Zeer geïrriteerde gepensioeneerde merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Individu

Zeer geïrriteerde gepensioeneerde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 16:52

Omdat ik vandaag echt niet lekker in mijn vel zit na mijn vrijwilligerswerk moet ik even van me afschrijven. Dat zal al helpen. Verder hoop ik op goed advies van jullie.

Ik ben net terug van mijn vrijwilligerswerk op de restaurant-boerderij. En eerlijk gezegd met een rot gevoel.
Om 10:00 kwam ik daar aan en heb ik tot half 1 de dieren verzorgd. Mesten, voeren, water verversen etc.
Toen ik klaar was besloot ik de pony die daar staat nog even te poetsen en met haar te wandelen.

Het is een pony van 20 en ik dacht die vind het vast heerlijk even haar benen te strekken en een rondje over het erf te lopen. Deze best grote pony heeft alles al gezien. Ik ben de 40e vrijwilligster/verzorgster en ik maak totaal geen indruk op haar. Ze laat zich pakken door en poetsen door mij maar laat duidelijk merken dat ze het maar irritant vind. Afijn, een lekker fris rondje zal haar goed doen vermoedde ik.

Na het poetsen en het doen van de hoeven heb ik een halstertouw omgedaan en nam haar mee uit haar verblijf het erf op. De eerste 10 meter gingen prima. Echter toen we aankwamen bij het stuk groen, trok ze me mee het gras op en begon te grazen.

Omdat ze hoefbevangen is en mij verteld is dat ze het gras op hun terrein niet mag eten vanwege het hoge fructaangehalte, probeerde ik haar weer het pad op te leiden.
Hier had ze mooi geen zin in. Ze begon ernstig aan het halster te trekken, met haar hoofd te schudden en over me heen te lopen. Eerst was ik even overrompeld door deze bijdehante actie en deed ik na afstand te nemen een paar seconde niks.

Al goed, punt bleef dat ik haar van het gras moest krijgen. Me beseffend dat die pony niet de baas is en bepaalt wat er gebeurt op deze brutale manier besloot ik haar met vastberadenheid nog een keer het pad op te leiden. Ik pakte het halstertouw wat korter vast. Klikte opgewekt met mijn tong en gebruikte haar naam. Zelfde reactie, alleen nog heftiger.
Dit keer wachtte ik geen paar seconde dus ik gaf een duidelijke 'hee ophouden!'.
Ze ging door met stampen en trekken en over me heen lopen. Maar ik besloot me, ook met in mijn achterhoofd het besef dat ik haar toch van het gras af moest krijgen, niet te laten kennen.
Ik nam het halstertouw nog strakker en zetten mijn heup en schouder voor die van haar zodat ze rondjes om me heen zou lopen bij een ontsnappingspoging inplaats van over me heen.
Ik was zeker van mijn zaak, maar mild.
Echter was zij waar het op neer komt, gewoon sterker. Ze rende weg, met mij nog aan het halstertouw.
Ik raakte even in paniek omdat ik bang was dat ze het terras van het restaurant op zou rennen en gaf een brul waar ze verder totaal niet van wakker lag..
Gelukkig stopte ze vrij snel om weer verder te grazen.
Ik had haar nog steeds beet en vroeg me even af. Hoe ga ik dit oplossen? Ze moet toch terug uiteindelijk.
Gelukkig kwam de eigenaar aanlopen.

Ik zeg vriendelijk: Hallo! Zou je me even willen helpen! Ik ben een stukje met haar gaan lopen maar zij wil liever grazen. Ik wil haar van het gras halen maar ze laat zich niet meenemen door mij.
Geen punt zei hij. Hij pakte het halstertouw en trok haar mee. Dit ging net als bij mij 10 meter goed en toen deed ze bij hem exact hetzelfde. Hoofd omhoog, schudden, tegen hem aan lopen en een sprintje trekken naar het gras. Ik zei: precies dit deed ze net ook.

Dit was een grote best lange man dus het lukte hem uiteindelijk zich niet door haar mee te laten trekken.
Maar terwijl hij dit deed zei hij heel resoluut tegen mij: "Ja, dit vind ze echt niet leuk, nee dit vind ze echt niet leuk..."

Niet leuk? Niet leuk....? Nee, duh! (ik haat het om dit woord te moeten gebruiken maar nu kan ik niet anders). Natuurlijk vind een pony het niet leuk om weg gehaald te worden bij een lekkere sappige, groene zoete weide. Maar volgens mij is het hier toch echt aan ons om het niet leuk te vinden 30 meter over het erf meegesleurd te worden?

Het lukte hem haar terug te zetten in haar verblijf. Maar hij deed niks. Hij raadde me verder nog wel vriendelijk aan haar de volgende keer mee te lokken met muesli.

