2 paarden op 2 paards trailer zonder tussenrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

2 paarden op 2 paards trailer zonder tussenrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:17

Mijn merrie is de laatste tijd in paniek als ze alleen op onze 2 paardstrailer staat. Ze gaat tegenhangen en krabbelt enorm met haar voorbenen, alsof ze bang is om te vallen. Dit is iets van de laatste paar weken, daarvoor heeft ze er prima op gestaan. Kan me geen "incident" herinneren waardoor ze nu ineens van slag is dus sta voor een raadsel.

Uiteraard kan ik voor haar twee nieuwe stangen bestellen, rek eruit en voila madam heeft weer voldoende ruimte (en dan gaat het goed weet ik, als ze iets schuin kan staan is er niks aan de hand, gisteravond in 1 paards van vriendin overgeladen en het is weer OK). Dat wil ik uiteraard voor haar doen, ook al kost het me dan wat ombouwtijd telkens. Maar laat ik de trailer nu gekocht hebben, zodat ik er samen met mijn dochter en de pony op uit kan? .... :D

Ik ga na een paniekreactie gisteravond vanavond eerst weer proberen of ze nog wel wil mét pony ernaast (contragewicht, meer stabiliteit trailer denk ik dan?), maar als dat nu dezelfde paniek oplevert ..... kun je twee paarden (paard/D-pony) in dit geval) op een 2 paards zetten zonder het rek ertussen?
Snap het risico, elkaar op de benen trappen, maar voor gewoon trappen ben ik niet bang, want ze staan bij elkaar in een loopstal en zijn altijd in elkaars nabijheid.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Laatst bijgewerkt door Tessabo op 16-03-17 15:45, in het totaal 3 keer bewerkt

nesretepc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:27

Ik zou er wel een tussenrek in laten voor de extra steun en voor en achter een stang. Misschien korte stukjes met haar rijden en verschrikkelijk lekker hooi in een hooiinet laten eten (luzerne/kruidenhooi) en zo gaan oefenen. Ook plaats ik een paard altijd aan de linkerkant als ik alleen met 1 paard weg ga.

_Anneruth

Re: 2 paarden op 2 paards trailer zonder tussenrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:32

Als ze elkaar kennen, kan het wel zonder tussenschot. Enters en jaarlingen worden ook wel vervoerd zonder, toevallig gister nog met iemand over gesproken. En ook nog zonder lange stang erachter. Gevoelsmatig zou ik dat wel prettig vinden. Ze zijn niet duur en zo gekocht bij de trailerboer, misschien kan je er eerst wel eentje lenen / huren.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:33

Ik zou geen 2 paarden vervoeren zonder tussenrek. Buitenom het gevaar dat ze op elkaars benen stappen, is er ook nog val gevaar. Mocht je merrie bijvoorbeeld uit balans raken en omvallen, brengt ze de pony ook uit balans en heb je straks 2 gevallen paarden, op elkaar.
Zie dat nog maar eens uit de trailer te krijgen, brr...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:36

Nee dat zou ik ook nooit durven.
Inderdaad de kans op verwondingen.
Ook dat het angstige paard de ander helemaal in de verdrukking kan duwen. Met wat pech heeft die dan daarna ook nog angst.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:41

helemaal geen ervaring mee of kennis van.

maar mijn idee is dat het wel zou moeten kunnen toch?
koeien /schapen/varkens doen ze ook vaak samen. Op stage hebben we ook wel meerdere paarden op een vrachtwagen gehad zonder tussenschot. (wel een beetje ervaring dus haha).

tuurlijk zijn er risico's van op de benen staan, trappen of omvallen.. maar de paarden kennen elkaar en er kan anders ook wat gebeuren.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:49

nesretepc schreef:
Ik zou er wel een tussenrek in laten voor de extra steun en voor en achter een stang. Misschien korte stukjes met haar rijden en verschrikkelijk lekker hooi in een hooiinet laten eten (luzerne/kruidenhooi) en zo gaan oefenen. Ook plaats ik een paard altijd aan de linkerkant als ik alleen met 1 paard weg ga.

