Paard misdraagt zich met in de wei zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eventueel

Paard misdraagt zich met in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 12:16

Door de week worden de paarden door de eigenaar van de stal in de wei gezet, maar op zondag moeten we het per toerbeurt zelf doen. Zo eens in de twee maanden ben je aan de beurt om dat te doen.

Nu is het al twee zondagen achter elkaar voorgekomen dat ze zich keihard los trekt en met touw en al in de wei staat en zich niet meer laat vangen. Als we het zelf doen is het geen probleem, ze probeert wel, maar als ik even tegen haar grom, gedraagt ze zich, dus ik weet niet zo goed hoe ik haar hierin op moet voeden (ze doet namelijk gewoon wat ik zeg). Het verbaast me ook, want dit paard is normaal zeer welgemanierd naar mensen toe. Ook bij de smid, tandarts of dierenarts nooit problemen. Wel is ze chagrijnig naar andere paarden en dominant op de wei. Maar in deze situatie loopt ze volledig over mensen heen (nog niet letterlijk gelukkig :o ).

Heeft er iemand tips om te zorgen dat dit ongeleide projectiel veilig door anderen in de wei gezet kan worden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:18

Is het bij voorbeeld een paard wat graag als eerste van de groep in de wei wil zijn? Kan maar zo dat je stalhouder steeds dit paard als eerste buiten zet en dat je stalgenoten een andere volgorde aanhouden? Heb je al aan dat soort dingen gedacht?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:22

Samen met de andere personen doen en dan kijken hoe ze zich gedraagt. En daarop inspelen.
En wat je ook kan doen, het "3 brokjes systeem".
Naar het land lopen en stilstaan bij het hek: brokje een.
In het land en omdtaaien: brokje twee.
Halster lis/uit: brokje drie.

Na twee dagen kennen ze dit systeem feilloos.
Een tijdje volhouden en dan brokjes gaan afbouwen. Dus brokje een weglaten. Later brokje twee weglaten. Nog later brokje drie weglaten.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:22

Paard in de wei zetten met een hoofdstel en hengstenketting? Of desnoods een halster met halstertouw/hengstenketting over de neus. Ben normaal niet van de heftige middelen maar heb vaak genoeg met paarden van anderen gelopen die geen respect voor je hadden en dat levert gewoon hele gevaarlijke situaties op. En veel oefenen lijkt me ook wel handig, het stuk van/naar de weide toe vaak lopen. Lopen wanneer jij loopt, stoppen wanneer jij stopt, achteruit wanneer jij dat vraagt. Pas als dat goed en ontspannen gaat in de wei zetten. Anders blijft hij het winnen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:25

Naast de tips van rien (meest effectief) zou je ook voor een quickfix kunnen gaan en met een touw over de neus kunnen werken (minder effectief en minder lief, maar ik kan me voorstellen dat je stalgenoten geen zin hebben om jouw paard te trainen, dat maakt het lastig).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:25

rien10 schreef:
Samen met de andere personen doen en dan kijken hoe ze zich gedraagt. En daarop inspelen.

Een tijdje volhouden en dan brokjes gaan afbouwen. Dus brokje een weglaten. Later brokje twee weglaten. Nog later brokje drie weglaten.

Dat lijkt mij alleen werken als iedereen het elke dag HEEL consequent doet. Aangezien het alleen om de zondagen gaat, en het ook elke zondag iemand anders is, lijkt dit me niet gaan werken eigenlijk. Bovendien geeft voeren uit de hand alleen maar een vervelend, klierig paard.

Wat bij die van mij trouwens goed werkt is om hem niet aan een touw maar aan het halster vast te houden. En in de nanoseconde dat hij denkt te gaan versnellen een ophoudinkje geven aan het halster. Hem vóór zijn.

eventueel

Re: Paard misdraagt zich met in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 12:39

Wow jullie zijn snel! Wat koper zegt klopt, het gaat om alleen de zondagen en dan ook maar eens in de twee maanden. Verder luistert ze naar ons perfect, ze is graag aan het werk dus van ieder stukje aan de hand maken we een "grondwerkmomentje". Toen we haar pas hadden was ze drammerig aan de hand maar nu loopt ze keurig achter ons, op ons tempo en ze stopt wanneer wij stoppen. Ze was vervelend met voeren, maar nu staat ze achter in haar stal te wachten tot wij de stal uit zijn en eet smakelijk gezegd hebben. Als we overal een "taak" van maken, hebben we haar interesse en is ze het braafste paard van de wereld, maar ik kan me voorstellen dat je daar op zondagochtend met nog 9 andere paarden die je buiten moet zetten, geen zin in hebt met andermans paard!