Waar ik nu mee zit is dat het voor mij zo tegen mijn gevoel in gaat deze pony niet te corrigeren wanneer ze dit gedrag vertoont. En dan zelfs nog te zeggen dat het voor de pony niet leuk is.

Die pony heeft ons beide het erf rond gesleurd en hij vind het niet leuk voor de pony...
Deze pony zal je nooit trappen of bijten, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Verder heeft ze geen respect voor je en doet ze volledig waar ze zelf zin in heeft.

Het is duidelijk dat deze pony als boerderijdier is behandeld, wat ze feitelijk ook is natuurlijk. En niet als paard zoals wij 'paardenmeisjes' dat doen. Een ruiter is als het even kan toch de 'baas'. Heeft de leiding. Bepaalt in grote lijnen, rekeninghoudend met het paard wat er gebeurt.
Maar in dit geval is de pony gewoon echt de baas en wordt er geen aandacht besteed aan de verhoudingen en haar gedrag.

Het gaat zo tegen mijn paardenmeisjes gevoel in deze pony dit gedrag te laten vertonen zonder haar te corrigeren, dat ik me er echt rot over voel. Ik begrijp het gewoon niet. Hoe kan die man denken dat de situatie voor een pony die gewoon maling aan je heeft, over je heen rent en je het erf over sleurt 'niet leuk' is? Echt, What the.... :\

Ik vraag me af hoe ik hier mee om moet gaan. Van een eigen paard of verzorgpaard had ik dit nooit gepikt en ik had echt een plan van aanpak gemaakt om dit gedrag af te leren op een zo'n paardvriendelijk mogelijke manier.

Maar dit is niet mijn pony, of verzorgpony. Ik verzorg haar alleen op de dagen dat ik werk.
Wat zouden jullie doen in mijn geval? Met de pony en met de eigenaar.

Ik kan het nog steeds niet bevatten dat hij zich over het erf laat slepen door de meest eigenwijze merrie waar ik ooit me heb gewerkt, en het dan niet leuk voor haar vind...
Laatst bijgewerkt door Individu op 25-03-17 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zeer geïrriteerde gepensioeneerde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:14

Dus omdat jij dat wil moet die pony die niet van jou is, waar je eigenlijk verder niets mee doet of te maken hebt "haar plek kennen"? Ik denk eerder dat jij je plek moet kennen en het met rust laten.
Sorry, maar ik dacht echt dat dit door een kind geschreven was. :x

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:16

Niet meer met de pony gaan wandelen voor je eigen veiligheid

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:16

MentjesMusic schreef:
. Eerst was ik even overrompeld door deze bijdehante actie en deed ik na afstand te nemen een paar seconde niks.

Hier gaat het al fout. Als ze moeilijk gaat doen laat je haar weer verder eten.

Wat zou ik doen? En flinke mep geven. Maar ik weet niet of dat in jouw geval wel slim is dus ik zou dr voortaan lekker in dr verblijf laten. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:19

Het is niet jouw pony en daarom zou ik er niet mee gaan experimenteren zonder dit vooraf aan de eigenaar gevraagd te hebben.als deze het wel goed zou vinden dat je met de pony gaat wandelen,dan zou ik een zweepje meenemen om haar een tikje op haar achterwerk te geven als ze niet mee wil lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:21

Ik snap niet wat het probleem is.
Pony is 20 en staat met pensioen, de eigenaar heeft het allang geacepteerd en vindt het best.
Alleen omdat jij daar een paar dagen werkt moet ze opeens opgevoed worden?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:26

TerraHowrse schreef:
Hier gaat het al fout. Als ze moeilijk gaat doen laat je haar weer verder eten.

Ik weet het, achteraf gezien kwam ik ook tot de conclusie. Ik was overrompeld een paar seconde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:26

Jij concludeert dus op basis van dat de eigenaar tegen jou zegt: dat vindt ze niet leuk, dat-ie z'n paard niet goed aanpakt, en jij vindt dat dat niet kan en wilt het zelf aanpakken?

Wie zegt dat jou aanname klopt dat de eigenaar te soft is, op basis van wat-ie tegen jou zegt?

En waarom denk je dat je het recht hebt dit zelf op te lossen 'omdat de eigenaar het niet goed doet'?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:27

Belle2000 schreef:
Pony is 20 en staat met pensioen, de eigenaar heeft het allang geacepteerd en vindt het best.

