Scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lagoldy

Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 03:30

Hoi!

Ik verzorg een shetlander merrie.
Ze heeft zomerecxeem. Ik kom er meestal 1 a 2x in de week. En in de vakanties vaker. Ze staat 24/7 buiten en heeft verder geen inloopstal (wel een stal waar ze met noodweer wel is ingaan) ik vroeg me af of het handig is om haar te scheren en wat ik dan nodig ben qua dekens? Ik weet ook niet of het iets helpt tegen zomerexceem imv. Schuurplekken? Ik vind scheren vooral fijn omdat het er mooi uitziet en ze dan minder zweet als ik met dr bezig ben

Maar ik weet niet of het echt nodig is..

wwillemijn

Re: Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:42

Nu niet meer gaan scheren. Ze is al bezig dr zomervacht aan te maken. Als je nu gaat scheren Scheer je die deels af. Dat is niet handig en niet mooi. Meestal Scheer je een paard half oktober en als het nodig is in januari nog een keer. Maar vanaf maart niet meer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:46

wwillemijn schreef:
Nu niet meer gaan scheren. Ze is al bezig dr zomervacht aan te maken. Als je nu gaat scheren Scheer je die deels af. Dat is niet handig en niet mooi. Meestal Scheer je een paard half oktober en als het nodig is in januari nog een keer. Maar vanaf maart niet meer.

Ik scheer mijn IJslanders vandaag nog, is niks meer van te zien straks!

TS, je kunt ook gedeeltelijk scheren, bijvoorbeeld de hals en de boeg. Dan kan ze haar warmte beter kwijt, maar hoef je geen deken op te doen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:58

kan prima holr, zou er een 200 regendeken op doen en zodra de nachten boven de 10 graden blijfen kan hij af :)

met zomer exceem helpt het je niks.
nu al met exceem. dekens gaan werkem helpt Wel! maar dan moet je dus de keus maken tussen scheren of exceem dekens denk ik..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:06

Nee zou ik niet meer doen. Je komt 1 of 2 keer in de week zeg je. Op het moment moet je 2 keer per dag van deken wisselen omdat het s'nachts nog erg koud is en overdag best warm.

Verder gaan ze niet dood van een beetje zweet.

Nee ik vind het persoonlijk sneu om een dier met een deken te zetten die nooit zo lekker zit als zijn eigen vacht alleen omdat dat mooi is.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:10

tja, wij hebben ook een paard met zomereczeem. Die hebben we wel geschoren juist. Hij staat namelijk al in de eczeemdeken en vorig jaar, met wintervacht, bleven al die vervelende kriebelhaartjes IN de deken zitten. Gevolg: kriebel en jeuk.
Naar mijn idee ademt de huid beter zo en kan de eczeemdeken eerder op juist. Gaat tenminste niet broeien nu. Overdag kan hij zelfs een paar uurtjes lekker in zijn blootje. Einde middag doe ik de gevoerde deken dan weer op.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:14

Dit lijkt me een onderwerp om te bespreken met de eigenaar i.p.v. bokt :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:36