Wat is de invloed van (eenmalig) straffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Wat is de invloed van (eenmalig) straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 11:57

Hey bokkers,

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik verzorg een shetland ruin, die nog al eens onzeker, maar ook koppig kan zijn. Een combinatie van deze twee maakt het soms moeilijk. Gezien hij soms nogal onrespectvol is, moet ik hem vaak corrigeren, maar als ik dat doe, springt zijn onzekerheid weer in de ring en kan hij best geschrokken reageren als ik boos doe. Die schrik is vaak al weer snel over, maar soms ben ik bang dat ik té boos heb gedaan en hem bang heb gemaakt. Mijn vraag dus: In hoeverre dringt een situatie als deze tot een pony door? Is hij dit weer snel vergeten of zal hij hier mee blijven lopen, dat hij mij gaat verbinden met angst bijvoorbeeld?
Ik wil hierbij zeggen dat hij echt niet bang voor me is, maar wel schrikkerig kan zijn als ik hem straf. Op dat moment lijkt hij dus wel bang en dat maakt mij erg onzeker, omdat ik dan bang ben dat ik fout bezig ben. Maar anderzijds moet hij zijn foute gedrag zeker afleren, dus het is een beetje dubbel.

Dus, kort samengevat: Is het een fout teken als een pony bang of geschrokken reageert als je hem straft (straffen is bij mij stem verheffen en arm optillen, soms ook een tik op de hals, ligt aan de situatie) en in hoeverre onthouden ze het als ze gestraft worden, hoe beïnvloedt dat hen?

Lieve groetjes, alvast heel erg bedankt!
(Ik hoop op helpende, positieve reacties!)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:01

Als jij gewoon consequent bent (dus niet vandaag afstraffen wat je gisteren goed vond) en onmiddellijk corrigeert en niet een paar minuten later dan is er niets aan de hand en houden ze daar echt niets aan over, ook niet als ze geschrokken reageren.

Also: het woord voor onrespectvol is respectloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:16

Op welke manier corrigeer je hem? En wat is dan precies zijn reactie (loopt hij weg, sluit hij zich af, enz)?

Een paard kan niks met het concept straf. Ze snappen het niet. Wat het beste werkt is op een kalme manier corrigeren. Het uitgangspunt is dat hij graag wil doen wat jij vraagt omdat jij veilig bent. Jouw taak is om hem veiligheid te bieden. Veiligheid bestaat uit duidelijkheid/consequentie en eerlijkheid. De ene keer wel toestaan om te grazen tijdens het wandelen en het de andere keer afstraffen is niet duidelijk. Een paard afstraffen omdat het niet stil blijft staan op een plek waar het zich niet op zijn gemak voelt is niet eerlijk.

En doe het zo emotie-neutraal als je kunt. Maak er geen issue van. Word niet boos, teleurgesteld enz. Gewoon actie paard - correctie - doorgaan met activiteit. Let ook op je eigen ademhaling en (spier)spanning wanneer je met hem bezig bent. Succes.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:19

corrigeren en straffen zijn 2 totaal verschillende dingen.
Slecht gedrag corrigeren is meestal goed (pick and choose your 'fights', maar behalve dat is het goed. Je wilt niet elk klein dingetje corrigeren want daar krijg je echt geen goede relatie van met je paard), straffen is meestal niet goed. Boos worden ook niet. Wat juist zó belangrijk is in paardentraining, is de controle over je gevoelens. Dat is juist wat wij als mensen moeten leren, wil je een goede paarden trainer worden. Het is een beetje hetzelfde als wat honden trainer Cesar Millan altijd zegt; blijf calm and assertive. Soms moet je wel hard worden, maar dat betekent niet dat je gevoel boos hoeft te worden. Je energie gaat wel omhoog, maar na de corrigatie ook meteen weer omlaag. Het is belangrijk dat je zelf neutraal blijft, je paard corrigereert, en dan meteen weer terug gaat naar een 'friendly mode'.

Als je bezig bent met straffen en boos zijn, dan ga je inderdaad een paard krijgen die bang voor je is. Dan probeer je geen leider te zijn, maar een baas. Daar ga je geen goede leiderschap/ balans van krijgen :)
Probeer filmpjes op te zoeken over horsemanship leiderschap, ik denk dat dat je heel veel zou gaan helpen. Enkele namen van goede horsemen zijn Warwick Schiller, Ray Hunt, Jonathan Field, Buck Brannaman, Doug Mills, Clinton Anderson (hij is wel iets agressiever, maar als je het een en ander eruit filtert heeft hij ook echt goede dingen). Er zijn er natuurlijk nog heeeel veel meer, maar dit zijn enkele namen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:29

Precies wat Eileen zegt. Je paard moet van jou op aan kunnen. Wanneer je je laat leiden door je emoties ben je onbetrouwbaar, en ben je een slechte leider.

Je bent de gids van je paard. Dat is wat anders dan dat je de baas probeert te zijn.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:49

Ik vraag me eveneens af wat je precies doet als je hem corrigeert of straft zoals je het zelf benoemt? Welk gedrag stel jij? En welk gedrag stelt de pony als reactie?
Wat valt te verstaan als 'fout gedrag dat hij moet afleren'?

