Verlatingsangst - rijtechnisch

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Verlatingsangst - rijtechnisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 14:54

Beste allemaal,

Ik heb zelf wel een aantal ideetjes hierover, maar misschien dat jullie als bokkers hier andere ervaringen/tips voor hebben!

Mijn 7 jarige merrie is al vanaf haar 3e levensjaar bij mij en heb haar niet anders gekend dan een echt kuddedier. Het liefst stond kroop ze de hele dag bij mijn andere merrie op schoot. :')
Mijn oudere merrie is verhuisd naar een stal aan de andere kant van het land dus werd gescheiden van mijn 7 jarige merrie, ik hield mijn hart vast maar gelukkig ging dit goed.

Ze is al een stuk zelfverzekerder geworden alleen en 'hangt' niet zoveel meer om de paarden om haar heen. Alleen in de bak rijden is geen enkel probleem. Alleen in de paddock staan(en geen andere paarden in het zicht) vind ze niets en rent ze net zo hard heen en weer tot ze eruit mag.
In stal precies hetzelfde, zolang ze andere paarden ziet geen probleem maar laat haar niet alleen in de box.

Ze is nu zo'n 10x meegeweest naar bos/strand/duinen/buitenrit maar dit was altijd met een ander paard samen. Je merkt dat ze daar onwijs op bouwt tijdens zo'n rit. Ze durft prima voorop te lopen maar ze houd wel in de gaten of er wel iemand achter haar aan sjokt.
Van de week op buitenrit geprobeerd een stukje weg te rijden van het andere paard en weer langzaam terug te rijden. Het wegrijden ging met soms wat twijfels goed maar het terugrijden richting het andere paard ging nogal hard :')

Nu wil ik graag alleen met haar naar het bos/strand/buitenrit kunnen, gewoon heerlijk met mijn man mee op de fiets het bos is. Maar nu is mijn vraag, is dit verstandig?
Natuurlijk kan ik haar gewoon inladen naar het bos rijden en testen maar ik houd het liever wel allemaal veilig en ze kan nogal in paniek raken als ze alleen is.

Wat is jullie ervaring met dit soort paarden?

Anoniem

Re: Verlatingsangst - rijtechnisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:56

Eerst aan de hand proberen en gaan uitbreiden zou ik zeggen. Aan de hand gaan wandelen en het rondje om stal heen steeds verder uitbreiden, en als ze op een gegeven moment wat relaxter is erop gaan zitten. Ik zou niet in een keer naar een onbekende plek rijden en kijken hoe het gaat, het lijkt mij dat dat enorm veel stress gaat opleveren en dat dat niet gunstig gaat zijn voor toekomstige buitenritjes.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:00

Kan je niet vanaf je stal een klein stapritje maken of zit je dan bij grote wegen in de buurt? Gewoon een ritje van 10 min. Probeer wel een duidelijk doel voor jezelf te stellen vooraf: Ga niet direct naar huis als ze 1 keer twijfelt. Probeer door aanmoediging je paard een stukje naar voren te krijgen en daarna weer ontspannen.

Ik denk dat ook frequentie kan helpen. Misschien wat vaker weg gaan? Zodat het normaal wordt? Je kan haar ook een keer inladen (als je een eigen trailer hebt) en een blokje om rijden en dan weer op stal haar eruit laten. Of laat haar misschien wat grazen als ze alleen is in het bos?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:05

Mijn rijpaard hangt ook graag aan soortgenoten, is ook net zo paniekerig als ze weg zijn. Nu ben ik gisteren voor het eerst alleen onder het zadel naar het bos geweest. Met hulp per voet. Ze was wat onzeker bij enge dingen en vond mijn hulp te voet wel erg prettig om bij in de buurt te blijven, maar ze was super braaf voor de rest. Ik ben wel eerst naar dat bos geweest met andere paarden erbij en nu weet ik dus dat ze prima met wat hulp van iemand er bij op buitenrit kan. Gaan we nu dus vaker doen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 15:26

AlphaDaemon schreef:
Kan je niet vanaf je stal een klein stapritje maken of zit je dan bij grote wegen in de buurt? Gewoon een ritje van 10 min. Probeer wel een duidelijk doel voor jezelf te stellen vooraf: Ga niet direct naar huis als ze 1 keer twijfelt. Probeer door aanmoediging je paard een stukje naar voren te krijgen en daarna weer ontspannen.

Ik denk dat ook frequentie kan helpen. Misschien wat vaker weg gaan? Zodat het normaal wordt? Je kan haar ook een keer inladen (als je een eigen trailer hebt) en een blokje om rijden en dan weer op stal haar eruit laten. Of laat haar misschien wat grazen als ze alleen is in het bos?

