Waar op letten bij aanschaf body protector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Waar op letten bij aanschaf body protector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:36

Ik wil een bodyprotector gaan aanschaffen, maar waar moet ik op letten?
Het liefst zou ik één tweedehands kopen omdat ik wil beginnen met cross, maar ik weet niet of ik het te eng vind, of mijn paard het eng vind of niet kan.

Maar waar moet ik op letten? Pasvorm, soort enz?

Ik hoor graag jullie tips!

tennan

Re: Waar op letten bij aanschaf body protector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:40

Een bodyprotector uit één stuk zit minder lekker dan een met blokjes.
Het is vooral belangrijk dat hij goed past: hij moet goed aansluiten, maar je moet nog wel kunnen bewegen. Ook moet de achterkant niet te lang zijn, want dan komt hij tegen je zadel aan.

Ik raad je aan vooraf bodyprotectors te gaan passen in een winkel, dan weet je wat je fijn vindt en welke maat je moet zoeken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:44

Ik weet dat het eigenlijk niet netjes is maar ga in een goede ruitersportzaak (met een mooi assortiment bp's) eens uitgebreid gaan passen en onthoudt het merk, model en de maat van de BP die het beste zit. En zoek die dan tweedehands...
Mijn ervaring is dat duurdere bp's veel beter te dragen zijn (comfortabeler) dan goedkope merken.
Qua merken denk ik dan aan airowear, hows racesafe, Rodney Powell, uvex, sir Lancelot (mooie prijs), enz...

paspopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 01:55

maximuss schreef:
Ik weet dat het eigenlijk niet netjes is maar ga in een goede ruitersportzaak (met een mooi assortiment bp's) eens uitgebreid gaan passen en onthoudt het merk, model en de maat van de BP die het beste zit. En zoek die dan tweedehands...
Mijn ervaring is dat duurdere bp's veel beter te dragen zijn (comfortabeler) dan goedkope merken.
Qua merken denk ik dan aan airowear, hows racesafe, Rodney Powell, uvex, sir Lancelot (mooie prijs), enz...

(Financiële) nood breekt soms wet (of etiquette in dit geval). Paardensport kan een prijzige hobby zijn, dat is geen van ons onbekend. Had zelf altijd wel nieuwe spullen, maar had ook het geluk dat ik het me kon veroorloven

Flloorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:56

Een bodyprotector is een bodyprotector, als hij comfortabel zit en nog in goede staat is zou ik hem gewoon kopen :) Hij moet achter inderdaad niet te lang zitten, sowieso niet te lang, als je valt moet hij ook niet recht in je zij prikken. Ik zou ook eerder een maat te groot dan te klein kopen, dan kan je extra veel dikke kleding eronder dragen, zoals een dik vest of zo. En inderdaad is het slim om bij ruiterzaken te passen wat voor model je lekker vind zitten en welke maat :) Succes x

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:59

tennan schreef:
Een bodyprotector uit één stuk zit minder lekker dan een met blokjes.
Het is vooral belangrijk dat hij goed past: hij moet goed aansluiten, maar je moet nog wel kunnen bewegen. Ook moet de achterkant niet te lang zijn, want dan komt hij tegen je zadel aan.

Ik raad je aan vooraf bodyprotectors te gaan passen in een winkel, dan weet je wat je fijn vindt en welke maat je moet zoeken.

Dat is echt heel persoonlijk. Ik voelde me absoluut niet prettig met eentje met blokjes terwijl een andere BP uit 1 stuk echt wel oke was. Ik heb jaren met een aerowear gereden en nooit klachten gehad :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:54

Ik heb een bp van decathlon, met blokjes. Iets van een 65 euro geloof ik.
Voor mij zit die heel erg comfortabel. Daarvoor had ik eentje bestaande uit zo'n plaat en dat vond ik toch helemaal niet fijn ziten. (Maarja, iedere rug is anders.)

Ik raad je wel aan om er eens echt mee op een zadel te gaan zitten, zodat je zeker weet dat de lengte juist is.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:05

Sir lancelot kan ik aanraden! In de winkel waar ik hem gekocht heb (ergens in utrecht) hadden ze een zadel waar je in kon gaan zitten. Ze zijn ook ruim verstelbaar aan de zijkanten (wat trouwens met veel bp is hoor)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:12

Hier ook 1 van de decathlon, erg fijn!
Afbeelding

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:28

Ik heb er nu 2 gepast, maar ik vind idd het ruggedeelte erg lang.
Ik ben 'maar' 166

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:31

Was bij mij ook een probleem omdat ik zelfs nog een stuk kleiner ben! :P Aerowear zat echt meteen prima bij mij! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:41

Volgens mij moet een BP die geschikt is voor cross minimaal level 3 2009 zijn. Dat zijn paarse labels. Level 1 is voor jockeys, level 2 voor recreatief gebruik. Level 3 is cross, springen en meer risico rijden zeg maar. Informeer je hier goed voor. Zou zonde zijn dat je een goedkope overneemt die nadien niet aan de minimumvereiste voldoet.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:43

Eentje op maat laten maken? Heb ik ook gedaan van race safe

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:38

Ik sla de achterkant dubbel van mijn bp haha, ik ben ook niet zo lang

2015Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:50

Ik heb nog een bp liggen met een korte achterkant. Deze heb ik gebruikt maar mag weg voor 40€. Je kunt deze wanneer je wilt komen passen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:55

Jester_ schreef:
Ik sla de achterkant dubbel van mijn bp haha, ik ben ook niet zo lang

Weet wel dat dit nogal gevaarlijk is als je valt.