pony druk en hyper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

pony druk en hyper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 08:17

Ik sta sinds 3 maanden op een nieuwe stal. Je zal denken dat hij dan inmiddels al wat gewend moet zijn en dat is hij denk ik ook wel maar hij blijft op bepaalde punten erg schrikachtig.

op mijn vorige stal was hij super relax, eigenlijk te relax :D. Nu lijk hij wel een jong puppie. Heel erg voorwaarts en als ik een stukje gaat wandelen over het erf (we hebben een lange pad waar we kunnen wandelen) dan is alles eng. Onder het zadel is hij erg voorwaarts wat natuurlijk goed is maar ik ben zelf best een angstige ruiter en rij nu ook niet omdat ik hem te druk vind. Hij word nu door andere gereden. Hij loopt bijna elke dag. Komt dagelijks een aantal uur buiten.

Dit was ook op zijn vorige stal alleen stond hij wat langer buiten.

Zou het nog een kwestie van wennen kunnen zijn? Er is wel veel veranderd voor hem vergeleken met de vorige stal.

Angela

Re: pony druk en hyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:24

Een aantal uur verschil kan veel verschil maken. Wat waren vroeger de tijden buiten en wat nu?

En wat is er in het voer (soort?) veranderd? En wellicht ander ruwvoer met meer energie?

Hoe zijn de andere ruiters? Moedigen die het voorwaartse aan?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:25

Wat krijgt hij aan voeding? En dan vooral brok? Misschien heeft dat er ook mee te maken. Minder energie rijke voeding en meer hooi. Maar het gras begint ook weer te groeien en een van mijn paarden wordt dan ook wat vrolijker en voorwaartser dan anders

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 08:33

hij stond voorheen iets van 7 uur buiten maar dan zonder hooi dus dat vond ik ook niet zo best. Nu staat hij 3 uur buiten en de tijd dat ik er ben en soms met een ander paard in de avond buiten. Hij krijgt hetzelfde voer als altijd alleen hij krijgt nu 4x hooi op een dag en voorheen maar 2x. Andere stal had hij een buitenbox en nu heeft hij een binnenbox.

Ik dacht ook al aan het gras en voorjaar want hij ziet al dat mooie gras om zich heen en als ik wandel trek hij mij er ook naar toe. Op de vorige stal was er haast geen gras, was binnen een aantal dagen op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:39

Momenteel zijn mijn paarden ook wat drukker dan normaal, maar 20 uur per dag op stal lijkt me nogal veel en ik kan me voorstellen dat een paard daar druk van word als hij er uit mag om eens de benen te strekken.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 08:49

Azmay schreef:
Momenteel zijn mijn paarden ook wat drukker dan normaal, maar 20 uur per dag op stal lijkt me nogal veel en ik kan me voorstellen dat een paard daar druk van word als hij er uit mag om eens de benen te strekken.

klopt maar hier in de omgeving is het haast niet mogelijk om heel veel buiten te staan.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:53

Mij lijken de omstandigheden niet optimaal, van buiten naar binnenbox is al een hele verandering. Tel daar bij op dat hij nu meer in de box staat dan voorheen, dan is het begrijpelijk dat hij ontzettend druk wordt als hij naar buiten mag. :j

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 08:55

Eight schreef:
Mij lijken de omstandigheden niet optimaal, van buiten naar binnenbox is al een hele verandering. Tel daar bij op dat hij nu meer in de box staat dan voorheen, dan is het begrijpelijk dat hij ontzettend druk wordt als hij naar buiten mag. :j

Ergens klopt dat wel maar voorheen was ik ook verhuist naar een stal waar hij veel meer buiten kwam maar toen vertoonde hij dus ook hetzelfde gedrag.

Ze mogen binnenkort lekker het land op en dan zullen we zien of hij weer wat rustiger word. Gelukkig kunnen ze hier wel als het weer meezit erg lang in het jaar het land op.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:02

Dat is wel een groot voordeel, ik denk dat het hem wel goed zal doen :) en vergeet niet dat het voorjaar is, we krijgen allemaal de kriebels van dat lekkere weer. Ik merk het zowel bij de paarden, mezelf als bij de honden. Allemaal iets drukker en vrolijker dan normaal.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:06

20 uur binnen zou niet mogen in mijn optiek! Dat is echt veel en veels te lang!! Niet raar als een dier daar knetter van wordt!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:06

kijk toch ook nog eens naar het voer. Het kan op de andere stal goed geweest zijn, maar kan nu misschien iets te hoog in energie zitten. Onze tinker heeft er zeker een half jaar voor nodig gehad hoor om te wennen. En nog eens de lentekriebels he, Kwiny is nu ook drukker dan normaal.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:47

pol1 schreef:
20 uur binnen zou niet mogen in mijn optiek! Dat is echt veel en veels te lang!! Niet raar als een dier daar knetter van wordt!

Ik heb niet gezegd dat hij knetter word dat hij alleen meer schrikachtig is dan op de vorige stal. Hij is verder goed te rijden alleen maar voorwaarts.

En het is ook niet mijn keuze dat hij minder lang binnen staat, helaas is het in deze omgeving haast niet te vinden om lang buiten te staan. Het is dit of hele dagen binnen op een manege.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:06

staat hij alleen of in een kudde en hoe was dat op je oude stal?

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 11:44

staat in een kudde op het land nu. Net zoals op zijn vorige stal. Merk wel dat hij verlatingsangst heeft op het moment. Met rijden in de binnenbak ziet hij de andere paarden niet en raakt dan nerveus en gaat hinniken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:28

20 uur per dag op stal is echt niet te doen voor een paard! Ik ging Hoe moeilijk ook toch op zoek naar een plek waar de paarden minstens 8 uur naar buiten gaan..liefst nog wat langer zelfs..

HafjeChanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:20

Als iemand 20 uur opgesloten zit in een kamer, bedenk dan wat het eerste is wat hij/zij doet. Waarschijnlijk is diegene heel druk. Dat is precies hetzelfde bij jouw paard. Ik heb het zelf ook ooit gehad