Bokken bij betreden van de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maru123

Bokken bij betreden van de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 13:14

Dag Bokt, ik heb een bokkende pony :D
Ik heb 2D ponys en een mini. Ze zien me telkens van ver al aankomen en staan aan de poort op me te wachten. 1 van de 2 grote (tis een speciaal geval, ook een gevoelig karakter) gooit de laatste tijd echt erg zijn kont achteruit. Als ik binnenkom begroet ik hen wel, maar heb als ik verder door ga liever dat ze niet te kort op me zitten. Als ik hem wil wegsturen draait hij zich razendsnel om en bokt hij geweldig hard, zo erg dat ik nu echt bang begin te krijgen... ik neem nu maar een lange zweep mee om ze uit mn buurt te houden, ik heb echt bang dat hij me raakt, ook omdat ik daar aan de inkom niet zo meteen kan wegspringen als ik de poort binnen ben. Wat zou ik hieraan kunnen doen? ik vertrouw hem zo alsmaar minder, en misschien voelt hij dit ook een beetje aan... Misschien is het ook door het goede weer ofzo? Ze staan nu nog op een kleinere paddock, zou het frustratie kunnen zijn? Hij is altijd wel een bokker geweest, als iets hem niet aanstaat bvb, maar in mijn richting heb ik het liever niet >;) iemand tips voor mij?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:18

maru123 schreef:
Dag Bokt, ik heb een bokkende pony :D
Ik heb 2D ponys en een mini. Ze zien me telkens van ver al aankomen en staan aan de poort op me te wachten. 1 van de 2 grote (tis een speciaal geval, ook een gevoelig karakter) gooit de laatste tijd echt erg zijn kont achteruit. Als ik binnenkom begroet ik hen wel, maar heb als ik verder door ga liever dat ze niet te kort op me zitten. Als ik hem wil wegsturen draait hij zich razendsnel om en bokt hij geweldig hard, zo erg dat ik nu echt bang begin te krijgen... ik neem nu maar een lange zweep mee om ze uit mn buurt te houden, ik heb echt bang dat hij me raakt, ook omdat ik daar aan de inkom niet zo meteen kan wegspringen als ik de poort binnen ben. Wat zou ik hieraan kunnen doen? ik vertrouw hem zo alsmaar minder, en misschien voelt hij dit ook een beetje aan... Misschien is het ook door het goede weer ofzo? Ze staan nu nog op een kleinere paddock, zou het frustratie kunnen zijn? Hij is altijd wel een bokker geweest, als iets hem niet aanstaat bvb, maar in mijn richting heb ik het liever niet >;) iemand tips voor mij?

Hoe klein is die paddock?
Wat is de leeftijd?
Wordt er verder nog iets mee gedaan zodat de energie weg kan?
Hoe is hij verder in omgang, daarbij bedoel ik het naar de paddock brengen, op de poetsplaats enz.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:18

Wat dacht je van een longeerzweep en m een rotklap verkopen? -O-
Gevaarlijk dit!

maru123

Re: Bokken bij betreden van de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 13:24

Paddock is +- 20*40, ze staan hier nog maar net om het gras weer wat te laten groeien, maar de paddock is wel erg modderig, hij is 7jr, wordt niet mee gewerkt. Helaas is de ondergrond hier zoooo slecht op de moment dat ik niet veel met hem kan doen. zodra het perceel er weer beter bij ligt doe ik wat grondwerk. Als ik hem aan het halster meeneem is hij meestal normaal, ook voor te poetsen blijft hij eigenlijk wel rustig van genieten. Naar de mini toe kan hij erg gemeen uit de hoek komen, vooral als er volk op de weide is, dit lijkt echt jaloezie.
Ja moonfish ik heb er ook al aan gedacht om hem eens goed te raken maar ben bang dat dit averechts gaat werken, ik wil ook niet dat hij mijn aanwezigheid met iets negatiefs associeert, maar weet eerlijk gezegd ook niet meer wat wel te doen...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:27

Hij zal jouw goed geplaatste mep zien als een teken dat hij z'n klep moet houden en zich moet gedragen. Is dus niet negatief, jij laat zien dat je de baas bent. Gek doen mag als je alleen bent, die ene paar uurtjes dat jij er bent gedraagt hij zich maar.

Ik zou hem echt een oplawaai van hier tot ginder geven.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:30

maru123 schreef:
Paddock is +- 20*40, ze staan hier nog maar net om het gras weer wat te laten groeien, maar de paddock is wel erg modderig, hij is 7jr, wordt niet mee gewerkt. Helaas is de ondergrond hier zoooo slecht op de moment dat ik niet veel met hem kan doen. zodra het perceel er weer beter bij ligt doe ik wat grondwerk. Als ik hem aan het halster meeneem is hij meestal normaal, ook voor te poetsen blijft hij eigenlijk wel rustig van genieten. Naar de mini toe kan hij erg gemeen uit de hoek komen, vooral als er volk op de weide is, dit lijkt echt jaloezie.
Ja moonfish ik heb er ook al aan gedacht om hem eens goed te raken maar ben bang dat dit averechts gaat werken, ik wil ook niet dat hij mijn aanwezigheid met iets negatiefs associeert, maar weet eerlijk gezegd ook niet meer wat wel te doen...

