En misschien toch ohz meer oppakken, klein ruitertje met veel gevoel erop.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:36

Bij het lezen van je topic denk ik aan twee dingen:
- Onzekerheid: hij is niet gewend alles alleen te moeten doen. Dit kan je oplossen door overal rustig de tijd voor te nemen, dus eerst een band opbouwen en bij de basis beginnen. Niet te moeilijk doen en kijken waar zijn grens ligt en die zachtjes steeds een beetje opschuiven.
- Zijn lijf wil/kan niet. Da's denk ik lastiger te voelen als je ment dan wanneer je rijdt (vermoed ik, ik ben geen menner). Is er de mogelijkheid dat een ervaren ruiter(tje) met veel gevoel voor het paardenlijf hem eens rijdt zodat je wat meer inzicht krijgt in hoe zijn lijf functioneert? En ook het longeren met dubbele lijnen of dubbele longe zou hierin kunnen helpen. Je zou daarvoor eens contact op kunnen nemen met Patrick Molenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:22

Ik zou toch eerst nog eens verder kijken naar dat lijf. En dan niet door de osteo, maar door een dierenarts. Laat hem gewoon eens algemeen onderzoeken, kreupeleidsonderzoek, bloedonderzoek etc. Wellichti s er iets te vinden wat minder onoverkomelijk is dan je denkt.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:39

Zet hem eens twee weken op de pijnstillers en kijk eens wat er dan verandert in zijn gedrag in het werk. Dan kun je pijn uitsluiten.

Angst voor pijn kan een hoop doen met een paard. Heb zelf een Fjord staan die rugklachten heeft (gehad). Na een intensief revalidatie traject en osteopaat erbij liep hij weer goed, tot dat ik een dekje met dekensingel op zijn rug legde...viel gelijk terug in oude gedrag en was gelijk weer kreupel. Je zag hem verstrakken. Was puur de angst voor "iets"op zijn rug....dat had namelijk vroeger pijn gedaan. Door langzaam dit "gewicht" op te voeren loopt hij inmiddels met zadel weer ooke. Volgende stap is ruitertje erop.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:45

Kip of ei, Ja dat klopt en dan is de kunst om er uit te blijven, dus hoeveel kun je je pony trainen er er mee doen zonder dat je over de grens gaat en hij in fout gedrag valt.
En dan langzaam gaan opbouwen zoals anderen ook al aangeven.