Ik denk dat aan het halster meenemen (al weet ik niet of iedereen dat durft) of het touwtje niet vastklikken maar door de neusriem halen, misschien nog het beste is. En dan als eerste de wei in valt ook nog te proberen. Van voerbeloningen wordt ze niet gezelliger vrees ik...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:48

Het is dus een heel slim paard wat anderen graag van haar intelligentie wil overtuigen :D Zo eentje waarbij je elke seconde alert moet zijn omdat ze er gebruik van maakt wanneer je aandacht verslapt. Niet haar schuld als je stalgenoten op zondagochtend nog niet in die modus zijn.

Hoezo zou het eng zijn om haar aan het halster vast te houden? Het wordt pas lastig als je te laat bent met reageren. En zonder touw er tussen kun je veel effectiever reageren. Je moet dan uiteraard wel het halster naar je toe halen (hals van het paard dubbelvouwen jouw kant op) en er niet aan gaan hangen terwijl haar lijf recht blijft. Dan wordt het juist alleen maar leuk om mét spartelend mensje aan je hoofd alsnog lekker je eigen ding te doen.

Zou eens aan je stalhouder vragen welke volgorde hij hanteert. Als inderdaad jouw paard steeds als eerste naar buiten gaat, of met een specifiek ander paard, dan lijkt me dat al een hele handige eerste stap voor degenen die haar op zondag buiten zetten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-03-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:51

Ik zou dus gewoon zelf buiten zetten op zondag. Dit gedrag geeft gevaarlijke situaties. Zelf voed je je paard netjes op maar door de onkunde van een ander is hij zo verpest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:56

Koper schreef:
rien10 schreef:

Dat lijkt mij alleen werken als iedereen het elke dag HEEL consequent doet. Aangezien het alleen om de zondagen gaat, en het ook elke zondag iemand anders is, lijkt dit me niet gaan werken eigenlijk. Bovendien geeft voeren uit de hand alleen maar een vervelend, klierig paard.

Wat bij die van mij trouwens goed werkt is om hem niet aan een touw maar aan het halster vast te houden. En in de nanoseconde dat hij denkt te gaan versnellen een ophoudinkje geven aan het halster. Hem vóór zijn.

Ja, dat is waar. Werkt alleen bij consequent zijn. Maar eigenlijk is dat bij alles zo. Maar dat kan ook in je voordeel werken. Leer het hem zo doordeweeks aan en op zondag zit het systeem er al goed in.
Die van ons is vreselijk gefixeerd op eten. Toch werkte dit zes jaar geleden heel goed. Afbouwen ging ook goed. Vergelijk het met puppy training, daar gebruik je ook veel brokjes en bij de volwassen hond niet meer.

Ik snap de opmerkingen van corrigeren met een hengsten ketting heel goed. Ben ik absoluut niet op tegen of zo, maar niet iedereen durft het, kan het, is niet snel genoeg of handig genoeg. En ook daarin zal je consequent moeten zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:57

Jennyj01 schreef:
Ik zou dus gewoon zelf buiten zetten op zondag. Dit gedrag geeft gevaarlijke situaties. Zelf voed je je paard netjes op maar door de onkunde van een ander is hij zo verpest.

Dit vind ik een heel goede oplossing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:02

rien met de stalhouder gaat het goed. Ik gok zomaar dat die niet een hele week van een braaf paard een klierig snoepjespaard gaat maken alleen vanwege het onvermogen van een ander.

Het is gewoon zo'n paard wat voor zichzelf het kaf van het koren scheidt. En er de grootste lol in heeft wanneer dat lukt. Heb d'r ook zo eentje, die doet dat als statement (rukt zich los en wandelt dan net zo ver dat je 'm niet meer kunt pakken). En dan voelt hij zichzelf rete-intelligent 8-) :))
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-03-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:04

Zeker. Daarom vind ik de tip van Jenny01 eigenlijk de beste van allemaal: "zelf buiten zetten".

Ook hier is dat probleem herkenbaar. Sommige mensen worden hier ook snoeihard uitgeprobeerd.

Nee, iedereen wordt uitgeprobeerd, bij sommigen lukt het. :D
Laatst bijgewerkt door rien10 op 12-03-17 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:05

Is het ook. Zitten de nodige nadelen aan verbonden maar het is wel wat ik zelf ook zou doen.

De keuze is uiteindelijk aan TS.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:11

Het is zo'n fijn paard Koper, zo een krijgen we er nooit meer! Maar ze houdt je wel wakker, dat klopt :-).