Misschien kan je hem werk geven? (rijden, longeren, lange lijnen etc.) en wat krijgt hij aan krachtvoer?

maru123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 13:34

ok ik twijfel nog... dan komt het nog op timing af... doe ik dit voor hij bokt, als ik denk dat hij gààt bokken, op het moment dat zijn poten in de lucht zitten of net als hij gebokt heeft?
ik wil hem wel graag werk geven maar momenteel ist hier echt dikke miserie... Er zit beterschap te komen omdat we met een aankoop bezig zijn en dan fatsoenlijk kunnen aanleggen, maar nu is het nog een beetje behelpen. Ik kan de 2 anderen ook moeilijk afzonderen op dit moment. En hem alleen op de weg meenemen als die 2 anderen staan herrie te maken zie ik nu nog niet zo zitten. Ze krijgen bij mij absoluut geen krachtvoer, enkel hooi en beetje stro en in de zomer gras.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:37

maru123 schreef:
ok ik twijfel nog... dan komt het nog op timing af... doe ik dit voor hij bokt, als ik denk dat hij gààt bokken, op het moment dat zijn poten in de lucht zitten of net als hij gebokt heeft?
ik wil hem wel graag werk geven maar momenteel ist hier echt dikke miserie... Er zit beterschap te komen omdat we met een aankoop bezig zijn en dan fatsoenlijk kunnen aanleggen, maar nu is het nog een beetje behelpen. Ik kan de 2 anderen ook moeilijk afzonderen op dit moment. En hem alleen op de weg meenemen als die 2 anderen staan herrie te maken zie ik nu nog niet zo zitten. Ze krijgen bij mij absoluut geen krachtvoer, enkel hooi en beetje stro en in de zomer gras.

Het is meer dat je sprak over grondwerk wanneer de grond weer goed is, rij je dan helemaal niet?

Als je m een klap wil verkopen geef hem die dan als zn benen in de lucht zijn dan is het op het moment zelf afgestraft.

Helemaal geen krachtvoer?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:38

Ik gok zomaar dat je de pony vrij goed kent en aan zijn blik kan zien wanneer hij stoute plannen heeft. Dat zou voor mij het moment zijn om eens flink te brommen en als hij daar niet van onder de indruk heeft een beste pets verkopen. Is hij helemaal besodemieterd!

Als je te laat bent, kan ook voorkomen natuurlijk, dan zeker meppen tijdens of vlak na het bokken. Niet laten gaan alsof het niks is. En dan liever een lel te hard dan te zacht (zoveel schade kan een zweep niet doen hoor in vergelijking met de hoeven van zijn paddockmaatje..) . Liever 1 keer goed dan 10 keer half. Daar heeft het dier ook niks aan natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:38

Je moet het voor zijn als het kan, niet eens met een klap maar met je houding en je stem.
Als het er al maar een beetje op lijkt dat hij stout wil zijn roep je al, denk er aan!! (of wat dan ook).
Bij een paard die weet wat er daarna komt is dat al genoeg om van gedachte te veranderen.
Maar zet hij toch door en zijn de benen in de lucht dan geef je hem een optater zo hard je kunt.
En als hij daar niet van onder de indruk is nog een. Pas als hij onder de indruk is heeft het nut gehad.
En dan niet boos blijven, gewoon je ding gaan doen wat je wilde.

Overigens is een 20x40 paddock niet klein, dat is zo groot als een rijbak. Daar moet hij zijn energie in kwijt kunnen.
Of hij daar ook zijn mentale energie kwijt kan is wat anders.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:43

Vooral niet bang zijn en wanneer je hem alleen al ziet denken om te gaan bokken meteen een flinke klap met de zweep geven. Is ie helemaal gek geworden? Een van mijn paarden heeft het 1 keer geprobeerd en dat heeft ze geweten ook, die heeft een beste mep gehad.

Geef je echt helemaal geen krachtvoer? Waarom rijd je hem niet?

Kan je hem niet longeren zodat ie zijn ei wat meer kwijt kan?

maru123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 14:44

Alvast heel erg bedankt voor al jullie tips! Ik ga ermee aan de slag. Ik heb met hem wel wat meer moeite om mezelf 'te doen gelden', bij de merries heb ik dit probleem niet...
Ze komen momenteel door omstandigheden mss wel wat persoonlijke aandacht te kort ja, dit zal snel veranderen gelukkig. Ze hebben nooit krachtvoer gekregen en doen het prima zo, soms in de winter dat ze iets bij krijgen. We zijn eens begonnen met hen zadelmak te maken en ben toen van de merrie afgevallen, de angst is er toen zo blijven inzitten om er weer op te stappen ... ik wil hen zeker nog zadelmak laten maken, en tegoei deze keer de vorige maakte er een boeltje van. Maar dan liefst alletwee tegelijk en daar moet ik nu ook nog voor sparen, maar de aankoop van de weide gaat voor :-) dus nu beperkt het zich tot grondwerk en longeren als het weer het toelaat. ons perceel is echter heel slecht gelegen waardoor het bij de minste regen 1 waterpoel wordt. komt nog goed!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:34

maru123 schreef:

Als je dit ook al niet durft met je paard dan zou ik er maar eens instructie bij halen. Daar zul je echt profijt bij hebben!

maru123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 17:11

Ik heb dat met hem al eens gedaan, hielp inderdaad wel. Maar het is zo dat we een heel erg lange weide hebben waar de andere dan constant heen en weer rennen en roepen en dan krijg ik idd van hem niet veel gedaan. op de paddock kan ik ze niet apart houden en met de andere de wei verlaten, toch niet als ik alleen ben in elk geval. Ja ik heb nog veel werk en hulp nodig ik weet het :-/ we komen er nog wel...