Mijn tussenrek zit aan de voorkant in de bodem geborgd met een pinnetje aan de stang, maar aan de achterkant kan ze het rek omhoog wippen als ze wil en dat doet ze ook als ze zo staat te bewegen. Rek komt dan achter uit de bodem,verschuift iets naar rechts, zit nog wel tussen de twee achterstangen dus veel verder kan het niet, maar kan me voorstellen dat dit voor haar dan onstabiel aanvoelt en niet bijdraagt aan haar zekerheidsgevoel/balans. Volgens mij zijn alle rekken in 2paards trailers aan de achterkant zo?

Oefenen, tja, paard staat al een jaar op deze trailer dus die is - excuus, wás - wel geoefend zou je denken. Maar nu dus niet meer. Vind het zelf ook eng om te rijden als ze zo tekeer gaat, hele trailer beweegt dan achter de auto. Ze staat trouwens sowieso altijd links inderdaad.

Eten taalt ze niet naar als ze op de trailer staat, nooit gedaan, tenzij het langer dan een half uur/uur duurt.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:51

SayaJones schreef:
Ik zou geen 2 paarden vervoeren zonder tussenrek. Buitenom het gevaar dat ze op elkaars benen stappen, is er ook nog val gevaar. Mocht je merrie bijvoorbeeld uit balans raken en omvallen, brengt ze de pony ook uit balans en heb je straks 2 gevallen paarden, op elkaar.
Zie dat nog maar eens uit de trailer te krijgen, brr...

Daar heb je wel een punt ja ....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:52

Wij hebben vanwege dezelfde redenen een tijd 2 paarden in de tweepaardstrailer vervoerd met een stang tussen de paarden in.
Mijn vader had zelf een lange stang gemaakt die met een klik-pin systeem centraal in de voorste en in de achterste buis kon.
Daardoor stonden de paarden wel dicht tegen elkaar, konden elkaars lijf voelen en de benen wat wijd zetten als dat nodig is, maar kunnen ze elkaar niet verdrukken.
Uiteraard gaat dit gepaard met een hoger risico dat de paarden elkaar op de onderbenen stappen, maar op deze manier konden we wel gewoon op pad met 2 paarden, wat met een schot er tussen niet kon vanwege paniek bij één van de twee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:54

Ik heb op mijn vorige 2 trailers pony's lang zonder schot vervoerd.
Ene trailer had geen schot (was een oude vee-trailer).
Ander had een schot maar die bleef niet staan zonder voor stang en kon de voorstang er niet onderste boven in doen zodat hij los kon in geval van pony's die over de stang springen. En aangezien ik er wel eentje had die dat regelmatig deed had ik het schot er uit en dan kon de voorstang (1 lange stang) wel onderste boven zodat hij los gemaakt kon worden.

Nieuwe trailer heeft wel 2 losse stangen voor, dus kan er 1 onderste boven en 1 gewoon doen voorals mijn stuntman weer bezig is (kort vast binden, met of zonder vriendje enz enz enz helpen allemaal niet, bij veel onrust stang er helemaal uit en aan 2 touwen vast, anders gewoon en stang onderste boven).
Dus nu wel weer het schot er in. Alleen als ik met 3 pony's op pad moet gaat het schot er uit en de lange stangen die ik heb er in, dan passen er 3 naast elkaar in, gaat ook probleemloos.

Ondanks mijn stuntman verder nooit blessures gehad (alleen van de stuntman zelf, maar dat kwam dan omdat hij op z'n kop in de trailer lag).

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:54

Joltsje schreef:
helemaal geen ervaring mee of kennis van.

maar mijn idee is dat het wel zou moeten kunnen toch?
koeien /schapen/varkens doen ze ook vaak samen. Op stage hebben we ook wel meerdere paarden op een vrachtwagen gehad zonder tussenschot. (wel een beetje ervaring dus haha).

tuurlijk zijn er risico's van op de benen staan, trappen of omvallen.. maar de paarden kennen elkaar en er kan anders ook wat gebeuren.

