eerste BB wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chan_nien

eerste BB wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:11

Hallo,

Ik wil graag volgende week mijn eerste BB proefje rijden.
Nu vind ik meerdere informatie op internet. Nu vroeg ik mij af wat nu de daadwerkelijke kledingvoorschriften zijn voor de BB proef.
En mijn haflinger. Moeten de haren ook gevlochten of mogen deze ook los?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:19

chan_nien schreef:
Hallo,

Nu vind ik meerdere informatie op internet. Nu vroeg ik mij af wat nu de daadwerkelijke kledingvoorschriften zijn voor de BB proef.

Hoi, ik wens je veel succes! Best spannend lijkt mij :)

Met wedstrijd moet je een witte rijbroek aan doen en een zwart wedstrijd(dressuur)jasje, je paard moet je wel invlechten. (Je krijgt punten voor verzorging!)
De BB is een officiële klasse, dus inprincipe zijn er dezelfde regels als van het B

chan_nien

Re: eerste BB wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 07:03

Moet dit verplicht een echt rijjasje zijn of kan dit ook gewoon een zwart jasje?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:17

AnnexHS schreef:
chan_nien schreef:
Hallo,

Met wedstrijd moet je een witte rijbroek aan doen en een zwart wedstrijd(dressuur)jasje, je paard moet je wel invlechten. (Je krijgt punten voor verzorging!)
De BB is een officiële klasse, dus inprincipe zijn er dezelfde regels als van het B

Zwart is niet verplicht, en in het outdoorseizoen mag er tegenwoordig ook in een zomertenue gestart worden(nette (wedstrijd)blouse of shirt met opstaande kraag. Daarnaast is invlechten niet verplicht, zeker niet als het paard een rastypisch kenmerk is om een volle lange manenbos te hebben..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:21

Hoi hoi!

De manen van jouw Haflinger mogen los als dat niet vervelend is met rijden. Let wel op dat ze gewassen zijn en dat ze netjes gekamd zijn, dat staat altijd netter.

Zwart hoeft niet perse als het gaat om jasjes, als jij een nette (wedstrijd)blouse hebt met een zwart rijjasje is dat ook prima

Succes :).

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:32

chan_nien schreef:
Moet dit verplicht een echt rijjasje zijn of kan dit ook gewoon een zwart jasje?

Het hoeft geen echt rijjasje te zijn, als het maar een colbert is. De manen mogen los, maar de jury kan het altijd waarderen als ze zijn gevlochten. Bovendien krijg je een cijfer voor de verzorging van het geheel, dus ik raad het wel aan om de manen te vlechten ;) .
Je kan altijd in het officiële wedstrijdreglement van de KNHS kijken als je iets niet weet, dan weet je zeker of iets is toegestaan of niet. :) (linkje:https://www.knhs.nl/media/11235/wedstrijdreglement-dressuur-2017.pdf)
Veel succes met je wedstrijd, komt vast goed!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:40

RoosMarije schreef:
chan_nien schreef:

Het hoeft geen echt rijjasje te zijn, als het maar een colbert is. De manen mogen los, maar de jury kan het altijd waarderen als ze zijn gevlochten. Bovendien krijg je een cijfer voor de verzorging van het geheel, dus ik raad het wel aan om de manen te vlechten ;) .
Je kan altijd in het officiële wedstrijdreglement van de KNHS kijken als je iets niet weet, dan weet je zeker of iets is toegestaan of niet. :) (linkje:https://www.knhs.nl/media/11235/wedstrijdreglement-dressuur-2017.pdf)
Veel succes met je wedstrijd, komt vast goed!

Volgens mij zitten er wel voorschriften aan het jasje... Vroeger was dat volgens mij ook een minimaal aantal oneven ? knopen... Nu heb ik zelf een echt rijjasje met 4 knopen :+ Dus hoe waar dat is?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:45

AnnexHS schreef:
chan_nien schreef:
Hallo,

Het is vast lief befoeld, maar als je met deze informatie aan komt zetten, zeg dan niks.

Ben je lid van de KNHS, TS? Dat moet namelijk wel, al zien best wat verenigingen dat door de vingers. Of gaat het niet om een officiële wedstrijd? Dan kunnen de regels sowieso afwijken, al wordt over het algemeen we het KNHS reglement aangehouden.

Artikel 117 en 118 van het reglement zijn eigenlijk het belangrijkst, daar staan de eisen van kleding en harnachement in. Als je een normaal colbertje aantrekt let dan wel op dat deze hoog sluit. Anders staat het niet zo mooi (vind ik althans). Die extra eisen zoals het aantal knopen en de kleur komen echt uit het stenen tijdperk.

Overigens heb ik de manen van mijn merrie nooit gevlochten sinds ze niet meer enorm lang zijn en altijd een 7 of 8 voor verzorging. Sommige juryleden geven wel een puntje minder, maar een ander vindt de lange manen van je haflinger misschien wel zo mooi dat je een puntje meer krijgt. Gewoon doen wat je zelf wil dus.

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:17

AnnexHS schreef:
chan_nien schreef:

Het is vast lief befoeld, maar als je met deze informatie aan komt zetten, zeg dan niks.

Ben je lid van de KNHS, TS? Dat moet namelijk wel, al zien best wat verenigingen dat door de vingers. Of gaat het niet om een officiële wedstrijd? Dan kunnen de regels sowieso afwijken, al wordt over het algemeen we het KNHS reglement aangehouden.

Artikel 117 en 118 van het reglement zijn eigenlijk het belangrijkst, daar staan de eisen van kleding en harnachement in. Als je een normaal colbertje aantrekt let dan wel op dat deze hoog sluit. Anders staat het niet zo mooi (vind ik althans). Die extra eisen zoals het aantal knopen en de kleur komen echt uit het stenen tijdperk.

Overigens heb ik de manen van mijn merrie nooit gevlochten sinds ze niet meer enorm lang zijn en altijd een 7 of 8 voor verzorging. Sommige juryleden geven wel een puntje minder, maar een ander vindt de lange manen van je haflinger misschien wel zo mooi dat je een puntje meer krijgt. Gewoon doen wat je zelf wil dus.

Ik zou Mn mond wel houden voortaan, wou alleen maar helpen :(