Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
realmagic schreef:met E bij B mag je deze combi rijden
realmagic schreef:klopt, maar dan rekenen ze wel met het maximale, en dan zal in dit geval de trailer meer wegen (vol beladen ) als het max trekgewicht van de auto.
Kingeping schreef:Whaha Sofie![]()
Ik wist dat jij dee topic had aangemaakt
keeyzie schreef:De toegestane maximum massa (TTM) van auto + aanhanger mogen niet boven de 3500 komen.
Wanneer deze onder de 3500 blijven mag je de combinatie met B rijbewijs rijden.
De treklast van de auto moet voldoende zijn om de trailer te mogen trekken.
De meeste 2,5 paard-trailers mogen niet met een B rijbewijs omdat de TTM best hoog is.
Wat deze precies is kun je vinden op de papieren van de trailer.
finnens schreef:Wat ik mij alleen afvraag is of dat met E hetzelfde is. Want naar mijn idee wordt er dan gekeken naar daadwerkelijke gewicht, dit moet onder de trekhaaklast blijven.
Kingeping schreef:keeyzie schreef:De toegestane maximum massa (TTM) van auto + aanhanger mogen niet boven de 3500 komen.
Wanneer deze onder de 3500 blijven mag je de combinatie met B rijbewijs rijden.
De treklast van de auto moet voldoende zijn om de trailer te mogen trekken.
De meeste 2,5 paard-trailers mogen niet met een B rijbewijs omdat de TTM best hoog is.
Wat deze precies is kun je vinden op de papieren van de trailer.
Het bovenste is waar, maar met bijv. een polo mag je sowieso geen 2paard trailer trekken ook al zit je onder de 3500 kg en heb je je BE rijbewij.
Deze regel is er gewoon voor als je daar boven zit je het groot rijbewijs moet hebben.
Wat mijn intructeur me heeft geleerd is:
Ledig gewicht trailer + laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan de maximale trekkracht van de auto.
NinaCharlie schreef:Jawel Kingkeping, als TMM van auto en TMM van trailer opgeteld maar onder de 3500 blijft.
Als ik mijn eigen combinatie als voorbeeld neem; TMM van auto is 2480 en die van de trailer (2 paards) is 2000. Samen 4480, dus boven de 3500. Deze combi mag niet gereden worden met een B rijbewijs, ook niet als een helemaal niets in de trailer staat.
Als ik een voorbeeld neem van marktplaats; TMM van auto is 1770 en die van de trailer (1,5 paards) is 1350. Samen 3120 kg dus dat mag wél op B rijbewijs.
Utixo schreef:Wat mijn intructeur me heeft geleerd is:
Ledig gewicht trailer + laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan de maximale trekkracht van de auto.
Utixo schreef:Jullie maken het allemaal moeilijker dan het is.
Rijbewijs B
De toegestane maximale massa van de auto (dus ledig gewicht + maximale lading) samen met de tmm van de aanhanger mag niet boven de 3500 uitkomen. Er wordt dus gekeken naar de gewichten op papier. En uiteraard moet de auto het gewicht kunnen trekken wat erachter hangt, maar dit heeft NIETS met je rijbewijs te maken!
Áls je auto een tmm van 2100 heeft, en je trailer een tmm van 1399, mag je hiermee rijden. Mag je auto echter maar 800 kilo trekken, moet je zorgen dat er Max 800 kilo achter je auto hangt. Ongeacht de tmm.
Rijbewijs BE
De WERKELIJKE gewichten tellen. Je mag gewoon alles trekken wat je auto mag trekken.
Nogmaals, dingen zoals trekkracht en druk op koppeling zijn uiteraard belangrijk, maar staan los van Greg rijbewijs.
Kingeping schreef:renatuuh schreef:
Maar als ik die goed lees mag je nooit met een B rijbewijs een trailer trekken..
Er zijn geen trailers van 750 kg incl het max laadvermogen...
Kingeping schreef:Utixo schreef:Wat mijn intructeur me heeft geleerd is:
Dan moet jou instructeur nog maar eens de boeken induiken. De auto hoeft alleen maar te kunnen trekken wat er achter hangt.
Of je moet in België wonen, daar is het anders.