Pony blijft hiniken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolala73

Pony blijft hiniken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 06:46

Ik heb twee paarden thuis staan, als de 1 van huis is, vindt de ander dat natuurlijk niet leuk maar dat gebeurt nogal eens, al is het alleen maar omdat ik meerdere bijrijders heb. Het probleem is dat mijn Haflinger aan 1 stuk blijft gillen als de ander weg is, dit verandert maar niet. Mijn man is daar klaar mee en ook voor de buren vind ik het niet echt leuk meer. Een derde erbij is absoluut geen optie, hij zal moeten leren alleen zijn anders ben ik bang dat ik erover na moet gaan denken hem te verkopen. Wie heeft de gouden tip?

yvettt02

Re: Pony blijft hiniken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:55

Mijn paarden doen dit ook en gelukkig die van mijn buren ook dus geen geklaag over elkaars paarden maar ik vind het zelf toch irritant als die van mij zo tekeer gaat. het help voor mij om de gene die niet gerede wordt op stal te zetten met een beetje hooi dan blijven ze best rustig... Maar ik volg ff mee misschien komen er wel betere mogelijkheden :')

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:26

Eten of aan het werk zetten. Meer opties heb je niet op korte termijn.
Je kunt proberen om de tijd die de ander weg is langzaam uit te bouwen, van heel kort, een paar minuten, en dan elke dag een minuutje langer als de anders stil blijft maar dan kun je niet op korte termijn lang weg, en zul je er elke dag aan moeten oefenen.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:40

dianaw33 schreef:
Eten of aan het werk zetten. Meer opties heb je niet op korte termijn.
Je kunt proberen om de tijd die de ander weg is langzaam uit te bouwen, van heel kort, een paar minuten, en dan elke dag een minuutje langer als de anders stil blijft maar dan kun je niet op korte termijn lang weg, en zul je er elke dag aan moeten oefenen.

Dit is denk ik ook de enige optie!

Veel sterkte hiermee

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:45

Op stal zetten. Dat is het enigste wat hier werkt helaas.

Als je die buiten laat is het ook de hele ochtend gillen en rennen, zelfs met nog 2 paarden bij in de weide. 1 er bij zegt dus ook niet alles (wij hebben er 4 staan en maar 1 die altijd gilt als die van mij er uit is).

Hier is het vaak wel afhankelijk van het tijdstip van uithalen. Als ze net allemaal naar buiten zijn en ik haal die van mij er uit dan is het veel meer gillen en rennen dan wanneer ik die van mij in de loop van de middag er uit haal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:47

Minishetje erbij. Neemt niet veel plaats in, eet niet veel maar is wel een paard en daardoor gezelschap voor de achterblijver.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:55

Paard is een kuddedier, niet zo raar dat als hij alleen achterblijft dat hij tekeer gaat. Je kan het wel irritant vinden, maar je zal zelf een oplossing moeten zorgen. Afleren is haast onmogelijk, heel langzaam wennen en kleine kans van slagen

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:02

Diane_Basje schreef:
Paard is een kuddedier, niet zo raar dat als hij alleen achterblijft dat hij tekeer gaat. Je kan het wel irritant vinden, maar je zal zelf een oplossing moeten zorgen. Afleren is haast onmogelijk, heel langzaam wennen en kleine kans van slagen

TS vraagt daarom toch ook om tips hoe ze het op moet lossen? :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:08

Inderdaad zorgen voor eten en een beperkte ruimte zodat ze zichzelf niet al rennend finaal over de zeik blijven helpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:13

Hier doen ze dat ook. En om diezelfde reden gaan ze volgende maand uit elkaar. Ben er wel zo klaar mee :=
Maar niet alleen degene die achter blijft hinnikt, ik kan ook niet rustig rijden want mijn rijpaard hinnikt net zo hard terug :Y)

Ze staan op een pensionstal, dus het is niet zo dat ze alleen staan, zijn gewoon dikke miepkonten die te veel aan elkaar gehecht zijn. Als ik de ene uit de weide haal, knalt de ander door de draden. |o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:36

hier hetzelfde probleem. onze merrie is ook vreselijk gehecht aan mijn andere pony's. Op stal zetten helpt niet, gezelschapspony erbij helpt niet (ze staat nooit helemaal alleen), extra voeren helpt niet, bach rescue remedy ook niet ... We hebben al van alles geprobeerd maar ze blijft hinniken en zich vreselijk opwinden, (met schuim op haar lijf op stal).. het blijft onrustig, steigeren/bokken heen en weer rennen..
Op dit moment is ze drachtig in de hoop dat haar gedrag wat rustiger zou worden. Tot nu toe helpt het nog niet veel, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat als er straks een veulen bij loopt. als ze dan ook zo debiel doet hebben we echt een probleem.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 22:24

Moeilijk probleem dus. Op stal gilt hij net zo hard als in de paddock, een minishet ofwel een dier erbij is geen optie zoals ik zei, ik denk ook zomaar dat dat het probleem niet oplost. Ikzelf kan er meeleven maar ik ben natuurlijk niet alleen op de wereld. Ik ga wel weer aan de slag met de korte trainingen maar of dat helpt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:31

