Laarzen hebben rijbroek verpest, rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Laarzen hebben rijbroek verpest, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:48

Hoi,

Vorig jaar heb ik nieuwe rijlaarzen laten aanmeten en naar eigen wens kunnen samenstellen, waar ik best een bedrag voor neer heb moeten leggen.
Na bijna een halfjaar wachten had ik ze dan eindelijk. Dit zouden mijn wedstrijdlaarzen worden maar ik heb ze eerst ook een aantal keer thuis gebruikt om ze in te lopen. In die tijd heb ik ook een nieuwe witte rijbroek gekocht.

De 3e wedstrijd die ik startte met de laarzen(en de 4e met de rijbroek) was het nattig weer. Mijn laarzen worden echter in een laarzentas gehouden, die met fluweel bekleed is aan de binnenkant en toen ik erop zat heeft het geen druppel geregent.
Toen ik er weer af kwam zaten er grote bruin/oranje vlekken op mijn rijbroek!
2 weken erna had ik weer een wedstrijd en we hadden eerst geprobeerd de vlekken er zelf uit te wassen met van alles en nog wat, maar zonder resultaat.
In die wedstrijd knapte de rits van de ene laars dus hebben we er direct maar een mail uitgestuurd waar ik ook het geval van mijn rijbroek heb meegestuurd inclusief foto's. De laars heb ik na lang aandringen terug kunnen sturen, wat ook lang duurde voor ik hem weer terug kreeg, maar van de rijbroek heb ik niks gehoord.

Het merk zelf neemt niet de mogelijkheid om problemen goed op te lossen en is erg laks.
Heb ik nog rechten en wat zou ik kunnen doen? Overigens is dit vorig jaar september gebeurd.

Dankjewel voor het lezen.

Groeten,

0000

Re: Laarzen hebben rijbroek verpest, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:52

Heeft de binnenkant van de laarzen afgegeven of de buitenkant?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:53

Balen van zowel je broek als je laarzen!!

Echter denk ik dat het onmogelijk is om te bewijzen dat je laarzen de schade aan je broek écht veroorzaakt hebben, en je daarom geen zaak hebt.

Nu is het zo dat ik geen juridische achtergrond heb, dus wil je het zeker weten contacteer dan je rechtsbijstand / Juridisch loket.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:07

Het is nou eenmaal zo dat sommige materialen afgeven. Het heeft niet geregend zeg je, maar iets kan ook al afgeven door zweten en broeien. Dat is mij ooit overkopen met een rode top onder een lichtgeel jasje. In de oksel. Jammer.....

Ik weet niet in hoeverre je maker of verkoper daarvoor verantwoordelijk kunt houden, persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe rijbroek kopen en kijken of je het afgeven kunt oplossen. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:16

Maar, als je de laarzen aan hebt zie je er toch niets van?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 17:28

0000, de voorkant. De plek zit net onder die knie.
Droomy, daar ben ik dus ook bang voor helaas...

Palmera, Denk dat dat ook moet maar verdorie zeg, betaal ik bijna 500 euro voor een paar rijlaarzen, dikke 150 voor een rijbroek en ik kan het zo weggooien eigenlijk. Laarzen zijn toen de rits kapot ging ook naar de laarzenmaker geweest voor de prijs daarvan, en die viel op hoe slecht het leer was... Ik koop daar in ieder geval nooit meer.

Lollieloes, nee, maar ik ben vaak genoeg een hele dag op concours dus loop ook een poos rond zonder rijlaarzen aan. Het is geen gezicht kan ik je vertellen.

Overigens merk ik het nog steeds, net een nieuwe dekje gekocht en daar zit ook bruin op. Nu is mijn hele dekje geel geworden in de was... Baal er ontzettend van.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 17:33

Gaat mij trouwens ook vooral om de manier waarop, geen woord wordt gezegd over de rijbroek en toen de rits stuk ging werden we ook afgewezen met de boodschap; jammer, maar helaas. Na veel aandringen hebben ze de laars dan toch teruggenomen en een nieuwe rits ingezet maar jeetje, wat een moeite.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:36

Seventeen schreef:
Gaat mij trouwens ook vooral om de manier waarop, geen woord wordt gezegd over de rijbroek en toen de rits stuk ging werden we ook afgewezen met de boodschap; jammer, maar helaas. Na veel aandringen hebben ze de laars dan toch teruggenomen en een nieuwe rits ingezet maar jeetje, wat een moeite.

het dekje zou je misschien nog kunnen wassen met een beetje azijn...
dat zou kunnen helpen tegen het verkleuren

Wat jammer van je laarzen en de manier waarop het is afgehandeld, hier heb ik helaas geen oplossing voor

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:39

Een steradent (voor kunstgebitten) gebruiken bij het wassen van dekje en broek kan helpen.

