paard staat niet stil.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackM00n

paard staat niet stil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 17:56

Hooi!

Ik zit met een probleem namelijk: mijn verzorgpony is het liefste paard dat ik ken in de omgang en tijdens het rijden en longeren, maar het gaat mis als we naar buiten gaan. Ze wilt niet meer stilstaan en als ik haar stil probeer te laten staan loopt ze naar achter of opzij. Ze trekt gwn door het bit heen en wil ook nog wel eens af en toe om hoog komen. Dit zorgt natuurlijk voor gevaarlijke situaties.

Wat het gekke is, in de bak staat ze altijd stil, aan de hand staat ze stil maar als ik er buiten op zit dan krijg ik haar echt gwn niet stil gezet.

Wat kan ik hier aan doen want het ligt natuurlijk niet alleen aan haar maar ook aan mij omdat ik niet weet hoe ik dit aanpak.

Pepperrr

Re: paard staat niet stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:59

Misschien kun je proberen om samen met iemand anders te gaan die ook een paard heeft. En dan niet rijden, maar aan de hand. Wanneer zij met haar paard stil gaat staan, jouw paard ook stil gaat staan.

BlackM00n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 18:02

Pepperrr schreef:
Misschien kun je proberen om samen met iemand anders te gaan die ook een paard heeft. En dan niet rijden, maar aan de hand. Wanneer zij met haar paard stil gaat staan, jouw paard ook stil gaat staan.

bedankt voor je reactie! Maar het probleem daarmee is dan dat ik nooit alleen buiten zou kunnen rijden en alleen met een ander paard, en vaak loopt ze ook gwn door als het andere paard stil staat.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:03

Heb je toevallig ergens les? Op een manege of ponyclub? Misschien kun je daar een keer voorstellen om samen met een instructeur te gaan oefenen. Die weten vaak beter wat je eraan kunt doen.

xkim2511

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:42

Ik zou ook je instructeur vragen om je hier een keer mee te helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:59

Als een paard niet wil stilstaan dan proberen de meeste ruiters op allerlei manieren om het paard stil te krijgen, meestal met de teugels. In feite is dit de minst goede keuze.
Zorg ervoor dat het paard een reden krijgt om te willen stoppen, je moet het paard niet afremmen maar net meer aan het werk zetten, vooral bv achterhand verzetten en zo een paar rondjes draaien, liefst zelfs met voldoende energie er in, en dan heel rustig zonder trekken vragen om te stoppen, zelf overdreven uitblazen echt hoorbaar, stopt het paard even belonen door een paar zachte klankjes en zachtjes een paar stappen verzetten en opnieuw vragen om te stoppen, stopt hij weer niet net hetzelfde 5xrond en weer hoorbaar uitblazen handen sluiten en net iets opnemen maar niet trekken, echt niet trekken, het kan zijn dat je paard niet onmiddellijk wil stoppen en dat je dit een 10tal keer zal moeten herhalen, tjaaa al is het een 20tal keer wat maakt het uit, dit is als leerproces bedoelt, ieder paard zal uiteindelijk wel snappen dat het veel makkelijker is om rustig te blijven staan.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:04

BlackM00n schreef:
Pepperrr schreef:

bedankt voor je reactie! Maar het probleem daarmee is dan dat ik nooit alleen buiten zou kunnen rijden en alleen met een ander paard, en vaak loopt ze ook gwn door als het andere paard stil staat.

Dit word bedoeld om te oefenen met stil staan, niet om altijd maar met een ander paard te gaan
Maar ik zou idd eens instructie vragen.
wat aeolusnr1 zegt kan heel goed helpen maar niet bij elk paard is dit de beste manier.

Dus inderdaad een x iemand mee nemen, die kan inspelen op wat er gebeurt,
Ga in ieder geval oefenen op een plek waar het veilig is, dus midden op een bospad en niet juist op de plek waar je het stilstaan nodig heb, dus bij een weg overgang

Janique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:24

Vergeet vooral niet dat je met een probleem kleine stapjes moet zetten om het op te lossen. Dus wanneer je paard ook maar heel even stil staat: gelijk belonen! Zo kun je proberen, met welke manier je dan ook gebruikt, de momenten steeds langer te maken.