Motor headset als instructieset?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra__

Motor headset als instructieset?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 14:50

Dag beste medebokkers!
Ik hoop dat het prutsmuts goed staat anders hoor ik het wel.
Ik ben kortweg benieuwd of hier bokkers zijn met een motor headset als instructieset. Hoe bevalt het?
Wij vinden het op wedstrijd prettig om op wedstrijd nog wat kleine aanwijzingen te kunnen delen zonder de hele bak of het hele veld over te schreeuwen. Nu is €200 een beetje veel van het goede hiervoor. Maar ik kan voor een schappelijke prijs aan motor headsetjes komen en was dus benieuwd of dit wat is ! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:46

Ik verplaats dit topic naar Ruiter aangezien Ervaringen en Diensten bedoeld is voor het zoeken naar paardgerelateerde diensten en bedrijven.

hesterve

Re: Motor headset als instructieset?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:47

Wij gebruiken hier onze mobiel voor met oortjes en dan via whatsApp bellen. Heb eerder ook zo n motor setje gebruikt maar dit is net zo fijn dan wel niet fijner maar die is vergaan toen ik een tijd de set niet gebruikte en de batterijen erin had laten zitten. Bellen via whatsApp is ook heel goedkoop ( de batterijen voor de motorset zijn duurder)

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:11

Op dx.com kan je echt goede deals vinden van motor headsetjes, top prijs/kwaliteit verhouding.

Je zou zelf even moeten kijken welke bij je wensen past en check de reviews zowel op de site als via google ze zijn niet allemaal top.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:25

Ik heb afgelopen jaar wel een keer een motor instructie setje gebruikt tijdens een (carnaval) kür op muziek en dat ging echt perfect!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:15

Als het om motoren gaat en alles eromheen heb ik daar wel aardig wat ervaring mee opgedaan in de loop van de jaren ;)

Ik heb zelf ook zo'n set op mijn motorhelm, ideaal voor muziek maar vooral navigatie en overleg met reisgenoot. Dus zo groot is de stap dan niet om deze te gebruiken tijdens het paardrijden.

Er zijn een paar kleine probleempjes die wel op te lossen zijn:
- werkt met een microfoon die vlak voor de mond gehouden moet worden. Deze zit normaal in de helm, bij veel hippische instructiesets kan de zender verder van de mond, hangt b.v. gewoon om de hals van de instructeur/trice.
- motorset werkt met luidsprekers die in de helm gemonteerd worden. Je moet dus een set hebben waar je een oortje in kunt pluggen (vaak eigen aansluiting ipv 3,5mm jack plug)

Technisch gezien zijn er twee systemen:
- meest gebruikt en goedkoopste is een set die via bluetooth werkt. Wat ik merk is dat mijn bt set in het open veld prima werkt, goede kwaliteit en goed bereik. Rijden we tussen bomen of gebouwen dan gaat de kwaliteit van het geluid bij rijder naar rijder communicatie behoorlijk achteruit. Ben dus wel benieuwd hoe dit zou werken in een binnenbak.
- andere techniek is als bij een portofoon met een ptt (push to talk) knop. Bereik is groter (maar dat is bij bt al geen probleem), hoe de gevoeligheid voor bomen/gebouwen zit weet ik niet.

Ik ben dus ook erg benieuwd naar praktijkervaringen.
Alexandra__ schreef:
Maar ik kan voor een schappelijke prijs aan motor headsetjes komen en was dus benieuwd of dit wat is ! :)

Welke heb je op het oog?

Pascalle90 schreef:
Ik heb afgelopen jaar wel een keer een motor instructie setje gebruikt tijdens een (carnaval) kür op muziek en dat ging echt perfect!

Welke set gebruikten jullie en was dat binnen of buiten? Je noemt het al instructieset, kwam dat van een rijschoolhouder of was dat een communicatiesetje voor motorrijders onderling?

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 22:31

Bedankt voor je reactie rex_rolfo!

Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/aaee2Yju

Of als het kan deze:
http://s.aliexpress.com/yEFvEzaE

Mijn moeder wil geen ptt systeem dus we zitten vast aan een bluetooth systeem. Ik weet zo niet waar de whis setjes mee verbonden zijn? Ik dacht dat dit ook Bluetooth was. Dan zou het geen probleem moeten zijn. Mijn instructrice heeft die ook en doen hetboveral altijd prima, :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:36

Let op met als je bij Aliexpress besteld dat je boven de 22,- met invoerkosten te maken kunt krijgen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:43

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:59

Alexandra__ schreef:
Bedankt voor je reactie rex_rolfo! 

Look what I found on AliExpresshttp://s.aliexpress.com/aaee2Yju

Of als het kan deze:
http://s.aliexpress.com/yEFvEzaE

Mijn moeder wil geen ptt systeem dus we zitten vast aan een bluetooth systeem. Ik weet zo niet waar de whis setjes mee verbonden zijn? Ik dacht dat dit ook Bluetooth was.

1e set heeft een lastige stekker, hoe doe je dat met geluid?

2de set is bedraad, bedoelt voor communicatie tussen rijder en duo. Gaat ma achterop? Zal knollie gezellig vinden :+

Weet niet precies waar whis mee werkt. Dacht zo niet dat het bt is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:27

Rex_Rolfo schreef:
Weet niet precies waar whis mee werkt. Dacht zo niet dat het bt is.

Even wat proberen op te zoeken. In eerste instantie vond ik "werkt op de vergunningsvrije frequentie". Nu zijn er heel veel frequenties, waaronder zichtbaar licht. Voor het gemak noem de frequenties waarop bluetooth, wifi en deze instructiesets werken maar even radiogolven ;)

Bluetooth werkt op 2,4 GHz (bron)
equiteacher PRO werkt op de vergunningsvrije band (400 mHz)
Equicoach • Frequentie: 860-870MHz
Whis kon ik zo niet vinden.

Het zijn dus wel radiogolven, maar andere frequentie dan bluetooth en de techniek erachter zal ook wel flink verschillen.

Maar als dus iemand ervaring heeft met het gebruiken van bt motorcommunicatie bij het paardrijden zou ik het heel leuk vinden om daar over te horen :)

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:51

Ik was er al bang voor dat die 2e niks zou worden :') kon ook niet anders met de prijs.

Die eerste raad je dus ook niet aan RexRolfo? Wat voor stekker zit daar dan aan?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:30

Alexandra__ schreef:
Die eerste raad je dus ook niet aan RexRolfo? Wat voor stekker zit daar dan aan?

Ik zie op de 4e foto een platte stekker. Ik ken zo geen oordopjes die een platte stekker gebruiken, iemand toevallig wel? Wat natuurlijk wel kan is de luidsprekertjes eraf knippen en de kabeltjes van oordopjes op deze draadjes solderen.

Groot verschil tussen motorhelm en paardrijhelm is dat die eerste over je oren valt en de tweede niet. Zou het ook een stuk lastiger maken om je omgeving te horen of je instructie-zonder-headset. Met een motorhelm op je kop (en bij integraalhelm ook nog voor je mond) is het een stuk lastiger om iemand te verstaan. Krijg je de situatie dat je voor even overleg met je reisgenoot maar de helm op houdt, via de headset praat een stuk makkelijker :)