Mijn rijlaarzen hebben ook afgegeven op mijn witte rijbroek, ik vond het niet heel raar aangezien het leer gekleurd wordt en dit door bijv zweet af kan geven.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:40

Het wil weleens helpen om via Facebook het probleem openbaar te maken op hun pagina. Helemaal wanneer je je niet geholpen voelt.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:40

Ik had het laatst ook, tijdens mijn wedstrijd regende het waardoor de binnenkant van mijn laarzen bruin af had gegeven op mijn witte broek. Ik heb het thuis direct met een beetje shout ingesmeerd, half uurtje laten intrekken en in de was met een schepje vanish. Is nu niets meer van te zien.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 17:59

Harvey, dat kan ik eventueel nog wel eens doen maar heeft niet mijn voorkeur.

Liquorice, Shout?

Het azijn en steradent kunnen we wellicht nog eens proberen! :)

Het verkleuren kan dan wellicht nog eens gebeuren, hoewel ik dat nog nooit eerder heb gehad maar ik koop er nooit meer laarzen in ieder geval, puur om de afhandeling.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:03

Maar hoe kunnen je laarzen daar dan afgeven? Dat kan toch alleen op het deel van je broek dat ook in je laarzen zit, de rest kan je toch niet raken met je laarzen? De binnenkant geeft door zweten altijd wat af, dat heb je met leer. Maar ik ga er vanuit dat gezien je dat dus niet ziet (want in je laarzen met rijden), dat het probleem niet zal zijn. Kan me alleen slecht voorstellen in wat voor bocht je je moet wringen om de buitenkant van je laarzen te laten afgeven ergens anders op je broek....

Gekke opmerking misschien, maar kan het dat je bv tegen de trekhaak of bumper van de auto bent gekomen met in of uitladen van spullen? Dat is mij weleens gebeurt en kan echt lelijke vlekken geven precies rond je knie zeg maar.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:06

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:18

0000 schreef:
Maar hoe kunnen je laarzen daar dan afgeven? Dat kan toch alleen op het deel van je broek dat ook in je laarzen zit, de rest kan je toch niet raken met je laarzen? De binnenkant geeft door zweten altijd wat af, dat heb je met leer. Maar ik ga er vanuit dat gezien je dat dus niet ziet (want in je laarzen met rijden), dat het probleem niet zal zijn. Kan me alleen slecht voorstellen in wat voor bocht je je moet wringen om de buitenkant van je laarzen te laten afgeven ergens anders op je broek....

Gekke opmerking misschien, maar kan het dat je bv tegen de trekhaak of bumper van de auto bent gekomen met in of uitladen van spullen? Dat is mij weleens gebeurt en kan echt lelijke vlekken geven precies rond je knie zeg maar.

Het zijn laarzen met veter aan de voorkant, daar zit een bruine flap. Ondanks dat ik 100% zeker ben dat dat niet dubbel etc heeft gezeten, dat zou je namelijk voelen, ben ik overtuigd dat het daar van moet zijn gekomen. Het is precies de kleur van het leer. Daarbij heb ik ze vlak voor het rijden aangedaan, dat ik eigenlijk alleen nog hoef op te stappen, en zat er toen nog niks. Ze gaan uit direct na het rijden en toen zat de vlek er. 1+1 in dit geval helaas.

Super bedankt voor de tip! Werkt die Steradent en Shout ook bij rijbroeken met leren zitvlak?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:26

Mag ik vragen welke kleur je laarzen hebben?
Heb het namelijk een keer voor gehad met mijn zadel, is een cognac zadel en heeft destijds ontiegelijk afgegeven op mijn nieuwe witte rijbroek.
Had dit met mijn zwart zadel nooit voor gehad.