En het voortaan zelf op zondag gaan doen is ook een optie, maar stiekem vind ik het wel heel fijn dat dat niet hoeft. Het is ook anderhalf jaar wel goed gegaan en nu twee keer niet. Het is alleen wel zo dat als het haar een keer lukt, ze het niet na zal laten het nog een keer te proberen. Onkunde van anderen zou ik niet willen zeggen, ze hebben stuk voor stuk langer paarden dan wij! Ik zal wel de komende tijd even meelopen, kijken wat er nu eigenlijk gebeurt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:13

Och, bij die van mij maakt 't niet uit hoe veel ervaring je hebt. Als je aura de verkeerde kleur heeft :+ is het een tank die je op de grond gooit en als hij je wel leuk vindt is hij kuikenmak. Vooral mensen die wel eens even zullen laten zien hoe handig en ervaren ze zijn, of mensen die "dat kleintje" wel eens even zullen aanpakken vindt hij nou typisch mensen om geintjes mee uit te halen. Hij heeft ook absoluut een zorgzame kant en als jouw merrie een beetje op mijn ruin lijkt weet ik precies hoe blij je met d'r bent TS :D

Zelf kijkje nemen is natuurlijk altijd een slim idee. Zou ik wel vanaf een áfstandje doen. Dat je zeg maar niet meeloopt maar dat je je paard zo min mogelijk beïnvloedt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-03-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:17

eventueel schreef:
Het is zo'n fijn paard Koper, zo een krijgen we er nooit meer! Maar ze houdt je wel wakker, dat klopt :-).

En het voortaan zelf op zondag gaan doen is ook een optie, maar stiekem vind ik het wel heel fijn dat dat niet hoeft. Het is ook anderhalf jaar wel goed gegaan en nu twee keer niet. Het is alleen wel zo dat als het haar een keer lukt, ze het niet na zal laten het nog een keer te proberen. Onkunde van anderen zou ik niet willen zeggen, ze hebben stuk voor stuk langer paarden dan wij! Ik zal wel de komende tijd even meelopen, kijken wat er nu eigenlijk gebeurt.

Toevallig twee keer bij dezelfde persoon?? Ik zou toch een briefje neerhangen met daarop 1 de volgorde van buitenzetten en 2 zeggen dat ze maar een keer flink moeten grommen wanneer je paard de leiding wil nemen.
Ga voor alle zekerheid een paar keer kijken wanneer een ander(die problemen heeft met je paard) haar buitenzet.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:21

Precies dat Koper, als je haar hebt is het een fantastisch paard, maar ze heeft wel iemand nodig waar ze respect voor kan hebben. Onze ruin is precies het tegenovergestelde: een nieuwsgierige allemansvriend. Hem vind ik ook superleuk, maar die merrie is speciaal!

Nee Bigone, twee keer bij een ander. Ze probeert gewoon en als het lukt, probeert ze volgende keer zeker weer. Toch is ze niet moeilijk te corrigeren, dus daar zal ik dan inderdaad even bij moeten zijn, zodat een ander ook weet waar die knoppen zitten!

troi

Re: Paard misdraagt zich met in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:18

Ga de volgende keren mee om te kijken wat er gebeurt. Soms durven mensen ook niet op te treden tegen andermans paard namelijk. Misschien als je heel duidelijk toestemming geeft om pittig tegen haar op te treden, en ze verteld hoe dat bij jouw paard het effectiefste is, dat ze dat gaan doen en het beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:40

NinaCharlie schreef:
Paard in de wei zetten met een hoofdstel en hengstenketting? Of desnoods een halster met halstertouw/hengstenketting over de neus. Ben normaal niet van de heftige middelen maar heb vaak genoeg met paarden van anderen gelopen die geen respect voor je hadden en dat levert gewoon hele gevaarlijke situaties op. En veel oefenen lijkt me ook wel handig, het stuk van/naar de weide toe vaak lopen. Lopen wanneer jij loopt, stoppen wanneer jij stopt, achteruit wanneer jij dat vraagt. Pas als dat goed en ontspannen gaat in de wei zetten. Anders blijft hij het winnen.

Hoofdstel is in deze situatie geen aanrader, als het paard weg wilt terwijl het bit nog op de onderkaak hangt,dan krijg je problemen. Dus niet slim.

En het gaat er niet om hoeveel ervaring mensen hebben, maar hoe hun lichaamstaal is. Ik ken genoeg mensen die na 30 jaar paarden nog steeds niet zelfverzekerd een paard kunnen benaderen ;)