Het probleem is dat je niet met deze pony van punt a naar b kan komen zonder meesleurd en overgelopen te worden. En ze moet helemaal niks. Juist omdat ik niet zomaar iets wil doen vraag ik eerst om advies. Ik leg enkel uit hoe ik me voel over de situatie en niet goed weet wat ik moet doen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:29

MentjesMusic schreef:
Belle2000 schreef:

Het probleem is dat je niet met deze pony van punt a naar b kan komen zonder meesleurd en overgelopen te worden. En ze moet helemaal niks. Juist omdat ik niet zomaar iets wil doen vraag ik eerst om advies. Ik leg enkel uit hoe ik me voel over de situatie en niet goed weet wat ik moet doen.

Maar vragen de eigenaars je om deze pony uit de stal te halen?

Indien niet - gewoon niet meer doen. Indien wel, gewoon zeggen dat je dit niet meer wil doen vanwege haar gedrag
Laatst bijgewerkt door FatCat op 25-03-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:30

Wat je moet doen is aan de eigenaar vragen of híj het een probleem vindt. Zo niet, dan is het ook jouw probleem niet.
Zo ja, dan vraag je of je sámen met hem kunt gaan trainen, zodat je allebei dezelfde aanpak hebt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:32

Ik vind het maar een vreemd verhaal... een hoefbevangen pony mag niet lopen op harde ondergrond en tegen haar zin. Mag geen gras, maar zeker ook geen muslie eten. Alleen arm hooi.

Als ze niet hoefbevangen is maar dat wellicht wel is geweest in het verleden mag ze wel gras maar dan opbouwen van een kwartier naar een paar uurtjes in een paar weken tijd en het liefst op dagen dat het s'ochtends koud is en de zon schijnt in de middag pas het gras op...

Maargoed de pony is niet van jou en kennelijk heb je ook geen kaas gegeten hoe je haar gedrag in goede banen kunt leiden dus ik zou haar laten staan en niet meer mee gaan wandelen.
Als je dat wilt kun je naar een cursus grondwerk gaan kijken daarvan kun je een hoop leren.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:33

Ibbel schreef:
Jij concludeert dus op basis van dat de eigenaar tegen jou zegt: dat vindt ze niet leuk, dat-ie z'n paard niet goed aanpakt, en jij vindt dat dat niet kan en wilt het zelf aanpakken?

Nee niet echt... jij hebt duidelijk niks van mijn verhaal begrepen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:33

Gokje gezien de reactive van de eigenaar, paard is hierin nooit opgevoed en iedereen die er mee heeft gewandeld heeft hier niet iets aan gedaan, dus paard heeft geleerd ik kan rustig gaan eten, wordt toch niet gestoord.

Tja, heel eerlijk niet jouw paard, eigenaar kan het ook niet corrigeren, let it go..

Overigens geef ik je op een briefje dat mijn oude merrie met jou gok ik ook in het gras was geeindigd :+ :D die heeft jaren als manegepony gefungeerd (al was ze van mij) en had was meester in het graseettijd zo lang mogelijk maken. (terwijl ik haar zo weer mee kon nemen)
Heb me daar nooit echt druk om gemaakt, aangezien ik er gewoon mee kon wandelen (met fleecehandschoenen aan flikte ze het mij ook wel eens, die zijn te glad, maar had ik haar wel zo weer mee).

En tja, het gras is natuurlijk ook wel heeeeeel lekker als je paard bent.. snap de verleiding ook wel. :+

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:34

MentjesMusic schreef:
Ibbel schreef:

Om heel eerlijk te zijn vond ik het verhaal moeilijk te begrijpen. Kan ook aan mij liggen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:35

Tja... beestje heeft het daar goed, eigenaar vindt het prima zo en 't peerd is al 20 jaar. Ik denk dat je gewoon de zaak moet loslaten...leven en laten leven. Hier staat ook zo ééntje, 24 jaar, gepensioneerd, mag weinig gras ook wegens hb-verleden. Die trekt en sleurt ook als je haar na een kwartier van de hof wil halen. Ik heb ze al 21 jaar en ik kan je zeggen, ik begrijp het dier volkomen. Weten zij veel dat gras niet goed voor ze is? Ik zou ook gaan trekken en sleuren en uit alle macht proberen om toch nog die sprietjes te pakken te krijgen als paard zijnde :+
Dus mijn advies : let it go. Ga met een ander dier aan de slag als je dit graag wil en laat die pensionado voor wat het is :j

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:36

FatCat schreef:

Indien niet - gewoon niet meer doen. Indien wel, gewoon zeggen dat je dit niet meer wil doen vanwege haar gedrag

Dat is wel een beetje hoe ik me erover voel inderdaad. Van: of we doen wat aan haar gedrag, of ik doe het niet meer omdat het niet veilig voelt.