Misschien komt het hierdoor?
Gekleurd leer geeft nu eenmaal af is mijn ervaring..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:36

Misschien kun je je witte broek nog verven. Dan hoef je hem in ieder geval niet weg te gooien.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:42

gewoon die broek wassen in de machiene met enkele blokjes steradent en dan is het weg

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:47

Heb je je laarzen zelf misschien schoongemaakt met een gekleurd middel?
En wat voor leer zijn je laarzen van? Suede kan gigantisch afgeven.

Soms ligt het ook aan het materiaal waar de rijbroek van is gemaakt.

Zelf heb ik me jaren geleden helemaal nat laten regenen tijdens concours. BH en string allebei kletsnat, gewoon echt niet meer droog te krijgen. Heb een Charles Owen cap, die was helemaal doorweekt (vooral het kussen aan de achterkant) en heeft meer dan een week nodig gehad om te drogen... En mijn rijbroek was bruin (bovenkant) met groen (onderkant).
Groen van het zadel, dat nooit was gepoetst met gekleurd vet.

We zijn intussen bijna 4 jaar verder en heel wat wedstrijden (ik was 'm na elke wedstrijd) en er zitten nog groene vlekken in het zitvlak.

Met een andere broek kreeg ik zwarte vlekken op de zitbeenknobbels, was ook niet tegen te wassen.

Maar de groene plekken zijn schoner dan de zwarte plekken :+ Komt door verschil van stof.

Mij boeit het eigenlijk vrij weinig. Zie alleen maar smerige en grauwe konten in die witte rijbroeken. Waarom zou het voor knieën wel erg zijn. Maar misschien ben ik wel een beetje een slontje :P :')

Hoe dan ook denk ik dat je vrij weinig kans maakt hiermee. Kost je vooral veel energie en frustratie.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:49

Ik neem aan dat de binnenkant van de rijbroek nu smeer heeft?

Dat is toch geen probleem, als de buitenkant want zichtbaar is maar schoon is toch? :=

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:51

Ik begrijp dat het onder je laars zit?

Als je hier toch sokken overheen trekt is het probleem toch opgelost?
Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken, leer geeft nou eenmaal af.

brianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:24

Als het niet te zien is dan is het niet zo erg toch?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:28

Die reacties met "Als het onder je laars zit is het toch niet erg?" vind ik vreemd. Je koopt een witte broek, geeft daar misschien veel geld aan uit. Daar ben je dan toch zuinig op? Ik snap best dat ze dit opgelost wil hebben. Als de hond van een ander tegen jou opspringt met modderpootjes en jij de vlekken er niet meer uit krijgt, baal je daar toch ook van en wil je het toch ook oplossen?

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:31

mag ik weten welk merk deze laarzen zijn? Ik zoek namelijk nieuwe en dan weet ik alvast dat ik ze daar niet moet halen :p mag ook in pb uiteraard!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:53

Chiave schreef:
Die reacties met "Als het onder je laars zit is het toch niet erg?" vind ik vreemd. Je koopt een witte broek, geeft daar misschien veel geld aan uit. Daar ben je dan toch zuinig op? Ik snap best dat ze dit opgelost wil hebben. Als de hond van een ander tegen jou opspringt met modderpootjes en jij de vlekken er niet meer uit krijgt, baal je daar toch ook van en wil je het toch ook oplossen?

Ik denk dat meer bedoeld word (door mij wel tenminste) dat afgeven van de binnenkant van laarzen heel normaal is. Geloof niet dat ik ooit leren laarzen heb gehad die niet afgegeven hebben. En op een donkerblauwe of zwarte broek zie je dat niet maar op lichtere broeken en lichtere sokken eigenlijk altijd wel. Dus in de regel zien mensen dat inderdaad niet als probleem. Terwijl afgeven op een andere plek dan weer afwijkend, beter zichtbaar en dus een groter probleem zou zijn voor velen. Meer verduidelijken de situatie en meedenken in wat er dan wel of niet mogelijk is qua acties.

Misschien een vreemde vergelijking maar ik heb ook weleens gehad dat leren slippers na een eind lopen in de hitte (en zweetvoeten haha) hadden afgegeven op mijn blote voeten....Zelfde principe alleen kan je je voeten gewoon weer schoonmaken natuurlijk. Maar ook dat is bij vrij nieuw leer gewoon een normale reactie.