Ik lees in je post dat je hem soms een tik op de hals geef of je arm optilt als straf of om te corrigeren. Mijn ervaring is dat slaan vaak niet zal helpen om gedrag wat wij als ongewenst bestempelen te verminderen of te laten ophouden. Het is hiermee voor jou paard ook niet helemaal duidelijk wat je van hem verlangt. Dat je niet blij bent met het gedrag wat hij stelt zal wel overkomen, maar wat hij dan wel moet doen in de plaats is hiermee niet duidelijk.

Zoek eerst naar de oorzaak van het ongewenste gedrag van je pony. Wat wil je pony jou hiermee duidelijk maken? Of waarom zou hij dit gedrag stellen? Bekijk het eens vanuit zijn standpunt. En probeer aan de hand daarvan te komen tot een andere oplossing, probeer te zoeken naar alternatieven voor het gedrag van je pony en hem deze alternatieve gedragingen aan te leren.

Voorbeeldje misschien van wat ik bedoel: mijn pony bokt regelmatig als ik aan het rijden ben. Dit is voor hem een vorm van genoegen uiten, van spelen (als je naar het ethogram van een paard kijkt is dit een mogelijke uiting van spelen). Hem hiervoor telkens een tik geven van bv de zweep zou als resultaat hebben dat hij het niet meer begrijpt, want waarom zou hij pijn ervaren als hij plezier toont? Het zou bij hem frustratie opwekken. Andere manieren om daarmee om te gaan zijn hem andere manieren geven om te spelen en om zijn energie kwijt te raken: veel laten galopperen aan de longe (want het is net de galop die hij zo leuk vindt), spelletjes te paard spelen, een voerbal aanbieden als spelmogelijkheid, hem regelmatig met andere paarden buiten zetten zodat hij daarmee kan spelen,...

D_M_L

Re: Wat is de invloed van (eenmalig) straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:48

Ontzettend, ontzettend bedankt allemaal! Super reacties, nu al, waar ik heel veel aan heb!

Op een rijtje
-wees emotie-neutraal
-emoties beheersen
-wees een leider, geen baas
-laat je energie na de correctie weer zakken
-kijk vanuit je paard

@ikkke
Fout gedrag is in mijn ogen als hij geen respect vertoont, dus mij happen, te dicht in mijn ruimte komen etc. Dan verhef ik door bijvoorbeeld op een boze toon zijn naam te zeggen mijn stem en zet ik hem achteruit, waarop hij daarna in sommige gevallen zijn hoofd omhoog gooit en geschrokken reageert, soms reageert hij ook veel minder.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:50

Hoe gaan jullie dan bijvoorbeeld consequent om met 'gras eten' tijdens het wandelen? Laten jullie je paarden voor de duidelijkheid dan nooit gras eten? Als jullie dat wel doen, hoe maken jullie het dan duidelijk wanneer je paard wel en wanneer geen gras mag eten?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:05

Geen respect tonen is een interpretatie, geen concreet gedrag ;). Probeer te observeren zonder te interpreteren. Een observatie is inderdaad bv dat je pony naar jou hapt. De volgende vraag die je je kan stellen is: waarom hapt hij? Wat wil hij duidelijk maken?

Hoe probeer je jouw persoonlijke ruimte af te grenzen/aan te geven?
Hem terug achteruit zetten kan een goede zijn als hij in jouw persoonlijke ruimte binnendringt, maar probeer ook te voorkomen dat hij in jouw persoonlijke ruimte komt. Voorkomen is beter dan genezen hé ;). Zorg dat duidelijk is voor jouw pony waar jou grens ligt.

Mijn pony mag soms wel en soms geen grans eten. Dit heb ik min of meer op commando gezet. Als hij gras mag eten, zeg ik 'doe maar'. Dit is wel steeds aan de hand. Als ik aan het rijden ben mag hij het zoiezo niet. Om het wat duidelijker te maken, kan je ook onderscheid maken in bv het halster dat je hem aandoet.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 17:12

Bedankt, duidelijk!!

Datzelfde doe ik met mijn pony: ik heb op commando gezet dat hij wel of niet mag eten, tijdens het wandelen. Bedoel je met 'soms wel soms niet' dat hij binnen een wandelingetje af en toe wel en niet mag eten, of bedoel je dat je hem de ene wandeling wel en hem de andere wandeling niet laat eten?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:02

D_M_L schreef:
Bedoel je met 'soms wel soms niet' dat hij binnen een wandelingetje af en toe wel en niet mag eten, of bedoel je dat je hem de ene wandeling wel en hem de andere wandeling niet laat eten?

Beide. Op bepaalde plaatsen mag hij even grazen, op andere niet en de ene wandeling laat ik hem even grazen, de andere niet. Nu bv mag hij niet grazen als we aan de hand wandelen omdat alle boeren in de buurt bezig zijn met bemesten, sproeien enz. Door je paard niet altijd te laten grazen zorg je er bovendien voor dat het geen evidentie, geen verworven recht is voor jounpaard dat hij mag grazen. Jij nepaalt wanneer het kan en wanneer niet

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:16

Grazen aan de hand, in ieder geval niet op initiatief van mijn paard zelf... daar krijg je van die sleuracties van je paard van. Ik wandel veel aan de hand (altijd al gedaan) en loop veel langs gras. Maar grazen kan thuis, dat hoeft niet onderweg, ik doe dat eigenlijk nooit. Dan graas ik liever bij thuiskomst aan de hand even langs het weiland, als ze nog niet in het land staan. Maar ook dat eigenlijk enkel als het gras daar even gekort moet worden (scheelt mij maaien :-) ).