De eigenaren vonden het voor de pony lekker als ik met haar zou wandelen ja. Maar zo gaat dat niet.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:38

MentjesMusic schreef:
FatCat schreef:

Dat is wel een beetje hoe ik me erover voel inderdaad. Van: of we doen wat aan haar gedrag, of ik doe het niet meer omdat het niet veilig voelt.

De eigenaren vonden het voor de pony lekker als ik met haar zou wandelen ja. Maar zo gaat dat niet.

Idd - je veiligheid komt eerst.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:40

Ik denk dat de eigenaar met zijn "Dit vindt ze echt niet leuk" subtiel wou zeggen: laat die pony nou gewoon met rust. Zelf zou ik het trouwens als verzorgster niet in mijn hoofd halen om andermans dieren uit de wei te halen zonder het expliciet te vragen. Ik zou zeggen: doe daar gewoon je werk, en als je een paard wil (her)opvoeden, zoek je daarvoor beter een ander plekje waar de eigenaars daar wel om vragen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:40

Sjolvir schreef:
Gokje gezien de reactive van de eigenaar, paard is hierin nooit opgevoed en iedereen die er mee heeft gewandeld heeft hier niet iets aan gedaan, dus paard heeft geleerd ik kan rustig gaan eten, wordt toch niet gestoord.

Tja, heel eerlijk niet jouw paard, eigenaar kan het ook niet corrigeren, let it go..

Overigens geef ik je op een briefje dat mijn oude merrie met jou gok ik ook in het gras was geeindigd :+ :D die heeft jaren als manegepony gefungeerd (al was ze van mij) en had was meester in het graseettijd zo lang mogelijk maken. (terwijl ik haar zo weer mee kon nemen)
Heb me daar nooit echt druk om gemaakt, aangezien ik er gewoon mee kon wandelen (met fleecehandschoenen aan flikte ze het mij ook wel eens, die zijn te glad, maar had ik haar wel zo weer mee).

En tja, het gras is natuurlijk ook wel heeeeeel lekker als je paard bent.. snap de verleiding ook wel. :+

Ik besef me inderdaad dat het mijn paard niet is. Als de eigenaar het prima vind zo laat ik het zo. Ik ga niet zijn merrie 'opvoeden' als hij dat niet ziet zitten.

Maar het zou zo lekker voor die merrie zijn als ik inderdaad die rondjes met haar kon lopen. Op deze manier lukt dat niet. Dat vind ik jammer.

Ik ben gewoon een beetje verbaasd. Ik ben opgegroeid op maneges, en daar gaat men anders met paarden om dan op een boerderij denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:41

Hahaa, de opmerking van Sjolvir in mijn achterhoofd.
Als een paard zin heeft in eten dat gaat het ook eten
Alleen iemand die het beest snapt en de signalen herkent laat zich niet zo makkelijk in het ootje nemen.
Mijn verzorgkroel wil niet op de spuitplaats als de eigenaar haar wil wassen.
Bij mij? :+ ach. ^)
Denk dat je beter je energie in wat anders kan stoppen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:41

hwn schreef:
Ik denk dat de eigenaar met zijn "Dit vindt ze echt niet leuk" subtiel wou zeggen: laat die pony nou gewoon met rust. Zelf zou ik het trouwens als verzorgster niet in mijn hoofd halen om andermans dieren uit de wei te halen zonder het expliciet te vragen. Ik zou zeggen: doe daar gewoon je werk, en als je een paard wil (her)opvoeden, zoek je daarvoor beter een ander plekje waar de eigenaars daar wel om vragen.

Ze vroegen of ik met haar wilde wandelen op het erf en later in de polder. Ik heb me niks in mij hoofd gehaald hoor ;)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:44

Ik ben echt Gobsmacked om de reacties hier...
Ik vraag enkel om advies omdat ik me rot voel, verbaasd ben en graag advies wil over wat te doen. Gelukkig zijn er ook bokkers die normaal en serieus reageren. Ik heb ook wat aan deze reacties. Het is inderdaad een oud paard, en niet mijn paard dus het is niet mijn taak om haar een heropvoeding te geven. Ik vind het alleen jammer. Ze vroegen of ik met haar wilde wandelen toen ik daar begon met vrijwilligerswerk. Vandaag voor het eerst gedaan en dat lukte totaal niet. Ik wil die merrie best wat beweging geven, lijkt me fijn voor haar, maar dat gaat niet zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:45

MentjesMusic schreef:
Ibbel schreef:

Oh? Als dit je manier van communiceren is, dan was je bij mij héél snel weg als verzorger. Zeker als ik op internet zou lezen wat je van me vindt...

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:46

Wat vind ik dan van hem?

Ik ben alleen heel erg verbaasd.