Dat idee had ik dus ook inderdaad ... Als ze maar rustig (kunnen) staan en als dat rek eruit is (wel jammer van mijn hele ombouwactie trouwens :+ ) dan kan ik de trailer weer gebruiken waar ik hem voor gekocht heb ... :D

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:57

Nickeltje schreef:
Wij hebben vanwege dezelfde redenen een tijd 2 paarden in de tweepaardstrailer vervoerd met een stang tussen de paarden in.
Mijn vader had zelf een lange stang gemaakt die met een klik-pin systeem centraal in de voorste en in de achterste buis kon.
Daardoor stonden de paarden wel dicht tegen elkaar, konden elkaars lijf voelen en de benen wat wijd zetten als dat nodig is, maar kunnen ze elkaar niet verdrukken.
Uiteraard gaat dit gepaard met een hoger risico dat de paarden elkaar op de onderbenen stappen, maar op deze manier konden we wel gewoon op pad met 2 paarden, wat met een schot er tussen niet kon vanwege paniek bij één van de twee.

Maar gevoelsmatig is dat voor het paard hetzelfde als dat rek denk ik dan? Ik zat namelijk ook te denken om het plastic dat er tussen hangt er tussenweg te halen, met als bedoeling meer voetruimte te creëren. Had dus gisteravond het zeil opgebonden met een touw, maar niet rijdend geprobeerd of dat verschil uitmaakte (we hadden al besloten de paarden om te ruilen, zodat ze weer rustig zou worden). Maar misschien had het toch gewerkt als ik was gaan rijden, gezien jouw ervaring ... misschien toch nog maar eens proberen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:58

Kun je hem nu niet even ombouwen en hem in alle ruimte alleen vervoeren?
Kijken of de rust weer wat terug komt.
En dan weer eens samen met tussenschot proberen.
Als dat lange tijd goed heeft gegaan zou het misschien ook wel weer kunnen als het vertrouwen is terug gewonnen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:58

Meer voetruimte kan inderdaad al voldoende verschil zijn. Onze trailer had een solide houten schot, niet met zeil onderaan maar hout tot op de bodem dus wij zijn daarom voor deze optie gegaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:59

Heb je een camera in de trailer?

Het hoeft namelijk geen incident te zijn, het kan wel heel iets anders zijn.

Mijn paard ging altijd lastig op de trailer, iemand erbij en het was klaar. Op een gegeven moment werd hij weer wat lastiger, gelukkig hebben wij een camera in de trailer en zagen we in de auto dat hij veel te kort vast stond om zelfstandig zijn evenwicht te bewaren. We hebben hem losgemaakt van de ketting en zetten hem nu gewoon lang vast aan het touw. En meteen liep hij weer makkelijker de trailer in.

Ik zou ze never nooit los naast elkaar zetten :n

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:05

Wij hebben een 1 1/2 paardstrailer waar onze 2 Ijslanders zonder tussenschot in staan. Nooit geen problemen mee gehad, ze hebben steun aan elkaar. Uiteraard zal ik nooit 2 vreemde paarden op deze manier vervoeren maar die van ons staan dag en nacht samen dus ook samen op de trailer.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:06

Dennis schreef:
Ik heb op mijn vorige 2 trailers pony's lang zonder schot vervoerd.
Ene trailer had geen schot (was een oude vee-trailer).
Ander had een schot maar die bleef niet staan zonder voor stang en kon de voorstang er niet onderste boven in doen zodat hij los kon in geval van pony's die over de stang springen. En aangezien ik er wel eentje had die dat regelmatig deed had ik het schot er uit en dan kon de voorstang (1 lange stang) wel onderste boven zodat hij los gemaakt kon worden.