De Fjord hier gaat ook (letterlijk _-:( ) door het lint als ik met Rena weg ga.... in de wei gaat die net zo lang door tot ze door de draden heen rent. Dus die moet echt op stal. Daar breekt ze de boel ook af en dreigt over de deur heen te springen dus die gaat rondom dicht -O-

Met een berg lekkers in de stal en voor mij lijkt het alsof de hel losbreekt en hoor ik het beest tot buiten gehoorsafstand razen en tieren en ook weer zodra ze Rena hoort, maar het schijnt dat ze als ze Rena niet meer hoort (klippetieklop op de straat ;) ) en het eten toch gevonden heeft, eigenlijk heel rustig is en het allemaal wel meevalt...tot ze Rena wel weer hoort dan en het voor mij lijkt of ze de hele tijd tekeer is gegaan -O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:43

Mijn vorige Haflinger kwam me zelfs achterna als ik met de shet weg ging. Stond dat beest weer op straat..... Sprong zo over de omheining. 'Laat me niet achter!!'
Enige oplossing was: Flink stroom op de draag en eten geven.

Ik heb onlangs een brokjes bal. Is dat een idee? Daar is mijn huidige Haf echt wel een dik uur zoet mee in de paddock.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:57

Dat is dan weer het voordeel van Haffen, Fjorden en aanverwante artikelen: vaak is eten nòg iets belangrijker dan het maatje dat weg gaat :P

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 19:49

Toch heeft die van mij geen oog meer voor eten als zijn vriend weg is, paniek dat is het enige wat hij heeft. Aangezien ik ook een Bed and breakfast heb, zitten mijn gasten soms buiten te eten met een tetterend paard in hun oor....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:56

Een of 2 ponys erbij is in mijn ervaring in die gevallen de enige oplossing. Heb nu die van mij met 2en staan hetzelfde probleem, ze ploegen de wei volledig om en meer dan een hapje hooi hoeven ze niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:53

De Fjord zou ook niet eten als die los in de wei blijft staan, als ze kunnen rennen dan maken ze zichzelf helemaal gek := Vandaar dus ook op stal met eten.

Dan is ze eerst wel gek aan het doen maar als ze Rena niet meer hoort lopen dan staat ze toch altijd nog met haar neus bovenop het eten en gaat die prikkel winnen :)

Laat ik d'r in de wei staan dan dan knalt ze door de draden heen en blijft dat lekkere eten natuurlijk niet constant op een meter afstand :P

Vandaar dus dat het niet op een renbare oppervlakte zetten net zo belangrijk is als dat eten ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:59

Helaas heb ik er ook 1 die niet alleen kan zijn. Ik heb met hem afgesproken dat hij dat ook niet meer hoeft. Dus gaat hij mee, of is er gezelschap wat achter blijft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:08

Antheman schreef:
Helaas heb ik er ook 1 die niet alleen kan zijn. Ik heb met hem afgesproken dat hij dat ook niet meer hoeft. Dus gaat hij mee, of is er gezelschap wat achter blijft.

Dat hebben wij ook. Mijn merrie kan niet alleen achterblijven. Dus óf er blijft er nog één achter óf ze gaat mee (wandelend doen we dat sowieso, rijdend gaat ze als handpaard mee naast mijn ruin).

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:20

Paarden erbij zijn in mijn situatie geen optie, handpaard zou af en toe leuk zijn maar ik rijd in een bak iets verderop, dan moet hij mee , onhandig. Ook ga ik met het ene paard wel vaak op wedstrijd en dan kan hij niet mee...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:22

Lolala73 schreef:
Paarden erbij zijn in mijn situatie geen optie, handpaard zou af en toe leuk zijn maar ik rijd in een bak iets verderop, dan moet hij mee , onhandig. Ook ga ik met het ene paard wel vaak op wedstrijd en dan kan hij niet mee...

onhandig, maar wel paardvriendelijk.
Paarden zijn goed voor jou, dus moeten wij ook goed voor ons paard zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:24

en het hinnikend paard eerst weghalen(op stal zetten) en dan pas de andere ipv de andere van het hinnikend paard weghalen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:35

Als wij naar een bak verderop gaan om te rijden, gaat merrie ook mee. Op de vorige locatie in de paddock naast de bak, op een nieuwe locatie mag ze in de bak tussen ons door lopen. Zoekt ze zelf maar een leuk plekje.
Als ik wedstrijden zou rijden en we niet nog een andere pony zouden hebben, zou ik haar ook meenemen naar de wedstrijd. Op Horse Event heeft ze drie dagen 30 minuten in de hoek van de bak gestaan met een vriendin van mij, omdat mijn ruin meedeed in een clinic.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:50

Op stal vastzetten met een hooinet en de tijd dat je wegblijft langzaam opbouwen zou ik doen. Beginnen met 1 minuut alleen en elke dag een minuut erbij. Kost wel tijd...