Ten eerste zijn VLP en LRV 2 verschillende organisaties. Wil je VLP starten, dan heb je een VLP-licentie nodig. Hiervoor moet je aangesloten zijn bij een VLP-club. Je kan zelf kiezen welke wedstrijden je inschrijft.
Wil je LRV starten, dan moet je bij een LRV-club aangesloten zijn als wedstrijdruiter. Alleen je commandant/voorzitter kan jou inschrijven voor de wedstrijden die je wil meerijden.
Het niveau tussen VLP en LRV wordt stilaan rechtgetrokken. De VLP heeft sinds dit jaar nieuwe proeven, en die zijn "verrassend" gelijkend met de LRV-proeven die we nu rijden. (Ok goed, het zijn gewoon grotendeels dezelfde). Qua beoordeling... ik scoor misschien wel iets hoger, maar de commentaar op het protocol is wel hetzelfde, ik krijg dezelfde werkpunten mee.
Hou er rekening mee dat VLP een stuk duurder is dan LRV. Je kan bij VLP wel een wedstrijd starten onder een daglicentie maar dat is beperkt in aantal (ik dacht 4x/seizoen), je krijgt niet altijd het prijzengeld als je winst zou rijden omdat je geen officiële licentie hebt en je inschrijving per proef is niet bepaald goedkoop.
Bij eventing is het zo dat je als VLP-ruiter maar een bepaald aantal eventings/jaar mag inschrijven bij de LRV en omgekeerd. Meestal mag je ook niet dezelfde cross inschrijven in beide organisaties, bijvoorbeeld de ene week eventing Gavere als LRV en de week nadien opnieuw eventing Gavere als VLP. Dit is om "valsspelen" te voorkomen, zodat je het parcours al kan gaan oefenen zeg maar.
Bij veel LRV clubs verwachten ze ook, als je wedstrijdruiter bent, dat je je dan beschikbaar houdt voor de tornooien, het gedeelte groepsdressuur én dat je voorrang geeft aan LRV wedstrijden.
Wil je zekerheid en altijd kunnen starten, dan is de beste oplossing bij zowel VLP als LRV een startpas aanvragen...