Nieuwe trailer heeft wel 2 losse stangen voor, dus kan er 1 onderste boven en 1 gewoon doen voorals mijn stuntman weer bezig is (kort vast binden, met of zonder vriendje enz enz enz helpen allemaal niet, bij veel onrust stang er helemaal uit en aan 2 touwen vast, anders gewoon en stang onderste boven).
Dus nu wel weer het schot er in. Alleen als ik met 3 pony's op pad moet gaat het schot er uit en de lange stangen die ik heb er in, dan passen er 3 naast elkaar in, gaat ook probleemloos.

Ondanks mijn stuntman verder nooit blessures gehad (alleen van de stuntman zelf, maar dat kwam dan omdat hij op z'n kop in de trailer lag).

Dus jij hebt er zelfs 3 samen in een 2paards (?) trailer gehad? Kleinere ponies neem ik dan aan, maar als dat zonder problemen gaat/ging dan geeft dat toch moed :)

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:08

bruintje123 schreef:
Kun je hem nu niet even ombouwen en hem in alle ruimte alleen vervoeren?
Kijken of de rust weer wat terug komt.
En dan weer eens samen met tussenschot proberen.
Als dat lange tijd goed heeft gegaan zou het misschien ook wel weer kunnen als het vertrouwen is terug gewonnen.

Ja zo denk ik in principe ook. Alleen: als ze alle ruimte weer gewend is in haar eentje, stapt ze er dan nog wel op als ik het rek er weer tussen zet ... daar ben ik een beetje "bang" voor ...

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:09

vilheide schreef:
Wij hebben een 1 1/2 paardstrailer waar onze 2 Ijslanders zonder tussenschot in staan. Nooit geen problemen mee gehad, ze hebben steun aan elkaar. Uiteraard zal ik nooit 2 vreemde paarden op deze manier vervoeren maar die van ons staan dag en nacht samen dus ook samen op de trailer.

Ook hieruit put ik moed, bedankt! Misschien kan ik toch de moed opbrengen om dit "gewoon" een keer te proberen. :o

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:11

Janine1990 schreef:
Heb je een camera in de trailer?

Het hoeft namelijk geen incident te zijn, het kan wel heel iets anders zijn.

Mijn paard ging altijd lastig op de trailer, iemand erbij en het was klaar. Op een gegeven moment werd hij weer wat lastiger, gelukkig hebben wij een camera in de trailer en zagen we in de auto dat hij veel te kort vast stond om zelfstandig zijn evenwicht te bewaren. We hebben hem losgemaakt van de ketting en zetten hem nu gewoon lang vast aan het touw. En meteen liep hij weer makkelijker de trailer in.

Ik zou ze never nooit los naast elkaar zetten :n

Ik heb zowel paard als pony nooit vastgezet in de trailer. Na de eerste keer rijden had ik al in de gaten dat mijn paard dit niet fijn vond. Dus ze staan beide nooit vast. Maar als ik het rek eruit zou halen gaat er uiteraard wel een touwtje of misschien wel ketting aan. Moet er niet aan denken, dat de pony het in zn hoofd haalt om zich om te draaien bijvoorbeeld .... Niet dat hij daar de ruimte voor heeft dan, ze zijn beide nogal "aan de maat" maar het idee kan zich toch manifesteren zonder rek misschien :D

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:15

Wij doen dit ook. In 2 paardstrailer moeder en dochter (bwp) vervoeren met een grote stang vooraan en een grote stang achteraan. Nog nooit problemen gehad!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:16

Tessabo schreef:
Ik heb zowel paard als pony nooit vastgezet in de trailer. Na de eerste keer rijden had ik al in de gaten dat mijn paard dit niet fijn vond. Dus ze staan beide nooit vast. Maar als ik het rek eruit zou halen gaat er uiteraard wel een touwtje of misschien wel ketting aan. Moet er niet aan denken, dat de pony het in zn hoofd haalt om zich om te draaien bijvoorbeeld ....

