Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
chan_nien schreef:Hallo,
Ik wil graag volgende week mijn eerste BB proefje rijden.
Nu vind ik meerdere informatie op internet. Nu vroeg ik mij af wat nu de daadwerkelijke kledingvoorschriften zijn voor de BB proef.
En mijn haflinger. Moeten de haren ook gevlochten of mogen deze ook los?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

AnnexHS schreef:chan_nien schreef:Hallo,
Nu vind ik meerdere informatie op internet. Nu vroeg ik mij af wat nu de daadwerkelijke kledingvoorschriften zijn voor de BB proef.
Hoi, ik wens je veel succes! Best spannend lijkt mij
Met wedstrijd moet je een witte rijbroek aan doen en een zwart wedstrijd(dressuur)jasje, je paard moet je wel invlechten. (Je krijgt punten voor verzorging!)
De BB is een officiële klasse, dus inprincipe zijn er dezelfde regels als van het B
. chan_nien schreef:Moet dit verplicht een echt rijjasje zijn of kan dit ook gewoon een zwart jasje?
.
(linkje:https://www.knhs.nl/media/11235/wedstrijdreglement-dressuur-2017.pdf)RoosMarije schreef:chan_nien schreef:Moet dit verplicht een echt rijjasje zijn of kan dit ook gewoon een zwart jasje?
Het hoeft geen echt rijjasje te zijn, als het maar een colbert is. De manen mogen los, maar de jury kan het altijd waarderen als ze zijn gevlochten. Bovendien krijg je een cijfer voor de verzorging van het geheel, dus ik raad het wel aan om de manen te vlechten.
Je kan altijd in het officiële wedstrijdreglement van de KNHS kijken als je iets niet weet, dan weet je zeker of iets is toegestaan of niet.(linkje:https://www.knhs.nl/media/11235/wedstrijdreglement-dressuur-2017.pdf)
Veel succes met je wedstrijd, komt vast goed!
Dus hoe waar dat is? AnnexHS schreef:chan_nien schreef:Hallo,
Met wedstrijd moet je een witte rijbroek aan doen en een zwart wedstrijd(dressuur)jasje, je paard moet je wel invlechten. (Je krijgt punten voor verzorging!)
De BB is een officiële klasse, dus inprincipe zijn er dezelfde regels als van het B
AnnexHS schreef:chan_nien schreef:
Het is vast lief befoeld, maar als je met deze informatie aan komt zetten, zeg dan niks.
Ben je lid van de KNHS, TS? Dat moet namelijk wel, al zien best wat verenigingen dat door de vingers. Of gaat het niet om een officiële wedstrijd? Dan kunnen de regels sowieso afwijken, al wordt over het algemeen we het KNHS reglement aangehouden.
Artikel 117 en 118 van het reglement zijn eigenlijk het belangrijkst, daar staan de eisen van kleding en harnachement in. Als je een normaal colbertje aantrekt let dan wel op dat deze hoog sluit. Anders staat het niet zo mooi (vind ik althans). Die extra eisen zoals het aantal knopen en de kleur komen echt uit het stenen tijdperk.
Overigens heb ik de manen van mijn merrie nooit gevlochten sinds ze niet meer enorm lang zijn en altijd een 7 of 8 voor verzorging. Sommige juryleden geven wel een puntje minder, maar een ander vindt de lange manen van je haflinger misschien wel zo mooi dat je een puntje meer krijgt. Gewoon doen wat je zelf wil dus.