Lastig in te schatten. Heb eigen trailer ze gaat wekelijks mee de trailer op naar les. In de trailer staat ze heerlijk relaxt en bij mijn instructrice op het terrein doen we vaak aan de trailer opzadelen en dan is ze wel iets onrustig en zoekende naar soortgenootjes.

Stukjes over de weg stappen is een goed idee, al vind ik het een minder prettig idee omdat onze stal direct aan een autoweg ligt(je moet op de autoweg wandelen, waar men 50 mag maar 80 rijdt)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:25

Ik zou inderdaad aan de hand gaan wandelen en kijken hoe dat gaat. Veel paarden vinden iemand op de fiets mee al ene hele fijne, en dan kan je man ineens prima door als kuddegenoot bij gebrek aan beter.

Bovendien vinden ze het vaak gemakkelijker om eerst een stuk met de trailer weg te gaan, als echt weg van stal. Bij het ene zijn ze al in een vreemde omgeving, bij de ander moeten ze hun vertrouwde omgeving steeds verder achter zich laten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:31

SteffiiY schreef:
Nu wil ik graag alleen met haar naar het bos/strand/buitenrit kunnen, gewoon heerlijk met mijn man mee op de fiets het bos is.

Helaas, er zit niets anders op dan een andere fiets voor je man kopen Y;(

Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:16

Rex_Rolfo schreef:
SteffiiY schreef:
Nu wil ik graag alleen met haar naar het bos/strand/buitenrit kunnen, gewoon heerlijk met mijn man mee op de fiets het bos is.

Helaas, er zit niets anders op dan een andere fiets voor je man kopen Y;(

[ Afbeelding ]

:') :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:06

Ik heb er ook zo eentje. Die kan ook helemaal panisch raken als er een ander paard de piste verlaat en dan hoeft ie nog niet eens alleen achter te blijven Y;(. Als het een paard is dat hij mag (en hij mag iedereen want hij is ook übersociaal) dan krijg ik een reactie.

Ik kon vroeger ook nooit alleen van het erf weg of ik ging in volle paniek (rengalop) terug naar stal.
Dit is uiteindelijk rond zijn 9ste er een beetje af gegaan door telkens van mijn eigen weide naar mijn vriendin verderop te rijden en haar met haar merrie op te gaan halen. Al was dat stukje altijd wel spannend.

Hij stond samen met minstens 1 ander paard of pony bij mij op de weide. Op het laatste samen met mijn shetlanderhengstje die er puur en alleen gekomen is om hem gezelschap te houden en die dus zelf nooit van de erf af ging. Uiteindelijk kon ik met hem wel andere paarden achterlaten maar houdt hij er niet van om zelf achter te blijven dus met de shetlander het erf af (zelfs nog gewoon in het zicht) was een redelijke no-go. Op stal zetten ging beter dan los in de wei te laten staan.

Wanneer is dit gebeterd? Sinds hij nu op een pensionstal staat met 40 paarden waarbij hij wel eens als eerste of als laatste wordt buitengezet en hij leert dat hij niet vergeten wordt. Ik kan hier ook gerust alleen van het erf af gaan. Heel cru gezegd is een vast maatje geen optie voor hem want dan krijgt hij het telkens weer erger. Hij staat nu wel altijd samen met een maatje maar er verhuizen wel eens mensen dus dit kan wel eens wisselen en met mijn andere paard gaat het niet goed dus staat hij daar niet meer bij.

In de piste gaat het nu ook steeds eenvoudiger en hij heeft moeten leren om wat zelfstandiger te zijn.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:25

Mijn paard hangt ook aan andere paarden. Van het erf af gaan vindt ze heel moeilijk. Dan loop ik er naast. In het bos (na tien minuutjes lopen) stap ik op en is er geen enkel probleem. Dan is de kudde namelijk niet meer in zicht of hoorbaar en leunt ze op mij. Dit heb ik wel opgebouwd. Eerst aan de hand, daarna erop. Eerst een klein rondje, daarna langere ritten. Het is vooral belangrijk dat je als ruiter alleen dat doet waar je zelf ook vertrouwen in hebt. Dan ben je ontspannen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:11

Als je paard aan de hand makkelijk mee wandelt en dan steun ondervind van haar begeleider is de fiets waarschijnlijk ook wel genoeg steun. En anders oefen je eerst aan de fiets meelopen.
Dan kun je dat weer ideaal uitbouwen van er voor fietsen, naar er naast, naar er achter, en dan doei.... alleen.