In een tweepaards trailer kunnen ze zich ook prima omdraaien hoor. Die beesten kunnen wat! Dus daar zal ik niet al te blind op vertrouwen.

Maar heb je een camera in de trailer? Misschien gebeurt er wel gewoon iets tijdens de rit...

Dieren kunnen prima met elkaar in de wei en op stal... Maar in de trailer staan ze wel mooi samen op een heel klein stukje. Dan is het wel eens anders. Wij hebben twee grote ruinen samen op de trailer staan, die altijd goed met elkaar kunnen en geen vlieg kwaad doen. Maar ze zat zijn van elkaar zie je dat echt wel op de camera hoor. En omdat die van mij wat langer vast staat, kan hij ook beter plagen.
Gelukkig gaat het niet veel verder dan naar elkaar happen want echt bij elkaar komen ze dan niet.
Vervolgens op plaats van bestemming kan de een weer niet zonder de ander. Dus hecht je niet te veel aan wat jij ziet in de wei of op stal. Tenzij je stal ook krap 4m2 is en ze er samen in staan...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:18

Maar denk er wel aan dat de meeste ervaringen hier zijn gebasseerd op pony's die rustig en relaxed in de trailer staan.
Jouw paard raakt in paniek op de trailer geef je zelf aan, hou hier rekening mee als je dit wilt proberen :)

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:26

Janine1990 schreef:
Tessabo schreef:
Ik heb zowel paard als pony nooit vastgezet in de trailer. Na de eerste keer rijden had ik al in de gaten dat mijn paard dit niet fijn vond. Dus ze staan beide nooit vast. Maar als ik het rek eruit zou halen gaat er uiteraard wel een touwtje of misschien wel ketting aan. Moet er niet aan denken, dat de pony het in zn hoofd haalt om zich om te draaien bijvoorbeeld ....

In een tweepaards trailer kunnen ze zich ook prima omdraaien hoor. Die beesten kunnen wat! Dus daar zal ik niet al te blind op vertrouwen.

Maar heb je een camera in de trailer? Misschien gebeurt er wel gewoon iets tijdens de rit...

Dieren kunnen prima met elkaar in de wei en op stal... Maar in de trailer staan ze wel mooi samen op een heel klein stukje. Dan is het wel eens anders. Wij hebben twee grote ruinen samen op de trailer staan, die altijd goed met elkaar kunnen en geen vlieg kwaad doen. Maar ze zat zijn van elkaar zie je dat echt wel op de camera hoor. En omdat die van mij wat langer vast staat, kan hij ook beter plagen.
Gelukkig gaat het niet veel verder dan naar elkaar happen want echt bij elkaar komen ze dan niet.
Vervolgens op plaats van bestemming kan de een weer niet zonder de ander. Dus hecht je niet te veel aan wat jij ziet in de wei of op stal. Tenzij je stal ook krap 4m2 is en ze er samen in staan...

Dat bedoel ik ook, van dat omdraaien, dan ga ik ze dus wel aan het halster vastzetten, want daar vertrouw ik inderdaad niet op.

Nee, stal is wat groter, met paddock :D

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 16:29

Laibadji schreef:
Wij doen dit ook. In 2 paardstrailer moeder en dochter (bwp) vervoeren met een grote stang vooraan en een grote stang achteraan. Nog nooit problemen gehad!

OK, nog eentje met een goede ervaring hiermee. Maar wat ik dan net bedenk: hoe laad je ze dan uit? Grote stang erachter weghalen en er is geen weerstand meer ... dus willen ze er beide misschien wel tegelijk uit. Gelukkig moet ik zowel paard als pony bijna de trailer uit drukken dus dat zal wel meevallen en je bent natuurlijk ook met z'n 2-en dus eentje kan voorin bij de paarden blijven staan als de klep los gaat ... maar hoe doen jullie het?
Laatst bijgewerkt door Tessabo op 16-03-17 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt